Köpråd: UPS till Synology DS420+

Permalänk
Medlem

Köpråd: UPS till Synology DS420+

Hej,
Jag har nyligen köpt en Synology NAS DS420+ som kör DSM 7.1.1 och har nu börjat titta på en UPS.
Syftet är främst att den ska stänga ner NASen säkert vid ett strömavbrott men det vore även bra att
kunna stänga ner mina två iMac där jag kör Ubuntu/Debian.

Jag tänkte koppla in följande nätverksutrustning:
Synology 420+     90W (Max)
Ubiquiti UDM Pro           33W
Ubiquiti US-16-150W    28-150W (150W med alla PoE)
iMac 2x25W
Summa 303W

Har mätt vad mitt nätverk, NAS samt två iMac drar och det ligger i snitt på ca 133W.

Har gått igenom listan på rekommenderade UPS:er för min version av NAS, och har nu landat på några av nedan UPS:er från CyberPower:

Dessa bör väl räcka gott för mina behov?

Båda finns med på listan över rekommenderade UPS:er men den ena är rekommenderad av Synology.
Bör jag välja den som Synology rekommenderar eller brukar det funka fint med de flesta CyberPower UPSer?

Lite övriga frågor
Batteribyte
Enligt CyberPower ska batteribyte utföras av en behörig tekniker.
Men kan man byta det själv eller är det svårt och man behöver lämna in UPS:en för ett batteribyte?

Linux-servrar
Vill även kunna stänga av mina Linux-servrar via Synology NAS:en.
Som jag uppfattar det behöver jag då installera NUT på de maskiner som ska stängas av vid strömavbrott.
Går det att koppla mina två linux-servrar till samma uttag på UPS:en eller behöver de sitta på ett eget UPS-uttag för att det ska fungera?

/Goorby

Permalänk
Medlem

Massa frågor och jag sitter på mobilen så jag fattar mig kort. Man mäter reaktiv last i VA och inte W. Se https://www.apc.com/se/sv/solutions/industry-insights/watts-v... för lite intro.

Om strömmen inte är tillbaka på ~20 min så kan det ta lång tid. Då automatiken inte lyckats koppla på den igen och tekniker är på väg.

Så skulle rekommendera dig att köpa en billigare modell. Typ https://www.komplett.se/product/1149219/datorutrustning/kring...

Har en själv till en ds1821+ med 6 diskar i. En nuc, switch, poe injektor, hue brygga och konsument router.

Den kan köra allt det på ~20% last och i runt 25-30 min.

Ang nut kan jag skriva saker sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Massa frågor och jag sitter på mobilen så jag fattar mig kort. Man mäter reaktiv last i VA och inte W. Se https://www.apc.com/se/sv/solutions/industry-insights/watts-v... för lite intro.

Om strömmen inte är tillbaka på ~20 min så kan det ta lång tid. Då automatiken inte lyckats koppla på den igen och tekniker är på väg.

Så skulle rekommendera dig att köpa en billigare modell. Typ https://www.komplett.se/product/1149219/datorutrustning/kring...

Har en själv till en ds1821+ med 6 diskar i. En nuc, switch, poe injektor, hue brygga och konsument router.

Den kan köra allt det på ~20% last och i runt 25-30 min.

Ang nut kan jag skriva saker sen.

Hej och tack för ditt svar.
Ser att BlueWalker endast har två uttag.
Kör du ett greunttag så att du kan koppla in flera enheter i ett uttag.
Jag har 4st enheter som jag vill koppla in och då valde jag en UPS som hade flera uttag.

Jag har utgått från Synologys rekommenderade lista för UPSer och där saknades
BlueWalker. Därav mitt val av CyberPower som UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goorby:

Hej och tack för ditt svar.
Ser att BlueWalker endast har två uttag.
Kör du ett greunttag så att du kan koppla in flera enheter i ett uttag.
Jag har 4st enheter som jag vill koppla in och då valde jag en UPS som hade flera uttag.

Jag har utgått från Synologys rekommenderade lista för UPSer och där saknades
BlueWalker. Därav mitt val av CyberPower som UPS.

Har en grendosa kopplad på den. Jag vet att den inte är listad hos synology men den är kompatibel med NUT, som i princip alla UPSer är. Jag mena mer på att att man inte behöver stirra sig blint på listan hos synology om man kör sakerna för hemmabruk. Men de du länka kommer säkert funka lika bra. Beror på hur mycket man vill lägga på en UPS

Permalänk
Medlem

Jag satt själv och titta och tänkte hur bra man behöver.
Tittade själv på cyberpower och deras upser verkar riktigt bra men ju mer man titta desto dyrare vill man ha.
Jag landade i en EATON 3s och kör den med min 920+, jag har sällan strömavbrott och den klarar av min NAS i 52min, jag har 550Va versionen.

Hade jag köpte en värre modell så skulle pc in på den också men valde att köra enbart nas

Annars verkar cyberpower sinewave prisvärda för prestandan.
BlueWalker har en väldigt dålig sinuskurva som kan vara dåligt för datorerna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag satt själv och titta och tänkte hur bra man behöver.
Tittade själv på cyberpower och deras upser verkar riktigt bra men ju mer man titta desto dyrare vill man ha.
Jag landade i en EATON 3s och kör den med min 920+, jag har sällan strömavbrott och den klarar av min NAS i 52min, jag har 550Va versionen.

Hade jag köpte en värre modell så skulle pc in på den också men valde att köra enbart nas

Annars verkar cyberpower sinewave prisvärda för prestandan.
BlueWalker har en väldigt dålig sinuskurva som kan vara dåligt för datorerna

Jo det blir ju lätt så att det blir dyrare och dyrare ju mer man tittar...

Har även tittat på CyberPower PFC Sinewave CP1500EPFCLCD (på tal om att det blir dyrare ).

På den modellen kan man även själv byta batteriet på (fast det kanske man även kan på de andra om man är lite händig).

Tänkte koppla in två linux-servrar kör docker/ Home Assistant på mm. som jag vill kunna stänga ner snyggt vid strömavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Har en grendosa kopplad på den. Jag vet att den inte är listad hos synology men den är kompatibel med NUT, som i princip alla UPSer är. Jag mena mer på att att man inte behöver stirra sig blint på listan hos synology om man kör sakerna för hemmabruk. Men de du länka kommer säkert funka lika bra. Beror på hur mycket man vill lägga på en UPS

Okej, ja det borde ju funka med en grendosa.
Misstänkte att det skulle funka med en UPS som inte finns med i deras lista. Så får kanske kolla på andra som inte finns listade också.

Permalänk
Medlem

Ser även att många modeller har RJ45-uttag (IN/UT).
Har googlat lite på det och uppfattar det som att man ska dra inkommande nätverkskabel via UPSen.
Är det rätt uppfattat?
Eller skippar ni detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goorby:

Ser även att många modeller har RJ45-uttag (IN/UT).
Har googlat lite på det och uppfattar det som att man ska dra inkommande nätverkskabel via UPSen.
Är det rätt uppfattat?
Eller skippar ni detta?

Har fiber in så det var helt meningslöst att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Har fiber in så det var helt meningslöst att använda det.

Ok.
Jag har också fiber in.
Då skippar jag det också.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar på mina frågor.
Har nu beställt UPS.
Det blev till sist en CyberPower...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goorby:

Jo det blir ju lätt så att det blir dyrare och dyrare ju mer man tittar...

Har även tittat på CyberPower PFC Sinewave CP1500EPFCLCD (på tal om att det blir dyrare ).

På den modellen kan man även själv byta batteriet på (fast det kanske man även kan på de andra om man är lite händig).

Tänkte koppla in två linux-servrar kör docker/ Home Assistant på mm. som jag vill kunna stänga ner snyggt vid strömavbrott.

På dem som kräver "tekniker" så krävs det lödning. Dem andra har stift man skjuter.

Denna kan man byta själv på har jag för mig, har varit nere under 2k... Om 900 VA räcker
https://www.cyberpower.com/eu/en/product/sku/cp900epfclcd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

På dem som kräver "tekniker" så krävs det lödning. Dem andra har stift man skjuter.

Denna kan man byta själv på har jag för mig, har varit nere under 2k... Om 900 VA räcker
https://www.cyberpower.com/eu/en/product/sku/cp900epfclcd

Ok, då känns det enklast att köpa en där man slipper lade.
Blev en sån här: CP1500EPFCLCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goorby:

Ok, då känns det enklast att köpa en där man slipper lade.
Blev en sån här: CP1500EPFCLCD

Väldigt bra val hoppas den gör dig nöjd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Väldigt bra val hoppas den gör dig nöjd

Ja, blev lite dyrare än vad jag hade tänkt från början.
Men nu har man lite att växa med.

Nu är det bara att vänta tills den levereras från Computersalg.
Tyvärr fanns denna inte att köpa i butik i Sverige, liksom många andra UPSer.

Permalänk
Skrivet av varget:

... Så skulle rekommendera dig att köpa en billigare modell. Typ https://www.komplett.se/product/1149219/datorutrustning/kring...

Det tipset tar jag till mig. Blixten tog min DS920+ och jag har just köpt en ny. Jag har inte höga krav på en UPS... åskskydd och några minuters drift till en proper avstängning och sedan är jag nöjd. NAS-köpet känns fortfarande i plånboken, så kan jag få en UPS som gör det lilla jag kräver utan att behöva lägga ut en förmögenhet är jag glad.

Permalänk
Medlem

när det ggäller blixtslag/överspänning så är UPS ingen undermaskin som skyddar mot allt - den kan ta en del av smällen men är nedslaget tillräckligt fet så hjälper ingenting i åskavledarväg utan där handlar det om att räkna in vad som blev förstört och vara glad att det inte startade brand...

Med andra ord backup på undanställda ej anslutna externa diskar och/eller backup mot molntjänst eller annan NAS på annan ort gäller fortfarande.

Välj en UPS med USB-anslutning för övervakning och kan trigga NAS:en att stänga av när batteriet börja vara i underkanten i kvarvarande laddningsnivå (de allra billigaste har inte en sådan anslutning - så se upp) - oftast är det APC-liknande protokoll (vad det nu kallas idag) och för det mesta så upptäcker NAS:en det själv och det konfigureras upp automagiskt så fort USB-sladden från UPS:n ansluts till NAS:en.

dock så förmedlas inte varningen från UPS att den snart stänger ned vidare till flera datorer som kanske är inkopplade utan det får man mickla med själv med SMTP-trappar eller liknande till berörda enheter från UPS:n

Permalänk
Skrivet av xxargs:

när det ggäller blixtslag/överspänning så är UPS ingen undermaskin som skyddar mot allt - den kan ta en del av smällen men är nedslaget tillräckligt fet så hjälper ingenting i åskavledarväg utan där handlar det om att räkna in vad som blev förstört och vara glad att det inte startade brand...

Med andra ord backup på undanställda ej anslutna externa diskar och/eller backup mot molntjänst eller annan NAS på annan ort gäller fortfarande.

Den här gången hade en UPS sannolikt räddat den. Det blev inte en kraftig kyss, utan den kom genom LAN-porten och inte kraftigare än att routern överlevde (med lite svagare lysdioder). En UPS hade tagit hand om detta...
Jag har tänkt om när det gäller "så billigt det går". Jag hade gjort mig beredd på att se "worst case scenario" när jag fick hem den nya, att även diskarna var trasiga och jag behövde köpa nya såna också. Men dom fungerade fortfarande utmärkt och det behövde jag aldrig. Så i princip låg jag ungefär 4000kr plus och då kan jag köpa en "riktig" UPS och ändå få pengar över...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Den här gången hade en UPS sannolikt räddat den. Det blev inte en kraftig kyss, utan den kom genom LAN-porten och inte kraftigare än att routern överlevde (med lite svagare lysdioder). En UPS hade tagit hand om detta...
Jag har tänkt om när det gäller "så billigt det går". Jag hade gjort mig beredd på att se "worst case scenario" när jag fick hem den nya, att även diskarna var trasiga och jag behövde köpa nya såna också. Men dom fungerade fortfarande utmärkt och det behövde jag aldrig. Så i princip låg jag ungefär 4000kr plus och då kan jag köpa en "riktig" UPS och ändå få pengar över...

Jag skulle rekommendera cyberpower istället för blue walker.
Blue Walker har väldigt hackig sinus kurva och pc/nas brukar inte tycka om det.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle rekommendera cyberpower istället för blue walker.
Blue Walker har väldigt hackig sinus kurva och pc/nas brukar inte tycka om det.

Jo, jag tänkte åt samma håll själv. Någon av CyberPower-modellerna lutar det åt... pure sinewave. Jag ska gräva runt lite i recensionerna så får vi se vad det slutar.

Permalänk
Medlem

Fortsätter denna diskussion.

vad tror ni om

CP900EPFCLCD vs VP1200ELCD ?

några skillnader förrutom effekten:
On Battery Waveform Pure Sine Wave. vs Simulated Sine Wave
Automatic Voltage Regulation (AVR) Single Boost vs Single Boost, Single Buck
Overload Protection: Internal Current Limiting, Circuit Breaker vs Circuit Breaker
User-replaceable Yes. vs Yes - Qualified Personnel Only

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har en APC BackUPS 1400, som jag köpte för snart 5 år sen, den är kopplad till en Unraid-NAS med än så länge 7 diskar, en Proxmox-sever, och en backup-NAS som kör Openmediavault, den har 5 diskar.
UPS-en är kopplad med USB till Unraid-NAS:en.

UPS:en har funngerar klanderfritt än så länge, och jag har bytt batteri på den två gånger även om detta är en modell som användaren inte kan byta batteri enligt APC. Men är man bara kvalificerad att använda en skruvmejsel så byter man batterierna på ca. 5 miuter.

För tillfället ser förbrukningen ut såhär:

Jag tror inte denna modell säljs länge, men som jag förstår så är APC Back-UPS BX1600 dess efterträdare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5792466#