Vilken bitrate ska jag köra? & Bästa inställningar för AMD

Permalänk
Inaktiv

Vilken bitrate ska jag köra? & Bästa inställningar för AMD

Hej,

jag kör på Wifi och har uppladning och nerladdningshastighet på ca 300-450 mbit/s.

Använder OBS.

Jag vill kunna streama 1080p 60fps. Läste att det är bra att köra på 6000-8000 bitrate då.
Men när jag kör 6000-8000 bitrate så får min output freezes i 1-3sekunder. Med freezes så menar jag att bilden stannar på streamen och 1-3 sekunder försvinner från visning. Det blir inga lagg eller freezes så på min skärm när jag spelar. Men på min output/streamen blir det det, och det sker typ varje 30sekunder att jag får 1-3sekunder freeze på output.

När jag dock kör på bitrate 3500 så får jag inga sådana freezes. Men 3500 bitrate på 1080p ser så dåligt ut. Är det bättre köra 3500bitrate på 720p? eller kommer det bli samma kvalite.

När jag testade köra 6000-8000 bitrate på 720p så fick jag dock freezes. Så det verkar som att det är antalet bitrates som ger mig freezes.

1. Hur Kan jag lösa detta på bästa sätt? Så att jag kan köra på 6000-8000 bitrate utan freezes. Är det min wifi som är dålig? Har jag seg internet?

2. Vilka är de bästa settings för AMD gpu & cpu OBS? för streaming i 1080p/60fps

Permalänk
Medlem

Testa med sladd istället för Wifi. Om det funkar då så vet du att ditt Wifi är problemet!

Permalänk
Medlem

Vad är det för CPU/GPU då och vad är det du streamar.

Skulle som ovanstående rekommendera kabel, Wi-Fi är OK, men risken för packet loss är extremt stor speciellt om du bor i ett område med massa grannar med Wi-Fi ( vem gör inte det idag? ).

Kan också vara CPU som throttlar, kollar gärna CPU och hur kärnorna belastas när du streamar, spikar den så kan det vara så att spelet/programmet du streamar tar för mycket CPU och då blir det "kö" och skapar microstuttering osv.

Kör du t.ex. CS2 på max fps så lär CPU ligga på 100% hela tiden, då kan lösningen vara att köra på en fps som den klarar av att köra stabilt utan att den hoppar runt så får du en mer stabil upplevelse generellt.

I och med att 720p beter sig likadant som 1080p så lutar det mest mot CPU-problem eller att du helt enkelt maxar den med vad du nu försöker streama.

Permalänk
Medlem

Testa att capa fpsen för att se om det är gpu som throttlar (cpu är väl inte problemet med streaming via Obs?)

Sen är det nägot codec som Amd har problem med enligt deras drivers

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saddl3r:

Testa med sladd istället för Wifi. Om det funkar då så vet du att ditt Wifi är problemet!

Är 300-400mbit/s uppladning och nerladdning för sakta för 6000-8000 bitrate?

Ska testa med kabel också.

Skrivet av GuuFi:

Vad är det för CPU/GPU då och vad är det du streamar.

Skulle som ovanstående rekommendera kabel, Wi-Fi är OK, men risken för packet loss är extremt stor speciellt om du bor i ett område med massa grannar med Wi-Fi ( vem gör inte det idag? ).

Kan också vara CPU som throttlar, kollar gärna CPU och hur kärnorna belastas när du streamar, spikar den så kan det vara så att spelet/programmet du streamar tar för mycket CPU och då blir det "kö" och skapar microstuttering osv.

Kör du t.ex. CS2 på max fps så lär CPU ligga på 100% hela tiden, då kan lösningen vara att köra på en fps som den klarar av att köra stabilt utan att den hoppar runt så får du en mer stabil upplevelse generellt.

I och med att 720p beter sig likadant som 1080p så lutar det mest mot CPU-problem eller att du helt enkelt maxar den med vad du nu försöker streama.

Använder mig utav 7900xt och 7800x3d. Nej min CPU throttlar inte, jag kör med h.264 alltså GPU. Spelar inte roll om jag kör 720p eller 1080p, det viktiga är vilken bitrate jag använder. Vid 3500 så blir det inga freezes på output stream, men vid 6000 så börjar stream output få 1-3 sekunders freeze fastän den flyter på min skärm som normalt. Detta sker ungefär varje 30sek.

Skrivet av Swedishchef_90:

Testa att capa fpsen för att se om det är gpu som throttlar (cpu är väl inte problemet med streaming via Obs?)

Sen är det nägot codec som Amd har problem med enligt deras drivers

Streamar via OBS, testade med 60hz istället för 144hz, gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Streamar via OBS, testade med 60hz istället för 144hz, gjorde ingen skillnad.

Det spelar ingen roll om det är 1000 Hz eller 60Hz, vad kör spelet för fps? Hz är bara vad skärmen visar.

Det är fps in spel som belastar CPU/GPU.

På andra änden av spektrumet om du kör v-sync så kan switchen mellan synkad/osynkad skapa stutter på streamen, fast inte 1-3 sekunder...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Det spelar ingen roll om det är 1000 Hz eller 60Hz, vad kör spelet för fps? Hz är bara vad skärmen visar.

Det är fps in spel som belastar CPU/GPU.

På andra änden av spektrumet om du kör v-sync så kan switchen mellan synkad/osynkad skapa stutter på streamen, fast inte 1-3 sekunder...

Jag ändrade skärmens och spelens hz & fps till 60. Jag får fortfarande att stream output freezes både bild och ljud 1-3sek ungefär varje 30sek. Detta händer bara när jag kör bitrate >3500.
Spelar inte roll vilken hz eller fps jag kör. Det är ändringar i bitrate som antingen ger min stream output 1-3seks freeze eller utan freezes

Men varför just över 3500 bitrate? Jag har 300-400mbit/s ned och uppladningshastighet, räcker inte det för 6000 bitrate

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saddl3r:
Skrivet av GuuFi:
Skrivet av Swedishchef_90:

På något konstigt sätt så funkar det om jag startar streamen på 3500 kbps eller lägre och sen när den är startad så ändrar jag till 6000-7000 kpbs via settings utan att pausa streamen. Då får jag inte freezes eller skips av stream output såsom jag fick förut.

Vet ni varför det är så och vad orsakern är? Använder OBS.

Dock så funkar inte detta för 8000kbps, vet ej varför, då kvarstår ovanstående problem med freezes på 1-3sek.

Permalänk
Medlem

3-400Mbit/s räcker gott och väl för bitraten. 8000kbps = 8Mbit/s. Men som flera redan föreslagit, anslut med kabel istället för via wifi och se om det blir bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Tror nu problemet är streaming siten som jag använder.

Ovanstående problem fick jag med Kick, men när jag kör på twitch så får jag inte samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Tror nu problemet är streaming siten som jag använder.

Ovanstående problem fick jag med Kick, men när jag kör på twitch så får jag inte samma problem.

Max bitrate är väl 6000 Kbps på Twitch för oss vanliga dödliga som inte har specialkontrakt?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joppis:

Max bitrate är väl 6000 Kbps på Twitch för oss vanliga dödliga som inte har specialkontrakt?

det stämmer bra, men även om jag sätter bitrate på OBS till 10000kbps så kommer twitch stream output fortfarande fungera eftersom den inte kommer köra mer än 6000 kbps. För kick så blir det lite strul....fortfarande i beta version antar jag.