Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

Ja, jag såg att det var lite diskussioner kring max antal samt säkerhetsfunktioner som saknas.. Lite synd.
IPS/IDS är det viktigt för en hemanvändare? Målet jag har är ett stabilt nätverk med bra fart/signal i hela huset osv.
Sitter på en 500/500 lina idag och i dagsläget täcker det våra behov med råge.
Har precis börjat doppa tårna i det här så kanske tar mig vatten över huvudet snart

Är en UXG Lite ett bättre alternativ när det kommer till att agera router?
Fördelen med Express är ju inbyggd controller (behöver man det?) samt WiFi men just den delen går att lösa ändå.

Ids/ips är inte nödvändigt som hemmanvändare. Och hänger man på swec så är man generellt lite mer försiktig och har mer koll. Men du är inte ensam i huset. Men ingen hotbild och inte hela världen om man får in virus (kontra företag). Vet inte heller hur bra Ubiquitis lösning är gentemot de välkända brandväggarna. Men är roligt och känns lite tryggare att ha ett skydd tycker jag. När nu funktionen finns.

De har ju precis kommit ut så lite väl färska. Dels eventuella buggar och även att de behöver utforskas och testas av communityn för att veta om de är ett bra köp.

Du behöver inte ha controllern igång hela tiden. Du programmerar allt och sedan glömmer du bort den och allt fungerar. Men vill man in och kika på statistik, justera saker, ha flera vlan, gästportal då är det smidigt att ha controllern att bara surfa in på. Annars får man starta den på den datorn den är installerad. Samt inte glömma bort att ta backup vid större förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Enligt Crosstalk Soultion två senaste videos så ska både Unifi Express och UXG-Lite klara av 1 Gb med ips/ids påslaget. Men jag har inte sett han eller någon annan testa det ännu så törs inte lite på det. Det kan vara för bra för att vara sant.

https://www.youtube.com/@CrosstalkSolutions/videos

Det är definitivt inte korrekt då UX (Express alltså) inte stödjer IDS/IPS alls.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Det är definitivt inte korrekt då UX (Express alltså) inte stödjer IDS/IPS alls.

Oj, du har rätt.

Jag kollade just på Mactelecom Networks test av Unifi Express och där framgår det klart att den inte har ips/ids.

Permalänk
Medlem

Bara jag som haft stora problem att adoptera/installera Lite 6? Har installerat en 6 Pro och den gamla AC Lite utan problem. Men Lite 6 har jag testat para om flera gånger men det går inte. Efter jag anget inlogg osv i appen så laddar den och försöker para i kanske 5 minuter och sen misslyckas den bara. Har provat resetta med nål och börja om flera gånger men blir bara samma resultat.

Permalänk
Medlem

Nu är det sista valet som gäller.
Ska köra på 2 st AP 6pro, unifi Switch 16 Poe.
Kör 30 enheter totalt här hemma.
Vad blir bästa valet, en begagnad UDM från 2020 eller nya express? (Samma pris)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bara jag som haft stora problem att adoptera/installera Lite 6? Har installerat en 6 Pro och den gamla AC Lite utan problem. Men Lite 6 har jag testat para om flera gånger men det går inte. Efter jag anget inlogg osv i appen så laddar den och försöker para i kanske 5 minuter och sen misslyckas den bara. Har provat resetta med nål och börja om flera gånger men blir bara samma resultat.

Det låter som att det kan vara en bugg i den i dagsläget installerade firmware:en i din U6-Lite. Så jag skulle se till att koppla den med nätverkskabel, ssh:a in i accesspunkten med exempelvis Putty på dator, via Powershell (ssh <IP till accesspunkt>) och köra följande kommando som då uppgraderar accesspunkten till aktuell firmware för U6-Lite

upgrade https://dl.ubnt.com/unifi/firmware/UAL6/6.5.64.14808/BZ.mt762...

När detta är utfört, testa att adoptera den igen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruberts:

IPS/IDS är det viktigt för en hemanvändare?

Nej, egentligen inte. Det kan vara smidigt om man vill ha lite bättre kontroll på internettrafiken, men det är definitivt inte nödvändigt. Den IDS och IDS-funktionalitet som exponeras i Unifi-gränssnittet är också relativt begränsad så jag skulle inte nödvändigtvis fästa alltför stor vikt vid den funktionaliteten. Begränsningen på 5 enheter känns viktigare.

Om du inte redan har någon server att köra din controller på så är det definitivt enklare att ha den inbyggd. Även om du kan spinna upp den på en dator enbart när du konfigurerar dina enheter och sedan stänga ner den så är det inte optimalt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Nu är det sista valet som gäller.
Ska köra på 2 st AP 6pro, unifi Switch 16 Poe.
Kör 30 enheter totalt här hemma.
Vad blir bästa valet, en begagnad UDM från 2020 eller nya express? (Samma pris)

Personligen skulle jag säga UDM-tornet framför express.
Men det är för att jag inte vill släppa IDS/IPS, threat map och de andra funktionerna den inte stödjer.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Det låter som att det kan vara en bugg i den i dagsläget installerade firmware:en i din U6-Lite. Så jag skulle se till att koppla den med nätverkskabel, ssh:a in i accesspunkten med exempelvis Putty på dator, via Powershell (ssh <IP till accesspunkt>) och köra följande kommando som då uppgraderar accesspunkten till aktuell firmware för U6-Lite

upgrade https://dl.ubnt.com/unifi/firmware/UAL6/6.5.64.14808/BZ.mt762...

När detta är utfört, testa att adoptera den igen.

Den borde köra senaste redan? Har funkat fint i 1 månad men sen slutade wifi att fungera men allt med ethernet funkade. Så tänkte att jag återställer den men nu går den inte att installera. 🙃

Permalänk
Medlem

Precis fått allt att rulla, UDM och U6-PRO.
Men är lite besviken på hastigheten, när jag gör speedtest via unifi appen kommer den upp närmare 1000, men när jag gör det via telefonen så är det 300-400, ställer mig då nära APn och ser att jag har Wi-Fi 6.
Är det någon smart funktion som aktiveras automatiskt som drar ner hastigheten?
IDS/IPS eller något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Precis fått allt att rulla, UDM och U6-PRO.
Men är lite besviken på hastigheten, när jag gör speedtest via unifi appen kommer den upp närmare 1000, men när jag gör det via telefonen så är det 300-400, ställer mig då nära APn och ser att jag har Wi-Fi 6.
Är det någon smart funktion som aktiveras automatiskt som drar ner hastigheten?
IDS/IPS eller något liknande?

Vilken kanalbredd har du satt? Vilka andra inställningar har du satt för WiFi-nätet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

20 2,4, 40 5ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

20 2,4, 40 5ghz

20 MHz är kompatibelt och bra för 2.4 GHz men för 5 GHz vill du nog ha minst 80 MHz för att få vettig hastighet. 160 MHz kan dock vara lite problematiskt så testa först med 80 MHz.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Precis fått allt att rulla, UDM och U6-PRO.
Men är lite besviken på hastigheten, när jag gör speedtest via unifi appen kommer den upp närmare 1000, men när jag gör det via telefonen så är det 300-400, ställer mig då nära APn och ser att jag har Wi-Fi 6.
Är det någon smart funktion som aktiveras automatiskt som drar ner hastigheten?
IDS/IPS eller något liknande?

Vilken telefon? Hur många samtidiga strömmar kopplar den upp sig med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nu vet jag ju inte hur den där UXG presterar med ips/ids påkopplat. På USG sa det "slurk" så sjönk hastigheten redigt. Fast om jag inte missminner mig klara USGen iaf runt 200mbit med det påslaget och allt inställt på högsta säkerhet. Så UXGen klarar säkert det dubbla med samma inställningar, om inte mer.

Sedan är det upp till dig. Känns rätt haxxit och ha allt sånt påslaget. Något du kan berätta för polarna vid grillpartyt nästa sommar om samtalsämnen tryter efter några öl.

Inbyggd kontroller.
Ja om du har en windows dator så är det ju bara ladda ned en kontroller och sedan starta det som vilket program som helst när du ska logga in. Problemet isf är om du lägger in det på flera datorer så gäller det se till att du tar en backup och kör in det på dom andra datorerna. Annars får du nya inställningar hela tiden beroende på vilken dator du använde senast. Krävs lite synk där med fristående kontroller.

Så det kan ju vara lite smidigare att ha det inbyggd i internetapparaten om man är lat.

Låter smidigt att det går att köra "som vanligt" på en PC, som vilken router som helst.
Man får lätt intrycket av att det krävs en separat kontroller när man börjar läsa på lite om Ubiquiti i diverse forum.. Förmodligen är man inte lika mycket entusiast/har mindre krav som vissa där.

Skrivet av jocke92:

Ids/ips är inte nödvändigt som hemmanvändare. Och hänger man på swec så är man generellt lite mer försiktig och har mer koll. Men du är inte ensam i huset. Men ingen hotbild och inte hela världen om man får in virus (kontra företag). Vet inte heller hur bra Ubiquitis lösning är gentemot de välkända brandväggarna. Men är roligt och känns lite tryggare att ha ett skydd tycker jag. När nu funktionen finns.

De har ju precis kommit ut så lite väl färska. Dels eventuella buggar och även att de behöver utforskas och testas av communityn för att veta om de är ett bra köp.

Du behöver inte ha controllern igång hela tiden. Du programmerar allt och sedan glömmer du bort den och allt fungerar. Men vill man in och kika på statistik, justera saker, ha flera vlan, gästportal då är det smidigt att ha controllern att bara surfa in på. Annars får man starta den på den datorn den är installerad. Samt inte glömma bort att ta backup vid större förändringar.

Verkar vara klokt att ha dessa skydd även om det kanske inte behövs om jag tolkar fler av svaren rätt.

Skrivet av blunden:

Nej, egentligen inte. Det kan vara smidigt om man vill ha lite bättre kontroll på internettrafiken, men det är definitivt inte nödvändigt. Den IDS och IDS-funktionalitet som exponeras i Unifi-gränssnittet är också relativt begränsad så jag skulle inte nödvändigtvis fästa alltför stor vikt vid den funktionaliteten. Begränsningen på 5 enheter känns viktigare.

Om du inte redan har någon server att köra din controller på så är det definitivt enklare att ha den inbyggd. Även om du kan spinna upp den på en dator enbart när du konfigurerar dina enheter och sedan stänga ner den så är det inte optimalt.

Som fler av er har skrivit verkar det vara "nice to have" med IPS/IDS så kanske är dumt att avstå det om dessutom UXG Lite är en mer kompetent gateway/router än vad Express verkar vara? Riktigt surt med en begränsning på fem enheter.
Just nu är tanken 2st AP och en switch så visst jag kommer inte upp i max antalet men man vill ju ha möjlighetet att expendera i framtiden.
Att man kan köra utan "aktiv" kontroller gör ju valet ännu enklare och skulle behovet dyka upp i framtiden antar jag att det är lätt att lägga till en sådan.

Just nu funderar jag på följande:
UXG Lite -> Switch Lite 16 PoE -> 2st AP U6 Pro

Får hoppas UXG:en kommer i laget snart bara

Visa signatur

Signatur: Signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Vilken telefon? Hur många samtidiga strömmar kopplar den upp sig med?

När jag gör test så är inga enheter aktiva, mest Sonos som inte spelar något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

När jag gör test så är inga enheter aktiva, mest Sonos som inte spelar något

Tänkte mer på din telefons MIMO-konfiguration.

Ett exempel från min Dream Machine Pro. Jag kollar en enhet och ser då att den är uppkopplad med 2x2 vilket ger en maximal hastighet på 867Mbps om jag minns rätt. Sen försvinner en del i overhead, inte 100% signalkvalitet osv.

I fallet ovan är telefonen i sovrummet med en stenvägg i vägen samt 7-8 meter till accesspunkter.

Så i vilken hastighet är din telefon uppkopplad? En eller flera strömmar mot AP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tänkte mer på din telefons MIMO-konfiguration.

Ett exempel från min Dream Machine Pro. Jag kollar en enhet och ser då att den är uppkopplad med 2x2 vilket ger en maximal hastighet på 867Mbps om jag minns rätt. Sen försvinner en del i overhead, inte 100% signalkvalitet osv.
<Uppladdad bildlänk>

I fallet ovan är telefonen i sovrummet med en stenvägg i vägen samt 7-8 meter till accesspunkter.

Så i vilken hastighet är din telefon uppkopplad? En eller flera strömmar mot AP?

Är inte hemma just nu men rx/tx är det maximala hastigheten på just den punkten? Kan man öka den genom någon inställning eller är det kablaget som kan vara flaskhalsen?
Har för mig att jag sett 2x2, men jag har försökt när jag står bredvid APn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Är inte hemma just nu men rx/tx är det maximala hastigheten på just den punkten?

Det är vad jag förstår den maximala hastigheten som förhandlats fram mellan en viss enhet och den AP den är ansluten till vid precis det tillfället. Kan variera med precis alla tänkbara faktorer, vad det sitter för chip och antenn i bägge delarna, batterisparfunktioner, avstånd och vad det är för skit emellan, luftfuktighet, dagsform…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Är inte hemma just nu men rx/tx är det maximala hastigheten på just den punkten? Kan man öka den genom någon inställning eller är det kablaget som kan vara flaskhalsen?
Har för mig att jag sett 2x2, men jag har försökt när jag står bredvid APn också.

Nja, det du ser är länkhastigheten. I praktiken är hastigheten alltid lägre. Länkhastigheten styrs av antal strömmar (2x2 på i princip alla mobila enheter och de flesta laptops) och kanalbredden du konfigurerat, samt mottagningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Är inte hemma just nu men rx/tx är det maximala hastigheten på just den punkten? Kan man öka den genom någon inställning eller är det kablaget som kan vara flaskhalsen?
Har för mig att jag sett 2x2, men jag har försökt när jag står bredvid APn också.

Har du ändrat kanalbredden (till 80) som föreslogs ovan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julin:

Är inte hemma just nu men rx/tx är det maximala hastigheten på just den punkten? Kan man öka den genom någon inställning eller är det kablaget som kan vara flaskhalsen?
Har för mig att jag sett 2x2, men jag har försökt när jag står bredvid APn också.

För Wifi så är det vad accespunkten stödjer samt vad din telefon pallar som sätter gränserna. I fallet iPhone 13 Pro så har den 2x2 MIMO vilket ger (teoretiskt maximalt) 867Mbit/s mot 802.11AC på 5GHz-bandet.

Ju närmare AP och "i rätt täckningszon" så hamnar du nämare maximala.

Unifi AP U6 PRO har stöd enligt nedan:
2.4GHz: 2x2 MIMO
5 GHz: 4x4 MIMO

4x4 MIMO på 5GHz ger i teorin 4.8Gbp/s, men den har å andra sidan "bara" 1Gbit/s nätverksport.

Så kombinationen av din enhet, AP, antal uppkopplade enheter, hinder till signalen med mera blir en slutsumma som sällan är teoretiskt max.

Permalänk
Medlem

Min 8 ports switch med Poe har gått sönder och behöver köpa en ny. Finns där någon anledning till att välja UniFi Switch Lite över den lite äldre eller vice versa?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Min 8 ports switch med Poe har gått sönder och behöver köpa en ny. Finns där någon anledning till att välja UniFi Switch Lite över den lite äldre eller vice versa?

Ja, om du vill kunna steka ägg på switchen är det den gamla som gäller. Den nya är iskall i jämförelse.

Edit: Unifis nätadaptrar har en tendens att ge upp. Det kan vara värt att undersöka om så är fallet innan du gör dig av med switchen

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Ja, om du vill kunna steka ägg på switchen är det den gamla som gäller. Den nya är iskall i jämförelse.

Edit: Unifis nätadaptrar har en tendens att ge upp. Det kan vara värt att undersöka om så är fallet innan du gör dig av med switchen

Är visserligen lite kallt här nu så värme är ju inte helt fel men låter som Lite är lite bättre då.

Var Ubiquitis support som sa att det var hårdvarufel som gjorde att den startade om lite då och då. Om det är nätadapter misstänker jag att den inte startar alls?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Tjena SweC!

Vill byta ut ett uttag till en Ubiquiti In-wall6, men kablarna kommer ut ur väggen direkt istället för en kopplingsdosa.. Det betyder att jag måste ha någon sorts förhöjnings dosa för att kunna få plats med kablarna som kommer ut.

Jag har hittat i forumet att en vanlig "off-the-shelf surface-mount hardware box" som dom nämner i Ubiquiti forumet fungerar att använda. Efter massa googlingar efter en sådan enhet från svenska sidor gav inte mycket resultat så jag hoppas ifall någon här skulle kunna leda mig i rätt riktning innan beställningen läggs

Skickar med en bild som referense över ut hur uttag ser ut nu:

Dold text

Uppskattar länkar till produkter som ni tror är tunna nog och som skulle kunna passa till

Edit: Bara en kabel kommer användas till dosa (såklart), och kommer korta ned samt knipsa av COAX kabeln som kommer ur vägen (eftersom installationen är gammal) och inte längre används.

Edit2: Inser att folk kan komma att kommentera "du kan ta bort dem 2 kablarna och bara korta ned 1 kabel skulle den ju passa med standard fästet" - Eftersom jag försöker tänka på framtiden (bor i bostadsrätt) så väljer jag att spara på båda kablarna tills dagen kommer då jag flyttar och installerar 2 vanliga nätverksuttag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns ju ROT-dosor om det bara är en vanlig innervägg. Går ju att dra den preics på sidan om där kablarna kommer ut ur väggen och sedan dra in allt i dosan när hålet väl är gjort. gamla hålet för kablarna täcks av In-wall6. Nästa gång det tapetseras om så försvinner gamla hålen permanent.

https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-f-tronic?gclid=...

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Finns ju ROT-dosor om det bara är en vanlig innervägg. Går ju att dra den preics på sidan om där kablarna kommer ut ur väggen och sedan dra in allt i dosan när hålet väl är gjort. gamla hålet för kablarna täcks av In-wall6. Nästa gång det tapetseras om så försvinner gamla hålen permanent.

https://www.elbutik.se/product.html/multidosa-f-tronic?gclid=...

Vill helst inte hålla på att borra överhuvudtaget, utan ser hellre att det finns någonting man kan sätta på väggen. Ifall det sticker ut lite granna gör ingenting

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Vill helst inte hålla på att borra överhuvudtaget, utan ser hellre att det finns någonting man kan sätta på väggen. Ifall det sticker ut lite granna gör ingenting

Om du har tillgång till en 3d-skrivare så finns ju denna: https://www.thingiverse.com/thing:4302863 alternativt https://www.thingiverse.com/thing:5852960

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Om du har tillgång till en 3d-skrivare så finns ju denna: https://www.thingiverse.com/thing:4302863 alternativt https://www.thingiverse.com/thing:5852960

Det verkar som det är den rutten jag får gå.. Tycker verkligen det är konstigt att det inte verkar finnas någon typ av dosa som säljs som skall passa dom formaten som finns till in-wall apparaten..

Visa signatur

Citera för svar!