Permalänk
Medlem

Fråga om säkringar i hem

Vi har en säkring som går av och till.

Hur vet man att det är rätt säkring? Har inte mycket koll tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det gamla DIAZED-säkringar ("proppar")? Eller är det så kallade "dvärgbrytare" som man bara petar upp en spak på?

Om det är förstnämnda (som låter troligast) så sitter det (förhoppningsvis) en passbit i hålen där du skruvar i den som har ett visst stort hål. Det hålet förhindrar att för stora säkringar skruvas i, men inte att du använder en för klen säkring.
Den passbiten BÖR ha en färg som säger vilken styrka den är anpassad för. tabellen finns här på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kring

Vad är kopplat till säkringen? (vad slutar funka när den går?)

om det är en automatsäkring (dvärgbrytare) så rekommenderar jag att 1: kolla upp vad som belastar den, och om det är i sin ordning så 2: kontakta elektriker

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Är det gamla DIAZED-säkringar ("proppar")? Eller är det så kallade "dvärgbrytare" som man bara petar upp en spak på?

Om det är förstnämnda (som låter troligast) så sitter det (förhoppningsvis) en passbit i hålen där du skruvar i den som har ett visst stort hål. Det hålet förhindrar att för stora säkringar skruvas i, men inte att du använder en för klen säkring.
Den passbiten BÖR ha en färg som säger vilken styrka den är anpassad för. tabellen finns här på wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4kring

Vad är kopplat till säkringen? (vad slutar funka när den går?)

om det är en automatsäkring (dvärgbrytare) så rekommenderar jag att 1: kolla upp vad som belastar den, och om det är i sin ordning så 2: kontakta elektriker

Det är vanlig "propp". Kan inte se färgmärkning, de är vita. Står något men är svårt att se. Gammalt hyreshus.

Har en dator i ett rum och när den är igång och man sätter i strykjärn gå proppen. Dock är TV:n också igång då och ev. något annat. TV:n släcks också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vi har en säkring som går av och till.
Hur vet man att det är rätt säkring?

När du frågar så, misstänker du att det sitter en mindre säkring än det bör göra i hålet eller?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Det är vanlig "propp". Kan inte se färgmärkning, de är vita. Står något men är svårt att se. Gammalt hyreshus.

Har en dator i ett rum och när den är igång och man sätter i strykjärn gå proppen. Dock är TV:n också igång då och ev. något annat. TV:n släcks också.

Ett strykjärn brukar väll inte dra så mycket, kanske har ni en 6 amps (grön) där det bör vara en 10 (röd)? Det är en liten hatt i botten som brukar vara färgad, dock när proppen går så kan dessa lossna. 6A klarar 1400w, 10A klarar 2400w. Dock kanske kylskåp och möjligen något annat som sitter på samma slinga? 6A kan överbelastas rätt lätt, det kan iof 10 också om man har spis, kaffebryggare, diskmaskin eller liknande. Spis brukar dock gå på trefas.

Kanske är ett felaktigt strykjärn, vad står det på effekt på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Det är vanlig "propp". Kan inte se färgmärkning, de är vita. Står något men är svårt att se. Gammalt hyreshus.

Har en dator i ett rum och när den är igång och man sätter i strykjärn gå proppen. Dock är TV:n också igång då och ev. något annat. TV:n släcks också.

Fråga din hyresvärd vad det är för storlek på säkringen, normalt i hyresrätter sitter det 16A säkringar och anledningen till att säkringen går är att du överbelastar den säkringen med X antal saker igång samtidigt.

Antingen så flyttar ni/du strykningen till ett annat rum som förmodligen inte är kopplad på den säkringen eller datorn.

Detta är förmodligen orsaken, ej säkert att det är just som ovan beskriver men i 9.9 av 10 fall är detta anledningen.

OBS, jag är inte elektriker även om jag skulle vilja vara det ibland.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

När du frågar så, misstänker du att det sitter en mindre säkring än det bör göra i hålet eller?

Ja, möjligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ett strykjärn brukar väll inte dra så mycket, kanske har ni en 6 amps (grön) där det bör vara en 10 (röd)? Det är en liten hatt i botten som brukar vara färgad, dock när proppen går så kan dessa lossna. 6A klarar 1400w, 10A klarar 2400w. Dock kanske kylskåp och möjligen något annat som sitter på samma slinga? 6A kan överbelastas rätt lätt, det kan iof 10 också om man har spis, kaffebryggare, diskmaskin eller liknande. Spis brukar dock gå på trefas.

Kanske är ett felaktigt strykjärn, vad står det på effekt på det?

2400 på strykjärnet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fråga din hyresvärd vad det är för storlek på säkringen, normalt i hyresrätter sitter det 16A säkringar och anledningen till att säkringen går är att du överbelastar den säkringen med X antal saker igång samtidigt.

Antingen så flyttar ni/du strykningen till ett annat rum som förmodligen inte är kopplad på den säkringen eller datorn.

Detta är förmodligen orsaken, ej säkert att det är just som ovan beskriver men i 9.9 av 10 fall är detta anledningen.

OBS, jag är inte elektriker även om jag skulle vilja vara det ibland.

Ja, är inget jätteproblem egentligen men när det gäller sådana saker är man lite försiktigare. Stänger jag dator när jag stryker t.ex. går det bra tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda ett annat uttag som går på en annan säkring till strykjärnet. Det bör stå i proppskåpet vilka säkringar som går till vilka rum/uttag. Använd en skarvsladd om det behövs längre räckvidd.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fråga din hyresvärd vad det är för storlek på säkringen, normalt i hyresrätter sitter det 16A säkringar och anledningen till att säkringen går är att du överbelastar den säkringen med X antal saker igång samtidigt.

Antingen så flyttar ni/du strykningen till ett annat rum som förmodligen inte är kopplad på den säkringen eller datorn.

Detta är förmodligen orsaken, ej säkert att det är just som ovan beskriver men i 9.9 av 10 fall är detta anledningen.

OBS, jag är inte elektriker även om jag skulle vilja vara det ibland.

16 A? Till ett uttag där strykjärnet kopplas in? Inte sannolikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

2400 på strykjärnet.

Där har du nog problemet, för med en 10 A-säkring som är det vanligaste så har du ingen marginal till annat, även om 2400 skulle vara vid 240 V. I princip behöver du ha det inkopplat till ett uttag där det inte finns någon väsentlig förbrukare alls på samma säkring. Nu finns det en viss tolerans i säkringarna för att det under en kortare period tas ut lite mer ström (hur tröga de är), utan att de klipper direkt. I och med att ett strykjärn slår av och på återkommande så kanske du antingen hettar upp den successivt, har otur just när den går eller helt enkelt tröttar ut säkringen med överström gång på gång.

(Jag har ett strykjärn som är märkt 1830-2200 W om man tittar, men det är vid 220-240 V 50/60 Hz, och det är ju en resistiv last så strömmen stiger om man har högre spänning. I Sverige är den nominella spänningen sedan någa årtionden 230 V. Den verkliga spänningen kan variera lite runt det.)

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är att man har 10A säkringar vilket klarar 2300W. Många strykjärn ligger runt 2300w i förbrukning, finns både de som drar mer och mindre. Oftast finns det ett flertal säkringar i en lägenhet men i äldre lägenheten är det desto mindre säkringar. Det är alltså inte konstigt om hela din lägenhets uttag går på 2-3 säkringar. Har du mycket saker igång samtidigt och inkopplat på samma säkring så blir det snabbt överbelastat, speciellt när man kopplar in ett strykjärn som drar mycket ström.

Något som också är viktigt att tänka på är att om det är något fel på strykjärnet så kan säkringen också lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du kan ju använda ett annat uttag som går på en annan säkring till strykjärnet. Det bör stå i proppskåpet vilka säkringar som går till vilka rum/uttag. Använd en skarvsladd om det behövs längre räckvidd.

Det bör/ska stå, men man kan inte alltid lita på att det som lämnats från tidigare stämmer. "Och så slår vi av här, men bäst att kolla om det som stod verkligen hände" ---> "Ehh...?" Det har hänt mer än en gång...

Ang. skarvsladd bör man då notera att om inte hela lägenheten är jordad uppstår frågan kring jordade/ojordade uttag. Drar man mellan rum som inte har likadan installation så blir det samma sak som att blanda ojordade/jordade uttag i samma rum.

Permalänk
Medlem

För länge sedan hyrde jag en lägenhet där allt gick på en 10A säkring. Lösning då var en automatsäkring där man bara tryckte in en knapp när säkringen gått. kanske Google vet om sådana finns fortfarande?
Hittade en: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st... men den var dyr

Permalänk
Skrivet av stigw:

För länge sedan hyrde jag en lägenhet där allt gick på en 10A säkring. Lösning då var en automatsäkring där man bara tryckte in en knapp när säkringen gått. kanske Google vet om sådana finns fortfarande?
Hittade en: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st... men den var dyr

Plus att de ska bytas ut efter x antal utlösningar för varje utlösning så försämras dess funktion precis som med riktiga dvärgbrytare till sist kommer de inte gå att återställa alls.

Men felet i det här fallet är ju att proppen blir överbelastad iom att bara strykjärnet kan dra upp till vad en 10a propp tål ensamt på proppen.

Så bättre lösning att använda strykjärnet i ett rum med mindre belastning på proppen.

Köket kanske?
inte ovanligt att det sitter 16a säkring dit eller iaf tröga säkringar för mycket utrustning som används i kök kan ligga uppe på gränsen mot vad vanlig 10a klarar de brukar iaf minst va egen säkring dit sen kanske man inte ska rosta bröd, koka sitt kaffe och griljera julskinkan samtidigt som man stryker snyggkostymen för då lär nog knappt 16a äns räcka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

16 A? Till ett uttag där strykjärnet kopplas in? Inte sannolikt!

Nej, du missförstår kanske? Jag menar att det sitter totalt 3st 16A säkringar (proppar) i huvudskåpet, det är 3 st faser/uppdelningar (jag kan inte de tekniska termerna) och varje fas/säkring tillhandahåller X rum/uttag.

Belastas en fas/säkring/propp för mycket så ryker den/går sönder och mig veterligen när jag bodde i lägenhet hade jag 3st vid huvudterminalen.

Strykjärnet i sig drar kanske som Max 1400/2400W men med allt det andra inkopplat överbelastas säkringen och istället för en potentiell brand klipps strömmen/säkringen går sönder.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.