GTA VI-trailern dissekeras av Digital Foundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är exakt vad det är frågan om.

Nej det är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Nej det är det inte.

PC-versionen är uppenbart nedprioriterad, vilket betyder att du som PC-spelare är nedprioriterad och därmed också nedvärderad. Väldigt enkelt.

Permalänk
Viking
Skrivet av DasIch:

Det är inte att straffa sig själv att säga nej till att bli nedvärderad som kund. Om tillräckligt många gör det kommer företag som Rockstar att bry sig.

Jo det är det. Att hoppa över det kanske bästa spelet genom tiderna bara för att du inte vill känna dig nedvärderad som kund. Hjältar som bojkottar R* kommer aldrig märkas i det stora hela.
Bara du själv som förlorar en spelupplevelse.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

PC-versionen är uppenbart nedprioriterad, vilket betyder att du som PC-spelare är nedprioriterad och därmed också nedvärderad. Väldigt enkelt.

Men snälla. Nej det är inte samma sak. Det är ju helt orimligt att resonera så. Det skulle ju betyda att varenda människa skulle få går runt och känna sig ”nedvärderad”. T ex Mac-användare som aldrig får några spel. Starfield till PS5? Mario till Xbox? Sårad! Går man utanför gamingvärlden blir det ännu mer ohållbart. Green card i USA? Visumregler?

Jag tror inte ens säker på att det är avsiktligt. Det är mycket enklare att optimera ett spel till konsol än pc. Senaste årens ”skandaler” tror jag innebär att rockstar till varje pris vill undvika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo det är det. Att hoppa över det kanske bästa spelet genom tiderna bara för att du inte vill känna dig nedvärderad som kund. Hjältar som bojkottar R* kommer aldrig märkas i det stora hela.
Bara du själv som förlorar en spelupplevelse.

Nu ska vi nog sakta ner lite, spelet är inte släppt än
...
Och bäst genom tiderna är fortfarande Witcher 3

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

PC-versionen är uppenbart nedprioriterad, vilket betyder att du som PC-spelare är nedprioriterad och därmed också nedvärderad. Väldigt enkelt.

Jag kan väl lägga till att jag inte vill spela det här spelet på gammal hårdvara. Om det inte kommer något PS5 Pro väntar jag nog på PC. Men det gör mig inte bitter. Men jag kan inte förneka att jag verkligen hoppas på en PS5 Pro i slutet av 2024 eller i början av 2025. Kommer det i samband med GTA 6 kommer efterfrågan bii galen.

Permalänk
Viking
Skrivet av sweisdapro:

Nu ska vi nog sakta ner lite, spelet är inte släppt än

Då kanske man inte kan avgöra redan nu om man ska bojkotta det heller?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Tycker det börjar bli lite väl övertjatat med alla som skall reagera på trailern. Men i det här fallet tillförde ändå denna trio något nytt. Positivt överraskad.

Visa signatur

Main: i7 12700K @ Stock | RTX 3070 8 GB | 64 GB DDR4 | 1 TB NVMe SSD
Sec: i7 2600K @ 4.5GHz | GTX 960 4 GB | 16 GB DDR3 | 500 GB SSD
Lap: Ryzen 7 4700U | 16 GB LPDDR4X | 500 GB NVMe SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säger ju ingenting. På vilket sätt är det dåligt?

På alla sätt. Du får kolla in det själv om du vill ha konkreta exempel, men man kan ju sammanfatta det som att Starfield är dåligt för att det inte finns något med det som är bra. Mediokert på vissa sätt, värdelöst på andra. Skyrim hade inte varit 10/10 om det släpptes för första gången i år heller.

Permalänk
Medlem

Tror det blir rätt svårt att sälja in endast 30 fps även för något så hypat som GTA nu när så många andra mer grafiskt spektakulära spel trots allt klarar sig åtminstone ganska stabilt däromkring.

Möjligen kommer inte de omtalade backspeglarna fungera i 60.

Skrivet av ipac:

Och vilken effektnivå man siktar på. Normalt är konsoler återhållsamt klockade ijmf med vad grafikkorts-kusinerna är.

Fast för just PS5 ligger det iof i designen att den kör höga frekvenser. Tror inte de kommer gå ifrån det bara för att en lyxmodell i form av "pro" kan säljas lite dyrare. Det blir för mycket extra kostnad och för lite prestandavinst, för att spara lite koppar och smetmetall.

Och det kommer ju definitivt inte bli fråga om att göra som Nintendo och underklocka istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gamers kommer gladeligen ge sina pengar i förväg med bokningar för att sedan klaga på att spelet inte är färdigt vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Tror det blir rätt svårt att sälja in endast 30 fps även för något så hypat som GTA nu när så många andra mer grafiskt spektakulära spel trots allt klarar sig åtminstone ganska stabilt däromkring.

Möjligen kommer inte de omtalade backspeglarna fungera i 60.

Fast för just PS5 ligger det iof i designen att den kör höga frekvenser. Tror inte de kommer gå ifrån det bara för att en lyxmodell i form av "pro" kan säljas lite dyrare. Det blir för mycket extra kostnad och för lite prestandavinst, för att spara lite koppar och smetmetall.

Och det kommer ju definitivt inte bli fråga om att göra som Nintendo och underklocka istället.

Det där tror inte jag. Inte omöjligt att rockstar sedan en tid redan har information om arkitekturen i PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

1: Du har halvt rätt. Samma sak gäller det omvända: ett spel utvecklat & optimerat för pc (windows) kommer kräva extra arbete och tid att porta till konsoller. Finns många spel som kommer ut endast till PC, eller först till PC och sedan konsol.

2: En skillnad är att det finns 3 konsoller att optimera för, endast 3 olika hårdvaru som är ganska lika på många sätt. Medans för "PC" så inkluderar det hundratals, t.o.m tusentals olika komponenter

Fast man optimerar ju inte för komponenter, bara för API:n som själva styr komponenterna, i PCs fall directX eller Vulkan. Resten är precis lika, jag menar konsollerna kör ju PC-hårdvara nu för tiden också (zen 2, rdna 2). Förr var det åtminstone olika arkitekturer att hålla koll på, nu finns det ingen riktig ursäkt för att skilja på PC eller konsoller (PS/XB) längre.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tycker att pc ger en enormt bättre upplevelse än konsol.

Jag håller inte alls med. ”Enormt bättre upplevelse”, nej du, det håller jag inte med om. Menar du att t ex Elden Ring är ”enormt mycket bättre” upplevelse på pc? Det där är ju ekvivalent med hi-fi-gubbarna som blandar ihop musiken som sådan och "hårdvaran". Musik? Vilken musik? Ovidkommande!

Jag har aldrig förstått hur ni tänker och det spelar ingen roll om jag anstränger mig för att förstå. Jag kommer inte förstå er. Där jag ser snarlikheter ser ni "en enormt stor skillnad". Ja, jag har både PC och konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Fast för just PS5 ligger det iof i designen att den kör höga frekvenser. Tror inte de kommer gå ifrån det bara för att en lyxmodell i form av "pro" kan säljas lite dyrare. Det blir för mycket extra kostnad och för lite prestandavinst, för att spara lite koppar och smetmetall.

PS5 är klart lägre klockad än t.ex. 6600XT eller 6700XT.

Permalänk
Medlem

Köper det sen på Playstation 6

Permalänk
Medlem

Borde inte en eventuell PS5 Pro ha någon form av FSR? 🤔
Med tanke på hårdvaran så känns det konstigt om konsolerna går miste om det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Borde inte en eventuell PS5 Pro ha någon form av FSR? 🤔
Med tanke på hårdvaran så känns det konstigt om konsolerna går miste om det.

Nuvarande PS5 använder redan FSR. PS5 Pro kommer definitivt använda det.

T ex Cyberpunk på PS5 använder FSR. Resultatet är bra.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

PS5 Pro ska ha stöd för path tracing. I Cyberpunk är det 4070 ti och uppåt som gäller för det.

Jag kör i 1080P, och det är inga problem alls med pathtracing på ett 4070 utan Ti. Och allt på absolut max. Då med DLSS quality (Som ser bättre ut än native) och naturligtvis Frame Gen (Som inte ser bättre ut, men ger ett fint flyt)

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jag kör i 1080P, och det är inga problem alls med pathtracing på ett 4070 utan Ti. Och allt på absolut max. Då med DLSS quality (Som ser bättre ut än native) och naturligtvis Frame Gen (Som inte ser bättre ut, men ger ett fint flyt)

Okej. Jag gissar att PS5 Pro landar någonstans där i prestanda. Jag har ett 4080. Ska också vara ärlig med att jag trots allt helst hade sett PC-släpp direkt. Men nu blir det inte så. Det blir PS5 Pro eller den sega väntan på PC-port.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Okej. Jag gissar att PS5 Pro landar någonstans där i prestanda. Jag har ett 4080. Ska också vara ärlig med att jag trots allt helst hade sett PC-släpp direkt. Men nu blir det inte så. Det blir PS5 Pro eller den sega väntan på PC-port.

Enligt Sweclockers tester med RT i CP2077 utan DLSS/FG får 4070 exakt samma FPS i 1080p, som 4080 i 1440p DVS precis över 60 FPS

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Enligt Sweclockers tester med RT i CP2077 utan DLSS/FG får 4070 exakt samma FPS i 1080p, som 4080 i 1440p DVS precis över 60 FPS

Jag tror att du citerade fel inlägg. Jag har dålig koll på hur 4070 presterar i olika spel. Jag har 4080.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Jag tror att du citerade fel inlägg. Jag har dålig koll på hur 4070 presterar i olika spel. Jag har 4080.

Precis, och i 1080p levererar ett 4070 som ett 4080 gör i 1440p

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Precis, och i 1080p levererar ett 4070 som ett 4080 gör i 1440p

Det tycker jag är ganska rejäl skillnad i prestanda. På en större bildskärm blir det ganska stor upplevd skillnad.

Permalänk
Skrivet av Edvin1:

Det tycker jag är ganska rejäl skillnad i prestanda. På en större bildskärm blir det ganska stor upplevd skillnad.

Visst är det det! Jag kör på 27" skärm. Skulle jag gå upp till 32" då skulle jag behöva gå upp i upplösning också. Men det blir dyrt, för då behöver man minst ett 4080 kort också, för 1440p

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Mer från DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS5 är klart lägre klockad än t.ex. 6600XT eller 6700XT.

Jag menar alltså högt klockad över vad som är rekommenderat av AMD för liknande SOC ifråga. Det går såklart inte att säga rekommendationer då den inte säljs separat, men antar det finns sådana på snarlika designer åtminstone om man vill uppskatta en omsättningsram / TDP.

Och nu är det ju en APU i PS5. Inte är AMDs IGPUs särskilt mycket i närheten lika uppskruvade som standard.

Vad jag hittar är det bara toppmodellerna som närmar sig basfrekvensen i PS5s ditto. Nu alltså, 3 år senare. Men det är ju en CPU som ensam kostar mer än en PS5.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint