Permalänk

Blanda storlek på RAM

Hej!

Slänger ur mig en en enkel (dum) fråga, kan man blanda storlek på RAM?

Sitter just nu på 2x16 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3600MHz CL18, och funderar på att fylla de två andra slotsen. Behöver egenligen inte mer RAM, men vill göra det främst av estetiska skäl. Sen finns det ju "tomma" minnen som Corsair säljer som bara är RGB och inget mer, men det känns lite väl dumt att lägga pengar på något som inte ökar prestandan? ^^

Permalänk
Medlem

Visst kan man bland men i regel inget att rekommendera, system kan bli instabilt eller tuffa på.
Tänk också på att minnena med högre hastighet kommer att klocka ner sig till de slöares hastighet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Visst kan man bland men i regel inget att rekommendera, system kan bli instabilt eller tuffa på.
Tänk också på att minnena med högre hastighet kommer att klocka ner sig till de slöares hastighet.

Förstår. Tänkte givetvis komplettera med minnen med samma hastighet och latens, dvs kan jag lägga till 2x8 GB av samma märke med samma specs?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BurningSnowman89:

Hej!

Slänger ur mig en en enkel (dum) fråga, kan man blanda storlek på RAM?

Sitter just nu på 2x16 GB Corsair Vengeance RGB PRO 3600MHz CL18, och funderar på att fylla de två andra slotsen. Behöver egenligen inte mer RAM, men vill göra det främst av estetiska skäl. Sen finns det ju "tomma" minnen som Corsair säljer som bara är RGB och inget mer, men det känns lite väl dumt att lägga pengar på något som inte ökar prestandan? ^^

Ja, det går fint att blanda storlekar på RAM-stickor men notera att fler stickor är svårare för IMU:n att kontrollera och du kan behöva sänka minneshastigheterna något. Detta är oberoende av storlek på stickorna (även om de matchar).

Om du inte nyttjar (och på riktigt nyttjar) dina 32 GB ram idag så lägger du troligen pengar på något som inte ökar prestandan.
Att kolla i taskmanager och stirra på minnesmängden som används återspeglar inte hur mycket RAM du faktiskt behöver utan är oftast en rätt mycket större siffra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningSnowman89:

Hej!

Slänger ur mig en en enkel (dum) fråga, kan man blanda storlek på RAM?

Ja, det kan man. Jag har 8+4 GB i min laptop. 8 GB var för lite så jag tog en sticka från en annan trasig laptop för att få 12 GB totalt. Vet inte om jag bara inbillar mig eller inte, (eller om det beror på något annat) men har tyckt mig känna att laptopen är lite slöare ibland när det går över 8 GB användning. Jag antar att det är för att bara 4+4 GB är dual channel och sen är dom extra 4 GB utöver det single channel