SVT Play får stöd för 4K och Dolby Vision

Permalänk
Medlem

@Frux
"De facto global standard för videouppspelning"? Jo, tjenare, den första videon jag slog på nyss på Youtube är uppladdad i 25 bilder/sek. Och nej, det var inte något som kom från tv. Sedan är det förstås mer 30 och 60 bilder/sek där än på SVT, inte minst med tanke på att mycket innehåll kommer från USA och andra 60 Hz-länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Frux
"De facto global standard för videuppspelning"? Jo, tjenare, den första videon jag slog på nyss på Youtube är uppladdad i 25 bilder/sek. Och nej, det var inte något som kom från tv. Sedan är det förstås mer 30 och 60 bilder/sek där än på SVT, inte minst med tanke på att mycket innehåll kommer från USA och andra 60 Hz-länder.

Ja Youtube har länge hanterat videomaterial i många olika FPS, t.ex. 25.

Men som majoriteten användare sen kollat på med 60 Hz-skärmar som inte visar videon med korrekt framerate.

Goddamn det är ju exakt detta jag försöker förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja Youtube har länge hanterat videomaterial i många olika FPS, t.ex. 25.

Men som majoriteten användare sen kollat på med 60 Hz-skärmar som inte visar videon med korrekt framerate.

Goddamn det är ju exakt detta jag försöker förklara.

Du står nedanför fel träd och skäller. Det är uppdateringshastigheten på skärmarna som borde upp (om man inte även vill sänka till 50 Hz), vilket även skulle göra det lättare att visa "omatchat" material med bra resultat även om det inte är en exakt multipel. Min poäng var också att du klagar på just SVT, samtidigt som verkligheten är att det förekommer massor med 24/25/50-material på andra håll också.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av dblade:

När vi överväger SVT:s roll i den svenska medielandskapet och dess senaste rörelser mot att expandera sitt utbud, inklusive möjligheten att streama i 4K, är det viktigt att granska både finansiella och innehållsmässiga aspekter. SVT, finansierat genom en public service-avgift på upp till 1 300 kronor per person och år, samlar in en potentiell summa på omkring 13 miljarder kronor årligen från Sveriges 10 miljoner invånare. Denna finansieringsmodell väcker frågor om huruvida dessa investeringar ger tillbörlig valuta för pengarna till medborgarna.

Från ett innehållsperspektiv är kvaliteten på programutbudet kritisk. I en tid där tittarvanor och teknik utvecklas snabbt, kan det vara lockande att investera i tekniska uppgraderingar som 4K-streaming. Men den verkliga nyckeln till framgång ligger i att erbjuda engagerande, relevant och mångsidigt innehåll. För tittare spelar det ingen roll hur hög upplösningen är om programmen som erbjuds inte fängslar deras intresse.

En potentiell lösning på dessa utmaningar är att omstrukturera SVT. Genom att skapa en tydlig uppdelning mellan public service-verksamheten och en mer kommersiellt orienterad del, kan SVT fortsätta att tjäna sitt public service-uppdrag samtidigt som man ger utrymme för att utforska nya tekniska och innehållsmässiga arenor. Denna modell skulle innebära att skattebetalarnas pengar primärt används för att stödja kärnverksamheten inom public service, medan den kommersiella delen finansieras separat, kanske genom abonnemangsavgifter eller liknande modeller.

I den public service-fokuserade delen skulle SVT kunna koncentrera sig på att skapa och distribuera högkvalitativt, relevant och inkluderande innehåll som speglar de demokratiska och humanistiska värden som är centrala för dess uppdrag. Å andra sidan, i den kommersiella grenen, skulle SVT ha friheten att experimentera med nya teknologier och innehållstyper för att konkurrera med andra mediehus på en mer likvärdig marknadsplats.

Denna strategi skulle inte bara säkerställa en mer ansvarsfull användning av skattebetalarnas medel utan också möjliggöra för SVT att fortsätta vara en dynamisk och konkurrenskraftig aktör inom medievärlden. Genom att balansera sitt public service-uppdrag med kommersiella ambitioner på detta sätt, kan SVT bättre tjäna det svenska samhällets behov och preferenser.

Saxat ur Tidöavtalet? 💤

Visst kan Public Service trimmas en del, med betoning på osthyvel hellre än venezuelansk motorsåg.

Årliga notan för skattebetalarna får gärna halveras, så Timbro-gnäll blir än mindre relevant, bl.a.

Viktigt att folkbildning och åtminstone viss kultur & underhållning bevaras, och det utan att viss politisk falang domderar över vad som är rätt/fel samtidigt som de försöker införa egen vinklad propaganda & indoktrinering. Ja, jag syftar på radikala högermaffian snarare än någon huvudsakligen konspirationsteoretisk illusion á la fiktiv vänstermaffia.

För övrigt allmänt välkommet med utveckling i sektorn, det får de gärna fortsätta med.
Gärna ta in fler dokumentärer som exponerar pågående korruption & dylikt här hemma och utomlands. 🦝
Varför inte några klassiker av Gertten? 👍

Edit/korrigering:
Bärsärkagångs-motorsågen ska förstås härledas till populistiske tokfan Javier Milei i Argentina, inte Venezuela som mitt närminne lurade mig till.

Korrigering: Venezuelansk -> Argentinsk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Men som majoriteten användare sen kollat på med 60 Hz-skärmar som inte visar videon med korrekt framerate.

Goddamn det är ju exakt detta jag försöker förklara.

https://youtu.be/ADgS_vMGgzY?si=G0rMRLGeMeABnudW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du står nedanför fel träd och skäller. Det är uppdateringshastigheten på skärmarna som borde upp (om man inte även vill sänka till 50 Hz), vilket även skulle göra det lättare att visa "omatchat" material med bra resultat även om det inte är en exakt multipel. Min poäng var också att du klagar på just SVT, samtidigt som verkligheten är att det förekommer massor med 24/25/50-material på andra håll också.

Fast artikeln var ju om SVT så då kommenterade jag ang det. Min beef gäller såklart inte bara SVT, jag har rent allmänt en mångårig frustration kring alla missförstånd kring framerate, "vi har 50 Hz-video i Europa", lämpligt val av FPS på videomaterial osv. Och ja, jag stör mig på allihop när de inte synkar.

Allt kunde egentligen kvitta om bara uppspelningen fungerade good enough, men nu har vi ju ständigt småhackande videos omkring oss pga dåliga tekniska lösningar och olika framerates. Japp det kommer bli en mindre issue framöver med högre frekvens på skärmarna som gör synkfelen så små att det inte behöver vara perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Fast artikeln var ju om SVT så då kommenterade jag ang det. Min beef gäller såklart inte bara SVT, jag har rent allmänt en mångårig frustration kring alla missförstånd kring framerate, "vi har 50 Hz-video i Europa", lämpligt val av FPS på videomaterial osv. Och ja, jag stör mig på allihop när de inte synkar.

Allt kunde egentligen kvitta om bara uppspelningen fungerade good enough, men nu har vi ju ständigt småhackande videos omkring oss pga dåliga tekniska lösningar och olika framerates. Japp det kommer bli en mindre issue framöver med högre frekvens på skärmarna som gör synkfelen så små att det inte behöver vara perfekt.

Har inga som helst hackande uppspelningar i 50hz på oled/projektorn, varesig frånTV box, BD spelare, eller apple TV, BD spelare och apple TV har auto refreshrate som det bör och blir korrekt 24/50/60 hz när det är dags för uppspelning av media, och blir korrekt "hackfri" uppspelning, och jag riktigt känslig för judder
Men kör jag däremot TVns appar och tex SVT play, blir det judder... men använder aldrig TVns appar, apple TV sköter det 10ggr bättre.

Permalänk
Medlem

Public Service ger verkligen inte valuta för pengarna, jag har verkligen gärna Public Service, men nuvarande upplägg och kompetensnivån/kvaliten är alldeles för låg. Bäst är ju saker som att de ska kunna sända i kristider, men hade inte ens kopplat sitt ljud på rätt strömuttag så de inte ens kunde köra i fredstid i en studio i Stockholm... "Ska jag ha ljudsystemet inkopplat på fasen som är säkrad med en backupgenerator, neeeeeee jag är inte vuxen nog för det så den får vara i närmaste uttag för i kungliga hufvudstaden har vi aldrig strömavbrott".

Jag har jobbat med SVT och UR till och från i 10 års tid, kompetens och kvalite är inte ord som behövs för att beskriva stora delar i deras organisationer. Kolla bara diverse program de gör själva så ser man att framerates, shutter speeds, vitbalanser, ljudmixning, etc. är helt åt helvetet. I vissa fall vet jag att det beror på begränsningar i nätverk så man kör 25p istället för 50p, men ofta är det bara "vi bryr oss inte", tänk er att man har en tidning eller hemsida där varje artikel har olika fonter, lika fult i mina ögon. Standardfel de brukar ha på deras hemsida är att de bara har ljud på t.ex. vänsterkanalen. Summa sumarum, de kan verkligen inte saker man förväntar sig man ska kunna i branschen och verkar inte ha någon "oj, det blev fel igår med ljudet, hur gör vi så det inte blir så igen".

Just sådana saker som 4K eller 50p HEVC är dom enormt sena på bollen med, och det finns ingen egentlig ursäkt.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Trodde aldrig de skulle uppgradera tjänsterna..

Frågan är vilken bitrate bild och ljud hamnar på? De har tidigare snålat som Joakim von Anka med bitraten..

Edit:
Jaha, von Anka klev tydligen in ändå och komprimerade............

UHD bild maxar på 10Mbit och Dolby Atmos ljud knögglas ihop till 768kbit.

Rubriken borde vara SVT klarar nästan hälften av DVD kvalitet

Källa:
https://www.svt.se/kontakt/teknisk-information-om-svt-play

Verkar som de skrivit fel?

Uppspelnings-stats på Mac:

Permalänk
Medlem

Mjaha. Det låter ju bra.

Fram till att licensen för Dolby gör att det blir ännu fler "Detta material kan av licensskäl inte spelas på din två år gamla enhet!"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

@Frux
"De facto global standard för videouppspelning"? Jo, tjenare,

Jo det var ju en illa tur att inte den globala standarden fastslogs när 14 FPS var den vanligaste.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Saxat ur Tidöavtalet? 💤

Visst kan Public Service trimmas en del, med betoning på osthyvel hellre än venezuelansk motorsåg.

Nej, jag var tvungen att googla fram lite research och och ville veta vad deras uppdrag är baserat på och då hittade jag det här

Personligen skulle jag förespråka en mer drastisk förändringsmetod, liknande att använda en motorsåg. Ibland är det mer effektivt att starta om från grunden än att göra mindre justeringar i ett föråldrat system. Trots att SVT och SR erhåller enorma resurser, upplever jag ofta svårigheter att hitta värdefullt innehåll där. Jag använder deras tjänster regelbundet och strävar efter att få valuta för de skattepengar jag bidrar med.

En annan brist är att det inte finns någon funktion för att ge direkt feedback i vare sig SVT eller SR:s appar. Det finns inga enkla alternativ som att ge en tumme upp eller tumme ner. För en kreatör är återkoppling från sin publik avgörande för att kunna utvecklas och förbättras. I Sveriges Radios app presenteras halvintressanta serier, men användarvänligheten brister. När ett avsnitt tar slut, fortsätter det inte automatiskt till nästa. Istället måste man manuellt söka fram nästa avsnitt. Detta är inte bara omständligt, utan också ineffektivt.

Några nämner HEVC? Det är AV1 som gäller sedan en tid tillbaka 💤

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AndreaX:

Mjaha. Det låter ju bra.

Fram till att licensen för Dolby gör att det blir ännu fler "Detta material kan av licensskäl inte spelas på din två år gamla enhet!"

Dolby Vision dök upp 2016 och skulle man sakna Dolby Vision körs det alltid HDR10. HDR-formaten som finns har skapts med tanke på detta. Har man inte HDR10+ faller det tillbaka till HDR10. Har man inte Dolby Vision faller det tillbaka på HDR10. Har man inte HLG tänker endast den som är medveten om det hela på att bilden är ljusare och plattare när fel EOTF tillämpas.

Oavsett blir det alltid bild. Sedan är det slut på HDR-format att fundera över.

Det har inte blivit svart i rutan eller "du kan inte spela detta material" på grund av fel HDR-format. Under de åtta år som HDR funnits ute har detta inte någonsin utgjort ett problem. Enskilda produkter/tjänster som krånglar – ja, förstås – det är det alltid. Men inget systematiskt problem med inkompatibla format. Eftersom de 2+2 olika HDR-formaten tvärtom är byggda för att vara just kompatibla. Man var tillräckligt smart den här gången och klev runt den förväntade problematiken. Du får alltid en fungerande bild trots "fel HDR".

Ändå finns det åtta år senare en evig vanföreställning och ständig oro om att detta skulle utgöra ett problem. Jag måste nog ha skrivit ovanstående om inte hundra gånger, så åtminstone femtio gånger i detta forum.

Eller så är det jag som valt fel strategi. Jag skulle gjort dussintals videos på Youtube om "väljer du verkligen rätt HDR? No refunds!" och "du är förloraren i HDR-kriget" och liknande clickbait där jag växlat in åtta års missuppfattningar och oro till rena $$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Har inga som helst hackande uppspelningar i 50hz på oled/projektorn, varesig frånTV box, BD spelare, eller apple TV, BD spelare och apple TV har auto refreshrate som det bör och blir korrekt 24/50/60 hz när det är dags för uppspelning av media, och blir korrekt "hackfri" uppspelning, och jag riktigt känslig för judder
Men kör jag däremot TVns appar och tex SVT play, blir det judder... men använder aldrig TVns appar, apple TV sköter det 10ggr bättre.

Jag tycker ändå vi ska visa solidaritet och kasta ut europas standard på 50hz så Frux slipper byta ut sina enheter som inte klarar av att byta uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av dblade:

En annan brist är att det inte finns någon funktion för att ge direkt feedback i vare sig SVT eller SR:s appar. Det finns inga enkla alternativ som att ge en tumme upp eller tumme ner. För en kreatör är återkoppling från sin publik avgörande för att kunna utvecklas och förbättras. I Sveriges Radios app presenteras halvintressanta serier, men användarvänligheten brister. När ett avsnitt tar slut, fortsätter det inte automatiskt till nästa. Istället måste man manuellt söka fram nästa avsnitt. Detta är inte bara omständligt, utan också ineffektivt.

Några nämner HEVC? Det är AV1 som gäller sedan en tid tillbaka 💤

Jag klippte ut det jag håller med om i citatet ovan.

Eftersom jag tror att något slags privatiserad Public Service skulle bli vanskligt, av flera anledningar, så tror jag inte potentiella vinster med det privata näringslivets styrkor som innovation & effektivitet kan gagna uppdraget m.m. på något sådant vis.

Jag skulle förespråka mer och förbättrad samverkan mellan det offentliga och privata, inte bara för utveckling av vårat Public Service.
Där tror jag att förbättringar i systemet för offentliga upphandlingar skulle vara rejält gynnsamt, där bl.a. mer expertis i allt relevant för varje enskild upphandling på något sätt injiceras i beslutsprocessen etc.
Detta skulle avhjälpa problematiken med att lycksökande och mer/mindre inkompetenta klåpare vinner dem (exemplen är otaliga, ex.vis Vårdexpressen, STHLMS skol-fadäs (minns ej namnet)). Det skulle nog vara bra mot varierande typer av korruption också. 🦝

Jag håller alltså inte med om bärsärkagång med motorsåg (även om "gör om, gör rätt" _kan_ vara väldigt effektivt, men med risk för ofördelaktig förstörelse)... men definitivt att inte skygga för reformer där reformer med stor sannolikhet blir gynnsamt, på det mer direkta angreppssättet.

BTW: jag mer/mindre hatar främst SR:s "gränssnitt", det innebär ofta exkursion i masochism. 🥵

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De får gärna släppa sitt föråldrade 50Hz-tänk också efersom frameraten matchar dåligt med dagens 60Hz-skärmar.

I couldn't agree with you more!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Jag tycker ändå vi ska visa solidaritet och kasta ut europas standard på 50hz så Frux slipper byta ut sina enheter som inte klarar av att byta uppdateringsfrekvens.

Hahahaha 😄

Permalänk
Medlem

24/25/50/60 är ju ett problem om man spelar på datorer ofta, speciellt om man inte går över till helskärmsläge och ändrar till något som matchar (det har man kunnat göra länge, typ, minst 15 år åtminstone), jag kör snabblösningen Splash Video Player i nödfall (Windows), när jag kör Mac har jag inte hittat någon lösning annat än att jag i stort sett inte ser film eller serier på Mac.

Det som stör mig mest är att 24fps fortfarande är så vanligt för biofilmer, provade att för skojs skull göra om Hobbiten-serien till 25fps och sedan dubbla det till 50fps (Interframe aviscript eller nåt) och sedan bränna ut det på Bluray. Blev ju inte perfekt, men visade hur det BORDE ha varit. Fan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

24/25/50/60 är ju ett problem om man spelar på datorer ofta, speciellt om man inte går över till helskärmsläge och ändrar till något som matchar (det har man kunnat göra länge, typ, minst 15 år åtminstone), jag kör snabblösningen Splash Video Player i nödfall (Windows), när jag kör Mac har jag inte hittat någon lösning annat än att jag i stort sett inte ser film eller serier på Mac.

Det som stör mig mest är att 24fps fortfarande är så vanligt för biofilmer, provade att för skojs skull göra om Hobbiten-serien till 25fps och sedan dubbla det till 50fps (Interframe aviscript eller nåt) och sedan bränna ut det på Bluray. Blev ju inte perfekt, men visade hur det BORDE ha varit. Fan.

Na… sett två filmer i 48hz… bilbo och en till… blir ju som dokumentärfilm, inte alls ” filmatiskt”… tur att det bara finns typ 3 filmer i det läget, filmskaparna vet vad dom gör 👍😝

Permalänk
Medlem

Kollar på spåret nu på play, inget hdr/dv än så länge, inte uppdaterat än på apple tv? Men bra flyyyyt på 50hz, inga hack inte😝😄👍

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Na… sett två filmer i 48hz… bilbo och en till… blir ju som dokumentärfilm, inte alls ” filmatiskt”… tur att det bara finns typ 3 filmer i det läget, filmskaparna vet vad dom gör 👍😝

Nä det här kan inte jag heller förstå! 48fps såg ut som skit!
Det är synd nog att man gått över till digitalt istället för film.

Permalänk
Medlem

Vet någon om dom har höjt bitaren på vanlig stereo också för program som bara har mixen? Bitaren har alltid varit på tok för låg på ljudet, musik t ex låter för jäkligt om man lyssnar ordentligt. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Na… sett två filmer i 48hz… bilbo och en till… blir ju som dokumentärfilm, inte alls ” filmatiskt”… tur att det bara finns typ 3 filmer i det läget, filmskaparna vet vad dom gör 👍😝

Ptja, kanske är en vanesak. Och så är jag lite rabiat på den här punkten, har sedan slutet av 1980-talet retat mig på låg fps på biografer, och tyckte illa om spel som bara körde i 25fps (istället för 50fps) och trodde det äntligen skulle vända med Hobbiten. Del 3 i 3D är min visuellt sett bästa bioupplevelse

Oavsett, fler skärmar och spelare bör stödja fler frekvenser. Ska inte vara ett problem 2023.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

svt får gärna ta bort sin fula logotyp från innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Några nämner HEVC? Det är AV1 som gäller sedan en tid tillbaka 💤

AV1 kan man bara drömma om, men poängen var att HEVC knappt kommit dit. Om något så är ju saker som kompression något som "bör" göra det lättare då man generellt kan strömma lägre bitrate för samma eller bättre kvalite. Tror SVT fixa HEVC och 50p för 3-4 år sen. Dvs fram till ca 2019 körde man fortfarande h264 och 25p på allt, och då kör man TV i 50i som bör konverteras till 50p för webben om man inte vill få strobigt skit. Poängen är lite att SVT bryr sig inte och tävlar inte ett piss om "kvalite" för konsumenternas gunst, jag förväntar mig inte att de ska vara först och pusha för ny teknik, men att hela tiden vara sist på bollen är lite piss. Hoppas fan verkligen att de betalar piss-priser för sina titlar de bara fixar i HD, men skulle inte bli förvånad om de pröjsar premium för filmer även om de haft de låsta till endast HD.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

SVT Play är sämst, massa gamla grejer som fanns på Öppet Arkiv som nu inte finns alls sen de slogs ihop.

Förr drevs Öppet Arkiv med medel från kulturdepartementet, nu drivs det med licenspengar istället. Det i kombination med nytt avtal med allas favoritorganisation Copyswede gör att man inte kan ha allt material tillgängligt samtidigt. Med dagens politiska majoritets inställning till kultur och public service är det nog en tidsfråga hur länge det finns kvar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Na… sett två filmer i 48hz… bilbo och en till… blir ju som dokumentärfilm, inte alls ” filmatiskt”… tur att det bara finns typ 3 filmer i det läget, filmskaparna vet vad dom gör 👍😝

Det här tycker jag är rent trams. Du får gärna ha din åsikt så klart men jag håller absolut inte med. Jag vill inte se verkligheten i 24 bilder per sekund och inte en film eller spel heller. För mig är alltid konstant högre hastighet bättre för inlevelsen. Min TV är för stor (77") för att saker inte ska hacka/hoppa fram vid panorering i 24 bilder per sekund och hade gladeligen tagit 60 bilder per sekund istället.

Hoppas filmbranschen tar sitt förnuft till fånga och ger oss så bra upplevelse som det går. 48p hade varit en start. De som inte tycker om det kan ju fortsätta spela upp grejerna i 24p om de så vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Svt kollar jag aldrig på. Bara saftskallar och wokebullar.

Hur vet du det om du aldrig kollar på det?

Permalänk
Medlem

Tycker att SVT är kanon. Speciellt eftersom det stödjer inhemsk tv-produktion och tar även in kulturimport från Europa och andra länder. Jag är så sjukt trött på överkommersialiserad Amerikansk kulturimport, så för min del är jag genuint glad för vad SVT gör. Inte världens största utbud, men begränsar man sig till vad de erbjuder så får man betydligt mer intressant underhållning än vad man hade haft annars... Uppskattar även Malmö stadsbibliotek för att fylla ut detta kulturinnehåll... Det känns som att man får en betydligt mer nyanserad bild av vår omvärld snarare än att ständigt konsumera det trötta kapitalistiska hollywood-maskineriet.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Häftigt

Hoppas de prioriterar sport sport sport!