John Romero släpper nya banor till Doom

Permalänk
Melding Plague

John Romero släpper nya banor till Doom

Doom har precis fyllt 30, och nu firar en av de två skaparna av det klassiska spelet med nio nya helvetiska banor att plöja igenom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nostalgitripp. Usch, vad gammal jag känner mig nu. Ändå häftigt att ha växt upp med sådan utveckling spelen gjort. Givetvis kommer de unga idag se en sådan utveckling med.

Min första hårddisk jag köpte var på 17 GB. Då var systemhårddisken på 3.2 GB. Förra månaden köpte jag ny hårddisk, På 20 TB.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Tiden går. Hade en 286:a med 20 MB disk.. första bygget var pentium 90 (som räknade rätt!) med 2 mb grafikkort, ngt cirrus logic

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem

Ett spel som aldrig dör.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nostalgitripp. Usch, vad gammal jag känner mig nu. Ändå häftigt att ha växt upp med sådan utveckling spelen gjort. Givetvis kommer de unga idag se en sådan utveckling med.

Min första hårddisk jag köpte var på 17 GB. Då var systemhårddisken på 3.2 GB. Förra månaden köpte jag ny hårddisk, På 20 TB.

Blandat ihop Giga- och Megabyte på dina första diskar?

Permalänk
Livsnjutare 😎

kewlt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

Då har vi något att se fram mot till nästa lan med lämpligt tema.

Körde Doom episod 1-3 i höstas på DOS-lanet vi hade då. Tyvärr är 486 DX2 66 lite för klent för episod 4 och förmodligen även för de delarna som släppts nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kanske vore skoj att dra igång Doom och spela igenom det igen + Sigil-banorna, när det begav sig så spelade jag orimligt många timmar

Gameplayet är ju faktiskt fortfarande kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då har vi något att se fram mot till nästa lan med lämpligt tema.

Körde Doom episod 1-3 i höstas på DOS-lanet vi hade då. Tyvärr är 486 DX2 66 lite för klent för episod 4 och förmodligen även för de delarna som släppts nu.

Spel ska hacka, annars är det inte samma känsla som när det begav sig.

Som att spela Elite 2 Frontier på en Amiga 600, kan ha varit 8 fps? Spelades i massor med timmar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande någon variant av Doom minst en gång i veckan. Mestadels brutal doom vilket jag rekommenderar till alla.
https://www.moddb.com/mods/recurring-nightmare/downloads/brut...

Sigil II var riktigt bra! (och rätt svårt dessutom på ultra-violence) Så kör det med!

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nostalgitripp. Usch, vad gammal jag känner mig nu. Ändå häftigt att ha växt upp med sådan utveckling spelen gjort. Givetvis kommer de unga idag se en sådan utveckling med.

Min första hårddisk jag köpte var på 17 GB. Då var systemhårddisken på 3.2 GB. Förra månaden köpte jag ny hårddisk, På 20 TB.

Haha, min första hårddisk var på hela 270 MB, så lite skillnad tror jag

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hulle:

Spel ska hacka, annars är det inte samma känsla som när det begav sig.

Som att spela Elite 2 Frontier på en Amiga 600, kan ha varit 8 fps? Spelades i massor med timmar.

/hulle.

För bra får det ju inte gå

Men när man kan räkna antelet fps med timglas så är det lite för svårspelat för min smak.

Får plocka ihop en Pentium runt 75-90mhz och se om det rullar bättre då... och tvångsuppgradera kompisens dator från 386 med Cyrix "486"-overdrive till nåt lite piggare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

För bra får det ju inte gå

Men när man kan räkna antelet fps med timglas så är det lite för svårspelat för min smak.

Får plocka ihop en Pentium runt 75-90mhz och se om det rullar bättre då... och tvångsuppgradera kompisens dator från 386 med Cyrix "486"-overdrive till nåt lite piggare.

Har du testat trycka in turbo-knappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då har vi något att se fram mot till nästa lan med lämpligt tema.

Körde Doom episod 1-3 i höstas på DOS-lanet vi hade då. Tyvärr är 486 DX2 66 lite för klent för episod 4 och förmodligen även för de delarna som släppts nu.

En DX2-66 för klen? Det är helt absurt. Otroligt kraftfull maskin ju. Det är bara kompisar med välbetalda och datorintresserade föräldrar som har sådant, vi andra har i bästa fall DX-33, men mer troligt SX-25.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mjoaukatt:

Har du testat trycka in turbo-knappen?

Självklart

En frisk DX2 66 med VLB eller PCI-grafikkort klarar ungefär 25 fps i timedemo. Men det demot är mycket mer lättdrivet än de stora öppna banorna i slutet av spelet.

Skrivet av Horvendile:

En DX2-66 för klen? Det är helt absurt. Otroligt kraftfull maskin ju. Det är bara kompisar med välbetalda och datorintresserade föräldrar som har sådant, vi andra har i bästa fall DX-33, men mer troligt SX-25.

De kunde göra spel som knäckte riktigt snabba datorer även på den tiden.

Pentium skulle man ju ha för att vara riktigt elajt i Doom

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Haha, min första hårddisk var på hela 270 MB, så lite skillnad tror jag

Disken man kunde köpa med till sin Amiga 600 var väl på 20 eller 40MB? Kommer ihåg att en vän hade Cruise for a Corpse installerat på hårddisk, och sen var det inte mycket utrymme kvar.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Fick denna i Julklapp och Doom var garanterat installerat på den engång i tiden

Permalänk
Medlem

Blir att spela i VR på Quest 3:an. 😎

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Fick denna i Julklapp och Doom var garanterat installerat på den engång i tiden

<Uppladdad bildlänk>

Ungefär i prisklass vad en anna fick beta för 4MB Ram en ggn, i tiden ...

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Klart Doom är kult, precis som Wolfenstein, men där jag la ner riktigt många timmar var Quake, uppkopplad mot Passagens servrar. (givetvis efter kl18 då minuttaxan på telefonin var lägre )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nostalgitripp. Usch, vad gammal jag känner mig nu. Ändå häftigt att ha växt upp med sådan utveckling spelen gjort. Givetvis kommer de unga idag se en sådan utveckling med.

Min första hårddisk jag köpte var på 17 GB. Då var systemhårddisken på 3.2 GB. Förra månaden köpte jag ny hårddisk, På 20 TB.

Vad menar du med usch vad gammal jag känner mig nu? Jorden snurrar runt solen och ett snurr räknar människan som ett år, alla människor som föds får ett år på sig varje gång jorden har snurrat runt solen. Jag förstår mig inte på åldersnoja. Man lever så länge man lever och siffror är endast siffror.

Permalänk
Medlem

Snart 7-åriga grabben har börjat spela första Doom på Switchen här hemma, han är helt hooked 😆. Trodde inte kids skulle vara brydda i så gamla spela men han har riktigt snöat in sig, I love it. "Pappa sista banan är jättesvår!" jag bara JAPP! Kommer ihåg mitt första möte med Doom 1994, hos en kompis vars familjedator var en gammal 386:a som lät som en hel fabrik som körde igång, knattrande hårdskiva o allt. Men wow, de där mörka kvällarna i mörkret framför skärmens ljus, hade aldrig sett nåt liknande förr. Det var grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Doom har precis fyllt 30, och nu firar en av de två skaparna av det klassiska spelet med nio nya helvetiska banor att plöja igenom.

Läs hela artikeln här

Det där är ju ändå kul. Jag vet inte ens hur Sigil mottagits, men man blir ändå lite glad av själva idén bara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Klatten:

Blandat ihop Giga- och Megabyte på dina första diskar?

Nä. En Maxtor på 17 GB som jag köpte. Hushållets första dator var i 386:a. Vad kan det varit? Då var det MB i lagringsutyrmme. 1 Mhz, 1 MB i ram tror jag. Fast första hårddisken jag köpte var som sagt den nämnda.

Skrivet av LINJEinc:

Haha, min första hårddisk var på hela 270 MB, så lite skillnad tror jag

Minns inte vad det var i 386:an vi hade. Tror faktiskt att det var mindre. Var 40 år sen nu.

Skrivet av landahl:

Vad menar du med usch vad gammal jag känner mig nu? Jorden snurrar runt solen och ett snurr räknar människan som ett år, alla människor som föds får ett år på sig varje gång jorden har snurrat runt solen. Jag förstår mig inte på åldersnoja. Man lever så länge man lever och siffror är endast siffror.

Den är mer ett konstaterande att tiden går alldeles för fort. Hinner inte med allt jag vill.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Disken man kunde köpa med till sin Amiga 600 var väl på 20 eller 40MB? Kommer ihåg att en vän hade Cruise for a Corpse installerat på hårddisk, och sen var det inte mycket utrymme kvar.

Låter som om det kunde stämma. Tidigt nittiotal låg hårddiskar på några tiotal MB. Mitten av nittiotalet runt 1 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då har vi något att se fram mot till nästa lan med lämpligt tema.

Körde Doom episod 1-3 i höstas på DOS-lanet vi hade då. Tyvärr är 486 DX2 66 lite för klent för episod 4 och förmodligen även för de delarna som släppts nu.

Jag minnesuppgraderade min DX2-66 från 4MB till 8MB, kostade 1200 kr om jag minns rätt. Vill även minnas det var för att köra DOOM. Men tror även jag körde DOOM på en Compaq 386DX med gråmonokrom skärm. Happy Times...!

Permalänk
Medlem

Började själv med en 8086:a med 10MB hårddisk, monokrom skärm (MGA, eller Hercules-grafik), men kronjuvelen som jag använde länge var en 386:a (386SX-25, märke och modell Victor V386A) med dubbla 32MB-hårddiskar (en kunde man ta dra ut modulärt). Först hade jag 2MB RAM i den, men hittade ett gäng minnen i en elektronikskrot så jag fick hela 8MB RAM. Köpte sedan till ett ljudkort till den, ett Thunderboard med 11Khz mono-ljud. Monkey Island 2 lät helt fantastiskt! Grafikkortet var ett Trident 8900C tror jag med stöd för hela 256 färger! After Dark-skärmsläckaren var ljuvlig.

Den datorn gick sönder tyvärr men ersatte den med en gratis 386:a jag fick (denna gången en DX-33), chassit var dock så litet att jag fick sätta en del grejer utanför. Innan den gick i pension så hade den 60MB hårddisk, ett AWE32-ljudkort, en Creative 6x CD-ROM-spelare och en 20MB bandstation, båda satt då utanför datorn med var sin bandkabel, och en extra nätdel sittades bakom gardinen för att ge dem ström. Samma skärm som till förra 386:an, en 12" VGA-skärm.

Körde Windows 3.1 på den men var sällan i Windows, endast när jag körde Photostyler och Visual Basic 3.0. Annars var det DOS-läge hela tiden. Hade gjort en smart bootmeny där man fick välja om man skulle spela eller köra vissa program och så hade man specialkonfig för dem för att maximera basminnet (de första 640K). device=himem.sys highram ems någon? :).

DOOM gick dock utmärkt att köra på 386:orna, spelade det först hos min kusin, han hade demoversionen, men jäklar vad jag nötte demoversionen. Körde det som en galning, var helt fantastiskt!

Andra spel av rang den tiden var Rex Nebular, Day of the Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, X-Wing vs Tie Fighter (körde stort sett alla Lucarsarts-spelen). Sam & Max, The Incredible Machine. Pinball Dreams/Fantasies/Illusions, Wacky Wheels, Quarantine, Larry-spelen, Simon the Sorcerer-spelen, Dune 2, Command & Conquer, Lemmings-spelen, Stunts, Test Drive 3, Heretic, Hexen, DOOM (givetvis), oof, så många att lista. Helt otroliga spel jämfört med dagens copy-paste-spel. Och lyssnade på ljuvliga MOD-tunes i Inertia Player.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nostalgitripp. Usch, vad gammal jag känner mig nu. Ändå häftigt att ha växt upp med sådan utveckling spelen gjort. Givetvis kommer de unga idag se en sådan utveckling med.

Min första hårddisk jag köpte var på 17 GB. Då var systemhårddisken på 3.2 GB. Förra månaden köpte jag ny hårddisk, På 20 TB.

Detta är lätt det roligaste spelet sedan Wolfenstein.
Grafik njäe, ljud njäe inte det heller.
Spelkänsla dock 10/10.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Detta kan man ju tycka borde vinna Steams "Labor of Love"-award.

Jag körde Amiga på Doom-tiden så det vettefasen om jag någonsin spelat det faktiskt. När jag till sist skaffade PC så var det Quake som var all the rage.

Visa signatur

5950X, 3090