PS5 Pro-detaljer smyger sig ut på internet

Permalänk
Melding Plague

PS5 Pro-detaljer smyger sig ut på internet

Efter flertalet månader av spekulationer har det från flertalet håll letat sig ut detaljer om Sonys kommande PS5 Pro de senaste dagarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

X, f.d. Twitter

Det enda jag är intresserad av är att spela spelen i 60fps. Helt ointresserad av native 4K om det körs i 30fps. Hellre 1440p60 utan RT än 4K30 med RT.

Jag längtar verkligen inte till GTA 6 som troligen inte går att köra över 30fps på varken nuvarande eller PS5 Pro. Jag ser fram emot spelet men inte upplevelsen i 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av nu1mlock:

X, f.d. Twitter

Jag övervägde det, men någonstans får man dra gränsen. 5 månader känns rimligt.

Permalänk
Jacob Fanboy

Behövs det nu, nej. Behövs det innan GTA VI släpps, ja. Tycker nästan synd om konsolkrigarna som annars får uppleva GTA VI på 5 år gamla konsoler.

Permalänk
Medlem

Undrar hur Microsoft kommer göra, de har ju sagt att det blir ingen "pro"-modell då de redan har Series X, får se om de ändrar sig om Sony släpper en. För min del kan de helt skippa hela pro grejen.

Permalänk
Medlem

Vi skulle få 60fps och minst 1440p med denna generation, något som inte alltid levererats och nu behövs ytterligare en maskin för att få det till alla spel? Surt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Undrar hur Microsoft kommer göra, de har ju sagt att det blir ingen "pro"-modell då de redan har Series X, får se om de ändrar sig om Sony släpper en. För min del kan de helt skippa hela pro grejen.

Jag tycker att det kan vara riktigt bra med en ny Pro-modell men det förutsätter att det faktiskt gör rejäl skillnad också. 60fps för PS5 Pro i alla nya spel tycker jag borde vara krav på utvecklarna. Sen får dom leka hur dom vill med upplösning, uppskalning, FSR, RT och diverse olika 30fps-lägen - så länge spelet har möjligheten att spelas i 60fps.

Gällande Xbox så menade ju den jättestora läckan att det kommer en uppgraderad variant av Series X i slutet av 2024.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

PS4 Pro var trevlig att spela på, stabil fps i alla spel som drogs med dipp:ar på vanliga PS4. Antagligen blir det samma med PS5 vs PS5 Pro och då kommer jag trivas med min nya Pro.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

50% ökning på 5 år, troligen 50% dyrare också… nja, kan inte säga att jag är direkt imponerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tycker att det kan vara riktigt bra med en ny Pro-modell men det förutsätter att det faktiskt gör rejäl skillnad också. 60fps för PS5 Pro i alla nya spel tycker jag borde vara krav på utvecklarna. Sen får dom leka hur dom vill med upplösning, uppskalning, FSR, RT och diverse olika 30fps-lägen - så länge spelet har möjligheten att spelas i 60fps.

Gällande Xbox så menade ju den jättestora läckan att det kommer en uppgraderad variant av Series X i slutet av 2024.

Xbox läckan har inget med uttalandet om en pro modell att göra, dock som du säger kommer det en ny sämre Series X nästa år.

Spelar i 4K40 idag så 4K60 skulle inte vara stor nog uppgradering för att köpa samma konsol igen, släpp en PS6 2026 ist.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av medbor:

50% ökning på 5 år, troligen 50% dyrare också… nja, kan inte säga att jag är direkt imponerad

Jag håller med! Samtidigt är de nog lite pragmatiska och kör på en arkitektur som är så lik PS5 som möjligt. De sparar säkert mer avancerade generationer till nästa konsol.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Xbox läckan har inget med uttalandet om en pro modell att göra, dock som du säger kommer det en ny sämre Series X nästa år.

Spelar i 4K40 idag så 4K60 skulle inte vara stor nog uppgradering för att köpa samma konsol igen, släpp en PS6 2026 ist.

Jag är inte nöjd med 40fps-lägena och väljer alltid 60fps. Men eftersom det inte kommer vara något 60fps-krav så kommer utvecklare fortsätta vara lata och optimera dåligt så vi troligen bara fortsätter på exakt samma nivå som idag. Det känns tråkigt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om det innebär att man kan köra dagens Quality mode/Ray tracing mode i 4K 60fps i stället för idag 30fps så hade det varit intressant tycker jag.

Permalänk
Medlem

Can it run Cities Skyline II?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Blir denna och GTA6 🥳👌

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Mest peppad på den här hybridkreten med RDNA4 element... Dubblerad RT-prestanda, 50-60% bättre vs RDNA3 låter ju bra? (kommer dock inte köpa nån konsoll, det lägger jag på hyllan)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Uppgradering behövs nog för att kunna köra GTA 6 i 30 stabila fps. Gynnar väl oss PC gamers också i slutändan såklart, mer ögongodis!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

X, f.d. Twitter

Det enda jag är intresserad av är att spela spelen i 60fps. Helt ointresserad av native 4K om det körs i 30fps. Hellre 1440p60 utan RT än 4K30 med RT.

Jag längtar verkligen inte till GTA 6 som troligen inte går att köra över 30fps på varken nuvarande eller PS5 Pro. Jag ser fram emot spelet men inte upplevelsen i 30fps.

GTA VI kommer inte se ut som det i trailern. Det kommer bli tillbakaskalat.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

60fps för PS5 Pro i alla nya spel tycker jag borde vara krav på utvecklarna.

Kommer naturligtvis inte hända

Och det är bra det. Bättre att låta utvecklarna utveckla spelen så som de själva vill.

Passar det inte så har kunderna alltid en plånbok att rösta med.

Ang nyheten: 60 CUs är najs men 2.0 GHz är förhoppningsvis fel...

Samtidigt så ska man nog inte vänta sig allt för hög klocka heller (om de inte gjort nått magiskt med arkitekturen). N4P i all ära men 7800XT tuffar runt i snitt strax över 2.4 GHz och äter 250W. Den effektbudgeten har nog inte Sony allokerat till GPU-delen i Pro. Men 2.23 GHz ala bas-PS5 va nog minimum vad jag förväntade mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Om det innebär att man kan köra dagens Quality mode/Ray tracing mode i 4K 60fps i stället för idag 30fps så hade det varit intressant tycker jag.

Snarare att du kan köra i 4K istället för 1440p. Eller än snarare 1440p istället för 900p...

Och att ev. dippar under mål-frameraten slätas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Blir denna och GTA6 🥳👌

Samma här. Bara hoppas nu att den släpps i Europa innan GTA kommer ut...

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat köpa en om specifikationerna stämmer. Om RDNA 4 får dedikerade AI-kärnor och RT kärnor blir RDNA 3 sannerligen utdaterad snabbt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Men 2.23 GHz ala bas-PS5 va nog minimum vad jag förväntade mig iaf.

Effekten rusar ju på moderna chips så fort du börjar arbeta dig in i de översta 20% av prestandaskiktet typ - uteffekten typ dubbleras eller mer på min 7900XTX av att gå från 2.3GHz till 2.9GHz vid compute. 3D når aldrig upp i de klockfrekvenserna (når väl drygt 2.7GHz som mest), men effektkurvan ser ungefär likadan ut där också då mer av kislet aktiveras.

Så om Sony vill hålla nere frekvensen lite så förstår jag dem. Särskilt om man har mycket resurser på chippet så gör en mindre frekvenssänkning inte så mycket för prestandan som det gör för effektförbrukningen.

Dock låter ju dubbla RT-prestandan mot RDNA2 som inte mycket alls att hänga i julgranen. Är väl inte ens motsvarande Nvidia 3000-serien i RT? Definitivt inte i närheten av 4000-serien den saken är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

GTA VI kommer inte se ut som det i trailern. Det kommer bli tillbakaskalat.

Nej, det är klart att det inte kommer se likadant ut (jag har inte ens kollat hela trailern) men det kommer inte gå att köras i 60fps på PS5 ändå.

Skrivet av ipac:

Kommer naturligtvis inte hända

Och det är bra det. Bättre att låta utvecklarna utveckla spelen så som de själva vill.

Passar det inte så har kunderna alltid en plånbok att rösta med.

Självklart kommer det inte hända, men jag tycker att det vore jättebra.

Utvecklare får göra vilka spel dom vill men utan minimikrav så blir det ju bara ooptimerat skräp från vissa utvecklare. Men mycket riktigt så varken köper eller spelar jag 30fps-spel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

X, f.d. Twitter

Det enda jag är intresserad av är att spela spelen i 60fps. Helt ointresserad av native 4K om det körs i 30fps. Hellre 1440p60 utan RT än 4K30 med RT.

Jag längtar verkligen inte till GTA 6 som troligen inte går att köra över 30fps på varken nuvarande eller PS5 Pro. Jag ser fram emot spelet men inte upplevelsen i 30fps.

30fps är fullt tillräckligt i många spel. Givetvis är 60fps att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

30fps är fullt tillräckligt i många spel. Givetvis är 60fps att föredra.

Jag håller inte med alls. Det finns inget spel där 30fps är fullt tillräckligt för mig. Jag har spelat några ändå och tyckt att enstaka spel är bra (God of War och Death Stranding på PS4 Pro t.ex.), men upplevelsen är så otroligt mycket sämre.

Edit: God of War på PS4 Pro var visst 60fps också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag håller inte med alls. Det finns inget spel där 30fps är fullt tillräckligt för mig. Jag har spelat några ändå och tyckt att enstaka spel är bra (God of War och Death Stranding på PS4 Pro t.ex.), men upplevelsen är så otroligt mycket sämre.

Edit: God of War på PS4 Pro var visst 60fps också.

Spelade nyligen ut God of War ps4 och betar av mig Ragnarök atm och kan säga nej, det är inte 60 fps på ps4 pro, det är 40-50 overall men dippar jämnt ner till 20. Det spelas bäst på ps4 pro i det läge med bättre grafik och fast 30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Spelade nyligen ut God of War ps4 och betar av mig Ragnarök atm och kan säga nej, det är inte 60 fps på ps4 pro, det är 40-50 overall men dippar jämnt ner till 20. Det spelas bäst på ps4 pro i det läge med bättre grafik och fast 30 fps.

Okej, ja det var så länge sedan jag spelade det vid release, så visst. Då räknas det återigen med som ett av väldigt få undantag som jag har spelat i 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Inte ens Schack eller tetris i 30 fps är OK. 😂🤣

Finns det några rykten om vad PS5 Pro kommer att kosta i Sverige ännu?
Eller kanske ren fakta?

Skulle vara intressant att höra vad ni seriöst tror att det kommer att landa på.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB