Frågor till er som sitter i soffa/fåtölj och använder TV som datorskärm

Permalänk
Inaktiv

Frågor till er som sitter i soffa/fåtölj och använder TV som datorskärm

Ibland läser jag på forumet att vissa sitter i soffan eller i reclinerfåtölj med dator kopplad till TV, istället för i en datorstol vid skrivbbord framför en vanlig datorskärm.

Ni som gör det, hur ser er setup ut?

Sitter ni i vanlig soffa eller recliner?

Vad använder ni för tangentbord/mus? Använder ni nått underlägg/bord/bricka?

Vad gör ni på datorn? Är det främst spelande eller mer slösurf, programmering eller nått annat? Har ni en ytterligare datorplats eller är detta er huvudplats?

Hur mår er rygg? Bättre än framför skrivbord eller varför har ni valt att sitta så?

Hur skalar ni operativsystemet? Kan ni läsa eller behöver ni zooma in och ut?

Permalänk
Medlem

Jag använder mestadels soffan som datorplats o byter mellan att använda laptoppen o tvn som skärm. Sitter antingen i typ skräddarställning, ligger eller halvligger, sitterligger med fötterna på en fotpall eller vad jag finner som bekvämast för stunden. Dock aldrig sådär med fötterna på golvet, så sitter bara psykopater i soffor Musen är antingen nipplen på Thinkpadden eller musen på en musmatta som är på en träskiva jag sågat till som ligger på soffan. Funkar fint det.
Ibland kör jag dock sackosäcken precis framför teven där jag har stackat några kuddar till höger där musmattan på träskivan står (med lite stöd ifrån sackosäcken också). Som mus kör jag med en Xlite V2 Mini o sen ett Thinkpad tangentbord i knät. En kudde för nacken o en stor kudde att ha fötterna på o jag sittligger helt galet bekvämt. Det är så här jag gejmar mestadels Overwatch o tycker jag gör rätt bra ifrån mig "trots" att jag inte sitter normalt framför ett skrivbord.

Har kört antingen i soffa eller säng som datorplats senaste 10+ åren då jag hatar stolar. Jag tycker det är så galet obekvämt att bara sitta sådär stelt rakt fram med fötterna på golvet som många gör i timmar i sträck, o det oavsett hur "bra" stol jag än haft. Skaffade dock ett vanligt skrivbord med stol igen för ett par månader sen i ett försök att få nån slags riktigt arbetsplats o därmed lite bättre disciplin med mitt Blenderande, meen det blir ändå bara ibland eftersom det ändå är så pass obekvämt (plus att jag inte alls har lika bra högtalare där).
Har alltid tänkt att min rygg mått ungefär lika bra/dåligt nu som förr när jag bara satt framför ett skrivbord, men nu när jag tänker efter o har varit ledig ett tag o därmed inte suttit alls på kontor o jobbat framför ett skrivbord 9-17 så känner jag inte av ryggen alls.

Tbh så tror inte jag vi alls är gjorda för att sitta på stolar som vi gör, speciellt inte dom långa perioderna som dom flesta sitter, så jag tror helt ärligt att alla mina varierade positioner i soffan gör att min rygg mår lite mindre dåligt än vad den skulle göra framför ett skrivbord.

Permalänk
Medlem

Setup: Laptop ACER 17,25" (desktop-replacement) på armlängds avstånd, 65" Samsung med samma synfält, dvs. TV och dator i vardagsrum. (65" ansluten till servern och hemmabion) Ljud Surround via Sony 5.1

Plats: Vanlig soffa, lite låg så ingen bra sittställning.

Tangentbord/mus: Laptop, så tangentbord är som det är, väldigt nöjd. Mus Logitech M705 trådlös, lite liten för min hand men bästa musen jag hittat (och jag har testat många, under många år) Har något större händer än gemene man och det är inte lätt att hitta en bra mus.
Inget underlägg, direkt på marmorbord

Aktiviteter: Slösurf, kolla nyheter, vetenskap, bildbehandling, kommunikation, söka information, streaming, spelar inte längre, programmering(Arduino).

Ryggen skulle nog inte må bra av långa seanser vid min "plats"

Har bra syn så ingen zoom krävs.

Sammanfattning: Jag bor i villa, så att det finns tid att sträcka på sig, snö att skotta, häck att klippa, träd att trimma, ogräs etc..
Men tillbringar nog lite för mycket tid vid datorn.

Inga "sociala medier" i mobilen mer än Messenger så man får lite avstånd från "bruset".

Permalänk
Inaktiv

Intressant att läsa era svar. Laptop funkar inte för mig, får nackont. Får aldrig ont i nacken av att kolla på en datorskärm eller TV då dessa står optimalt. Ryggen däremot är en annan story...

Permalänk
Medlem

Jag varvar mellan att stå upp (höj- och sänkbart skrivbord) och ligga i min skinnsoffa med benen på soffbordet. Tycker det funkar utmärkt att ligga i soffan.

Jag använder en musmatta till musen och har tangentbordet i knät.

Tycker inte min prestation i spel blir sämre i soffan jämfört med att stå upp.

Har aldrig problem med ryggvärk. Faktum är att det är mindre påfrestande för ryggen att ligga än att sitta rakt hela dagarna.

Jag kör med 200 % skalning på en 55-tummare med 4K. Ögonen är väl ca 1,6 meter från teven.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Sitter antingen i typ skräddarställning, ligger eller halvligger, sitterligger med fötterna på en fotpall eller vad jag finner som bekvämast för stunden. Dock aldrig sådär med fötterna på golvet, så sitter bara psykopater i soffor

Sitter ofta i skräddarställning också, både i stolar oavsett trästol, kontorsstol eller soffa/fåtölj. Alternativ gillar jag att ha benen uppe på nått.

Skrivet av Gurrrra:

Har kört antingen i soffa eller säng som datorplats senaste 10+ åren då jag hatar stolar. Jag tycker det är så galet obekvämt att bara sitta sådär stelt rakt fram med fötterna på golvet som många gör i timmar i sträck, o det oavsett hur "bra" stol jag än haft.

Sitter inte skönt i sängen men i soffa kan jag, bortsett från min rygg som börjar gnälla även där. Att ligga avlastar.

Skrivet av Gurrrra:

Har alltid tänkt att min rygg mått ungefär lika bra/dåligt nu som förr när jag bara satt framför ett skrivbord, men nu när jag tänker efter o har varit ledig ett tag o därmed inte suttit alls på kontor o jobbat framför ett skrivbord 9-17 så känner jag inte av ryggen alls.

Tbh så tror inte jag vi alls är gjorda för att sitta på stolar som vi gör, speciellt inte dom långa perioderna som dom flesta sitter, så jag tror helt ärligt att alla mina varierade positioner i soffan gör att min rygg mår lite mindre dåligt än vad den skulle göra framför ett skrivbord.

Inte konstigt att du mår bättre av att inte sitta framför ett skrivbord 9-17. Kan sitta längre i soffan än i min kontorsstol varför jag börjat fundera på om jag ska flytta till soffan. Osäker det är lösningen dock. Beror kanske lite på vad man gör på datorn. Man har helt klart mer möjliga sitt/ligg positioner i en soffa än i en stol.

Tror inte heller att vi är menade att sitta som man "ska sitta" i stolar. Jag har nästan aldrig klarat av att sitta så mer än när jag är i offentliga rum och måste "sitta fint".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alastor Moody:

Jag varvar mellan att stå upp (höj- och sänkbart skrivbord) och ligga i min skinnsoffa med benen på soffbordet. Tycker det funkar utmärkt att ligga i soffan.

Jag använder en musmatta till musen och har tangentbordet i knät.

Tycker inte min prestation i spel blir sämre i soffan jämfört med att stå upp.

Har aldrig problem med ryggvärk. Faktum är att det är mindre påfrestande för ryggen att ligga än att sitta rakt hela dagarna.

Jag kör med 200 % skalning på en 55-tummare med 4K. Ögonen är väl ca 1,6 meter från teven.

Har också sitt/stå skrivbord och brukar ställa mig upp när jag får ryggont, ibland funkar det men ibland verkar det som att när värken väl har börjat så blir det svårt att koncentrera sig. Däremot orkar man ju inte stå jättelänge heller, jag kan absolut stå ett tag men till slut blir man trött av det och får sätta sig igen. Tyvärr är det inte alltid ryggvärken hunnit försvinna då eller så kommer den snabbt igen.

Jag har också hört och själv märkt att ligga är mindre påfrestande än att sitta rakt. Svårt att använda tangentbord/mus liggande dock om man inte ligger bakåtlutad som i en recliner. Har ingen recliner men har en schäslong så sitter med benen framåt eller vad man säger. Det funkar, men kan tänka mig att recliner kanske är ännu skönare då det blir mer liggande, i schäslong sitter man ju rakt från rumpan uppåt bara att benen kan sträckas ut.

Behöver också skala. Sen har man ju mer bildyta på en TV så borde inte bli mycket mindre yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har också sitt/stå skrivbord och brukar ställa mig upp när jag får ryggont, ibland funkar det men ibland verkar det som att när värken väl har börjat så blir det svårt att koncentrera sig. Däremot orkar man ju inte stå jättelänge heller, jag kan absolut stå ett tag men till slut blir man trött av det och får sätta sig igen. Tyvärr är det inte alltid ryggvärken hunnit försvinna då eller så kommer den snabbt igen.

Jag har också hört och själv märkt att ligga är mindre påfrestande än att sitta rakt. Svårt att använda tangentbord/mus liggande dock om man inte ligger bakåtlutad som i en recliner. Har ingen recliner men har en schäslong så sitter med benen framåt eller vad man säger. Det funkar, men kan tänka mig att recliner kanske är ännu skönare då det blir mer liggande, i schäslong sitter man ju rakt från rumpan uppåt bara att benen kan sträckas ut.

Behöver också skala. Sen har man ju mer bildyta på en TV så borde inte bli mycket mindre yta.

Min soffa lutar lite bakåt så jag tycker det funkar kanon. Upplever aldrig att varken musen eller tangentbordet är svåra att använda i soffan. Musarmen får väldigt bra stöd av soffan också så det är ju nice.

Jag kör 200 % skalning på 27-tummaren (4K) också så jag har exakt lika mycket yta på den som på tv:n.

Det där med att stå upp tror jag är mycket av en vanesak. Jag kan numera stå två-tre timmar i sträck utan problem. Brukar dock försöka varva med att stå en timme, ligga en timme och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ibland läser jag på forumet att vissa sitter i soffan eller i reclinerfåtölj med dator kopplad till TV, istället för i en datorstol vid skrivbbord framför en vanlig datorskärm.

Ni som gör det, hur ser er setup ut?

Sitter ni i vanlig soffa eller recliner?

Vad använder ni för tangentbord/mus? Använder ni nått underlägg/bord/bricka?

Vad gör ni på datorn? Är det främst spelande eller mer slösurf, programmering eller nått annat? Har ni en ytterligare datorplats eller är detta er huvudplats?

Hur mår er rygg? Bättre än framför skrivbord eller varför har ni valt att sitta så?

Hur skalar ni operativsystemet? Kan ni läsa eller behöver ni zooma in och ut?

It's the best thing EVER!

1) Som på bilden
2) Soffa
3) Trådlös G915, G603, 2 stk. miniatyr bord, Steelseries frosted glass musmatta.
4) Bättre, det finns inget skönare än att jobba/gama på detta viset, återvänder aldrig mera.
5) 175% ikoner eftersom jag använder 4K.

Fantastiska stavkoll översätter Återvänder till återsänder, go Sweden!
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoOngle:

It's the best thing EVER!

https://i.imgur.com/uIRuffI.jpg

1) Som på bilden
2) Soffa
3) Trådlös G915, G603, 2 stk. miniatyr bord, Steelseries frosted glass musmatta.
4) Bättre, det finns inget skönare än att jobba/gama på detta viset, återvänder aldrig mera.
5) 175% ikoner eftersom jag använder 4K.

På bilden ser det ut som en app. Är det möjligtvis en Windows app eller är det inte datorn du visar på bilden i 175% skalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

På bilden ser det ut som en app. Är det möjligtvis en Windows app eller är det inte datorn du visar på bilden i 175% skalning?

På bilden är det bara youtube appen som är aktiv.
Datorn finns bakom tv-bänken, allt är trådlöst. Jag växlar ibland mellan TV'n appar såsom Youtube, Disney+, Amazon och datorn, det är praktisk då youtube Och typ Stream appar som Disney+, Amazon etc. har bättre stöd för 4K + bättre ljud på Smart TV'n app istället för Windows då Windows inte har stöd for t.ex. Dolby Atmos/Digital (om man inte köper det som tillval).
Fast Netflix har dock Dolby Digital från Chrome, men inte full 4K... så det är lite si-sådär.