Krönika: Sen GTA VI-lansering på PC svider i spelhjärtat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hela GTA-serien har väl alltid varit ett konsolprioriterat spel sen dag 1 eller? Bara att skaffa en konsol om man inte vill sitta ner i båten o vänta snällt.

Nej, GTA (1) var ju nog väldigt PC-centrerat. Jag körde aldrig först spelet på konsoll, men tvåan var ju i alla fall klumpigt som få. Samma gällde 3, VC och SA, men de råkade ju sammanfalla med single player-konsollspelens storhetstid.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ser inte någon vettig anledning till varför jag skulle betala för mer än ett exemplar.

Har ett exemplar av GTA V som jag betalade för strax efter release.

Permalänk
Medlem

På tal om GTA, är det någon som har en dator stark nog att köra GTA IV i 120 fps än? xD

Permalänk
Medlem

Har köpt flera spel som släppts på PS4 och PC till båda plattformarna men nu blir det långfinger och fckit...kommer inte göra det igen...

Så kul är det inte att bli styrd av utvecklarna. Jag betalar redan närmare 2500 kr/mån för bredband, TV och alla TV-abonnemang så nu får det räcka. Ibland måste man bara säga NO så det verkar inte bli något GTA VI för mig de kommande 3-4 åren i alla fall och när det gått lite tid så försvinner saknaden och intresset ändå.

Vill utvecklarna inte sälja till PC så får det vara...det inte så att jag ligger sömnlös...

Jag köpte inte PS5 för att det var sån brist brist på burkar och sen dess klarar jag mig fortfarande bra på att köra med PS4 i biosalongen så det blir ingen PS5 på ett tag...tillverkaren missade "window of opportunity".

Med filmtittade är det dålig streamingkvalitet på ljudet som oftast suger och det behöver man varken senaste PS eller Xbox för att lösa...en enkel 4K Bluray-spelare för 2000 kr gör lika bra jobb med 4K-skivorna.

Xbox har jag aldrig ägt någon och tänker inte köpa heller för bara ett visst spel...men jag förstår om andra tycker det är superviktigt.

Nu behöver jag inte ens fundera på att titta på GTA VI trailers framöver...det överlåtes till konsolspelarna.

Permalänk

Nja det blir bara till pc för min del. Men blir nog kul när det väl dyker upp🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Sando:

Nej, GTA (1) var ju nog väldigt PC-centrerat. Jag körde aldrig först spelet på konsoll, men tvåan var ju i alla fall klumpigt som få. Samma gällde 3, VC och SA, men de råkade ju sammanfalla med single player-konsollspelens storhetstid.

Jajuste. Hade inte både första och andra typ någon form av skitjobbig tank-kontroll?

Permalänk
Medlem

GTA 1,2,3 samt VC hade/har jag på konsol. SA, 4an och 5an har jag på både konsol och PC
Personligen så gillar jag GTA på konsol bättre än PC även om jag kör 5an enbart på PC sen det släpptes på denna men bil och flyg kör jag fortfarande med handkontroll.
Nästa kommer jag köpa till PS5n först sen kommer jag nog köpa det till PC också

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Efter att jag har köpt 5an på flera plattformar kommer jag ej göra om detta igen, har lärt mig att hålla mig tills den riktiga versionen släppts, sitter och njuter av Red Dead Redemption 2 i 100+ fps just nu på PC

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Efter att jag har köpt 5an på flera plattformar kommer jag ej göra om detta igen, har lärt mig att hålla mig tills den riktiga versionen släppts, sitter och njuter av Red Dead Redemption 2 i 100+ fps just nu på PC

Samma här, blir ett Gta VI köp, och de till PC.

Permalänk
Medlem

Precis, jag tror också PC versionen kan få lite extra kärlek iom den kommer senare. Den versionen hade iofs vart bäst även om det släppts samtidigt som övriga men ändå. Grundorsaken är ju för många inte vill vänta utan köper på konsol och PC. Detta är försäljning de inte vill missa förstås.

Visserligen tror jag ev de inte de höll tillbaka medvetet när det gällde GTA5 utan de visste ju att de jobbade på en PS4/One version och det var inte värt att släppa den högst begränsade PS3/360 versionen till PC när de ändå skulle porta det till PS4/One, och då kan PC signifikant enklare glida ned på den versionen.

Men det visade sig ju vara en utmärkt strategi ur ekonomisk synpunkt också för folk köpte det ju flera ggr istället för att vänta. Så nu kommer ju den strategin fortsätta. Kanske var detta något de hoppades på, kanske inte. Vem vet. Men det blev ju så i varje fall vilket cementerade strategin för 6an om inte annat.

För egen del köper jag det till PC och inget annat. Skriver inte under på såna strategier de kör med utan jag röstar med plånboken. Det finns mycket annat att spela ändå så jag lider inte. Kikar inte på streamers osv heller så ingen risk att jag spoilas heller. För alla. Lär inte vara många som inte gör det, kommer strömma GTA6 när det kommer.

Samma sak med Playstation, vill de ha minna pengar släpp spelen till PC. Horizon och God of War kom ju, och jag kommer köpa dem framöver och spela. Inte svårare än så. Men en konsol ligger liksom inte ens på kartan att jag köper.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag skippade GTA V på grund av den senare lanseringen, tappade intresset helt enkelt. GTA VI intresserar mig ännu mindre.

Så det stämmer, jag kommer äga lika många versioner av GTA V och VI: 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Har köpt flera spel som släppts på PS4 och PC till båda plattformarna men nu blir det långfinger och fckit...kommer inte göra det igen...

Så kul är det inte att bli styrd av utvecklarna. Jag betalar redan närmare 2500 kr/mån för bredband, TV och alla TV-abonnemang så nu får det räcka. Ibland måste man bara säga NO så det verkar inte bli något GTA VI för mig de kommande 3-4 åren i alla fall och när det gått lite tid så försvinner saknaden och intresset ändå.

Vill utvecklarna inte sälja till PC så får det vara...det inte så att jag ligger sömnlös...

Jag köpte inte PS5 för att det var sån brist brist på burkar och sen dess klarar jag mig fortfarande bra på att köra med PS4 i biosalongen så det blir ingen PS5 på ett tag...tillverkaren missade "window of opportunity".

Med filmtittade är det dålig streamingkvalitet på ljudet som oftast suger och det behöver man varken senaste PS eller Xbox för att lösa...en enkel 4K Bluray-spelare för 2000 kr gör lika bra jobb med 4K-skivorna.

Xbox har jag aldrig ägt någon och tänker inte köpa heller för bara ett visst spel...men jag förstår om andra tycker det är superviktigt.

Nu behöver jag inte ens fundera på att titta på GTA VI trailers framöver...det överlåtes till konsolspelarna.

30k/år som du istället kunde investera...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Gangstrar, gäng, rånare och lyssna vet du vem jag är typer. Nej tack, så tråkigt uttjatat koncept. Är redan trött på dessa människor i verkligheten här i landet att sen spela som en.....snark. Finns massa nytt som kommer på ps5 men framförallt pc så för mig kan detta spel lika gärna släppas 2035.

Kan damma av ps5:an om sonen vill ha det. Men han ser mer framemot Last Sentinel, Warframe och nytt Witcher. Och jag ja jag sitter och väntar på Crysis 4

Permalänk
Medlem

Är väl bara köpa en konsol, kostar mycket mindre än ett high end grafikkort, hoppa över ene generation kort bara så är problemet löst.
Eller så väljer man att vänta.

Permalänk
Medlem

Jag har lirat alla GTA och tillhör de som köpte både 4:an och 5:an på först XBOX, sedan PC. Det är sådana som jag som skapat detta. De hoppas få in mer pengar av oss genom att vi köper spelet flera gånger till olika plattformar.
Men jag kommer inte göra samma sak igen. Kommer inte köpa GTA 6 innan det släpps på PC.
Om tillräckligt många gör det så kanske vi lagom till GTA 8 får en release till PC i samma veva som andra konsoler.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag har lirat alla GTA och tillhör de som köpte både 4:an och 5:an på först XBOX, sedan PC. Det är sådana som jag som skapat detta. De hoppas få in mer pengar av oss genom att vi köper spelet flera gånger till olika plattformar.
Men jag kommer inte göra samma sak igen. Kommer inte köpa GTA 6 innan det släpps på PC.
Om tillräckligt många gör det så kanske vi lagom till GTA 8 får en release till PC i samma veva som andra konsoler.

Nej, det är lika mycket de som köpte spelet på PS3 eller Xbox 360, köpte om på antingen PS4 eller Xbox One, sedan PS5/Xbox igen för senaste versionen med någon form av raytracingstöd. Även konsolspelarna köpte om spelet, inte något unikt för de som köpte på PC också.

Folk på konsol inväntade heller inte PS4 och Xbox One-utgåvorna utan köpte PS3 och Xbox One utgåvorna också. Nu efteråt vet vi att det tog runt ett halvår innan dessa kom ut men det var inget Rockstars då valde att meddela, då de visste att konsolköparna också kommer köpa om spelet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Efter att jag har köpt 5an på flera plattformar kommer jag ej göra om detta igen, har lärt mig att hålla mig tills den riktiga versionen släppts, sitter och njuter av Red Dead Redemption 2 i 100+ fps just nu på PC

Frågan är hur många som kommer lyckas stå emot den extrema hype och FOMO de kommer översköljas ens veckorna inför release. Inte bara från Rockstars reklam men alla nyhetssidor, youtube, influencers, vänner och bekanta, forum osv. Bara denna trailer som har släppts har fått en extrem nyhetsbevakning, vilket inte är orimligt då det är ett av de förmodligen största spelutannonseringarna sedan... GTA V?, och bara på Sweclockers lär vi nog ha sett minst 5 nyheter/artiklar/krönikor relaterat till announcement till trailern, trailerns lansering/läcka, och krönikor som denna. Ingen kritik till redaktionen utan mer hur det lätt blir med så stora släpp, även om det "bara" är en trailer.

Är man det minsta intresserad av spelet så lär det bli svårt att stå emot när lanseringsdagen väl är här. Alla kommer snacka om spelet, även vanligt nyhetsmedia kommer inte kunna låta bli att ta upp spelet "Fyyyyyy, det här gillar vi inte i GTA VI".

Klippa nätet, slänga mobilen i valfri riktning och köpa sig ett torp att renovera är nog typ säkraste sättet.

Överdriver jag? Kanske, lite. Men har varit med tillräckligt länge och sett andra stora spelsläpp för att minnas hur det brukar vara. Men GTA och speciellt nu VI kommer bli en extremt stor och tung lansering som ingen lär kunna fjärma sig emot.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Frågan är hur många som kommer lyckas stå emot den extrema hype och FOMO de kommer översköljas ens veckorna inför release. Inte bara från Rockstars reklam men alla nyhetssidor, youtube, influencers, vänner och bekanta, forum osv. Bara denna trailer som har släppts har fått en extrem nyhetsbevakning, vilket inte är orimligt då det är ett av de förmodligen största spelutannonseringarna sedan... GTA V?, och bara på Sweclockers lär vi nog ha sett minst 5 nyheter/artiklar/krönikor relaterat till announcement till trailern, trailerns lansering/läcka, och krönikor som denna. Ingen kritik till redaktionen utan mer hur det lätt blir med så stora släpp, även om det "bara" är en trailer.

Är man det minsta intresserad av spelet så lär det bli svårt att stå emot när lanseringsdagen väl är här. Alla kommer snacka om spelet, även vanligt nyhetsmedia kommer inte kunna låta bli att ta upp spelet "Fyyyyyy, det här gillar vi inte i GTA VI".

Klippa nätet, slänga mobilen i valfri riktning och köpa sig ett torp att renovera är nog typ säkraste sättet.

Överdriver jag? Kanske, lite. Men har varit med tillräckligt länge och sett andra stora spelsläpp för att minnas hur det brukar vara. Men GTA och speciellt nu VI kommer bli en extremt stor och tung lansering som ingen lär kunna fjärma sig emot.

Blir kanske en konsol OM det släpps en "pro" variant annars ska jag hålla mig borta från trycket, trailern var snygg men man visste ju redan att det var Vice City och har redan sett läckt alpha footage så rätt dålig hype från mig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Personligen så tror jag de siktar på konsolrelease ca Q1 2025 och PC release före 2025 är slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Fy fan då lär du få vänta inte sett en rea på Red dead 2 under 400 spänn en så länge. Inte haft en konsoll sen Nintendo 64 som var ett impuls köp pga Zelda Ocarina. Det lär inte bli en heller, spelar för lite konsoll för de ska vara värt investeringen, och jag avskyr att mer och mer pc spel är "konsoll" anpassade.

Jag kommer i protest antagligen göra som du, GTA är lite små kul ett tag men inte värt sitt release pris och väntan för mig.

Read Dead verkar ligga på 180 som bäst nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5200720

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk

"Risken är stor att du kommer äga GTA VI i lika många exemplar som GTA V".

Skönt att jag bara har ett exemplar av GTA V till PC då.
Jag kommer inte att slänga ut flera tusen på en konsoll bara för att kunna spela ett spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

"Risken är stor att du kommer äga GTA VI i lika många exemplar som GTA V".

Skönt att jag bara har ett exemplar av GTA V till PC då.
Jag kommer inte att slänga ut flera tusen på en konsoll bara för att kunna spela ett spel.

Sen när det väl släpps, you be like "Äsch jag köper konsolen och spelet"

Permalänk
Skrivet av Cr4zyt0e:

Sen när det väl släpps, you be like "Äsch jag köper konsolen och spelet"

Detta. Priset av en xbox s med gta 6 kommer inte i närheten av ens basic uppgradering av en pc idag. När grafikkorten nu är prissatta som de är blir det en rimlig kostnad för att spela nyare spel att köpa en konsol istället.

Jag köpte ps3 slim för att lira gta 5 när det släpptes och jag kommer överväga alternativet att köpa konsol igen inför detta släpp, mycket för att en uppgradering av min PC är för kostsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tycker faktiskt det är jättebra. Låt andra vara testdockor, Cyberpunk är numera en klassisk referens i sammanhanget. Även Starfield, Baldurs Gate 3 med flera har fått stora patchar under hösten för att fixa buggar. Tittar man utanför skärmen så samlar exempelvis Tesla Motors in stora mängder data från bilarna för att förbättra AI och självkörning. Jag känner mig trygg i att inte vara en early adopter i detta.

Jag spelade igenom cyberpunk för första gången häromveckan. Det va i efterhand riktigt bra, ett spel jag till och med skulle rekommendera.
Men versionen de släppte tidigare, helig-anka nej.

Spela spel några år efter release = bättre spel, billigare hårdvara, bättre upplevelse.

Permalänk
Skrivet av Cr4zyt0e:

Sen när det väl släpps, you be like "Äsch jag köper konsolen och spelet"

Hade jag kommit överens med en handkontroll någon gång så 😂

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen konsol så det blir till att vänta på PC versionen som förhoppningsvis är finslipad och buggfri då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf äga färre... Har insett att jag inte gillar Rockstars spel överlag. Har försökt med GTA Vice City, GTAIV, GTAV RDR, RDR2... Men nu har jag gett upp, såvida inte Rockstar omdefinierar hur deras spel designas, så kommer jag inte att tilltalas av dem. Och i fallet med GTA-serien så har jag så svårt att relatera till gangsterlivet. xD

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Här förklarar en tidigare utvecklare på Rockstar varför PC-gubbs får vänta: https://youtu.be/6CjSHda9IcY?si=3lS8-NPc_2YDAdcu

Permalänk
Medlem

Jag är helt okej med förseningar för att få ett bra och optimerat spel. Trådskaparen är ju en del av problemet varför spelsläpps oftast är skit numera.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna tänka mig lira ett spel som gta på en konsol.
Varför skribenten projicerar sin svaga karaktär på andra förstår jag dock inte.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900