Vad ska jag uppgradera i min gamla dator?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera i min gamla dator?

Hej,

Tror det börjar bli dags för att uppgradera min dator. Har inte kunskapen till att veta vad jag ska köpa eller inte/vad som passar min dator?
Har inget emot att köpa begagnat, så även tips om äldre grafikkort etc som funkar tar jag gärna emot.

Ska försöka lista vad jag har i datorn:

- Moderkort - MSI Z87-G45 gaming
- Intel (R) Core (TM) i7-4770K CPU @ 3.50 GHz
- Grafikkort - XFX R7900 Series står det på kortet, AMD Radeon R9 200 står det i enhetshanteraren.
- be quiet BOT l8-CM-730 W
- Corsair vengeance 8 GB 1600 MHz

Mitt chassi är fractal design define R4.

Hoppas ovan är tillräckligt för att ni ska kunna hjälpa mig. Jag vill att CS2 ska flyta på, mycket mer än så behöver jag inte. Så vill uppgradera det som gör störst skillnad (om det ens är lönt? datorn är ju ganska gammal).

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Framgår inte vad du har för hårddisk. Mekanisk eller SSD?

Komponenterna du listar är gamla och trötta. Ungefär 10 år sedan du skaffade datorn?
Du skulle nog behöva byta både grafikkort och CPU för att få någorlunda prestanda, och då behövs det nytt moderkort och minne också.

Du kan nog behålla chassi och kanske nätaggregat (även om det också nog börjar bli gammalt och kanske inte håller så länge till).
Resten behöver du nog byta ut om du skall spela modernare spel.
Så du behöver nog fundera på om du skall uppgradera, eller helt enkelt köpa en ny dator.

Permalänk
Medlem

Sorry, missade det, det är en Samsung SSD 840 pro series, typ 128 gb så väldigt lite på den. Har en mekanisk också.

Har egentligen bara spelet CS GO på den sen jag köpte den för typ 10 år sedan, och det har funkat fint, men nu när det var dags för CS2 så funkar det knappt längre.

Ja okej, misstänkte att det var så.

Permalänk
Medlem

Men att köpa ett äldre bättre grafikkort och uppgradera typ ram minne eller så skulle inte vara tillräckligt för CS2?

Permalänk
Medlem

Ungefär hur höga krav har du? Kan du tänka dig att spela 1080p Low eller vill du upp både i settings och upplösning? Har du någon känsla för hur många fps du kan "stå ut med" i snitt/1%-lows?

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Om du ändå är beredd att uppgradera allt så kan du byta grafikkortet först och se hur stor förbättringen blir.

Alla kända sidors processortester jag finner har gjorts med processorer som är betydligt bättre än din, men söker man på amatörtester på youtube ser man att svagare processorer ändå klarar CS2 förvånansvärt bra. T.ex. denna video med i5 750 (2009)
https://www.youtube.com/watch?v=IRgK1Cb1tNw