Äkta socker eller sockerfri läsk - vad är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fast personen du citerade citerade ju enbart vad en studie utförd på UTHSCSA hittade och så långt jag vet har jag ingen som helst anledning till att misstro dem. De skriver ju egentligen bara att de hittade en korrelation och inte nödvändigtvis en kausalitet. Så att avfärda det som som något som alternativfaktarörelsen skulle hitta på är ju inte bara inte sant, det är oerhört lat gjort också. Men! Jag kanske helt enkelt bara missar något. Vill du hänvisa mig till information som menar på att den utfördes av människor som gillar alternativ fakta så för all del, gör gärna det. Jag vill bara lära mig mer.

Men med tanke på att du också skriver så här tidigare i tråden:
och:
Så kan jag faktiskt inte låta bli att tänka att du helt enkelt är väldigt fast övertygad av att din bild av läget är den korrekta bilden och att du, likt så väldigt många andra människor (framförallt på alternativfakta-sidan som du talar så illa om) ogillar information som inte stämmer överens med din världsbild.

Min personliga tanke är att sockerfria produkter ändå är förhållandevis nya i samhället och att vi inte riktigt är helt hundra på vad de långsiktiga effekterna av de är, om det finns några alltså. Tycker därför det är dumt att låsa in sig i inställningen på att de helt omöjligen skulle vara något annat än helt ofarliga -- även om det mesta pekar på det i dagsläget. Ska nämna igen att jag själv konsumerar lightläsk och inte är särskilt oroad då jag är väl införstådd att det har testats något oerhört, men jag är öppen för möjligheten att det kanske kommer att förändras.

För ganska exakt 100 år sedan så såldes radioaktivt vatten som dåtidens motsvarighet till energidryck, eller hälsoelixir, under väldigt tvivelaktiga grunder. Den fortsatte säljas som det fram tills att en storkonsuments käke trillade av till följd av det. Studier i dag är förstås avsevärt genomförliga i jämförelse och det går inte direkt att dra en parallell rakt upp och ned, men om inte annat är det intressant läsning.

Som du säger visar studien bara korrelation. Att aspartam, en kemisk förening bestående av två stycken aminosyror, som i princip bryts ner direkt när den ens ser tunntarmen, är helt orimligt. Troligare confounders är att mödrar med autism-drag dricker mer läsk och således (pga genetik) får fler barn med autism. Eller att mödrar med autism, helt enkelt rapporterar historiskt kostintag (där all data egentligen är skitdålig, så alla studier baserade på det kan man slänga), mer korrekt och därför är ärligare med sitt läskintag än icke autism-mödrar. Går hitta på vilka hypoteser som helst och hävda att korrelationen stöder påståendet.

WHO kan vi dra fram och tillbaka med tusen gånger orkar nog inte (logiska slutsatser om man läser bakgrundsmaterialet är lätt)

Faktumet kvarstår, aspartam bryts ner direkt till två aminosyror, fenylalanin och asparaginsyra, som du får enormt mycket större mängder av från en enkel bit kött, lite mjölk eller annat proteininnehållande livsmedel (proteiner består av långa kedjor aminosyror).

Det finns ingen logik eller rationalitet i farhågan. Då är den rimliga slutsatsen att inte misstänkliggöra det.

Att smakupplevelserna skiljer sig så stort är också rent fysiologiskt och logiskt, våra smakreceptorer är olika, vissa tycker aspartam har en besk eftersmak. Lider med er. Jag känner inte av någon bismak och njuter max

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Som du säger visar studien bara korrelation. Det är trams. Att aspartam, en kemisk förening bestående av två stycken aminosyror, som i princip bryts ner direkt när den ens ser tunntarmen, är helt orimligt. Troligare confounders är att mödrar med autism-drag dricker mer läsk och således (pga genetik) får fler barn med autism. Eller att mödrar med autism, helt enkelt rapporterar historiskt kostintag (där all data egentligen är skitdålig, så alla studier baserade på det kan man slänga), mer korrekt och därför är ärligare med sitt läskintag än icke autism-mödrar. Går hitta på vilka hypoteser som helst och hävda att korrelationen stöder påståendet.

WHO kan vi dra fram och tillbaka med tusen gånger orkar nog inte (logiska slutsatser om man läser bakgrundsmaterialet är lätt)

Faktumet kvarstår, aspartam bryts ner direkt till två aminosyror, fenylalanin och asparaginsyra, som du får enormt mycket större mängder av från en enkel bit kött, lite mjölk eller annat proteininnehållande livsmedel (proteiner består av långa kedjor aminosyror).

Det finns ingen logik eller rationalitet i farhågan. Då är den rimliga slutsatsen att inte misstänkliggöra det.

Att smakupplevelserna skiljer sig så stort är också rent fysiologiskt och logiskt, våra smakreceptorer är olika, vissa tycker aspartam har en besk eftersmak. Lider med er. Jag känner inte av någon bismak och njuter max

Tack för ett välskrivet och informativt inlägg! Det är precis sånt här jag vill läsa mer av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Som jag ser det är sockerfri läsk helt förkastligt om man inte har diabetes eller möjligen om man försöker gå ner i vikt, men då kan man lika gärna dricka vatten. De som säger att sockerfri läsk är lika god som sockrad läsk måste ha svårt förtvinade smaklökar, skillnaden är enorm. Ska man dricka läsk kan man lika gärna slå på stort och dricka äkta varan.

Vad är poängen med denna tråden?
När jag läste ämnet trodde jag det skulle vara en diskussionstråd, men verkar mest som att du (ganska aggressivt) bara vill vädra din egen åsikt att du föredrar sockrad läsk och hatar läsk med sötningsmedel.
Tur att några andra medlemmar har räddat situationen och faktiskt lyckats göra en någonlunda vettig diskussion om ämnet...

Gällande socker vs. sötningsmedel så ser jag det så här:

1) Högt intag av sötningsmedel är kanske farligt, finns ingen forskning som till 100% kan bevisa antingen eller än.
Det är dock knappast hälsosamt*, men det betyder inte att det är farligt. (*Eventuellt skulle man kunna argumentera för att det är "hälsosammare än" sockrad läsk pga. lägre sockerintag med allt vad det innenbär - men det är knappast hälsosamt i sig själv.)

2) Högt intag av socker är dock bevisat farligt. Vi vet att ökat sockerintag kan leda till eller underlätta för diverse sjukdomar och problem.

Med det sagt, så är smak subjektivt.

Själv älskar jag Pepsi Max och tycker att vanlig Coca-Cola är på snudd odrickbar (ger en sur eftersmak) och att läsk med socker i rent allmänt tenderar att göra mig "klibbig/hinnig" (i brist på bättre ord) i munnen.
Samtidigt så känner jag personer som undviker sockerfri läsk just för att dom inte gillar bismaken av diverse sötningsmedel.

Argumentet att folk som dricker sockerfri läsk lika gärna kan dricka vatten är dumt, eftersom samma argument går att använda på folk som dricker läsk med socker i, och slutsatsen är densamma: Vatten smakar inte lika gott, därför dricker man hellre läsk, oavsett om den är sockrad eller osockrad.

"Men sockrad läsk innehåller kalorier som kroppen kan nyttja" - visst är det så, men helt ärligt, om du aktivt är ute efter dessa kalorier då din kropp lider av kcal-underskott (utan att du aktivt försöker gå ner i vikt) så har du nog större problem än "sötad vs. osötad läsk". För den klara majoriteten är sockret (kalorierna) i vanlig läsk något negativt, inte något positivt.

Oavsett, i slutändan är TLDR: Låt folk dricka vad dom vill.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

Jag tror inte det. Hade en del kompisar som gick stenhårt in i GI dieter av alla de slag och blev därmed utsatt för diverse experiment vid ett antal tillfällen. Reagerade varenda gång. Kör på med vanligt socker i bakverk istället, läsk blir det så sällan ändå så det spelar ingen roll.

Ja ska man baka så är det socker som gäller, helt klart.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att motstå Monster drickorna utan socker.. Farligt goda!

Permalänk
Medlem

Jag kanske har nått fel på mina smaklökar, men jag klarar inte av att dricka sockrade saker. Både läsk och saft. Det får nån form av vidrig eftersmak som tar över hela läsksmaken till slut. Konstigt nog går godis bra däremot. Jag begriper det inte. Det har inte alltid vart så heller, det började komma gradvis för ~10-12 år sedan.

Så därför dricker jag nästan bara sockerfritt. Men det är bara vissa sorter som jag tycker smakar ok.
Pepsi Max
Monster, vissa av deras sockerfria
Trocazero
Dr Pepper Zero
Apelsin/Citrus läsk

Cola Zero / Light smakar bläääh

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Köpte nyligen en mexikansk Coca cola sötad med råsocker, den smakade som det gjorde förr.

Mvh Gammal gubbe

Det där är inget man behöver hålla på med i Sverige. Det där med mexikansk coca cola är att den har riktigt socker istället för amerikanarnas fruktossirap. Så i USA är mexikansk coca-cola godare. Men i Sverige är redan i princip all sockerläsk med rikligt socker.

Himlar lite med ögonen varje gång man ser importerad ”lyx” läsk med real suger(!) i Sverige.

Permalänk
Medlem

Att man väljer sockrad läsk med alla negativa hälsoaspekter som socker medför när det finns motsvarande produkt (som dessutom smakar bättre) helt utan socker är för mig en gåta. Även om man skulle ha åsikter om smaken, så förstår jag knappt att man väljer en produkt som är i alla avseende mycket sämre för hälsan. Då är det bättre att låta bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det där är inget man behöver hålla på med i Sverige. Det där med mexikansk coca cola är att den har riktigt socker istället för amerikanarnas fruktossirap. Så i USA är mexikansk coca-cola godare. Men i Sverige är redan i princip all sockerläsk med rikligt socker.

Himlar lite med ögonen varje gång man ser importerad ”lyx” läsk med real suger(!) i Sverige.

Iofs, men det verkar dom att sockerhalten är 10.6% i Sverige och 13% för den mexikanska. Så inte orimligt att ev känna en skillnad (utöver placeboeffekten dvs)

Permalänk
Medlem

Jag drack stora mängder "vanlig" läsk med socker i förr i tiden (Cola-cola, Dr pepper, Fanta m.m)

Dricker i nuläget bara Pepsi max och Funlight och jag mår SÅ mycket bättre nu än jag gjorde förr när jag bara drack vanligt sockrad läskedryck.

Smaken vänjer man sig med, nu tycker jag att vanlig Cola och Pepsi smakar sliskigt.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är kanon att det finns sockerfria alternativ för de som vill ha det. Däremot har det blivit svårt att ens hitta vanlig sockerläsk för oss som inte gillar smaken av sötningsmedel. Det är bara ett fåtal smaker kvar nu som inte har sötningsmedel för att dra ner på sockret.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det där är inget man behöver hålla på med i Sverige. Det där med mexikansk coca cola är att den har riktigt socker istället för amerikanarnas fruktossirap. Så i USA är mexikansk coca-cola godare. Men i Sverige är redan i princip all sockerläsk med rikligt socker.

Himlar lite med ögonen varje gång man ser importerad ”lyx” läsk med real suger(!) i Sverige.

Smaken varierar från land till land så det kan vara så att den mexikanska coca colan smakade som coca cola smakade förr här

Permalänk
Medlem

Dricker bara sockerfritt nu för tiden. Tycker det smakar bättre. Vanlig läsk är inte gott när man väl vant sig. Sockerlag😣

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Är vanlig coca-cola eller kolsyrat vatten för min del.

Kallt kolsyrat vatten är godare än all zero/light dryck imo.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Personlingen tycker jag få saker är lika gott som iskall Coca-Cola i ett stort glas med mycket is.
Inte allt för ofta dock då det har varit min baneman genom livet.

Permalänk
Medlem

Alltid sockerfritt pga mindre kalorier. Läsk och annat är onyttigt ändå men ännu mer med vanligt socker med en "vanlig" diet som de flesta har idag. Det är mycket sockerintag som det är.

Iaf för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag kanske har nått fel på mina smaklökar, men jag klarar inte av att dricka sockrade saker. Både läsk och saft. Det får nån form av vidrig eftersmak som tar över hela läsksmaken till slut. Konstigt nog går godis bra däremot. Jag begriper det inte. Det har inte alltid vart så heller, det började komma gradvis för ~10-12 år sedan.

Så därför dricker jag nästan bara sockerfritt. Men det är bara vissa sorter som jag tycker smakar ok.
Pepsi Max
Monster, vissa av deras sockerfria
Trocazero
Dr Pepper Zero
Apelsin/Citrus läsk

Cola Zero / Light smakar bläääh

Jag brukar få (kanske) likadant. Smakar enligt mig typ ruttet.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om det fanns vetenskapliga smaktester på läsk med socker jämfört med sockerfritt. Ungefär som med vin där glasets utformning påverkar smakupplevelsen. Och framförallt förväntningarna på om det är ett dyrt och "fint" vin eller om det är ett billigt bulkvin.
Många tester har visat att om man blir "lurad" så smakar det "fina" och dyra vinet skräp och det billiga "enkla" vinet fantastiskt.
T o m många professionella sk vinexperter har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Hade varit intressant om det fanns vetenskapliga smaktester på läsk med socker jämfört med sockerfritt. Ungefär som med vin där glasets utformning påverkar smakupplevelsen. Och framförallt förväntningarna på om det är ett dyrt och "fint" vin eller om det är ett billigt bulkvin.
Många tester har visat att om man blir "lurad" så smakar det "fina" och dyra vinet skräp och det billiga "enkla" vinet fantastiskt.
T o m många professionella sk vinexperter har fel.

Killgissar att den variant man är van vid kommer smaka rätt och bedömas vara bäst i blindtest.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Killgissar att den variant man är van vid kommer smaka rätt och bedömas vara bäst i blindtest.

Lever med en diabetiker så har i princip inte druckit sockerläsk på 10+ år, och skulle det bjudas på nu så tycker jag det är rätt nasty med den där klibbiga sockerkänslan man får i munnen av det, smaken är lika god på båda men den sockriga känns ofräsch efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fast personen du citerade citerade ju enbart vad en studie utförd på UTHSCSA hittade och så långt jag vet har jag ingen som helst anledning till att misstro dem. De skriver ju egentligen bara att de hittade en korrelation och inte nödvändigtvis en kausalitet. Så att avfärda det som som något som alternativfaktarörelsen skulle hitta på är ju inte bara inte sant, det är oerhört lat gjort också. Men! Jag kanske helt enkelt bara missar något. Vill du hänvisa mig till information som menar på att den utfördes av människor som gillar alternativ fakta så för all del, gör gärna det. Jag vill bara lära mig mer.

Men med tanke på att du också skriver så här tidigare i tråden:
och:
Så kan jag faktiskt inte låta bli att tänka att du helt enkelt är väldigt fast övertygad av att din bild av läget är den korrekta bilden och att du, likt så väldigt många andra människor (framförallt på alternativfakta-sidan som du talar så illa om) ogillar information som inte stämmer överens med din världsbild.

Min personliga tanke är att sockerfria produkter ändå är förhållandevis nya i samhället och att vi inte riktigt är helt hundra på vad de långsiktiga effekterna av de är, om det finns några alltså. Tycker därför det är dumt att låsa in sig i inställningen på att de helt omöjligen skulle vara något annat än helt ofarliga -- även om det mesta pekar på det i dagsläget. Ska nämna igen att jag själv konsumerar lightläsk och inte är särskilt oroad då jag är väl införstådd att det har testats något oerhört, men jag är öppen för möjligheten att det kanske kommer att förändras.

För ganska exakt 100 år sedan så såldes radioaktivt vatten som dåtidens motsvarighet till energidryck, eller hälsoelixir, under väldigt tvivelaktiga grunder. Den fortsatte säljas som det fram tills att en storkonsuments käke trillade av till följd av det. Studier i dag är förstås avsevärt genomförliga i jämförelse och det går inte direkt att dra en parallell rakt upp och ned, men om inte annat är det intressant läsning.

Kärnan i många konstiga tankevurpor är att man antar att ens egen upplevelse är den generella. Problemet med många saker är att de är hgst subjektiva, jag hatar sushi, andra tycker att koriander smakar diskmedel, en tredje har ketchup på gröt

Det kan dock vara så enkelt att inte alla känner eftersmaken av sötningmedel, och därför inte tror att det finns någon bismak? Jag känner den vid första klunken och dricker därför hellre vatten, men så är det uppenbarligen inte för alla

Tack för att du håller dig objektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kärnan i många konstiga tankevurpor är att man antar att ens egen upplevelse är den generella. Problemet med många saker är att de är hgst subjektiva, jag hatar sushi, andra tycker att koriander smakar diskmedel, en tredje har ketchup på gröt

Det kan dock vara så enkelt att inte alla känner eftersmaken av sötningmedel, och därför inte tror att det finns någon bismak? Jag känner den vid första klunken och dricker därför hellre vatten, men så är det uppenbarligen inte för alla

Tack för att du håller dig objektiv

Skulle säga att det antagligen är en vanesak i de flesta fall, man blir avtrubbad. När jag inte druckit mineralvatten på länge känns det som att tungan fräts sönder - men gör jag det regelbundet avtar detta. Liknande med sockersötad läsk som exploderar på tungan med sötma men där mer regelbunden konsumtion trubbar detta väsentligt.
Sedan skall man inte underskatta att många numera har växt upp på light-alternativ så det är så "det skall smaka". (Ingen värdering i det)

Personligen är jag i "drick kranvatten"-gruppen. Men skall jag dricka läsk blir det sockersötad då jag inte gillar bismaken. Tanken att hinka i sig läskedryck, oavsett val av sötningsmedel får mig att må lite dåligt.

(Cola zero är den som smakat bäst hittills, dvs minst bismak. Men den smakade "tomt", den var liksom smaklös)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Skulle säga att det antagligen är en vanesak i de flesta fall, man blir avtrubbad. När jag inte druckit mineralvatten på länge känns det som att tungan fräts sönder - men gör jag det regelbundet avtar detta. Liknande med sockersötad läsk som exploderar på tungan med sötma men där mer regelbunden konsumtion trubbar detta väsentligt.
Sedan skall man inte underskatta att många numera har växt upp på light-alternativ så det är så "det skall smaka". (Ingen värdering i det)

Personligen är jag i "drick kranvatten"-gruppen. Men skall jag dricka läsk blir det sockersötad då jag inte gillar bismaken. Tanken att hinka i sig läskedryck, oavsett val av sötningsmedel får mig att må lite dåligt.

(Cola zero är den som smakat bäst hittills, dvs minst bismak. Men den smakade "tomt", den var liksom smaklös)

Inte sötman som är problemet för mig, det smakar i munnen som det luktar när man smälter plast över en öppen låga. Kemikaliskt och beskt, som att det råkat spillas i lite motorolja eller något i drickan

Permalänk
Medlem

Hellre fet än cancer. Ni kan behålla ert bekämpningsmedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hellre fet än cancer. Ni kan behålla ert bekämpningsmedel

Nu blir jag nyfiken, på vilket sätt är sötningsmedel ett bekämpningsmedel?

Om du syftar på aspartam gällande idén att "ämne som smakar sött men egentligen innehåller 0 kalorier" funkar som ett bra bekämpningsmedel mot t.ex myror så tror jag dom flesta kan lista ut varför så är fallet, samt varför det är samtidigt är ofarligt mot människor och miljö, till skillnad mot många andra bekämpningsmedel.

Fast det kanske inte är det du syftar på, och isåfall får du gärna upplysa oss.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hellre fet än cancer. Ni kan behålla ert bekämpningsmedel

Får nog ändå tillägga att rent objektivt på total livskvalité kan nog cancer i ålderdomen vara betydligt mer lockade än fetma stora delar av vuxenlivet.

Permalänk
Medlem

Jag är en storkonsument av julmust. Förr, mer om det senare*.

För en hel del år sedan korkade jag upp en flaska och satte mig i gillestugan för att njuta av de tyska TV-program som det då vanligen drällde av från den billiga parabolmottagare vi valt. Julmust, nötter, mums. Drack bara halva flaskan. Nästa dag, likadant. Hade fan svårt att få i mig julmusten, halva flaskan räckte. Läste innehållsförtäckningen, jodå, med minimal stil stod det att musten numera innehöll konstgjorda sötningsmedel och vanligt socker, sannolikt för att spara pengar. Sedemera insåg musttillverkaren att det nog inte var så smart så framöver var julmusten som vanligt uppdelat i sockrad och sockerfri. Men nu är detta (enligt mig) ofog allt vanligare.

Angående råsocker jämfört med vanligt socker så smakar det ju annorlunda, jag har druckit en del ekologisk och fair trade-läsk, och den har ju ofta råsocker från sockerrör. Det funkar rätt ok med Cola-läsk, men annan läsk vinner inte på råsocker, det brukar vara bättre med raffinerat vitt socker, enligt mig (det här är ju mycket subjektivt).

* Till sist, jag dricker mindre läsk nu än tidigare. Delvis av hälsoskäl, kanske, delvis ekonomiska, men det hänger nog mer ihop med att jag köpt en kolsyremaskin, och, det kanske VIKTIGASTE...jag tycker ofta att läsk är för sött numera (speciellt Pepsi Max etc smakar supersött), och föredrar i allt högre grad ÖL. Det är kanske åldern. Hur som helst är det bra att det finns allt mer alkoholfri öl att dricka till vardags. MEN, gissa vad, många alkoholfria öl innehåller onödigt tillsatt socker. Smakar typ öl-läsk. Huu. Just nu kyler jag en Melleruds Julöl, alkoholfri från Spendrups, den ska bli god och är bland de mindre söta.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kan som många andra inte med artificiell sötning i dryck, kör rakt på vanlig sockrad läsk när jag väl blir sugen.

Skrivet av cyklonen:

Nej, konspirationsteoretiker och folk som tror på allehanda sagor som alternativfaktarörelsen spyr ur sig i nätets mörkare gränder, de vill jag inte diskutera med.

Men du kan åtminstone lägga fram stöd, legitima forskningsresultat/bevis för din sak gentemot alla andra?

Ingen som tvingar dig svara på ovanstående talare men majoriteten (tror jag) är intresserad av kontrandes/argument då du säkert besitter stor kunskapsbank med ordentligt stöd i ryggen från diverse institutioner, eller har jag fel?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Larva dig inte. Det är en stor hälsovinst om man inte dricker massa socker, så ju fler som väljer det sockerfria alternativet, desto bättre. Man kan inbilla sig att smakskillnaden är stor, men det är den inte. Det är skillnad, men det är marginellt. Din attityd är ungefär som "ät alltid upp allt på tallriken", som också är en stor källa till stört ätbeteende och överätning i samhället.

Men när det serveras bullar eller tårta på jobbet så tar man gärna för sig. Dubbelmoralen..

Permalänk
Medlem

Coca cola Zero och Pepsi Max är mycket godare än original. "Vanlig" (zero är nog den vanligaste colan numer) är otroligt söt och är värdelös som törstsläckaren.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max