Permalänk
Medlem

GoPro kameran låser sig!

Hej! Jag har en GoPro kamera köpt 2019 som heter GoPro Hero 2018. Har använt den mycket och fungerat klanderfritt men nu på sista tiden så när jag använder knappen ovanpå kameran den s.k snabbinspelningsknappen som startar inspelningen direkt vid ett knapptryck. Nu låser den sig och skärmen blir svart och inget händer. Går inte att stänga av den med onoff knappen på sidan ens. Måste öppna o dra ur batteriet och tillbaka. Det händer typ 5 gånger av 10 och så irriterande. Jag betalar för solidförsäkring på den varje år och tog den med till butiken Netonnet och skulle visa men då fungerade den som den skulle så typiskt. Så butiken tyckte det var dumt ta emot den o kolla den för då åker jag på en avgift om felet inte skulle uppstå när dom testar. Åkte hem och testade par gånger den fungerade. men senare är det samma irriterande fel igen. Nån som vet vad det kan vara för fel?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Ingen som har nåt tips eller ide om detta fenomen?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

@fear
Har själv denna rackare och har inte märkt av detta fenomen, använder dock aldrig snabbknappen samt så flashade jag om den till gopro 5 firmwire direkt.
Har du kolla en det finns någon nyare firmwire?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Hej! Jag har en GoPro kamera köpt 2019 som heter GoPro Hero 2018. Har använt den mycket och fungerat klanderfritt men nu på sista tiden så när jag använder knappen ovanpå kameran den s.k snabbinspelningsknappen som startar inspelningen direkt vid ett knapptryck. Nu låser den sig och skärmen blir svart och inget händer. Går inte att stänga av den med onoff knappen på sidan ens. Måste öppna o dra ur batteriet och tillbaka. Det händer typ 5 gånger av 10 och så irriterande. Jag betalar för solidförsäkring på den varje år och tog den med till butiken Netonnet och skulle visa men då fungerade den som den skulle så typiskt. Så butiken tyckte det var dumt ta emot den o kolla den för då åker jag på en avgift om felet inte skulle uppstå när dom testar. Åkte hem och testade par gånger den fungerade. men senare är det samma irriterande fel igen. Nån som vet vad det kan vara för fel?

Jag har kollat på massa youtube-recensioner i min jakt på uppgradering från min gamla Gopro 3. Allt jag kan säga att du är inte ensam om detta problemet med deras kameror. Verkar vara ett känt problem. Som tipset ovan säger så kan du ju prova och uppdatera firmware på den för att se om det hjälper.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna filma problemet och visa i affären.

GoPro är lite kända för att ha fruktansvärt instabil och seg firmware på kamerorna, och man får nog räkna med att kameran låser sig någon gång ibland. Men om det händer 5 gånger av 10 låter det som ett hårdvaruproblem. På min kamera händer det kanske 1 gång på 50.

Man får väl bestrida avgiften och lämna in den igen om man får tillbaka kameran utan åtgärd efter att ha lämnat in den och problemet finns kvar. Man skulle ju önska att man själv då kunde ta ut en avgift från butiken men det är nog hopplöst... Två försök måste man acceptera att de får på sig att försöka laga den har jag för mig (google på det), men sedan kan man häva köpet om problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@fear
Har själv denna rackare och har inte märkt av detta fenomen, använder dock aldrig snabbknappen samt så flashade jag om den till gopro 5 firmwire direkt.
Har du kolla en det finns någon nyare firmwire?

Jag har uppdaterat hårdvaran i den men den uppför sig på samma sätt. har testat med olika batterier, både original och pirat men det är samma fel.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Du skulle ju kunna filma problemet och visa i affären.

GoPro är lite kända för att ha fruktansvärt instabil och seg firmware på kamerorna, och man får nog räkna med att kameran låser sig någon gång ibland. Men om det händer 5 gånger av 10 låter det som ett hårdvaruproblem. På min kamera händer det kanske 1 gång på 50.

Man får väl bestrida avgiften och lämna in den igen om man får tillbaka kameran utan åtgärd efter att ha lämnat in den och problemet finns kvar. Man skulle ju önska att man själv då kunde ta ut en avgift från butiken men det är nog hopplöst... Två försök måste man acceptera att de får på sig att försöka laga den har jag för mig (google på det), men sedan kan man häva köpet om problemet kvarstår.

Ja det var ett bra tips att filma det och visa i butiken, har köpt den på Netonnet och har en försäkring på den varje år från Solid där det mesta gäller, lagning eller en likvärdig produkt. Både drulle och funktionsfel står det i försäkringen utan självrisk.

Visa signatur

Fear