Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag tittar bara på YT kanaler jag prenumererar på samt som jag tycker har ett värde underhållningsmässigt, sällan man har så jävla bråttom att man inte kan kolla en 15sek annons, sällan det är 2-3 minuters och isåfall kan man skippa. Men skiter man i Youtuberns inkomster så kan man ju adblocka, antar att det är samma människor som vägrar ge dricks "För det är minsann inräknat i notan"...

Bra service? ge dricks din snåle fan

Dricks till ett av världens största företag? Nej tack.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Google kan vara på väg att trubba ett av utvecklarna av reklamblockerares vassaste vapen.
...
...varje uppdatering av ett tillägg måste genomgå en säkerhetsrevision ungefär som för mobilapplikationer på App Store och Google Play‑butiken. Google skulle sedan kunna dra ut på dessa kontroller, och det blir svårt för utvecklarna av reklamblockerare att bevisa att just deras tillägg hålls tillbaka
...

Läs hela artikeln här

Hmmm, jag undrar vad "pappa EU" har att säga om detta?
Jag tolkar detta som att Goggle direkt kan hämma och försvåra för konkurenter då allt man släpper måste gå igenom Goggles eget nålsöga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

antar att det är samma människor som vägrar ge dricks "För det är minsann inräknat i notan"...

Bra service? ge dricks din snåle fan

Dricks används i länder där man har dåliga anställningsvillkor. Där är det en nödvändig del av lönen för servicepersonal. I Sverige har vi avtalsenliga löner som ska förhindra utnyttjande av personal och orimliga anställningsförhållanden. Dricks fyller alltså ingen funktion här.

Det är för övrigt en helt orimlig tanke att vi skulle ge folk extra pengar för att de gör sitt jobb. Det gör vi inte i några andra verksamheter, så varför inom servicebranscher?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Chrome? Man kör ju Firefox med dessa tillägg.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Dricks till ett av världens största företag? Nej tack.

Självklart tar dom en del av kakan, du ”dricksar” svinrika ICA-handlare också varje gång du köper mat… YT kreatören får noll när du skippar/blockar, google får sin bit oavsett…annonser är inte enbart visning/klickbaserade

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bara att fortsätta använda FF då som vanligt.

Om google anser att de flesta som använder YT ändå använder appar eller Chrome så kanske de låter oss FF användare hållas.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

”Om jag är villig att ta springnota betyder ju det att jag verkligen inte orkar med restaurangpriser. Vad vinner man då på att tvinga in dem?”

Bidrar du med innehåll på YouTube som folk vill se, håller jag i viss mån med: Kreatörer borde ha en brytpunkt där de slipper reklam om deras inlägg dragit en viss mängd ”ögon”.
Men om du bara konsumerar video sitter du ju faktiskt och kostar dem pengar. Det finns ju ingen vinst i att låta dig äta Wattimmar och gigabyte utan motprestation. Tvärt om: de flesta har en brytpunkt där de antingen börjar se reklamen (=vinst) eller slutar använda tjänsten (=avbryta förlusten). Oavsett gör Alphabet en bättre affär än om de bara accepterar status quo.

Men oavsett allt detta, ska alla ögon värderas lika?

Det spelar ju ingen roll hur mycket reklam vissa kollar på om de är en ointressant kund för ens den riktade reklamen.

Min nostradamus är därför att det på sikt kommer införas ett system för konsumentkredit. Detta är en totalvärderingssammanställning av dig som potentiell god konsument utifrån dina tidigare shoppingvanor och kreditvärdighet samt hur lättpåverkad du är.

Kanske skulle rent av de med höga värden då kunna erbjudas kortare reklam eftersom de helt enkelt behöver mindre indoktrinering.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Huvudförändringen i v3 är väl dock på ett tekniskt plan; att tilläggen inte längre är allsmäktiga på samma sätt som de varit tidigare, vilket har stora säkerhetsfördelar. Och det är väl just på den punkten som adblockers har problem, de behöver få vara där och pillra på allt vart man än går.

Så det är en förändring som även har bra saker i den andra vågskålen; bättre grund för integritet, säkerhet, prestanda i webbläsartillägg om man ser till helheten, inte bara stirrar sig blind på adblockers.

Jag tror ju personligen att det som lär hända snarare är att manifest v3 trots allt slår igenom (oavsett vad folk säger), och adblocking fortsätter men som en integrerad del i webbläsarna, inte genom dagens tillägg.
Misstänker att det blir för spretigt och dyrt i längden för konkurrenterna att hålla fast vid manifest v2, särskilt om det konkreta målet med det enbart är ad-/tracker-blockering. Då är det nog bättre för alla att integrera det i webbläsaren istället, helt frikopplat från manifestversionen för webbläsartillägg.

Förändringen innebär att blocklistor (knappast ett säkerhetsproblem), får en maxlängd och inte kan uppdateras lika ofta. Det är svårt att försvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Förändringen innebär att blocklistor (knappast ett säkerhetsproblem), får en maxlängd och inte kan uppdateras lika ofta. Det är svårt att försvara.

Om jag inte är fel ute så införs möjligheten att registrera en blocklista i webbläsaren (dock med maxlängd, som du säger) iom v3, som en ersättning för det gamla tillvägagångsättet där tillägget sitter och tittar på allt som görs i webbläsaren och reagerar utifrån en egen lista (potentiellt problem sett till säkerhet, integritet, prestanda).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake_armitage:

Nej. Du får det att låta som att det krävs mycket jobb för att slippa annonser.

Stulen laptop, grannens wifi, adblock på, gratis underhållning.

Då kan du dricksa för mig med. 🙂
Dricksa läkaren på vårdcentralen också nästa gång. Kanske polisen med om det råkar vara blåskontroll?

Jag dricksar hellre hela youtube premium summan till Peter Lowe, då det är han som gör blocklisten som alla adblockers använder för att komma runt youtube. Han gör ett fantastiskt hästjobb och jag vet inte hur han orkar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om jag inte är fel ute så införs möjligheten att registrera en blocklista i webbläsaren (dock med maxlängd, som du säger) iom v3, som en ersättning för det gamla tillvägagångsättet där tillägget sitter och tittar på allt som görs i webbläsaren och reagerar utifrån en egen lista (potentiellt problem sett till säkerhet, integritet, prestanda).

Då låter det som om framtidens reklamblockerare kommer att delas upp i flera parallella, som kör en del av blocklistan var...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Men oavsett allt detta, ska alla ögon värderas lika?

Det spelar ju ingen roll hur mycket reklam vissa kollar på om de är en ointressant kund för ens den riktade reklamen.

Min nostradamus är därför att det på sikt kommer införas ett system för konsumentkredit. Detta är en totalvärderingssammanställning av dig som potentiell god konsument utifrån dina tidigare shoppingvanor och kreditvärdighet samt hur lättpåverkad du är.

Kanske skulle rent av de med höga värden då kunna erbjudas kortare reklam eftersom de helt enkelt behöver mindre indoktrinering.

Jag hade blivit fastspänd i en stol à la Clockwork Orange om jag ville titta på något…😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag tittar bara på YT kanaler jag prenumererar på samt som jag tycker har ett värde underhållningsmässigt, sällan man har så jävla bråttom att man inte kan kolla en 15sek annons, sällan det är 2-3 minuters och isåfall kan man skippa. Men skiter man i Youtuberns inkomster så kan man ju adblocka, antar att det är samma människor som vägrar ge dricks "För det är minsann inräknat i notan"...

Bra service? ge dricks din snåle fan

En mycket liten del av din "dricks" går till videoskaparen. Vill du ge dem pengar så släng hellre en slant på deras patreon eller liknande.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om jag inte är fel ute så införs möjligheten att registrera en blocklista i webbläsaren (dock med maxlängd, som du säger) iom v3, som en ersättning för det gamla tillvägagångsättet där tillägget sitter och tittar på allt som görs i webbläsaren och reagerar utifrån en egen lista (potentiellt problem sett till säkerhet, integritet, prestanda).

Jag blir lite nyfiken på hur man skulle göra en blocklista utan att man jämför om siten man är på är med listan. Sedan är det lite svårt att se hur en kortare lista, fast samma tillvägagångssätt skulle göra mig säkrare eller värna min integritet. Däremot skulle det så klart gå snabbare om man hade en kortare lista, fast det förlorar man igen genom att få mer reklam som ska laddas ner.

Däremot gör Manifest V3 ingenting för att stoppa extensions som vill stjäla min browser historia, vilket inte lär vara helt ovanligt.

Här är EFFs åsikt, vilken väger tyngre än min:

Google’s Plans for Chrome Extensions Won’t Really Help Security

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Edge + Ublock Origin

Tackar, ska testa!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Tackar, ska testa!

Edge är baserat på Chromium, samma som Chrome är baserat på, så adblockers på Edge kommer gå samma öde till möte som de på Chrome. Firefox kör eget så där kommer adblockers fortsätta fungera.

Permalänk
Medlem

Hade inte reklamen varit så frenetiskt förj*vlig på Youtube som den är idag, så hade troligtvis inte lika många kört med ad-blocker.

Det finns andra sidor som kan ta över marknaden sen, när massan har tröttnat på tubens överdrivna reklam och premium

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Hur gör ni alla snåljeppar med Spotify då? Där kan man inte installera adblockers direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Hur gör ni alla snåljeppar med Spotify då? Där kan man inte installera adblockers direkt.

BitTorrent lever och finns fortfarande....jag vill ha fysiska filer av den musik jag gillar ( som lagras på hårddiskar med backup sen) inte något man får låna i molnet....värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Hur gör ni alla snåljeppar med Spotify då? Där kan man inte installera adblockers direkt.

Är det inte lite samma problem med olika streamingleverantörer, att betala för alla blir för kostsamt. Betalar själv för HBO och Spotify men använder andras netflix etc samt brave för att skippa youtube reklamer.

Dvs jag betalar för "favoriterna" och försöker ungå de andra för att hålla nere SaaS prenumerationerna

Permalänk
Medlem

Installerade DuckDuckGo nyligen och det verkar som man slipper annonser om man spelar upp video i deras Duck player så ett tips kan ju vara att använda den browsern om man inte vill köra med tillägg. Trevlig browser för övrigt tycker jag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Smarttube för tv (Nvidia Shield), revanced på Android. Vivaldi och ublock som browser räcker för tillfället.

Betalade för YouTube innan de tog bort lite alternativet.

Smarttube och revanced är gudagåvor och jag vägrar låta mig övertygas om annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Hur gör ni alla snåljeppar med Spotify då? Där kan man inte installera adblockers direkt.

xmanager på telefonen och en github-version på datorn. Inte för att jag använder det, men alternativen finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Är det inte lite samma problem med olika streamingleverantörer, att betala för alla blir för kostsamt. Betalar själv för HBO och Spotify men använder andras netflix etc samt brave för att skippa youtube reklamer.

Dvs jag betalar för "favoriterna" och försöker ungå de andra för att hålla nere SaaS prenumerationerna

Är ju inte en rättighet att kunna ha alla. Man prioriterar vilken man använder mest. Jag lämnade Spotify då jag inte fick lika mycket värde för pengarna som med Youtube Premium. Då jag själv laddar upp content där.

Där får jag reklamfritt, offlinetittande på videor genom att kunna ladda ner + Youtube Music.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Jag tittar bara på YT kanaler jag prenumererar på samt som jag tycker har ett värde underhållningsmässigt, sällan man har så jävla bråttom att man inte kan kolla en 15sek annons, sällan det är 2-3 minuters och isåfall kan man skippa. Men skiter man i Youtuberns inkomster så kan man ju adblocka, antar att det är samma människor som vägrar ge dricks "För det är minsann inräknat i notan"...

Bra service? ge dricks din snåle fan

Vet inte om servicen är så jäkla bra. Kollar jag på någon som renoverar en motor part 1, länkat från någon helt annan sida, så har jag inget intresse att efter det titta på " kalle bygger en evighetsmaskin av glasspinnar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Dricks till ett av världens största företag? Nej tack.

Tycker du att $29.2 billion 2022 är tillräckligt?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm, jag undrar vad "pappa EU" har att säga om detta?
Jag tolkar detta som att Goggle direkt kan hämma och försvåra för konkurenter då allt man släpper måste gå igenom Goggles eget nålsöga.

Djävulens advokat säger att google förenklar för konkurrenterna.
Använd firefox så slipper du problemen med adblock på youtube ;).

Äe. Jag är med på vad du säger. Vi får väl se om det är något de kommer titta på

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Hur gör ni alla snåljeppar med Spotify då? Där kan man inte installera adblockers direkt.

Jag slutade betala för Spotify när mitt intresse för podcasts började ta fart. Helt plötsligt för några år sedan så fick jag erbjudandet Köp 3 månader & betala för 1. Därefter har jag fått erbjudandet två gånger per år, så jag brukar ha Spotify tre månader på vintern och tre månader på sommaren. Så jag betalar två månader per år för ett halvårs tillgång. I alla fall så länge de fortsätter ge mig erbjudandet.

Permalänk
Medlem

Bytte från Spotify premium till youtube premium, då får jag Youtube Music som jag tycker har blivit bättre än Spotify framförallt på att hitta ny musik jag kan tänkas gilla. Kostnaden är densamma och slipper reklam, Spotify tycker jag har tappat mycket och promotar i stort sett bara poddar och de riktigt stora artisterna trots att 95% av det jag lyssnar på är hårdrock och tyngre så är det mest pop som promotas och så även i kanalen med musik för mig. att jag kanske skulle gilla. Youtube Musics "radiokanal" har varit grymt bra, extremt få låtar jag inte gillar och bara metall, death och hårdrock.

Permalänk
Medlem

Nu har Youtubes blockering börjat komma för mig på Edge. Kanske funnits ett tag men kör oftast privatläge och då kringgår man tydligen det ändå.