Permalänk
Medlem

Bästa sättet att dämpa ljud från pump?

Jag kör med vattenkylning och i min setup och det är pumpen som lever om mest, inte mycket men det är den som låter. I dagsläget har jag omslutit hela pumpen med rockwool vilket gör att inga vibrationer når ut till omgivningen.

Alla tips och tricks jag läst handlar bara om att lätt reducera ljudet med minimala åtgärder, gummifötter m.m., men jag vill gå all in och få den helt tyst.

Jag har ett väldigt stort utrymme jag kan utnyttja för att få pumpen tyst, 10cm fritt runt om i alla riktningar.

Hur får jag den så tyst som möjligt? Ljudet från pumpen ligger runt 117-120 Hz.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Byt pump? Eller gå över till luft?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Vad är det för pump?

Permalänk
Medlem

En sak att kolla är så att det inte finns något luftbubbla kvar i pumpen, kan ju vara kavitationer som gör att den inte går helt tyst.

I annat fall om den är inlindad i Rockwool och inte rör chassit på något sätt så är det nog svårt att tro att det går att få den tystare.

Permalänk
Medlem

Långa, mjuka slangar + vibrations & ljuddämpande material (vilket du redan har) + sänkt varvtal är väl allt du kan göra.
Vilken typ av pump är det du har? En del pumpar låter en hel del oavsett vad man göra med dem, andra går med enkelhet att få tysta.