Phisons nya NVME-kontrollerkrets nära 15 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Phisons nya NVME-kontrollerkrets nära 15 GB/s

Phison har tagit fram flera nya spännande kontrollerkretsar för lagring, bland annat en krets för interna SSD:er som närmar sig det teoretiska hastighetstaket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag vill dock ha SSD:er som inte kokar av värme. Som inte behöver kylflänsar. Hellre det än (för mig) onödigt supersnabba.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Det var inte länge sedan många på forumet skrev de märkte ingen skillnad på nvme och gamla sata.
Och nu börjar man komma till skede att 10 GB/s inte är tillräckligt.

Nå bra att utvecklingen inte stagnerar, speciellt i tider när swapa på ssd har blivit populärt trots den är en dum lösning då man sliter i onödan på dem när de är en förbrukningsvara.

Permalänk
Medlem

Det kanske ger de M2or som ligger lite lägre i hastighet ett fördelaktigare pris och ger oss en möjlighet att köpa större SSD:er och en eller två 8TB hade varit drömmen.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå bra att utvecklingen inte stagnerar, speciellt i tider när swapa på ssd har blivit populärt trots den är en dum lösning då man sliter i onödan på dem när de är en förbrukningsvara.

Det är väl knappast ett problem? Har man nog med RAM så används den tillräckligt lite att det är ett fullkomligt icke-problem.
Min system-SSD som ska tåla 600 TBW har skrivit omkring 39 TB på typ 26 månader, så vad gäller enbart flash-livslängd så garanterar tillverkaren att den klarar denna behandling i c:a 33 år... den dör nog av något annan innan dess.

Kör förstås pagefile på den SSDn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är väl knappast ett problem? Har man nog med RAM så används den tillräckligt lite att det är ett fullkomligt icke-problem.
Min system-SSD som ska tåla 600 TBW har skrivit omkring 39 TB på typ 26 månader, så vad gäller enbart flash-livslängd så garanterar tillverkaren att den klarar denna behandling i c:a 33 år... den dör nog av något annan innan dess.

Kör förstås pagefile på den SSDn.

Många laptops säljs med lite ram och riktig snabb nvme ssd. De flesta laptops har väl idag fastlött raminne så man förlitar sig på den snabba ssdn. Då sliter man mer..
Min poäng är dock att behovet av snabb ssd ökar när man jobbar på detta sätt, sedan hur länge ssd håller är en bra fråga. De som köper dessa främst laptops, brukar inte använda deras datorer till så mycket databearbetning så de håller länge.

Jag själv skulle klara mig fint på vanlig 3500MB/s ssd som sekundär lagring i väldigt många år, problemet är snarare kostnad för mängden och sedan få plats med alla dessa ssd enheter.

*edit*
Jag tror swap egentligen är framtiden. Majroteten har sin dator inte till att bearbeta data, de surfar runt, fyller i något dokument, kanske spelar. När ssd då går emot att bli supersnabba, så kommer swap för dem vara en bra lösning när behovet uppstår. Att lösningen inte är bra för oss som bearbeta stora datamängder, ja vi är en minoritet.
Det blir då lite kostnadseffektivera produkter för den stora skaran användare.
Med det sagt kommer också behovet av supersnabba interface som denna tråden handlar om ökas för helt vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kul! Jag vill dock ha SSD:er som inte kokar av värme. Som inte behöver kylflänsar. Hellre det än (för mig) onödigt supersnabba.

Såna finns det ju mängder av redan.

Permalänk
Medlem

Det aktualiserar en fråga jag har som någon initierad gärna får bidra till att besvara. Optane har 1000x bättre latency, men når bara 2 GB/s och 500k iops. Fördel mot vanliga SSD är livstid. Finns det fortfarande något scenario där optane kan vara det bättre valet, annat än som väldigt intensivt använd cache-disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det aktualiserar en fråga jag har som någon initierad gärna får bidra till att besvara. Optane har 1000x bättre latency, men når bara 2 GB/s och 500k iops. Fördel mot vanliga SSD är livstid. Finns det fortfarande något scenario där optane kan vara det bättre valet, annat än som väldigt intensivt använd cache-disk?

HAde Optane utvecklats vidare skulle de nog kunnat skala upp optane också.

hoppas nvdimmarna lever vidare iaf, för det är en intressant teknik som tack vare sin extremt låga latens är riktigt intressant!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kul! Jag vill dock ha SSD:er som inte kokar av värme. Som inte behöver kylflänsar. Hellre det än (för mig) onödigt supersnabba.

Phison PS5026-E26 är deras gamla (bra!) controller gjord på TSMC 16/12nm. Inget fel på den, men den drar en del.

Phison PS5031-E31T är däremot ny och gjord på TSMC 7nm, och verkar ha betydligt lägre effektbehov. Något lägre prestanda, och lär bli mycket billigare. Kommer att bli vanlig i mainstream PCIE5 SSDer. Får se vad Silicon Motion levererar, och naturligtvis Samsung och andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det aktualiserar en fråga jag har som någon initierad gärna får bidra till att besvara. Optane har 1000x bättre latency, men når bara 2 GB/s och 500k iops. Fördel mot vanliga SSD är livstid. Finns det fortfarande något scenario där optane kan vara det bättre valet, annat än som väldigt intensivt använd cache-disk?

Optane är väldigt mycket snabbare med random I/O rent allmänt. Det enda en traditionell SSD vinner på är sekventiell överföring, och då helst med många trådar. Dvs ren filkopiering och dylikt är snabbare med SSD, men det är i stort sett allt.

Optane lämpar sig oerhört bra till folk som läser/skriver många små paket data, t.ex. databaser och dylikt. Skillnaden mot en toppmodern NVMe-disk kan vara dramatisk.

Jag har en 960GB Optane 905p i mitt jobb och den används flitigt för att uppdatera databaser. Jag hade tidigare en Samsung enterprise-SSD av någon form (har glömt modellen) och Optane-disken är minst 10x snabbare på mina stora updates, trots att det är en av de enklare "konsumentmodellerna". (Nypris: 15990kr, heh)

Det enda riktiga problemet med Optane var vansinniga priser och att Intel aldrig lyckades begripa hur de skulle marknadsföra dem. Tekniskt sett är det makalösa produkter.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Var ändå väntat att det skulle komma en PCIe 5 NVME kontroller som klarar 14GB/s+ hastigheter.
Kändes som att det var mer en fråga om när.

Skrivet av kelthar:

Kul! Jag vill dock ha SSD:er som inte kokar av värme. Som inte behöver kylflänsar. Hellre det än (för mig) onödigt supersnabba.

PCIe 5 M.2 SSD behöver vanligtvis något med fläkt eller ganska stor kylfläns.
Större risk att de blir så varma att de hänger sig eller kanske t.o.m. ger dataförlust om du kör de nakna.

PCIe 4 M.2 SSD är det för många modeller rekommenderat att ha någon kylfläns.
Men i stort sett vad som. De platta som är inkluderade på många moderkortsmodeller eller köpa variant med förinstallerad kylfläns eller något eftermarknads i stort sett vad som.
Går att köra utan också men större risk att de börjar throttla.

PCIe 3 M.2 SSD beror på modell men vanligare att de kan köras utan kylfläns.

SATA M.2 SSD kan köras utan kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte länge sedan många på forumet skrev de märkte ingen skillnad på nvme och gamla sata.

Det beror såklart på vad man använder lagringen till. De flesta spel använder inte bandbredden hos NVMe i närheten av fullt ut, vilket går att bekräfta genom att analysera läshastigheten över tid medan spelet laddas och medan man spelar. Ofta ser man högst 3-400 MB/s med någon kort burst till ett par GB/s. Det beror på att spelen inte bara kopierar data rakt av från SSD:n till RAM, utan det sker även väldigt mycket bearbetning av data för att initialisera spelet, sätta upp geometrin, dekomprimera texturer o.s.v. Så med de flesta SSD:s är det processorn som är flaskhalsen. Många utvecklare lägger inte speciellt mycket tid på att parallellisera inladdningen heller utan det sker väldigt seriellt.
Även när det gäller skrivning av stora mängder data tjänar man inte så mycket på högre bandbredd eftersom de flesta SSD:s kommer med TLC eller QLC och enbart en liten SLC-cache som snabbt fylls upp.

Så det är främst vid läsning av mycket data, framförallt parallellt, som man tjänar på snabbare SSD, vilket är ett ganska nischat scenario.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det beror såklart på vad man använder lagringen till. De flesta spel använder inte bandbredden hos NVMe i närheten av fullt ut, vilket går att bekräfta genom att analysera läshastigheten över tid medan spelet laddas och medan man spelar. Ofta ser man högst 3-400 MB/s med någon kort burst till ett par GB/s. Det beror på att spelen inte bara kopierar data rakt av från SSD:n till RAM, utan det sker även väldigt mycket bearbetning av data för att initialisera spelet, sätta upp geometrin, dekomprimera texturer o.s.v. Så med de flesta SSD:s är det processorn som är flaskhalsen. Många utvecklare lägger inte speciellt mycket tid på att parallellisera inladdningen heller utan det sker väldigt seriellt.
Även när det gäller skrivning av stora mängder data tjänar man inte så mycket på högre bandbredd eftersom de flesta SSD:s kommer med TLC eller QLC och enbart en liten SLC-cache som snabbt fylls upp.

Så det är främst vid läsning av mycket data, framförallt parallellt, som man tjänar på snabbare SSD, vilket är ett ganska nischat scenario.

Håller med om mycket, men inte att SLC-cacharna skulle vara för små. 100GB+ räcker en bra bit…

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Håller med om mycket, men inte att SLC-cacharna skulle vara för små. 100GB+ räcker en bra bit…

Men vilka SSD har så mycket cache ??

Exempelvis har jag Samsung 980 PRO i några datorer.
Finns i olika kapaciteter och mängden cache är också olika beroende på kapacitet.

500GB - Samsung 512MB Low Power DDR4 SDRAM
1TB - Samsung 1GB Low Power DDR4 SDRAM
2TB - Samsung 2GB Low Power DDR4 SDRAM

Vilka konsument SSD har 50-100 gånger så mycket cache?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men vilka SSD har så mycket cache ??

Exempelvis har jag Samsung 980 PRO i några datorer.
Finns i olika kapaciteter och mängden cache är också olika beroende på kapacitet.

500GB - Samsung 512MB Low Power DDR4 SDRAM
1TB - Samsung 1GB Low Power DDR4 SDRAM
2TB - Samsung 2GB Low Power DDR4 SDRAM

Vilka konsument SSD har 50-100 gånger så mycket cache?

I så fall är du snett på SLC-cache v. DRAM-cache. Olika saker. DRAM-cache är för att verkligen minimera latens och SLC-cache är för att ge illusionen att hela SSD är uppbyggt av snabb SLC till skillnad från en blandning av snabbare och långsammare (och billigare) flashminne. Den är oftast rejält tilltagen. Den 4TB Lexar NM790 som jag har som huvuddisk i min spel-PC har t.ex. 270GB SLC-cache, vilket räcker för…allt?

Här är TechPowerUps slutsatser i sitt test av SSD:n https://www.techpowerup.com/review/lexar-nm790-4-tb/19.html av driven. Kass prestanda i syntetiska studsa-runt-på-disken tester. Utmärkt prestanda för allt som liknar normal användning.