Nvidia-anställda berättar om övergången till AI-fokus

Permalänk
Melding Plague

Nvidia-anställda berättar om övergången till AI-fokus

I ett mejl till anställda säger Nvidias vd att företaget har upphört att vara ett företag som huvudsakligen sysslar med datorgrafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Mannen som gräver guld i usa

Permalänk
Medlem

Grafikkorten till konsument utgör så obetydande del av Nvidias nuvarande och framtida inkomster så knappast förvånande.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Skadeglädjen man kommer känna när AI-bubblan spricker...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skadeglädjen man kommer känna när AI-bubblan spricker...

Då kan man låta AI skapa nya grafikkretsar istället! Win-win för Nvidia.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att redaktionen fallit för årets klickbete. Mailet originalartikeln hänvisar till var för 10 år sedan. Det är alltså från tiden innan Maxwell, och nu försöker flera nyhetssidor få det till att Nvidia slutar tillverka GPU;er och bara satsar på AI istället.

Nyheten borde tas bort då det inte är seriöst att sprida den vidare.

Permalänk
Medlem

Känns som detta varit sant länge

Lite spännande ändå när de har 80-90% av omsättningen och vinsten av pc-grafik och ändå känner att det inte är så viktigt… ger lite perspektiv på vad Intel och AMD håller på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skadeglädjen man kommer känna när AI-bubblan spricker...

Samma som du känner när det kommer fram att internet är en fluga?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Så nu kommer Intel in och sveper mattan med Battlemage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tråkigt att redaktionen fallit för årets klickbete. Mailet originalartikeln hänvisar till var för 10 år sedan. Det är alltså från tiden innan Maxwell, och nu försöker flera nyhetssidor få det till att Nvidia slutar tillverka GPU;er och bara satsar på AI istället.

Nyheten borde tas bort då det inte är seriöst att sprida den vidare.

Det var jag som tipsade om detta. Missade den detaljen när jag själv läste artikeln. :/
Artikeln borde antingen uppdateras med korrekt information eller tas bort.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Skadeglädjen man kommer känna när AI-bubblan spricker...

Folk inser inte hur gigantisk AI-bubblan faktiskt är. Det räcker med att se aktiekurser från Nvidia, Microsoft, Amazon och andra företag som har siktat in sig på AI för att bli mörkrädd. IT-kraschen och finanskrisen syns inte ens om man blickar bakåt, så jävla övervärderade är dessa företag idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Samma som du känner när det kommer fram att internet är en fluga?

Ines Uusmann playing the long game...

Ja, jag har tid att vänta!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DasIch:

Tråkigt att redaktionen fallit för årets klickbete. Mailet originalartikeln hänvisar till var för 10 år sedan. Det är alltså från tiden innan Maxwell, och nu försöker flera nyhetssidor få det till att Nvidia slutar tillverka GPU;er och bara satsar på AI istället.

Nyheten borde tas bort då det inte är seriöst att sprida den vidare.

Skrivet av Mono:

Det var jag som tipsade om detta. Missade den detaljen när jag själv läste artikeln. :/
Artikeln borde antingen uppdateras med korrekt information eller tas bort.

Ja, det blev en miss här helt enkelt. Läser man New Yorker-reportaget får man en tydligare bild över tidslinjen, vilket vissa - inklusive vi - missat. Artikeln uppdateras precis nu. Precis som med trådar är det direkt obra att radera artiklar då ni som kommenterat bemödat er att uttrycka er. Så den får ligga kvar, men ska som sagt modifieras.

Skitbra att detta påpekas, för övrigt. Viktigt att vi håller hög kvalitet och det uppskattas verkligen när saker som detta pekas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det var jag som tipsade om detta. Missade den detaljen när jag själv läste artikeln. :/
Artikeln borde antingen uppdateras med korrekt information eller tas bort.

När jag tipsade om en annan nyhet så fick jag inte ens ett svar.
Använde du https://www.sweclockers.com/kontakt länken, eller skickade du direkt PM?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

När jag tipsade om en annan nyhet så fick jag inte ens ett svar.
Använde du https://www.sweclockers.com/kontakt länken, eller skickade du direkt PM?

Använde mig av denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1690678-nyhetstips?p=8

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Folk inser inte hur gigantisk AI-bubblan faktiskt är. Det räcker med att se aktiekurser från Nvidia, Microsoft, Amazon och andra företag som har siktat in sig på AI för att bli mörkrädd. IT-kraschen och finanskrisen syns inte ens om man blickar bakåt, så jävla övervärderade är dessa företag idag.

Jag vet inte jag. Apple har typ samma P/E som microsoft och är inte särskilt AI hypade och Amazon hade högre aktiekurs 2020 innan AI hypen började. Nvidida är absolut i bubbligt territorium dock. Om du känner dig helt övertygad är det väl bara att blanka skiten ur Nvidida. Själv tror jag det kommer ta ett par år innan det blir några poppar av några bubblor. (dock beroende på hur GPT-4.5 eller 5 blir, om det är inga eller små förbättringar poppar det snabbare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Folk inser inte hur gigantisk AI-bubblan faktiskt är. Det räcker med att se aktiekurser från Nvidia, Microsoft, Amazon och andra företag som har siktat in sig på AI för att bli mörkrädd. IT-kraschen och finanskrisen syns inte ens om man blickar bakåt, så jävla övervärderade är dessa företag idag.

Skillnaden är att denna gång är det inte boo.com som ska sälja kläder på internet som är upphaussad till orimliga nivåer, tror personligen att AI kommer förändra för oss på samma nivå som internet gjort och stämmer det så har jag svårt att se att det är en bubbla. Sen är det absolut en j-vla massa företag som försöker kalla allt möjligt AI och rida på vågen, men de kommer säkert sorteras bort längs vägen.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

AI kommer vara mer än en bubbla den dag som de blir mer än bara sannolikhetsmaskiner som gissar sig fram till svar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Om gaming GPUer är inte Nvidias prio ett, sticka av detta avdelning till ett separat företag och låt det jobba med gamers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

AI kommer vara mer än en bubbla den dag som de blir mer än bara sannolikhetsmaskiner som gissar sig fram till svar.

Har redan kommit en massa användbart med ai, t.ex. microsoft co-pilot och chat-gpt är redan fantastiska verktyg, använder verktyg som dessa i mitt arbete och de besparar mig en hel del. Då är vi bara i början av det hela.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tråkigt att redaktionen fallit för årets klickbete. Mailet originalartikeln hänvisar till var för 10 år sedan. Det är alltså från tiden innan Maxwell, och nu försöker flera nyhetssidor få det till att Nvidia slutar tillverka GPU;er och bara satsar på AI istället.

Nyheten borde tas bort då det inte är seriöst att sprida den vidare.

Jag har aldrig förstått mig på folk som påstår att Nvidia kommer att sluta tillverka grafikkort för konsumenter.
Man släpper inte en marknad man är överlägset störst inom.

Knappast så att Nvidia måste välja mellan de två.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Entering Year Two of the Bull Market with Tom Lee I TCAF 114
https://www.youtube.com/watch?v=DPGU7roQFgg&t=2249s&ab_channe...

kolla den om börsen framåt å tech

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

AI kommer vara mer än en bubbla den dag som de blir mer än bara sannolikhetsmaskiner som gissar sig fram till svar.

Antar att du inte testat AI på länge? Det är inte samma som för nåt år sedan.

Använde själv det häromdagen. Ett arbete vi skulle ta in en konsult för att göra löste jag på 10 minuter (jämföra två kollektivavtal och sortera skillnader och likheter). Så länge arbetet handlar om att analysera textmassor så är AIn grymt bra.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att du inte testat AI på länge? Det är inte samma som för nåt år sedan.

Använde själv det häromdagen. Ett arbete vi skulle ta in en konsult för att göra löste jag på 10 minuter (jämföra två kollektivavtal och sortera skillnader och likheter). Så länge arbetet handlar om att analysera textmassor så är AIn grymt bra.

Gjorde du något mera än jämföra texter i Word? Inte direkt AI om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Gjorde du något mera än jämföra texter i Word? Inte direkt AI om du frågar mig.

Det är rätt uppenbart att han inte menar en enkel text diff?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ja, det blev en miss här helt enkelt. Läser man New Yorker-reportaget får man en tydligare bild över tidslinjen, vilket vissa - inklusive vi - missat. Artikeln uppdateras precis nu. Precis som med trådar är det direkt obra att radera artiklar då ni som kommenterat bemödat er att uttrycka er. Så den får ligga kvar, men ska som sagt modifieras.

Skitbra att detta påpekas, för övrigt. Viktigt att vi håller hög kvalitet och det uppskattas verkligen när saker som detta pekas ut.

Bra med en rättelse. Jag förstår att det är lite surt att ta bort en massa inlägg, men det tråkiga är att få brukar läsa uppdateringarna och dylikt klickbete får ett eget liv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

AI kommer vara mer än en bubbla den dag som de blir mer än bara sannolikhetsmaskiner som gissar sig fram till svar.

En sannolikhetsmaskin som gissar sig fram till svar är väl ungefär vad en människa är?

Permalänk
Medlem

Vad bra att den undangömda tråden finns, så man inte behöver använda länken Skicka in nyhetstips som finns längst ner på alla sidor på hela Swec

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Vad bra att den undangömda tråden finns, så man inte behöver använda länken Skicka in nyhetstips som finns längst ner på alla sidor på hela Swec

Nu antar du att det inte längre fungerar, men du kanske ska ta reda på det först. Det fungerade fint för några månader sedan när jag tipsade om något.
Från första inlägget:

Citat:

Den här tråden är ett komplement till SweClockers tipsfunktion, som du i vanlig ordning hittar längst ned på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

En sannolikhetsmaskin som gissar sig fram till svar är väl ungefär vad en människa är?

Nej

Skrivet av Mindfighter:

Har redan kommit en massa användbart med ai, t.ex. microsoft co-pilot och chat-gpt är redan fantastiska verktyg, använder verktyg som dessa i mitt arbete och de besparar mig en hel del. Då är vi bara i början av det hela.

Skrivet av talonmas:

Antar att du inte testat AI på länge? Det är inte samma som för nåt år sedan.

Använde själv det häromdagen. Ett arbete vi skulle ta in en konsult för att göra löste jag på 10 minuter (jämföra två kollektivavtal och sortera skillnader och likheter). Så länge arbetet handlar om att analysera textmassor så är AIn grymt bra.

Folk säger det hela tiden, men jag har ännu inte stött på en situation där AI så som ChatGPT på något sätt underlättar i mitt arbete som programmerare. Varje gång jag utarbetar något med hjälp av ChatGPT så känner jag mig lurad, och att jag har slösat en massa tid på något som jag kunde löst mycket snabbare med bara min gummianka.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|