Snabbtest: Asus Geforce RTX 4090 ROG Matrix Platinum – prestanda och pris i topp

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Asus Geforce RTX 4090 ROG Matrix Platinum – prestanda och pris i topp

Calle lägger vantarna på ett grafikkort med överklockning i fokus där prestandan är lika hög som priset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

FET!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Det är så här ett grafikkort ska se ut i design.

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att nämna är att det är liquid metal direkt på koppar, vilket kan orsaka problem i framtiden. Låter inte toppen med tanke på det extrema priset.

Der8auer tar upp det i sin teardown: https://www.youtube.com/watch?v=PmhgOx8Qujg#t=10m28s

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det måste gå att få ner strömförbrukningen, det här börjar bli löjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Det måste gå att få ner strömförbrukningen, det här börjar bli löjligt.

Klart det går, men inte vid samma prestanda. 4090 är dock riktigt bra vad gäller energieffektivitet.

Ninja-edit: Insåg att bilden jag hade från början (från 4090-recensionen) är gammal, och den tidigare slutsatsen (att 4090 är det energieffektivaste kortet som finns idag) därmed felaktig, fast det är ju fortfarande bra nära att vara effektivast.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det där ser riktigt bra ut. Jag brukar alltid lägga ett par månader på att få det att se bra ut i lådan, för att sedan inte titta där på tre år. För sådana som mig är det är kalasfint!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Själva designen på kortet gör mer att det ser ut som ett grafikkort i en tavla...eller med en ram runtomkring sig.
Hur som gillar jag designen skarpt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Musikälskare

40K maj god

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nu är vi nog upp i två njurar eller mer dyrt som attan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Kostar lika mkt som min nya dator 😅

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jaa du! Kul att folk fortfarande satsar på galna saker, men tråkigt att de kostar mer än en vanlig månadslön

Permalänk
Medlem

Häftig design, men jag vet inte riktigt om prestandan är i samma topp som priset.
Hade jag haft mer pengar än vett så hade köpt det dock.

Permalänk
Avstängd

Om ~12månader kommer denna pjäs kosta mindre än 5000:- i andrahandsvärde.. otroligt dålig investering.

DLSS 3 kommer ju inte få någon som helst kärlek när DLSS 4 anländer.. osv osv osv, noVideo ska ha in sina stålar.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Niolator:

Det måste gå att få ner strömförbrukningen, det här börjar bli löjligt.

Det går helt klart. Däremot är det inte fokus för just den här produkten. Fokuset för testet var mer "hur snabbt kan jag få den att jobba oavsett strömbudget?"

Därför lät jag den dra precis så mycket som den ville och kunde.
Vill man spara in ett par hundra W kan man istället sänka strömbudgeten och få typ likvärdig prestanda som stock men med betydligt lägre effektuttag.

Permalänk
Medlem

Läcker design på kortet och presterar bra.

Men för mig är det helt ointressant med grafikkort som kostar 40kkr+ och drar 500W+

Är väl i så fall om ett kommande 5080 kan prestera lika bra eller bättre än 4090 utan att dra 400W+ och till ett mer attraktivt pris som kanske kan vara intressant.

Dessutom om man ska ha ett kort med 4090 prestanda eller bättre så hade jag velat ha stöd för DP 2.1 eller bättre.

Nvidias RTX 4000 kort har det inte.
AMD RX 7000 har stöd men inte 4090+ prestanda.

Grafikkort med DP 1.4a borde inte kosta mer än ~ 10 000kr

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dem8n:

Häftig design, men jag vet inte riktigt om prestandan är i samma topp som priset.
Hade jag haft mer pengar än vett så hade köpt det dock.

Det är ett solklart exempel på en prestandaökning som inte följer ökningen i pris. De sista 10% som går att klämma fram kostar absolut en hel del.

Skrivet av Godisskålen:

Om ~12månader kommer denna pjäs kosta mindre än 5000:- i andrahandsvärde.. otroligt dålig investering.

DLSS 3 kommer ju inte få någon som helst kärlek när DLSS 4 anländer.. osv osv osv, noVideo ska ha in sina stålar.

De flesta datorkomponenter är ganska risiga investeringar om man har potentiellt andrahandsvärde som huvudsyfte. Jag säger inte att du har fel för den sakens skull.

I fallet Nvidia har dom så klart goda marginaler på sina kretsar men i det här fallet tror jag att en väldigt stor del av de marginalerna befinner sig på Asus sida. Det säger jag dock helt och hållet utan att ha koll på hur dyr processen är för Asus att välja de kretsar de vill använda till den här modellen, eventuell extra QA osv.

Med detta sagt försöker jag inte motivera att detta skulle vara ett prisvärt köp eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Klart det går, men inte vid samma prestanda. 4090 är dock riktigt bra vad gäller energieffektivitet.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/29491?key=74a5e1ae2cec916299eea1da9f1a83d3

Ninja-edit: Insåg att bilden jag hade från början (från 4090-recensionen) är gammal, och den tidigare slutsatsen (att 4090 är det energieffektivaste kortet som finns idag) därmed felaktig, fast det är ju fortfarande bra nära att vara effektivast.

Energieffektivitet i all ära men då dammar de bara på med fler energiförbrukande komponenter istället. Det behövs något banbrytande men jag kanske har läst för mycket science fiction?

Permalänk

Förstår inte allt gnäll på strömförbrukningen på en special modell av en gloria produkt?

Strömförbrukning är ju inte helt relevant i denna kategorin av produkt. Det är ju inte som att alla andra "balls to the walls" produkter förr varit så strömsnåla.

Effektiviteten hittar man i mellan segmentet, där har alla kort legat mellan 100-200W i många år(med vissa undantag där hög prestanda kort blivit ner knuffade till mellansegmentet eller dylikt)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Industridesign snyggt, de två kromade kopplingarna ser lite billigt trista ut.

Det är som vanligt mängder med negativa kommentarer om teknikprodukter, på en forum främst för just teknikprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Det måste gå att få ner strömförbrukningen, det här börjar bli löjligt.

Hela denna produkt är löjlig. Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Helt bortkastat dock, kör vilket 4090 som helst och släng på dubbelmackan från EK och spara 15 000. Alt lägg det på en custom EK loop till resten av burken. Alla kort jag testat har klarat 3GHz på kärnan (MSI samt Asus).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Om ~12månader kommer denna pjäs kosta mindre än 5000:- i andrahandsvärde.. otroligt dålig investering.

DLSS 3 kommer ju inte få någon som helst kärlek när DLSS 4 anländer.. osv osv osv, noVideo ska ha in sina stålar.

Vem köper konsumentdatorkomponenter som investeringar?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

Om ~12månader kommer denna pjäs kosta mindre än 5000:- i andrahandsvärde.. otroligt dålig investering.

DLSS 3 kommer ju inte få någon som helst kärlek när DLSS 4 anländer.. osv osv osv, noVideo ska ha in sina stålar.

Jag köper den gärna för 5000kr om ett år! Skicka gärna PM när du ser en sån annons!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dalton Sleeper:

Helt bortkastat dock, kör vilket 4090 som helst och släng på dubbelmackan från EK och spara 15 000. Alt lägg det på en custom EK loop till resten av burken. Alla kort jag testat har klarat 3GHz på kärnan (MSI samt Asus).

Jag har haft svårt att bibehålla nästan 3.1 med mitt TUF i Port Royale och Cyberpunk i min custom loop. Men jag kan ha haft otur. Just Time Spy är lite lättare att nå högt med men Port Royale är knepigare.

Säger inte att Matrix Platinum är ett logiskt köp utan är mer nyfiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Jag köper den gärna för 5000kr om ett år! Skicka gärna PM när du ser en sån annons!

Givetvis ska jag inte köpa..

Hade jag haft dessa pengar vore ett V60 köp ett så mycket roligare köp.

Permalänk
Medlem

Var är alla regnande bokstäver / symboler? För det priset borde det ingå en skärm med den layouten, med tanke på namnet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Rolig läsning, så tack för det.

Men den tid då jag även betalte 19K för ett grafikkort (3090 bara för att slippa att vänta 1 år på att få 3080 till 8K) och det var Covid och vi arbetade hemifrån, är helt förbi - helt och hållet, aldrig mera ska jag ge mera än max 10K för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Var är alla regnande bokstäver / symboler? För det priset borde det ingå en skärm med den layouten, med tanke på namnet.

Det kommer i ROG STRIX Matrix Platinum modellen. Då får du en liten skärm på grafikkortet där det regnar "ROG ROG ROG" och "THOSE WHO DARE". Lätt värt 15 000Kr extra.

Permalänk
Skrivet av flashen:

40K maj god

Kommer kosta under 15k när 5090 landar.

Men de kommer alltid finnas köpare av dessa typ av kort hur än konstigt det kan tyckas. Och samtidigt litet av ett show off av Asus för att stärka sitt märke.