Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Absolut, fortfarande roligt. Bilen en Tesla Model S har gått 33000 mil och glädjen att få ut att åka finns kvar.

Nu har jag inte haft tid och jag tror jag nämnt det tidigare, men under pandemin, när jag fick mindre jobb, tog jag svängar runt om i Sverige, enbart för att det var roligt att vara ute och köra.
Kollade inte själv, men bilbesiktningen var överraskad att jag hade kört 9000 mil på ett år.
Blir väl så när man t.ex. helt plötsligt får för sig att åka upp till norrland inladsvägen och ner utmed kusten en helg. Aldrig åkt så mycket planlöst kors och tvärs i Sverige, bara för att det är roligt och bekvämt, som med denna elbil.

Så himla kul att höra sånt här
Farsgubben jobbade på volvo på 90-talet och fick uppdrag att "köra skiten ur" en helt ny bil en gång om året, så han åkte upp till norrland och flög fram i ljusets hastighet på deras raksträckor, snacka om intressant jobb....
Sedan på hösten lämnades bilen in och togs isär i bitar för att se vad som hade slitits osv.

Permalänk

Nån som har provat Nimas laddstationer och nätverk? Såg en artikel om dom och deras 400KW enheter och sjukt låga laddpris lockar ju att använda nästa gång man ska ut på vägarna. Lär väl höjas efterhand men 4,50kr/kw och 2kr i mellansverige är ju inte fel.

Edit: Ja nedre delen av mellansverige, ni fattar..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nån som har provat Nimas laddstationer och nätverk? Såg en artikel om dom och deras 400KW enheter och sjukt låga laddpris lockar ju att använda nästa gång man ska ut på vägarna. Lär väl höjas efterhand men 4,50kr/kw och 2kr i mellansverige är ju inte fel.

Edit: Ja nedre delen av mellansverige, ni fattar..

Dom har väl bara öppnat typ 3 laddstationer om dom nu har öppnat dom än står bara planerat för Q4 2023 resten är väl beräknat att öppna nästa år av dom man kan se dom har planerat.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nån som har provat Nimas laddstationer och nätverk? Såg en artikel om dom och deras 400KW enheter och sjukt låga laddpris lockar ju att använda nästa gång man ska ut på vägarna. Lär väl höjas efterhand men 4,50kr/kw och 2kr i mellansverige är ju inte fel.

Edit: Ja nedre delen av mellansverige, ni fattar..

8 laddpunkter 400 kW. Hur ska man egentligen tolka det? För mig låter det som 8 bilar kan ladda 400 kW samtidigt. Men i själva verket delar två uttag på 400 kW. Men även om du laddar själv på dessa kan du inte få 400 kW.
Förstår tanken. Stora nummer säljer.

I övrigt är det bara bra med fler laddare.

Permalänk
Medlem

Känner lite lättnad när jag läser BMW: s tekniska chef kommentera konventionella, "själfulla", delar av bilkörningen som brum-brum, växelryck etc:

Weber laughed off the idea: “Yeah, we can maybe emulate a stick also, a digital stick,” he joked.

Länk:
https://insideevs.com/news/700303/bmw-ev-simulated-transmissi...

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Dom har väl bara öppnat typ 3 laddstationer om dom nu har öppnat dom än står bara planerat för Q4 2023 resten är väl beräknat att öppna nästa år av dom man kan se dom har planerat.

Skrivet av Asus_84:

8 laddpunkter 400 kW. Hur ska man egentligen tolka det? För mig låter det som 8 bilar kan ladda 400 kW samtidigt. Men i själva verket delar två uttag på 400 kW. Men även om du laddar själv på dessa kan du inte få 400 kW.
Förstår tanken. Stora nummer säljer.

I övrigt är det bara bra med fler laddare.

200KW räcker väl till typ 90% av alla bilarna ute på vägarna och skulle säga att 99% nöjer sig med 200KW. Finns inte många idag, nej men bygger dom ut så är det kanon med konkurrens. Inte provat min EV6 på den men är inte många stationer jag kan ladda med 200+KW på så fler är bra. Tesla går ju bort då jag bara får 43KW där.
Och håller dom sig runt max 5-6kr är detta en klar utmanare till Cirkle K där jag laddar just nu.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

8 laddpunkter 400 kW. Hur ska man egentligen tolka det? För mig låter det som 8 bilar kan ladda 400 kW samtidigt. Men i själva verket delar två uttag på 400 kW. Men även om du laddar själv på dessa kan du inte få 400 kW.
Förstår tanken. Stora nummer säljer.

I övrigt är det bara bra med fler laddare.

Finns inga bilar som klarar 400kw idag vad jag vet och dom som klarar högt kanske har det i 10-15min sedan går ladd hastigheten ner. men skulle du ha ett 200kwh batteri och du skulle kunna ladda i 400kw hela tiden så skulle batteriet vara fullt efter 30min men så funkar det inte.
Vet inte hur stora batteri bussar och lastbilar har.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Finns inga bilar som klarar 400kw idag vad jag vet och dom som klarar högt kanske har det i 10-15min sedan går ladd hastigheten ner. men skulle du ha ett 200kwh batteri och du skulle kunna ladda i 400kw hela tiden så skulle batteriet vara fullt efter 30min men så funkar det inte.
Vet inte hur stora batteri bussar och lastbilar har.

Nima har sagt att det är dokus på tubga transporter och där är det mer populärt med siffror runt 400 kW. Det är också gott om plats runt laddarna så lastbilar och bussar kan stå där. Ska öppna fler i Stockholm snart också och även neråt Skåne, där dom sitter. Vad jag förstår är det endast kortbetalning just nu men en egen app är på gång och där ska man kunna registrera autocharge. Så dom verkar göra mycket rätt. Ska förbi där i helgen tänkte jag medan jag är på långtur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nima har sagt att det är dokus på tubga transporter och där är det mer populärt med siffror runt 400 kW. Det är också gott om plats runt laddarna så lastbilar och bussar kan stå där. Ska öppna fler i Stockholm snart också och även neråt Skåne, där dom sitter. Vad jag förstår är det endast kortbetalning just nu men en egen app är på gång och där ska man kunna registrera autocharge. Så dom verkar göra mycket rätt. Ska förbi sär i helgen tänkte jag medan jag är på långtur.

Riktar de in sig till längre fordon så är det ju superbra för oss med släp/husvagn! Kan bara hoppas att det tillåts så det inte blir exklusivt för lastbilar.

Permalänk
Medlem

Att inga bilar kan ladda 400 kW har väll inget att göra med att jag tror att dom valt att skriva 8x400 i stället för 8x200 alt 8x350 vilket jag menar skulle vara mer rätt.
Sen måste jag medge att om laddarna har 600 A kablar (boost) så det tekniskt är möjligt att få ut 400 kW ur ett uttag så är det helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Att inga bilar kan ladda 400 kW har väll inget att göra med att jag tror att dom valt att skriva 8x400 i stället för 8x200 alt 8x350 vilket jag menar skulle vara mer rätt.
Sen måste jag medge att om laddarna har 600 A kablar (boost) så det tekniskt är möjligt att få ut 400 kW ur ett uttag så är det helt ok.

samma sak med teslas laddare om dom fyller alla platser och alla vill ha full effekt får dom inte det.
för att ta Mantorps där dom har 40 laddare så skulle det gå åt 10Mw för att lyckas få full effekt från alla.
tror dom har runt 2Mw så ca 50Kw per bil då

Bäst vi länkar en Video till Peter Esse med som förklarar det enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=cTcEqAOYt6U

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

samma sak med teslas laddare om dom fyller alla platser och alla vill ha full effekt får dom inte det.
för att ta Mantorps där dom har 40 laddare så skulle det gå åt 10Mw för att lyckas få full effekt från alla.
tror dom har runt 2Mw så ca 50Kw per bil då

Bäst vi länkar en Video till Peter Esse med som förklarar det enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=cTcEqAOYt6U

Beror på generation tror jag, bra fart i Nackas nya installation trots fullt med bilar. Enköping dyker till 75 så fort en annan använder samma "par", och bara 150 max där.

Esse snackar hellre än rätt, men det är väl så man får klicks på youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Beror på generation tror jag, bra fart i Nackas nya installation trots fullt med bilar. Enköping dyker till 75 så fort en annan använder samma "par", och bara 150 max där.

Esse snackar hellre än rätt, men det är väl så man får klicks på youtube.

Teslas laddstationer har olika typer/generationer av laddstolpar.

V2: 150kW som delas på två stolpar. De bildar ett par och står oftast jämte varandra som t.ex. 3A och 3B. Står det två bilar där och laddar, så delar de alltså på 150kW. Därför ser man oftast att det står bilar vid varannan stolpe och fylls på först när man måste.
Dessa stolpar kännetecknas av att det är två kablar som går ut från den. En CCS och en Type 2.

V3: 250kW per stolpe, så de delas inte med någon. Ser nästan likadana ut, men har bara en kabel som är CCS.

V4: Inte så vanliga ännu, men är också 250kW per stolpe. Skillnaden här är att stolparna har ett annat utseende (vit/svarta) och en längre 3 meters laddningskabel för att göra det enklare för de med andra bilmärken, som har laddluckan på fel ställen.
Dessa är även förberedda för ännu högre laddeffekt i framtiden.

Om man tittar på en genomsnittlig laddstation, så kommer det och åker bilar hela tiden. Alla laddar inte på full effekt, vilket gör att värsta tänkbara scenario med att alla laddar full kräm samtidigt, sannolikt aldrig kommer hända.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Beror på generation tror jag, bra fart i Nackas nya installation trots fullt med bilar. Enköping dyker till 75 så fort en annan använder samma "par", och bara 150 max där.

Esse snackar hellre än rätt, men det är väl så man får klicks på youtube.

Att du får 75 kW när någon annan kopplar in sig beror på att deras V2-laddare är uppställda i par som delar på 150 kW. I Nacka är det V3-laddare som kan maxa på 250 kW (med en Tesla) men alla stolpar på siten har dynamisk effekt mellan varandra. 12 x 250 hade blivit 3 mW vilket jag är rätt säker på att Tesla inte har där, blir för dyrt. Däremot kanske dom har 1-1,5 mW in som alla 12 stolpar delar på. Rullar det in 12 bilar samtidigt som alla vill dra max så kommer det inte vara möjligt men Tesla räknar med att det aldrig kommer hända, eller i varje fall tillräckligt sällan för att inte lägga pengar på det.

Det Peter säger är inte fel..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Att du får 75 kW när någon annan kopplar in sig beror på att deras V2-laddare är uppställda i par som delar på 150 kW. I Nacka är det V3-laddare som kan maxa på 250 kW (med en Tesla) men alla stolpar på siten har dynamisk effekt mellan varandra. 12 x 250 hade blivit 3 mW vilket jag är rätt säker på att Tesla inte har där, blir för dyrt. Däremot kanske dom har 1-1,5 mW in som alla 12 stolpar delar på. Rullar det in 12 bilar samtidigt som alla vill dra max så kommer det inte vara möjligt men Tesla räknar med att det aldrig kommer hända, eller i varje fall tillräckligt sällan för att inte lägga pengar på det.

Det Peter säger är inte fel..

Det är definitivt inte 50 kw per bil. Skulle inte tro 100 kw heller sett till vilka bilar som står och trycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Det är definitivt inte 50 kw per bil. Skulle inte tro 100 kw heller sett till vilka bilar som står och trycker.

I Mantorp? Eller Nacka? Så som Tesla har det så kan t.ex. en bil ladda i 150 kW och en annan i 50 kW. Då blir det ju 100 kW i snitt vilket är det vi pratar om. Om det står 5 bilar och "trycker" så kan det också stå 5 bilar som inte gör det och Teslas station kan balansera detta. Det är inte som Ionity som låser en massa effekt till en stolpe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

I Mantorp? Eller Nacka? Så som Tesla har det så kan t.ex. en bil ladda i 150 kW och en annan i 50 kW. Då blir det ju 100 kW i snitt vilket är det vi pratar om. Om det står 5 bilar och "trycker" så kan det också stå 5 bilar som inte gör det och Teslas station kan balansera detta. Det är inte som Ionity som låser en massa effekt till en stolpe.

Håller inte med att Ionity låser upp effekt till en stolpe. Däremot så är hårdvaran inte delad mellan uttagen som hos Tesla.
Som standard bygger Ionity med en nätanslutning för 200 kW per uttag men om effekten är tillgänglig så klarar hårdvaran 350 kW oberoende av varandra.
Exemplet med 5 vilar som trycker och 5 som inte gör gäller även på Ionity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Håller inte med att Ionity låser upp effekt till en stolpe. Däremot så är hårdvaran inte delad mellan uttagen som hos Tesla.
Som standard bygger Ionity med en nätanslutning för 200 kW per uttag men om effekten är tillgänglig så klarar hårdvaran 350 kW oberoende av varandra.
Exemplet med 5 vilar som trycker och 5 som inte gör gäller även på Ionity.

All hårdvara sitter i stolpen på Ionity på tesla och Kempower har man hårdvaran på ett annat ställ och kan därför balansera effekten mellan alla stolpar på Ionity så är all effekt bunden till den stolpen den kan inte skicka över effekten till någon annan stolpe

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

All hårdvara sitter i stolpen på Ionity på tesla och Kempower har man hårdvaran på ett annat ställ och kan därför balansera effekten mellan alla stolpar på Ionity så är all effekt bunden till den stolpen den kan inte skicka över effekten till någon annan stolpe

Nu vet jag inte hur deras logik ser ut men lastbalansering kräver inte att hårdvaran sitter på samma ställe. Bara för att de är konstruerade olika betyder det inte att de måste fungera olika för de laddade bilarna.

Permalänk
Medlem

Finns ju också varianten som Eviny använder, med buffertbatterier per enhet, så att de kan trycka ut hög effekt överallt under intensiva delar av dygnet, och fylla på när det är lugnt. Det blir en trade off mellan dyrare inköp och lägre effekttariff (eller fler enheter på platser med begränsat elnät). Men det kanske är så det fungerar överallt, bara att ingen annan redovisar det?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

All hårdvara sitter i stolpen på Ionity på tesla och Kempower har man hårdvaran på ett annat ställ och kan därför balansera effekten mellan alla stolpar på Ionity så är all effekt bunden till den stolpen den kan inte skicka över effekten till någon annan stolpe

Först. All hårdvara sitter inte i stolpen på varken ABB eller Tritium laddarna som Ionity använder.
(Annat med Alpitronic)
Det stämmer att DC-DC omvandlaren sitter i stolpen när det gäller Tritium men i båda fallen använder man externa likriktare som sitter i egna skåp.

I övrigt tycker jag vi säger samma sak. Laddare 1 kan inte skicka ström till laddare 2. Men dom delar fortfarande på samma nätanslutning och delar på tillgänglig effekt mellan sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Först. All hårdvara sitter inte i stolpen på varken ABB eller Tritium laddarna som Ionity använder.
(Annat med Alpitronic)
Det stämmer att DC-DC omvandlaren sitter i stolpen när det gäller Tritium men i båda fallen använder man externa likriktare som sitter i egna skåp.

I övrigt tycker jag vi säger samma sak. Laddare 1 kan inte skicka ström till laddare 2. Men dom delar fortfarande på samma nätanslutning och delar på tillgänglig effekt mellan sig.

Hur många kW är modulerna i Ionity? T.ex Kempower har ju moduler på 25 kW så om en bil laddar 51 kW så hålls 3 moduler upp och 75 kW är låst. ABBs Terra 360 tror jag ligger på 30 kW/modul.

Är man alltid garanterad minst 200 kW eller kan det finnas gånger när 5 stolpar använder 1,1 mW och den sista som kommer in får då 100 kW eller dras effekten hos övriga ner då för att balansera upp den sista?

Baserat på din erfarenhet, bör man koppla in kabeln innan eller efter betalning?

Den här kanske du inte får svara på men kostar ju inget att fråga Vad är det vanligaste felet som gör att en stolpe ej fungerar som den ska?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hur många kW är modulerna i Ionity? T.ex Kempower har ju moduler på 25 kW så om en bil laddar 51 kW så hålls 3 moduler upp och 75 kW är låst. ABBs Terra 360 tror jag ligger på 30 kW/modul.

Är man alltid garanterad minst 200 kW eller kan det finnas gånger när 5 stolpar använder 1,1 mW och den sista som kommer in får då 100 kW eller dras effekten hos övriga ner då för att balansera upp den sista?

Baserat på din erfarenhet, bör man koppla in kabeln innan eller efter betalning?

Den här kanske du inte får svara på men kostar ju inget att fråga Vad är det vanligaste felet som gör att en stolpe ej fungerar som den ska?

Tritium 35 kW/modul
ABB 30 kW/modul

Effekten ska delas lika mellan laddarna. Du får stämma träff med fem polare och testa

Om du betalar med app betala innan du pluggar in.
Om du betalar med RFID efter du pluggar in.
Om du inte är förberedd med appen är risken stor att laddaren timar ut och du måste börja om oavsett.
På ABB måste du "blippa" din RFID efter du pluggat in men på Tritium spelar det ingen roll därav rekommendationen.

Användarfel. Plugg/Kabel.

Permalänk
Medlem

Kommer att få en elbil från jobbet, Tesla model 3 performance 2019. Har aldrig haft elbil tidigare. Jag har ej möjlighet att ladda hemma men i staden där jag bor finns laddare som har 200kw effekt.

Min fråga är till er som har elbil men ej möjlighet att ladda hemma, fungerar det bra eller kommer det bli väldigt jobbigt?

Pendlar 20 mil om dagen första månaderna, blir sedan 40 mil i veckan pendling. Går att ladda på jobbet.

Tack på förhand.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kommer att få en elbil från jobbet, Tesla model 3 performance 2019. Har aldrig haft elbil tidigare. Jag har ej möjlighet att ladda hemma men i staden där jag bor finns laddare som har 200kw effekt.

Min fråga är till er som har elbil men ej möjlighet att ladda hemma, fungerar det bra eller kommer det bli väldigt jobbigt?

Tack på förhand.

När vi flyttade var vi utan egen laddare i ett halvår. Det gick okej. Vi hade en 11kw offentlig laddare 4-500m bort men det var jobbigt ändå. Blir lite som att ha en ICE-bil fast mer tidskrävande.

Ingenting jag hade rekommenderat egentligen. Blir dyrt att ladda publikt också

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

När vi flyttade var vi utan egen laddare i ett halvår. Det gick okej. Vi hade en 11kw offentlig laddare 4-500m bort men det var jobbigt ändå. Blir lite som att ha en ICE-bil fast mer tidskrävande.

Ingenting jag hade rekommenderat egentligen. Blir dyrt att ladda publikt också

Tack för svar.

Vad skulle du säga att det kostar att ladda fullt på en publik laddare?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tack för svar.

Vad skulle du säga att det kostar att ladda fullt på en publik laddare?

5-10kr/kwh. Så blir snabbt liknande milkostnad för bränsle som en ice-bil tyvärr.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kommer att få en elbil från jobbet, Tesla model 3 performance 2019. Har aldrig haft elbil tidigare. Jag har ej möjlighet att ladda hemma men i staden där jag bor finns laddare som har 200kw effekt.

Min fråga är till er som har elbil men ej möjlighet att ladda hemma, fungerar det bra eller kommer det bli väldigt jobbigt?

Pendlar 20 mil om dagen första månaderna, blir sedan 40 mil i veckan pendling. Går att ladda på jobbet.

Tack på förhand.

Har ingen laddare hemma men kan ladda på jobbet, tesla model y. Dock är mitt "pendlingsavstånd" 5 km och jag upplever inga problem öht. Toppar alltid upp på jobbet så räcker det till i stort sett allt annat om man inte ska så långt att supercharger krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kommer att få en elbil från jobbet, Tesla model 3 performance 2019. Har aldrig haft elbil tidigare. Jag har ej möjlighet att ladda hemma men i staden där jag bor finns laddare som har 200kw effekt.

Min fråga är till er som har elbil men ej möjlighet att ladda hemma, fungerar det bra eller kommer det bli väldigt jobbigt?

Pendlar 20 mil om dagen första månaderna, blir sedan 40 mil i veckan pendling. Går att ladda på jobbet.

Tack på förhand.

Jag pendlade till och från Stockholm ett år från Uppsala (14 mil t/r) och var utan laddare hemma. Tyckte det var fruktansvärt och inget jag skulle rekommendera någon. Har man en publik laddare i närheten så är det väl okej eller om man knappt kör bilen i veckorna men pendlar man 10+ mil så blir det snabbt jobbigt, speciellt om man har ett jobb där man ibland jobbar hemma och alltså inte åker till jobbet.

Om du skaffar elbil, se till att aldrig parkera bilen tom utan hur trött du än är när du kommer hem en kväll med låg batterinivå, åk och fyll upp för det blir bara ännu värre dagen efter när man behöver börja med att ladda ett kallt batteri..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur det fungerar med tillgång till Tesla appen när man har en Tesla som ägs av företaget? Skall ägaren ge föraråtkomst bara eller gör man på något annat sätt? Jag ska ju betala all laddning som sker i min app och kunna använda bilen samt funktioner, men jag ska inte äga bilen.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.