Valve: Sluta lukta på Steam Deck

Permalänk
Medlem

Om det inte luktar gammal cigarettrök när den blir varm och fläkten går igång, så är det inte äkta retrokänsla från när dimman låg tät i vart och vartannat hem. Den här versionen måste vara mer som en snäll spelkonsolluktgnuggis.

Permalänk
Medlem

Luktar fortfarande gott om min steamdeck. Antar att jag inte bör fortsätta med det nån gång då o då i guess.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ingen Steam Deck så kan inte säga hur den luktar. Men väl nya datorkomponenter luktar gott. Packade nyligen upp ett ASUS RTX 3080 TUF som legat nytt i kartong, och blev påmind om hur gott ny elektronik kan lukta. Nästan så det är värt att köpa ny hårdvara lite oftare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Det och hockeykort 😀

Ibland stöter jag på den doften i dagliga livet, och slungas tillbaka till mellanstadieårens hockeykortshysteri. Lika ljuvlig upplevelse varje gång!

Permalänk
Medlem

Jag får väl fan lukta på vad jag vill!!

flämt* ironi!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag brukar lukta på lite allt möjligt (misstänker att jag är en s.k. "super smeller"), och det här får mig direkt att tänka på Apples manualer, som åtminstone förr luktade rackarns gott, minns särskilt den som kom med första generationens Mac mini. Mmmmm. Manualpapper.

Hade jag en Steam Deck så skulle jag högst sannolikt sitta och snorta ordentligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det börjar med Steam Deck, men innan man vet ordet så sitter man och huffar ett 4090. Inget sätt att leva. Håll er ifrån såna här dumheter.

Permalänk
Medlem

Haha. Ja jag tycker näsan mot utblåsen varje gång jag startar upp ett spel å fläkten drar igång ordentligt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Dumheter från steams support. Klart grabben ska få lukta på elektronik. På min tid satte vi trädgårdsslangen i bilens nya avgasrör och drog en redig. Det var tider det

Permalänk

Fan, nu måste jag ju köpa en!

Permalänk

Ja det är dagens ungar det ..helt sålda på sånt ASMR, göra en stor grej av dofter, nä förvånande är det inte....
Men själv fick jag mig en period med mycket wd40, (rengörningsmedlet ni vet) när jag på allvar doppade tårna och sen mer i Rc_bilvärlden, när bilen väger ca 10 kg, och blåser på i över 100 knyck så går wd_40 flaskorna åt fort och de va rätt angenämt faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Jag erkänner, jag har luktat ett antal gånger. Tror dock att jag inte har överdoserat.
Men kanske får gå med i en stödgrupp nånstans 🤣

Du behöver inte någon stödgrupp...

Om Du stänger in dig i en telefon 📞 kiosk (phone booth) tillsammans med en grön krokodil 🐊 och försöker komma nära honom för att sandpapp:ra hans @rsl3 utan att bli biten...klarar Du av D e t provet, ja vem behöver sociala insatser då? 😎😁😃😃

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Det börjar med Steam Deck, men innan man vet ordet så sitter man och huffar ett 4090. Inget sätt att leva. Håll er ifrån såna här dumheter.

"Hey man, I can handle it, OK!?"

Permalänk
Medlem

Lukten på nya produkten är en helt normal grej, folk älskar det, hört om fenomenet "Nybilslukt?"
Du vet, du har köpt en ny bil och den doftar underbart industriellt, du vet den är sprillans ny och du gläder dig varje gång du sätter dig in i din sprillans nya bil bara för att ta in nybils doften.

Jag har haft en interess för elektronik sen jag var 10 år gammal på 80 talet, jag var en udda unge. Innan jag var 12 år gammal var mitt sovrum fylld med elektronik lådor, små Raaco hyllar fyllda med sprillans nya elektronik komponenter som jag hade köpt eller fått av elektronik teknikers som jag kände, och jag absolut ÄLSKADE doften av elektronik.

Nu har jag använd bly lödtenn sen jag var 10 år gammal, och det ska vara super-giftigt, elektronik doft med - men jag har sovit med det i stora delar av mitt liv, arbetat på verkstad i extremt stor del av mitt liv, och nu är jag gammal gubbe och kan säga det är inte så allvarligt som det pratas om, annars hade jag haft obotliga sjukdomar nu (knock on wood, I don't) - men det ska faktisk rejält mycket till för att det blir riktig farlig. Jag har rörd vid Järnklorid(III) som jag som barn/ungdom använde till att etsa kretskort med (alltså göra egna kretskort), och mycket annat (doften är speciell), I'm still just fine...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Det och hockeykort 😀

Mmmmmm.... Hockeybilder..... *dräggel bildas*

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

"Är du typen som slickar på sina switch-spel eller typen som luktar på sitt steam deck?" - aftonbladet personlighetstest

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara orolig av ett sånt svar från Steam.

Finns det säkerhetsdatablad för alla kemikalier som en Steamdeck innehåller?
Det är förmodligen något med härdningen av plasten i konsolen
När man använder härdplaster i Europa så innehåller de en tillsatt doft för att de ska lukta riktigt illa och folk ska förstå att det är giftigt.

Permalänk
Medlem

Luddigt svar från steam om de säger att "Det finns inga särskilda hälsovarningar, skriver supporten, ”men var vänlig avstå från det här beteendet för att skydda din hälsa"

Permalänk
Medlem

Jag har inte en Steam deck men måste genast köpa en ny bara för att kunna lukta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag skulle vara orolig av ett sånt svar från Steam.

Finns det säkerhetsdatablad för alla kemikalier som en Steamdeck innehåller?
Det är förmodligen något med härdningen av plasten i konsolen
När man använder härdplaster i Europa så innehåller de en tillsatt doft för att de ska lukta riktigt illa och folk ska förstå att det är giftigt.

Skrivet av Heenk3:

Luddigt svar från steam om de säger att "Det finns inga särskilda hälsovarningar, skriver supporten, ”men var vänlig avstå från det här beteendet för att skydda din hälsa"

Vad är konstigt med valves svar?
Eftersom det inte finns några genomförda studier som visar på att det är skadligt så är det väl bättre att avråda beteendet. De säger inte att man inte får sniffa på sitt deck, det är bara en avrådan eftersom man inte vet och det är onödigt.

Permalänk
Medlem

Reddit användare gör verkligen alltför lite uppmärksamhet och karma, löjligt.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Musikälskare

Dom kan marknadsföring, nu måste man ju nästan köpa en så man kan lukta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag luktar alltid på varma Sega Mega Drive-kassetter. Det är förmodligen inte så bra för lungorna men som ickerökare tror jag nog att det jämnar ut sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Vad är konstigt med valves svar?
Eftersom det inte finns några genomförda studier som visar på att det är skadligt så är det väl bättre att avråda beteendet. De säger inte att man inte får sniffa på sitt deck, det är bara en avrådan eftersom man inte vet och det är onödigt.

Har man inte gjort studier så är ju säkerhetsdatablad ännu viktigare.
Enligt Valve så kan man få allergiska reaktioner av att hålla i den, så jodå de vet vilka kemikalier den innehåller och insåg vad som skulle kunna hända om någon får en reaktion, det kan bli betydligt jobbigare med en allergisk reaktion i näsa och svalg än på händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har man inte gjort studier så är ju säkerhetsdatablad ännu viktigare.
Enligt Valve så kan man få allergiska reaktioner av att hålla i den, så jodå de vet vilka kemikalier den innehåller och insåg vad som skulle kunna hända om någon får en reaktion, det kan bli betydligt jobbigare med en allergisk reaktion i näsa och svalg än på händerna.

Så vad tyckte du var fel i deras svar? Vad skulle de svarat istället? Det är en avrådan från att sniffa på enheten för att det kan finnas en risk med det.

Bara för att det inte är bra att få kemikalier på sig eller sniffa dem så betyder det inte att enheten i sig är farlig om man använder den enligt instruktion, annars hade den såklart inte fått säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Så vad tyckte du var fel i deras svar? Vad skulle de svarat istället? Det är en avrådan från att sniffa på enheten för att det kan finnas en risk med det.

Bara för att det inte är bra att få kemikalier på sig eller sniffa dem så betyder det inte att enheten i sig är farlig om man använder den enligt instruktion, annars hade den såklart inte fått säljas.

Fast det är ett antagande, i Sverige jobbas det utefter evidens.
Vad är skillnaden på att ha den 30-50cm från näsan och 1cm?
Släpper den ifrån sig partiklar så gör den ju det oavsett hur nära näsan är enheten, tittar man i manualen så orsakar den ju kontaktallergi men ingenstans finns några säkerhetsdatablad att läsa i.
Det finns massor av farliga saker som säljs, man kan inte utgå från att allt som säljs är ofarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fast det är ett antagande, i Sverige jobbas det utefter evidens.
Vad är skillnaden på att ha den 30-50cm från näsan och 1cm?
Släpper den ifrån sig partiklar så gör den ju det oavsett hur nära näsan är enheten, tittar man i manualen så orsakar den ju kontaktallergi men ingenstans finns några säkerhetsdatablad att läsa i.
Det finns massor av farliga saker som säljs, man kan inte utgå från att allt som säljs är ofarligt.

På samma sätt som man inte kan utgå från att allt som kan innehålla potentiella farliga ämnen är för farliga för att användas heller...

Det är som om man skulle gå och vara rädd för att bli sjuk av precis allt man äter, hur mycket farliga ämnen tror du inte mat besprutas med? Ändå är det helt ofarligt för majoriteten av människor men att företag kanske rekommenderar att man tvättar av frukten/grönsakerna innan förtäring på exakt samma sätt som Valve support rekommenderar att man inte sniffar vid utblåset på sitt Steam deck.
Sen är det kanske inte bästa jämförelsen eftersom kemiska gaser faktiskt kan vara skadliga men ni förstår vad jag menar angående hur man valt att avråda från att sniffa på decket eftersom det inte finns någon studie som visar på att det skulle vara farligt men att det i alla fall förmodligen inte är nyttigt precis som att äta besprutningsmedel och andra konserveringsmedel.

Precis som jag nämnde tidigare så skulle den inte få säljas om den var så pass farlig eller så hög risk för någon att bli sjuk/skadad etc. från kemikalierna i den vid vanligt användande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

På samma sätt som man inte kan utgå från att allt som kan innehålla potentiella farliga ämnen är för farliga för att användas heller...

Det är som om man skulle gå och vara rädd för att bli sjuk av precis allt man äter, hur mycket farliga ämnen tror du inte mat besprutas med? Ändå är det helt ofarligt för majoriteten av människor men att företag kanske rekommenderar att man tvättar av frukten/grönsakerna innan förtäring på exakt samma sätt som Valve support rekommenderar att man inte sniffar vid utblåset på sitt Steam deck.
Sen är det kanske inte bästa jämförelsen eftersom kemiska gaser faktiskt kan vara skadliga men ni förstår vad jag menar angående hur man valt att avråda från att sniffa på decket eftersom det inte finns någon studie som visar på att det skulle vara farligt men att det i alla fall förmodligen inte är nyttigt precis som att äta besprutningsmedel och andra konserveringsmedel.

Precis som jag nämnde tidigare så skulle den inte få säljas om den var så pass farlig eller så hög risk för någon att bli sjuk/skadad etc. från kemikalierna i den vid vanligt användande.

Åter igen så vet vi inte då Valve inte delar med sig av de dokument som behövs för att bedöma produkten.
Vi vet att det finns risk att någon tar skada då den är allergiframkallande, men vad någons personliga maximala dos är innan allergi uppstår vet vi inte.
Just att sitta och lukta på den har ju Valve faktiskt sagt kan skada din hälsa, då kan vi utgå från att den innehåller kemiska ämnen som är både flyktiga och skadliga.

Permalänk
Medlem

Narkotikaroteln: "Min hund indikerade just att du har en Steam Deck. Hur många timmar spelar du per dag?"

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Som när man luktade på en ny fräsch spelmanual förr

Å du underbara barndom! ❤️

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4