Snabbkoll: När uppdaterar du din mjukvara?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: När uppdaterar du din mjukvara?

Är du den som laddar ner nya drivrutiner och mjukvaruuppdateringar direkt när det släpps nya, eller brukar du avvakta?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vid behov eller när den kräver.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Snusfri

Depends.
GPU drivare väntar jag med så jag vet att de inte förstör Iray.
Windows kan det gå några veckor innan man rebootar, om det inte är något allvarligt.
Firefox/Pale Moon direkt när update kommer.
Andra programvaror när jag får notis i programmet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hotfixes / Säkerhetsuppdateringar när jag får nys om dem ifall min interaktion krävs.
Windows körs fortfarande 10an med så långt eftersläp på feature-uppdateringarna som en kan ha vill jag minnas...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

När jag var yngre uppdaterade jag allt direkt, men en kombination av mindre tålamod för felsökning och att mjukvaru-QA har gått åt helvete sista årtiondet har gjort att jag gärna avvaktar nån vecka eller två nuförtiden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Windows Update brukar sköta sig själv för det mesta, men jag har stängt av alla drivrutinsuppdateringar där. Där är det främst GPU-drivern jag någonsin uppdaterar om det inte är något särskilt (som säkerhetsuppdateringar). GPU-drivern uppdaterar jag också bara vid behov, oftast vid nya spelsläpp.

Linux-servrarna uppdaterar jag direkt om det är något säkerhetsrelaterat, annars när jag känner för det, oftast nån dag eller två efter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Brukar uppdatera datorn var gång jag bootat den, men tar ju inte heller så många sekunder

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

brukar uppdatera när jag till 100% vet att det inte är nått skit med det hela, typ senast i windows uppdateringen, då det dök upp en tråd här som visade att det det var nått fel på uppdateringen, så då avvaktade man tills det var fixat.

sen finns det även saker som jag inte vet hur jag ska göra för att uppdatera, typ BIOS, så där har jag inget annat val mer än att invänta tills en kompis kommer och hjälper en.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Var finns alternativet man kör enbart med buggfria mjukvaror som har alla funktioner som behövs och aldrig uppdateras? Ps; Jag kör Windows Me. 😉

Annars är det olika stategier, det mest coola är när man kontaktar tillverkaren och de fixar en unik patch endast för en där denna i framtiden kanske kommer till andra. Det är såklart endast små programvarutillverkare som jag kan lyckas med detta. På githubb har man själv fixat lösningar på buggar som endast man själv har.

Permalänk
Medlem

GPU hoppar jag, det kommer ändå oftast en Hotfix inom några dagar. nVidia föredrar tydligen att jobba så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Annars är det olika stategier, det mest coola är när man kontaktar tillverkaren och de fixar en unik patch endast för en där denna i framtiden kanske kommer till andra. Det är såklart endast små programvarutillverkare som jag kan lyckas med detta. På githubb har man själv fixat lösningar på buggar som endast man själv har.

Vill du utvrckla detta? Vad skulle incitamentet vars för dem att släppa en unik patch för dig? Menar du inom ramen för betatestande? Annars är det väl bara sjukt dyra programvaror där avtalen medger specialanpassnkngar.

Hade varit spånnande att veta vad det är för programvara du lyckats med detta.

Permalänk
Medlem

Lördagar.

Kör Arch Linux, finns alltid uppdateringar så känns lämpligt att ha en veckorutin.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Det varierar en del för mig. Ibland uppdaterar jag direkt och ibland väntar jag ett tag. Sen beror det ju också på vilken typ av uppdatering det är. Windows i regel så fort som möjligt. Grafikkortsrutiner och annan mjukvara kan det variera en hel del.

Permalänk
Medlem

Brukar tillämpa viss eftersläpning i alla sammanhang eftersom rätt som det är har Uppdatering A fått ytterligare ett steg i versionnumret efter några dagar i vildmarken. Tycker det sker allt oftare att större uppdateringar får en liten bugfix efter att ha varit tillgängliga i några dagar.

Men, allmänt sett så drar jag in uppdatering på allt relativt snabbt, med undantag för GPU drivisar, som ofta kan sabba ett spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arch, typ en gång i veckan

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Vill du utvrckla detta? Vad skulle incitamentet vars för dem att släppa en unik patch för dig? Menar du inom ramen för betatestande? Annars är det väl bara sjukt dyra programvaror där avtalen medger specialanpassnkngar.

Hade varit spånnande att veta vad det är för programvara du lyckats med detta.

Man kontaktar supporten angående ett fel eller avsaknad av funktion, de ser att denna funktion, korrigering kanske behövs. De fixar en lösning åt en snabbt, denna ska sedan utvärderas om den ska komma till alla. Detta är på inget sätt unikt, men ju större mjukvarutillverkare man vill få detta från, ju större kund måste man vara. De flesta mjukvaror idag är inte precis så stora.

Permalänk
Medlem

Kollar ibland om de kom it nya drivrutiner. Annars uppdaterar jag när jag får problem med kompatibilitet. Typ förra veckan när mina ljud portar började strula. Tillslut löste jag problemet med att ladda ner realtek audio appen och efter en stund fick jag det att funka på den limegröna line out. Har dock fortfarande problem med mic. Funkar bara om jag kopplar lurarna i främre panelen

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem

Varierar lite faktiskt. Mer tid/ork och beroende på hur automatiserat det är. Grafikdrivare brukar jag uppdatera när jag ser att en ny släppts. Windows uppdateras när jag känner för det, likaså Mac OS. Mobilen autouppgraderas och gnäller om omstart i tid och otid och den startar jag ogärna om. Innan den är klar är det en del pin-koder som ska knappas in, alltid lika drygt.

På jobbet i regel aldrig. Drivrutiner byts i regel aldrig då dessa helst ska matcha vad de testas för. Inte riktigt lika som med speldrivare när man kör workstationkort. Windows uppdateras när det finns något att uppdateras, jobbmobilen tycker jag är lika dryg att uppdatera som min privata, men lite färre pinkoder. Men autensiering mer istället...

Spel uppdateras i regel automatiskt. Är väl bara GOG idag som tillåter en att starta spel som inte är senaste version. Övrig mjukvara uppdateras vid behov men ju mer handpåläggning det är, desto mindre chans att det görs snabbt. Såvida jag inte redan vet att jag behöver uppdatera till en viss version pga ny funktionalitet/fixar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Windows på jobbet: väntar två dagar tills jag sett att det inte kommer några katastrofala rubriker på The Register. Sen kör jag uppdateringar på mina kanarieservrar, och några dagar senare rullar uppdateringar ut på resten av miljöerna om inget katastrofalt hänt.

I övrigt: säkerhetsuppdateringar läggs in när de kommer med förskjutning mellan servrar i samma grupp.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken av datorerna det gäller.
Servrarna (har två Linux och en Windows) oftast en gång i månaden men ibland lite mer sällan.
Övriga så snart som möjligt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Oj, så sent som möjligt. Och ju större uppdatering, desto längre vill jag vänta. Finns ju inte en uppdatering nuförtiden som inte introducerar nya buggar och/eller gör användarupplevelsen sämre. Tyvärr.

"Ain't broke, don't fix it"

Undantaget rena säkerhetsuppdateringar som jag försöker lägga inså snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Beror helt på om mjukvaran uppmanar mig att uppdatera. Om jag får en uppmaning så uppdaterar jag i 9/10 fall direkt.

All annna mjukvara däremot, då blir det sannolikt om något specifilt behov uppstår. Som utebliven funktion resulterande av exempelvis annan uppdatering.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Lite osäker men tror att från Windows 8 så väntade jag 1 år innan jag uppgraderade. Med åren har det nu krympt till så snabbt som möjligt med Windows 10 & 11.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det märkligt är att när man verkligen vill ha de senaste uppdateringarna så har Microsoft bestämt att det ska rullas ut lååååångsamt. Den senaste 23H2 uppdateringen är ju ett bra exempel. På min hyffsat nya dator så har jag fortfarande inte fått möjligheten att installera den. Däremot fick jag uppdateringen direkt i Win11 som jag kör i en Hyper-V på samma dator.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsuppdateringar, så snart jag kan.
Featureuppdateringar, helst aldrig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Det märkligt är att när man verkligen vill ha de senaste uppdateringarna så har Microsoft bestämt att det ska rullas ut lååååångsamt. Den senaste 23H2 uppdateringen är ju ett bra exempel. På min hyffsat nya dator så har jag fortfarande inte fått möjligheten att installera den. Däremot fick jag uppdateringen direkt i Win11 som jag kör i en Hyper-V på samma dator.

Går alltid att uppdatera manuellt via Installation Assistant på https://www.microsoft.com/software-download/windows11

Jag uppdaterade nyligen min dator eftersom det vid det här laget verkade hyfsat "säkert" (allvarliga problem med en uppdatering brukar uppdagas inom någon dag på forum).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

När jag märker av att det behövs (nytt spel släpps, ett program beter sig konstigt) eller ibland då man råkar märka av att de kommit in en. Inte som man går in på Windows eller Geforce och säker efter uppdateringar manuellt då man inte känner ett behov av de.

Uppdatera ofta ett tag då jag lekte med Daz3D, men de gjorde ofta mer skada än vad det hjälpte. Då nya drivers ofta hade en tendens att sabotera funktioner.

Permalänk
Medlem

AM4 och Bios när det kommer och windows update en gång i månaden (förutom säkerhetsuppdateringarna som kör själv).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hade nog gjort det snabbare om det vore för att uppdateringar för ofta innehåller "förbättringar" ingen bett om som de försöker tvinga på människor. Så man väntar gärna någon vecka eller 2 så att fler som t.x.e. stör sig på att quick launch eller andra funktioner försvinner hittar lösningar vilken register förändring man behöver göra för att datorn ska se ut som man vill. Detta har blivit vanligare när viljan att smartphone-ifiera allting.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Administrativ avgift

Uppdaterar när det finns en funktion jag behöver, säkerhetsuppdateringar dag 1 men resterande ifall något strular eller nyhet om säkerhetsläcka.

BIOS ska man bara uppgradera osv om man har problem, jag låter andra beta testa åt mig

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3