Veckans fråga: Hur kontrollerar du dina spel?

Permalänk
Medlem

Pc-master-race kör enbart mus och tangentbord, allt annat är hädelse.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Spelen kontrollerar mig.

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baselica:

Spelen kontrollerar mig.

Ja jag saknar alternativet ’Dåligt’ som svarsalternativ

Permalänk
Medlem

Mestadels tangentbord och mus. Till vissa spel, där det passar, använder jag en 8bitdo PC/Xbox-kontroll.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Det har blivit mest spelande med Xbox kontroller till PCn det senaste eftersom det lämpats sig bäst till de spelen.
Till FPS-spel är det såklart KBM som gäller.

När det går så använder jag kontrollern i FPS-spel när man kör fordon.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Rocket League: en handkontroll

Övriga spel: mus och tangentbord

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

DualSense

Vanesak, då jag haft Playstation från starten 1996. Trodde inte Dualshock kunde bli mycket bättre och samma tanke ligger inför PS6. Men lär väl bli possitivt överaskad igen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vid datorn: Tangentbord och mus
Vid TVn: Handkontroll

Kör också så i stor utsträckning, men har även nyligen beställt hem en "lap desk" från etsy, så kör ibland lite casual spel i soffan med mus och tangentbord! Trevligt för mysiga spel som inte har så bra kontrollersupport!

Permalänk
Medlem

Beror på vilket jobb jag spelar för tillfället i FFXIV, kör samurai, ninja och bard med xboxkontroll och de andra klasserna med mus+tb. Har man cast time så kan man ändå inte röra sig samtidigt som man castar så då behöver man inte kunna kombinera 1-9 med wasd.

Vissa spel rent med handkontroll (trackmania etc) men en majoritet mus+tb

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om man kör igång DOOM eller DOOM 2 så blir det bara tangentbordet, annars får musen hänga med.

Permalänk
Medlem

Beror på vad jag spelar

Bil spel - Ratt med pedaler
MSFS - Yoke och thottle quadrant
DCS - HOTAS
Cyberpunk - Tangenbord och mus, samt handkontroll för fordon
Consol ports - Kontroller (om de inte har bra mus/tangentbord stöd)
Annat - Tangenbord och mus

Permalänk

Mus + tangentbord till 95%. Kör handkontroll till Snowrunner och Ace combat 7.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Beror på spel, de flesta tredje persons blir handkontroll

Permalänk
Medlem

Det bästa här att köra med en halvkontroll (Kör ofta halv vr/motion kontroll) sen mus. Däremot så tar det en liten stund att få igång på nya spel, så orkar tyvärr inte alltid det och kör då med dualsense, synd att man inte bara kan köpa en halv dualsense kontroll som fungerar som den ska utan att behöva knappa in allt den ska göra i spelet med reWASD.

Hade hoppats på att nya PlayStation Portal skulle komma med löstagbara kontroller som en switch, då hade man kanske kunnat få tag på bara kontrollen för en ok summa. Hade vart fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Det enda handkontroller är bäst på är 2d-plattform. I alla andra grenar så är handkontroller en "jack-of-all-trades, master-of-none", gör det mesta dugligt men inget bra.
Mus och tangentbord är överlägset till i princip allt utom bilspel och flyg/rymd där ratt respektive sticka är överlägset.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det enda handkontroller är bäst på är 2d-plattform. I alla andra grenar så är handkontroller en "jack-of-all-trades, master-of-none", gör det mesta dugligt men inget bra.
Mus och tangentbord är överlägset till i princip allt utom bilspel och flyg/rymd där ratt respektive sticka är överlägset.

Kan inte hålla med om det. Det ända bra med mus och tangentbord är musen. Tangentbord är som att slänga massa knappar i en chips skål och sen sticka ner handen och insistera på att den är bra för styrning. Den är till för att skriva inte spela, till det är den klumpig och kräver att användaren läggern ner massa tid på att lära sin hand vilka knapparn den ska vara på.
Så fort ett spel kräver någon form av hopp eller säkrare styrning av själva figuren eller fordon så kan man lika gärna koppla in en PSx kontroll och få bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Vägrar svara på idiotiska frågor. Det beror så klart på spel.

Permalänk
Medlem

För mig beror det på spel. Tycker dom flesta genres som jag spelar gör sig bättre med handkontroll. Är väl typ bara fps och spel där man pekar och klickar mycket som gör sig bättre med mus och tangentbord, enligt mitt tycke. Spelar en hel del på konsol också, så handkontroll är verkligen inte främmande för mig. Har spelat på konsol sen Sega Master System tiden.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord till allt utom till racingsimulatorer, där det såklart är ratt, pedaler och växelspak som gäller.

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Det beror på vilket spel jag spelar, så klart.

FPS: mus och tangentbord
Retro: den controller jag har som bäst motsvarar vad spelet var gjort för, TAC-2/NES/SNES/MD/Saturn/PS-controller/arkadsticka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket spel jag spelar.Så blandar friskt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Mus och tangentbord till flest spel, men handkontroll till fightingspel och en del tredjepersonspel, samt de få gånger jag spelar sportspel.

Ratt till racingspel har gjort dem mycket roligare och joystick till flygspel är också kul.

Blandar med andra ord, när jag väl spelar 🙂

Permalänk
Livsnjutare 😎

Är det konsol så 95% kontroll (såklart?) men vissa spel har man fördel utav mus/tbg även där - tex Fortnite eller COD.

På PC är det nog 50/50 mellan tbg/mus eller kontroll.

Beror helt på vilket spel det är!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

FPS=Mus och tangentbord. Resten är mer eller mindre Xbox-kontroll

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med arm/handled/axel sett just till att använda mus de senaste 10 åren så är närmast tvingad att köra med handkontroll. Kan väl härda ut lite i vissa fall men brukar inte vara värt det dagen efter.

Glädjen i att bli äldre I guess :') Saknar att FPS:a igenom något riktigt gött lir utan att ångra det dagen efter.

Permalänk
Medlem

Tangentbord och mus vinner alltid, men ibland måste man använda kontroll. Tänker på xbox cloud gaming och när man spelar något lökigt spel från sängen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag är en hybridanvändare, använder både mus/tangentbord och handkontroll eller både och beroende på spel.
FPS, RTS, RPG och tredjepersonshooters enbart mus och tangentbord.
Bilspel och plattfornspel handkontroll.
Men när jag spelar tex GTA eller Cyberpunk så använder jag mus och tangentbord utanför bilen och handkontroll när jag kör, helt omöjligt att styra bilen annars.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

1st person KB+Mouse
3rd person Controller

Brukar det vara. Senaste två Cyberpunk 2077 och Starfield blev det KB+mus.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Kan inte hålla med om det. Det ända bra med mus och tangentbord är musen. Tangentbord är som att slänga massa knappar i en chips skål och sen sticka ner handen och insistera på att den är bra för styrning. Den är till för att skriva inte spela, till det är den klumpig och kräver att användaren läggern ner massa tid på att lära sin hand vilka knapparn den ska vara på.
Så fort ett spel kräver någon form av hopp eller säkrare styrning av själva figuren eller fordon så kan man lika gärna koppla in en PSx kontroll och få bättre resultat.

Att lära sig vilken knapp som gör vad i ett spel är minst lika jobbigt på en handkontroller, om inte värre. Du måste lära dig var knapparna sitter och vissa sitter på baksidan och då räcker det inte med att titta ner för att se vad de heter och sitter. Layouten ändras dessutom för varje ny generation och skiljer mellan tillverkare.

På ett tangentbord vet man var alla knappar är automatiskt för att man skrivit på det hela livet och i princip alla har samma layout.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kör också så i stor utsträckning, men har även nyligen beställt hem en "lap desk" från etsy, så kör ibland lite casual spel i soffan med mus och tangentbord! Trevligt för mysiga spel som inte har så bra kontrollersupport!

Jag hoppas kunna hamna där någon dag i framtiden Känns som en trevlig lösning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9