Raspberry pi 4+ 2gb för långsam för att spela upp mp4 film med Vlc

Permalänk

Raspberry pi 4+ 2gb för långsam för att spela upp mp4 film med Vlc

Tjo,
Har en Raspberry pi 4+ 2gb som jag installerade os från Raspberry pi imager 1.7.5. fixat ett Python script som enkelt startar en mp4 fil från sd kortet med vlc, mp4 filen är ca 40mb och det funkar hur bra som helst. Igår installerade jag om os:et på samma pi men med den nyaste versionen av Raspberry pi os tror det är 1.8. kör samma script dock är mp4 filen 128mb ca då visas inte dom första 20 sekunderna av filmen sedan blir det en stillbild tills filmen är slut. Tittade i terminal och då står det att hårdvaran är för långsam.
Är det så att en större mp4 fil inte kan köras eller kräver det nya os mer kräm av hårdvaran ?
Känns konstigt att man inte kan köra en mp4 film på en pi 4.

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

Raspberry pi os är inte direkt optimerat för att spela film. Du har troligen tappat någon codex som gör att hårdvaru uppspelning slutade att fungera. Installera om VLC eller testa med Kodi.

Min 4 år gamla mediaspelare med kodi spelar 100GB+ 4K hdr filer och den har sämre hårdvara än RPI 4 så troligen ett mjukvaruproblem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Raspberry pi os är inte direkt optimerat för att spela film. Du har troligen tappat någon codex som gör att hårdvaru uppspelning slutade att fungera. Installera om VLC eller testa med Kodi.

Min 4 år gamla mediaspelare med kodi spelar 100GB+ 4K hdr filer och den har sämre hårdvara än RPI 4 så troligen ett mjukvaruproblem.

Mmmm... Gissar på det också. Jag provade att installera om vlc men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Mmmm... Gissar på det också. Jag provade att installera om vlc men det hjälpte inte.

Det finns strippade OS enbart optimerade för KODI och mediaspelning, du kan ju duelboota så har du ett vanligt OS och ett för att spela tyngre media filer. LibreElec körde jag när jag hade RPI 3.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

LibreELEC funkar alldeles utmärkt att spela upp HEVC 4k HDR med, även på en Pi 4 2GB.
Jag kör med https://test.libreelec.tv/12.0/RPi/RPi4/LibreELEC-RPi4.aarch6...
Kodi 21 är nu Beta 2 och är riktigt stabil.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

LibreELEC funkar alldeles utmärkt att spela upp HEVC 4k HDR med, även på en Pi 4 2GB.
Jag kör med https://test.libreelec.tv/12.0/RPi/RPi4/LibreELEC-RPi4.aarch6...
Kodi 21 är nu Beta 2 och är riktigt stabil.

Mmm.... Kan kolla på det. Jag förstår inte varför det blir sämre med ny version, borde vara tvärt om tycker jag. Jag har ett python script som körs går det att köra i LibreELEC ?

Permalänk

Min erfarenhet är att videouppspelning är rätt dass på pienheter.

Möjligen att ett optimerat os för just filmvisning funkar men rasbian är riktigt dass på att spela film.

Aldrig fått min pi4 8gb att spela något format utan massa artefakter eller att videon fryser imellanåt i rasbian.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Min erfarenhet är att videouppspelning är rätt dass på pienheter.

Möjligen att ett optimerat os för just filmvisning funkar men rasbian är riktigt dass på att spela film.

Aldrig fått min pi4 8gb att spela något format utan massa artefakter eller att videon fryser imellanåt i rasbian.

Jasså, versionen av Raspberry pi os innan den nuvarande funkade kanon för mig att spela upp mp4 filmer.

Permalänk

Någon som vet ett ställe där man kan ladda ner en äldre version av Raspberry pi os som är pålitlig ?

Permalänk

Jag har hittat vad problemet är nu, kör jag full hd film funkar vlc perfekt skall jag köra i 4K fungerar det inte.
Undrar om det är så att vlc inte supportar 4k ?

Permalänk
Medlem

Med LibreELEC 12 spelar en Pi 4 2GB upp
https://www.larmoire.info/jellyfish/media/jellyfish-180-mbps-...
utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Med LibreELEC 12 spelar en Pi 4 2GB upp
https://www.larmoire.info/jellyfish/media/jellyfish-180-mbps-...
utan problem.

Men kan det köras python scripter som hämtar ner filer med hjälp av api nycklar plus starta upp mp4 filmen automatiskt vid uppstart ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Men kan det köras python scripter som hämtar ner filer med hjälp av api nycklar plus starta upp mp4 filmen automatiskt vid uppstart ?

Inte ett scenario som intresserar mig, så ingen aning, kanske går att köra nåt sånt i Docker.
Om du inte kan spela upp filerna felfritt är det väl ointressant ändå...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Jag har hittat vad problemet är nu, kör jag full hd film funkar vlc perfekt skall jag köra i 4K fungerar det inte.
Undrar om det är så att vlc inte supportar 4k ?

Kolla hdmi snabeln att den har stöd för 4k?