Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem

Ok då har man fått en 83" C3a från Giganten och kört den några dagar .. fantastisk bild som väntat men jämnheten i panelen är bedrövlig .. jag trodde panelerna nu för tiden hade blivit bättre än när jag köpte min E6a 2016 men kan säga att C3an är 10 resor värre än vad jag någonsin sett på min gamla TV.

Så fort det är någorlunda ensidig färgpalett i bilden och minsta panorering så ser det ut som ett draperi i bilden ... är ju givetvis inget jag kan acceptera att ha kvar, är detta något LG byter på garanti nu för tiden eller är det bara att skicka tillbaka den till giganten?

bifogar några bilder från gråskaletest

https://snipboard.io/EBOX24.jpg
https://snipboard.io/3SMZlP.jpg
https://snipboard.io/gofDaE.jpg

Hur den här kan ha kommit förbi QC kan jag inte begripa

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Ok då har man fått en 83" C3a från Giganten och kört den några dagar .. fantastisk bild som väntat men jämnheten i panelen är bedrövlig .. jag trodde panelerna nu för tiden hade blivit bättre än när jag köpte min E6a 2016 men kan säga att C3an är 10 resor värre än vad jag någonsin sett på min gamla TV.

Så fort det är någorlunda ensidig färgpalett i bilden och minsta panorering så ser det ut som ett draperi i bilden ... är ju givetvis inget jag kan acceptera att ha kvar, är detta något LG byter på garanti nu för tiden eller är det bara att skicka tillbaka den till giganten?

bifogar några bilder från gråskaletest

https://snipboard.io/EBOX24.jpg
https://snipboard.io/3SMZlP.jpg
https://snipboard.io/gofDaE.jpg

Hur den här kan ha kommit förbi QC kan jag inte begripa

Alla OLEDs ser ut så i början, även min C3 65”. Efter några kompensationscykler försvinner sådant till stor del. Sätt på en lång HDR video på youtube och låt den gå under natten. Hur många timmar har du haft igång den?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Ok då har man fått en 83" C3a från Giganten och kört den några dagar .. fantastisk bild som väntat men jämnheten i panelen är bedrövlig .. jag trodde panelerna nu för tiden hade blivit bättre än när jag köpte min E6a 2016 men kan säga att C3an är 10 resor värre än vad jag någonsin sett på min gamla TV.

Så fort det är någorlunda ensidig färgpalett i bilden och minsta panorering så ser det ut som ett draperi i bilden ... är ju givetvis inget jag kan acceptera att ha kvar, är detta något LG byter på garanti nu för tiden eller är det bara att skicka tillbaka den till giganten?

bifogar några bilder från gråskaletest

https://snipboard.io/EBOX24.jpg
https://snipboard.io/3SMZlP.jpg
https://snipboard.io/gofDaE.jpg

Hur den här kan ha kommit förbi QC kan jag inte begripa

Det där försvinner efter några dagar då några 4 h tvättar gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Okej jag har haft den sedan 25 Nov, har väll gått ett par timmar per dag i snitt skulle jag tro .. har kört en manuell tvätt för någon dag sedan, vad den har hittat på själv vet jag inte men kan testa o ha den på över natt för o se om det blir bättre.

Kan säga att sådär såg inte min E6a ut ens i början därav blev man lite snopen men man har som tur är 30 dagars öppet köp om det inte löser sig under den tiden som är kvar.

Permalänk
Medlem

Bytte upp mig till en C3 på BF istället för min gamla B7. När man väl ställt in den är bilden bra, dock inte ett superlyft.

Nu till mitt problem. Jag använder Arc för ljudet när jag ser på tv men ibland försvinner ljudet helt och det fungerar inte att bara stänga av och på TVn igen. Den enda lösningen jag hittat är att gå in i inställningar och ändra lite bland ljudinställningarna för att få det att funka igen. Det var liknande problem med min gamla B7 så jag bara undrar om detta är ett LG problem och om det finns någon bot på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Okej jag har haft den sedan 25 Nov, har väll gått ett par timmar per dag i snitt skulle jag tro .. har kört en manuell tvätt för någon dag sedan, vad den har hittat på själv vet jag inte men kan testa o ha den på över natt för o se om det blir bättre.

Kan säga att sådär såg inte min E6a ut ens i början därav blev man lite snopen men man har som tur är 30 dagars öppet köp om det inte löser sig under den tiden som är kvar.

Mmh det låter inte speciellt bra isåfall. En manuell rengöring är om man vill få bort det direkt utan att behöva vänta. Kan vara ett kasst exemplar men återkom när du har kört den hårt med HDR.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Ok då har man fått en 83" C3a från Giganten och kört den några dagar .. fantastisk bild som väntat men jämnheten i panelen är bedrövlig .. jag trodde panelerna nu för tiden hade blivit bättre än när jag köpte min E6a 2016 men kan säga att C3an är 10 resor värre än vad jag någonsin sett på min gamla TV.

Så fort det är någorlunda ensidig färgpalett i bilden och minsta panorering så ser det ut som ett draperi i bilden ... är ju givetvis inget jag kan acceptera att ha kvar, är detta något LG byter på garanti nu för tiden eller är det bara att skicka tillbaka den till giganten?

bifogar några bilder från gråskaletest

https://snipboard.io/EBOX24.jpg
https://snipboard.io/3SMZlP.jpg
https://snipboard.io/gofDaE.jpg

Hur den här kan ha kommit förbi QC kan jag inte begripa

Hur ser 5% ut?

Permalänk
Medlem

ska kolla på det när jag kommer hem och ladda upp en bild, har för mig att det var svårt att se något på det testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Mmh det låter inte speciellt bra isåfall. En manuell rengöring är om man vill få bort det direkt utan att behöva vänta. Kan vara ett kasst exemplar men återkom när du har kört den hårt med HDR.

yes testar det, blir det inte bättre inom snar framtid känns det som att den behöver åka tillbaka ska kolla med LG först såklart ifall dom vill ta det på garanti.

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått hem 55" C3.
Bilden är fantastik bra jämfört med min gamla LED tv helt otroligt bra faktiskt.

Tyvärr har jag problem med läppsynk. Det verkar som bilden släpar lite från ljudet.
Jag har googlat och det har hänt andra finns det nån lösning på det nån som vet?

Jag har problem med alla mina 3 källor samtliga ljud inställningar för de inbyggda högtalarna.
Även bara optisk ut till externa högtalare. Samma problem tyvärr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Therpid:

Jag har precis fått hem 55" C3.
Bilden är fantastik bra jämfört med min gamla LED tv helt otroligt bra faktiskt.

Tyvärr har jag problem med läppsynk. Det verkar som bilden släpar lite från ljudet.
Jag har googlat och det har hänt andra finns det nån lösning på det nån som vet?

Jag har problem med alla mina 3 källor samtliga ljud inställningar för de inbyggda högtalarna.
Även bara optisk ut till externa högtalare. Samma problem tyvärr.

Du behöver ändra fördröjningen i ditt ljudsystem efter TV:ns bild fördröjning.

Nu skriver du inte mer än "optiskt ut till externa högtalare" och då är det systemets ljudfördröjning förmodligen anpassat för vad som fungerade med gamla TV:n. En C3 har strax under 100 ms fördröjning av bilden utanför spelläget och ≈10 ms i spelläget. Så ändra till det som passar i ditt ljudsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver ändra fördröjningen i ditt ljudsystem efter TV:ns bild fördröjning.

Nu skriver du inte mer än "optiskt ut till externa högtalare" och då är det systemets ljudfördröjning förmodligen anpassat för vad som fungerade med gamla TV:n. En C3 har strax under 100 ms fördröjning av bilden utanför spelläget och ≈10 ms i spelläget. Så ändra till det som passar i ditt ljudsystem.

Ok tack så mycket.

Jag menade bara att det är samma fördröjning om jag ändrar till endast optisk ut till mina externa högtalare.
Jag har aldrig behövt ställa in något i min gamla TV ska jag väl tillägga.
Varken inbyggda eller mina externa högtalare (som är kopplade med hemmabioreceiver).

Tror tyvärr att bilden är sen och inte ljudet och det verkar som det bara går att ändra ljudets fördröjning och inte tvärtom.
Men ska prova återkommer.

Tillägg: Märker ingen skillnad.
Ljudet kommer före bilden så jag skulle behöva en minus justering istället för plus eller hur det nu blir. Drar jag i ljud fördröjningen blir det sämre iaf.
Det är nog bara att leva med det här eller lämna tillbaka tyvärr.

Tillägg2: Jag har kanske fel och det är ljudet som måste fördröjas. Ska testa mig fram.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Therpid:

Ok tack så mycket.

Jag menade bara att det är samma fördröjning om jag ändrar till endast optisk ut till mina externa högtalare.
Jag har aldrig behövt ställa in något i min gamla TV ska jag väl tillägga.
Varken inbyggda eller mina externa högtalare (som är kopplade med hemmabioreceiver).

Tror tyvärr att bilden är sen och inte ljudet och det verkar som det bara går att ändra ljudets fördröjning och inte tvärtom.
Men ska prova återkommer.

Tillägg: Märker ingen skillnad.
Ljudet kommer före bilden så jag skulle behöva en minus justering istället för plus eller hur det nu blir. Drar jag i ljud fördröjningen blir det sämre iaf.
Det är nog bara att leva med det här eller lämna tillbaka tyvärr.

Tillägg2: Jag har kanske fel och det är ljudet som måste fördröjas. Ska testa mig fram.

Jag gissar att det är första gången du behövt tänka på detta eviga och av-sin-natur-ofrånkomliga problem.

Detta är alltså normalt och är inget fel på TV:n.

Du ska fördröja ljudet så att det matchar TV:ns fördröjning av bilden. Den fördröjningen är ca 100 ms på C3, ≈90 ms enligt rtings, utanför spelläget. Då fördröjer du ljudet motsvarande mängd, vilket är enkelt om receivern har just en millisekundbaserat reglage.

Att du inte behövde göra det med din förra TV beror på att den hade en annan latens som mer matchade default-inställningen hos hemmabioförstärkaren. Hjärnan är rätt bra på att sy ihop ljud och bild även fast de är något ur synk. Så det kan ha varit fel även med den gamla TV:n men det var under tröskeln för vad du varseblir. Nu när du lärt dig känna igen fenomenet kan det dock vara så att du börjar notera det även där.

Permalänk
Medlem

Någon som beställt från LG-hemsidan? Betalade för en g3 77 märkt som i lager i söndags. Fick en automatisk orderbekräftelse men inget mer sedan dess. Jag tänkte den skulle skickas denna veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Någon som beställt från LG-hemsidan? Betalade för en g3 77 märkt som i lager i söndags. Fick en automatisk orderbekräftelse men inget mer sedan dess. Jag tänkte den skulle skickas denna veckan.

Jepp, beställde en 65" C3 måndagskväll i black week och de ville komma och lämna den hemma på torsdagen, men jag flyttade den till fredagen. Gick snabb som attan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Mmh det låter inte speciellt bra isåfall. En manuell rengöring är om man vill få bort det direkt utan att behöva vänta. Kan vara ett kasst exemplar men återkom när du har kört den hårt med HDR.

Nu har jag kört kväll och natt med HDR i ett par dagar och även en tvätt till .. det har blivit något bättre men problemet syns tydligt fortfarande .. tvivlar på att det kommer bli så mycket bättre än vad det är ..

För er andra ser ni inget alls på era längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Nu har jag kört kväll och natt med HDR i ett par dagar och även en tvätt till .. det har blivit något bättre men problemet syns tydligt fortfarande .. tvivlar på att det kommer bli så mycket bättre än vad det är ..

För er andra ser ni inget alls på era längre?

2-300 timmar kan det mycket väl ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Nu har jag kört kväll och natt med HDR i ett par dagar och även en tvätt till .. det har blivit något bättre men problemet syns tydligt fortfarande .. tvivlar på att det kommer bli så mycket bättre än vad det är ..

För er andra ser ni inget alls på era längre?

Okej, jag hade lämnat tillbaka den. Det kommer säkert bli bättre med tiden men det är ingen garanti. Mina vertikala band försvann de första 8 timmarna, efter det har de varit osynligt i normalt tittande. Slänger jag upp testbilder kan jag se mycket svaga band men det är nästan oundvikligt. Min tv har kanske gått 50h.

Kameran förstärker också, ser bättre ut IRL för mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

Nu har jag kört kväll och natt med HDR i ett par dagar och även en tvätt till .. det har blivit något bättre men problemet syns tydligt fortfarande .. tvivlar på att det kommer bli så mycket bättre än vad det är ..

För er andra ser ni inget alls på era längre?

Såhär ser min ut. Kameran förstärker förstås. Sen kan nog ljusstyrkan påverka. Jag har rätt mörkt rum och ljusstyrkan satt till 32 (motsvarande på en okalibrerad skärm är kanske 30-31).

Syns inte alls vid normal användning. Brukar inte kolla på gråa helskärmsbilder så det är inget som stör.

Permalänk
Medlem

tackar för all input ger det några dagar till då giganten verkar ha nån generös öppet köp för tillfället men då de flesta verkar få bort problemet snabbt känns det som att jag inte kommer få bort det helt och då kommer jag bli tokig varje gång jag ser det framöver så får hoppas på att man får ett bättre exemplar nästa gång i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

tackar för all input ger det några dagar till då giganten verkar ha nån generös öppet köp för tillfället men då de flesta verkar få bort problemet snabbt känns det som att jag inte kommer få bort det helt och då kommer jag bli tokig varje gång jag ser det framöver så får hoppas på att man får ett bättre exemplar nästa gång i så fall.

Hur mycket ser du det där vid vanlig användning då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chizzum:

tackar för all input ger det några dagar till då giganten verkar ha nån generös öppet köp för tillfället men då de flesta verkar få bort problemet snabbt känns det som att jag inte kommer få bort det helt och då kommer jag bli tokig varje gång jag ser det framöver så får hoppas på att man får ett bättre exemplar nästa gång i så fall.

Om det inte är nästan helt borta efter 2 manuella tvättar plus 2-3 veckors run in time är det nog liten risk att det blir markant bättre. Skadar ju inte att låta den gå tills nästa reaperiod om elgiganten har bra öppet köp policy.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur mycket ser du det där vid vanlig användning då?

så fort det är en större delav bilden som är någorlunda enfärgad och den ligger över ett av strecken syns det direkt .. kollar man tex en mörk scen och bilden panorerar så syns det direkt .. kollar om GoT för tillfället och där ser man det ofta tyvärr vilket förstör hela upplevelsen

Min gamla E6a hade något streck vid sidan på skärmen som syntes svagt i bland men det var så lite att man inte reagerade över det men den här panelen är 10ggr värre i den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om det inte är nästan helt borta efter 2 manuella tvättar plus 2-3 veckors run in time är det nog liten risk att det blir markant bättre. Skadar ju inte att låta den gå tills nästa reaperiod om elgiganten har bra öppet köp policy.

Ja jag antar att dom inte är så sugna på att man returnerar den och begär en ny för samma pris nu men fråga kan man ju göra. Öppet köp gäller till 24 jan på alla sålda produkter efter Nov 3.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min B3 någon vecka nu och är mycket nöjd. En fundering jag har är att jag kör en del filmer med undertexter. Som jag kör nu så har jag en hdmi-sladd till datorn och kör VLC, men det är lite jobbigt att behöva starta upp datorn och ha den körande under hela filmen, samt att dra fram hdmi-sladden. Det går bra att köra över filmerna till min USB-disk som jag kopplar till TV:n, men problemet är just att TV:n har inget stöd för att läsa upp undertexterna, och än mindre att man kan välja vilken undertext man vill ha. Finns det någon app eller annat till TV:n som löser detta åt en, så man kan köra filmerna från USB-disken med undertexter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Jag har haft min B3 någon vecka nu och är mycket nöjd. En fundering jag har är att jag kör en del filmer med undertexter. Som jag kör nu så har jag en hdmi-sladd till datorn och kör VLC, men det är lite jobbigt att behöva starta upp datorn och ha den körande under hela filmen, samt att dra fram hdmi-sladden. Det går bra att köra över filmerna till min USB-disk som jag kopplar till TV:n, men problemet är just att TV:n har inget stöd för att läsa upp undertexterna, och än mindre att man kan välja vilken undertext man vill ha. Finns det någon app eller annat till TV:n som löser detta åt en, så man kan köra filmerna från USB-disken med undertexter?

Vad långt du stavar till nVidia Shield TV Pro?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har något fel på TV;n, grafikkortet eller kabeln.

Har märkt av att ibland blinkar bilden till - slocknar en kort stund. Om jag fått det upprepade gånger har det försvunnit efter en omstart av datorn.

Nu satt jag och körde lite VR med TV;n avstängd. När jag slår på den får jag färgglatt flimmer. Om ni råkat ut för trasigt eller alldeles för hårt klockat VRAM så var det tämligen likt detta. Efter omstart av datorn var det borta.

Har inte märkt av något konstigt från GPU;n i övrigt. Den har funkat hur bra som helst och inga problem med spel eller annat. Tidigare har jag dock bara kört över DisplayPort och nu är det HDMI, så det kan ju vara nåt trasigt med HDMI-utgången.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna utesluta det ena eller andra.

Kan man få dylika problem av en dålig kabel? Om så är fallet får ni gärna rekommendera någon vettigt prissatt kabel som ni vet är bra. Behöver ändå en till jobbdatorn. Den jag kör på nu är Inets egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad långt du stavar till nVidia Shield TV Pro?

Jag vet att det finns lösningar med extern hårdvara. Jag har t.ex fått ett förslag med en nätverksdisk och en chromecast med någon app. Men uppgiften här var alltså om det går att lösa med enbart det jag redan har. Tycker det är märkligt att TV:ns uppspelare inte har alternativ för att välja subtitles. LG har ju också en del appar tillgängliga, tänker om det kanske finns någon som löser detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Jag vet att det finns lösningar med extern hårdvara. Jag har t.ex fått ett förslag med en nätverksdisk och en chromecast med någon app. Men uppgiften här var alltså om det går att lösa med enbart det jag redan har. Tycker det är märkligt att TV:ns uppspelare inte har alternativ för att välja subtitles. LG har ju också en del appar tillgängliga, tänker om det kanske finns någon som löser detta?

Det kan ju vara så att TV:n inte har stöd för formatet på undertexterna.
Min C3:a har t.ex. inte stöd för PGS vilket är ett hyfsat vanligt format idag.
Såvitt jag vet så går inte detta att lösa med någon app utan man måste antingen skaffa extern spelare (ex. Shield Pro) eller skaffa undertexter med annat format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Jag vet att det finns lösningar med extern hårdvara. Jag har t.ex fått ett förslag med en nätverksdisk och en chromecast med någon app. Men uppgiften här var alltså om det går att lösa med enbart det jag redan har. Tycker det är märkligt att TV:ns uppspelare inte har alternativ för att välja subtitles. LG har ju också en del appar tillgängliga, tänker om det kanske finns någon som löser detta?

Förstod det, menade bara att du slipper mycket krångel med en extern lösning.

Jag testade lite själv med ett USB-minne och för mig fungerar det iaf fint att få fram undertexter.
Välj filen, sätt på filmen och tryck pil nedåt och gå till "Subtitle".

Nu har väl 9/10 filmer som man laddar ner inbäddade undertexter i själva filmfilen men gjorde även ett test med en .srt-fil och även det fungerade fint. Har du säkerställt att .srt-filen har exakt samma filnamn som filmen?

Har en C3:a så borde vara identisk mjukvara.

https://www.lg.com/us/support/help-library/lg-tv-using-subtit...