Krönika: Sen GTA VI-lansering på PC svider i spelhjärtat

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Sen GTA VI-lansering på PC svider i spelhjärtat

GTA VI-trailern släpptes i veckan och spred hype över hela nätet. Men PC-spelare lämnades med en bitter eftersmak och André har åsikter om situationen

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det är jättebra. Låt andra vara testdockor, Cyberpunk är numera en klassisk referens i sammanhanget. Även Starfield, Baldurs Gate 3 med flera har fått stora patchar under hösten för att fixa buggar. Tittar man utanför skärmen så samlar exempelvis Tesla Motors in stora mängder data från bilarna för att förbättra AI och självkörning. Jag känner mig trygg i att inte vara en early adopter i detta.

Permalänk
Medlem

Nej. Jag väntar

Permalänk
Medlem

GTA känns inte tidsenlig med dagens värdeingar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt en version av GTAV och jag kommer bara köpa en version av GTAVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tycker faktiskt det är jättebra. Låt andra vara testdockor, Cyberpunk är numera en klassisk referens i sammanhanget. Även Starfield, Baldurs Gate 3 med flera har fått stora patchar under hösten för att fixa buggar. Tittar man utanför skärmen så samlar exempelvis Tesla Motors in stora mängder data från bilarna för att förbättra AI och självkörning. Jag känner mig trygg i att inte vara en early adopter i detta.

I sådana fall borde du väl vilja att det är redo för PC så snart som möjligt, så att folk kan agera testdockor på ett vis som är mer relevant om du nu tänkt köpa det på PC till slut?

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

GTA känns inte tidsenlig med dagens värdeingar.

Jag håller eventuellt med dig, så jag är nyfiken på vad du menar. Kan du utveckla?

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

De som det borde svida mest för är konsollspelarna som kommer känna sig tvingade att köpa till PC för att få ut det bästa möjliga av spelet. Och sen igen till nästa generations konsoller som spelet sannolikt kommer att hänga kvar till och uppdateras för, likt E&E till GTA V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

GTA känns inte tidsenlig med dagens värdeingar.

GTA är väl alltid tidsenligt då dem driver med DAGENS samhälle 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så 2 exemplar? Ett som jag köpte till PC och ett som Epic games gav ut gratis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nästan bud på att bojkotta GTA 6 för att RG vill att man köper till konsol först..... Släpp till konsoler och PC samtidigt what is da problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jag håller eventuellt med dig, så jag är nyfiken på vad du menar. Kan du utveckla?

Skjuta poliser, jaga hookers, osv.

Föredrar andra spel. Jag hade hoppats på Elden Ring DLC istället.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

De som det borde svida mest för är konsollspelarna som kommer känna sig tvingade att köpa till PC för att få ut det bästa möjliga av spelet. Och sen igen till nästa generations konsoller som spelet sannolikt kommer att hänga kvar till och uppdateras för, likt E&E till GTA V.

De flesta konsoll spelarna är nog nöjda med att lira på ps5/xboxsx. Folk här på Sweclockers har en tendens att övervärdera hur mkt folk bryr sig om optimal fps och senaste tekniken ute bland massorna.

Av någon konstig anledning har gta alltid varit ett konsollspel för mig. Sedan spelade jag gta iv på pc och det kändes inte rätt på samma sätt. Det gör sig liksom bäst med handkontroll framför TVn. 100% nostalgi skäl antagligen.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waroz:

I sådana fall borde du väl vilja att det är redo för PC så snart som möjligt, så att folk kan agera testdockor på ett vis som är mer relevant om du nu tänkt köpa det på PC till slut?

Krönikan belyser att versionerna/plattformarna idag är mer lika varandra än tidigare, så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

GTA känns inte tidsenlig med dagens värdeingar.

Vem bestämmer vad dagens värderingar är? Anser vi att råna banker och fly från polisen tidigare varit OK värderingar?

Sen klassiskt så är ju GTA en parodi på verkligheten. Kanske dags vi förbjuder humor?

Och ja, det är trist att det inte lär komma på PC direkt. Delvis för man spelat mycket multiplayer på PC med kompisar och att det inte lär bli så på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Skjuta poliser, jaga hookers, osv.

När lirade det med "dagens värderingar"?

Permalänk
Medlem

Jag äger 0 utgåvor GTA V. I och för sig en gratis som slängdes med på Epic men....

Så ja, jag kan testa GTA V om jag nu måste.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Pc eller inget.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Har GTA V och gilla det. Ska vänta på VI`an och kolla på recensioner.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

#PC MASTER RACE.

Väntar gärna än och köpa en konsol bara för att spela GTA VI tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

GTA känns inte tidsenlig med dagens värdeingar.

Det är väl just det som är poängen med de spelen? Kolla bara killingspree i första spelet, det var ju inte ’okej’ någonstans då heller

Det är ju det som är kul, mycket som utmanas

Permalänk
Medlem

Jag kanske också skaffar två exemplar. Det första när det finns på steamrea för 179kr och det andra när Epic släpper det gratis. Båda till PC.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nja, sist körde jag konsol, så blir det inte denna gång. Så får vänta på steam releasen och den räcker. Dock släpper de den gratis på Epic igen lär jag väll klicka hem den då också bara för att, vilket inte gick med nummer fem då sidan bara kraschade. Så fine om det händer så blir det väll två av femman (Konsol och steam) och två av sexan (steam + epic)...

Permalänk
Medlem

Finns noll risk att jag köper äga mer än ett exemplar, skitfasoner förtjänar inte mer pengar än så.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag kanske också skaffar två exemplar. Det första när det finns på steamrea för 179kr och det andra när Epic släpper det gratis. Båda till PC.

Fy fan då lär du få vänta inte sett en rea på Red dead 2 under 400 spänn en så länge. Inte haft en konsoll sen Nintendo 64 som var ett impuls köp pga Zelda Ocarina. Det lär inte bli en heller, spelar för lite konsoll för de ska vara värt investeringen, och jag avskyr att mer och mer pc spel är "konsoll" anpassade.

Jag kommer i protest antagligen göra som du, GTA är lite små kul ett tag men inte värt sitt release pris och väntan för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Fy fan då lär du få vänta inte sett en rea på Red dead 2 under 400 spänn en så länge. Inte haft en konsoll sen Nintendo 64 som var ett impuls köp pga Zelda Ocarina. Det lär inte bli en heller, spelar för lite konsoll för de ska vara värt investeringen, och jag avskyr att mer och mer pc spel är "konsoll" anpassade.

Jag kommer i protest antagligen göra som du, GTA är lite små kul ett tag men inte värt sitt release pris och väntan för mig.

Har legat under 20 euro många gånger i år och även i dagsläget: https://store.steampowered.com/app/1174180/Red_Dead_Redemptio...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Nu går emulation av Sony konsoler lite trögt men hade varit kul om man kommit tillräckligt långt lagom till lanseringen. När Switch och Zelda: Breath of The Wild släpptes så fanns det bounties för att accelerera utvecklingen av Cemu och stödet för just Wii U utgåvan av BotW.

Sett till historiken och att vi runt 10 år efter PS4 släppet inte kommit speciellt långt så är det nog rätt osannolikt. Men gillar tanken på något sådant.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Skjuta poliser, jaga hookers, osv.

Föredrar andra spel. Jag hade hoppats på Elden Ring DLC istället.

Ah, synd att i Elden Ring så dödar man också, rider på en häst genom tuff terräng etc. Känns också osmakligt.

Permalänk
Medlem

Hela GTA-serien har väl alltid varit ett konsolprioriterat spel sen dag 1 eller? Bara att skaffa en konsol om man inte vill sitta ner i båten o vänta snällt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hela GTA-serien har väl alltid varit ett konsolprioriterat spel sen dag 1 eller?

Nej 😊 första gta släpptes på pc först och sedan någon vecka senare playstation och game boy

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25