Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Minns inte vad jag hade nu men tror jag hade Synologys egna RAID (vad den nu kallades igen). Fast det fungerar väl inte som tänkt med endast 1 disk.

Tänkte också att risken är minimal då det skedde när inget skrevs. Var bara nån som varnade mig men han utgick kanske från HDD och att nått öht överfördes.

Tack för tipset! Fast hur fungerar de om jag inte är hemma? Kan den skicka signal till min NAS att stänga av sig?

Tack! Frågar samma här, kan dem skicka en signal till min NAS att stänga av sig vid plötsligt strömavbrott? För tillfällen när jag inter hemma och kan göra det handgripligen.

Ja, koppla in en USB kabel så är du igång.
Läs mer på https://kb.synology.com/sv-se/DSM/help/DSM/AdminCenter/system... om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Tänkte att det är dags för mig att skaffa NAS, sneglat på det i ett par år nu. Men det är lite av en djungel för mig med alla märken och modeller.

Skriver mina behov och hoppas någon/några vänliga själar kan bistå med tips

- Vilket märke ska jag välja? (Jag har använt Mac sedan barnsben. Så jag vill ha något med god byggkvalitet och smidigt OS)
- 2 eller 4 bay? (Som det är nu får jag plats med allt mitt material på 5 TB, men disken är i princip full. Jag tänker att 4-bay är mer framtids säker och billigare i längden?)
- Tips på hårddiskar, framförallt märke

Jag kommer använda disken för backup av mina kreativa projekt samt multimedia server i hemmet primärt. Det vore ju även önskvärt om den kan gå att komma åt distans på ett säkert sätt. Inte minst för jag tänkte dela lite foton och annat till nära och kära.

Jag är skapligt tekniskt lagd, även om jag föredrar simpla smidiga lösningar.

Tips på modeller mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torkil13:

Tänkte att det är dags för mig att skaffa NAS, sneglat på det i ett par år nu. Men det är lite av en djungel för mig med alla märken och modeller.

Skriver mina behov och hoppas någon/några vänliga själar kan bistå med tips

- Vilket märke ska jag välja? (Jag har använt Mac sedan barnsben. Så jag vill ha något med god byggkvalitet och smidigt OS)
- 2 eller 4 bay? (Som det är nu får jag plats med allt mitt material på 5 TB, men disken är i princip full. Jag tänker att 4-bay är mer framtids säker och billigare i längden?)
- Tips på hårddiskar, framförallt märke

Jag kommer använda disken för backup av mina kreativa projekt samt multimedia server i hemmet primärt. Det vore ju även önskvärt om den kan gå att komma åt distans på ett säkert sätt. Inte minst för jag tänkte dela lite foton och annat till nära och kära.

Jag är skapligt tekniskt lagd, även om jag föredrar simpla smidiga lösningar.

Tips på modeller mottages tacksamt!

Synology har enklast gränssnitt iaf...
Deras nas är den enda hittills som inte fått ransomware pga exploit vs Asus/qnap.

Deras https://www.inet.se/produkt/4305519/synology-ds923
Eller
https://www.inet.se/produkt/4305597/synology-ds423

Är väldigt bra, jag har 920+ jag knep en beg för 3.5k med extra ram.. Nu kan det nog komma lite BF rea dock

Jag kör Seagate Exos 2x14tb samt en wd ultrastar 14tb

Jag kör backup samt använder deras dsvideo... Kan köra plex/jellyfin också.

Att nå utifrån är inte att rekommendera men det enklaste är att köra vpn tunnel till ditt nätverk för att ansluta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera minst en 4 Bay enhet.

Kör själv Exos diskar och är väldigt nöjd med dem, kör också Micron SSD diskar men det är kanske inte för ditt användningsområde.

Antar att du läst de andra trådarna på forumet om NAS och kanske också på andra ställen - då vet du att det du sparar på NAS:en, och endast har sparat på NAS:en inte är en "backup".

Jag förstår att det hade varit jäkligt smidigt att öppna upp NAS:en mot internet för att dela media med familj och vänner.
Det är inte något jag hade gjort utan hade försökt hitta andra lösningar för det - tex genom att ladda upp saker till OneDrive, G-drive eller liknande.

Du kan ha synkning igång från Synology NAS:en mot dessa molntjänster och de du sparar i en katalog på NAS:en laddas automatiskt upp i molnet.

Ska du bara lagra data på NAS:en så hade nästan vilken som helt 4 bay NAS från Synology varit mumma.
Vill du pyssla med virtuella maskiner, containers och annat körandes på NAS:en så kommer du vara mer nöjd med en modell med en snabbare processor och enhet där du kan slänga i några gig extra RAM.

Båda ovan rekommendationer funkar för det du sagt att du vill använda dem till.

Jag hade undvikt Qnap som NAS (min första NAS var en Qnap för många år sedan). Qnap har notoriskt problem med säkerheten på sitt system så att det blir hackat titt som tätt. Senast i början av denna månaden: https://www.bleepingcomputer.com/tag/qnap/
Och om du överväger att öppna NASen för åtkomst från Internet så är ju detta inte en så bra kvalite på deras system.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era svar!

Det blir en Synology DS923+ (Om ingen kommer med någon extrem invändning som får mig att tänka till ^_^)
Det var just "Synology" jag har kikat på hela tiden, Passande

Hur är det med RAM-minne? Hur mycket behöver man? Svår fråga kanske, men jag ser att den har plats för 32gb och x2 slots. Så tänker mig att jag köper en 16GB sticka till att börja med. Vad säger folket om det?

EDIT: Om det nu är så att man behöver köpa deras egna så var 16gb rätt så mycket utanför min budget. Tänker att jag köper en 4gb till så är det 8gb. Input mottages gärna

När det kommer till SSD & N.vme. så har jag en 2tb extern SSD som är min arbetsdisk som jag flyttar mellan mina apparater. Det funkar kanon. Så jag antar att jag inte behöver någon SSD i denna. Men vem vet. Läste något om att man behöver ha deras märke för N.vme stämmer det? Sen undrar jag vilken storlek jag skall ha. Förmodligen så köper jag inte denna vid start, då det känns onödigt. Får se om behovet uppstår senare

Finns det något ytterligare jag behöver tänka på, eller kanske något bra tips? När det kommer till mjukvara ska det bli suprspännande att se vad det finns för möjligheter

När det kommer till "internet anslutningen" så håller jag med er, jag skrotar den iden. Jag kan använda mig av molnlagring och att det dessutom finns så NAS kan syncha låter ju helt suveränt.

Vad kul det ska bli med allt, när det nu blir!

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Torkil13:

[b]Hur är det med RAM-minne? Hur mycket behöver man? Svår fråga kanske, men jag ser att den har plats för 32gb och x2 slots. Så tänker mig att jag köper en 16GB sticka till att börja med. Vad säger folket om det?

Om du inte tänker använda docker, vms eller synologys klient appar så är mer ram inget man behöver. Och du behöver inte köpa orginal men googla innan för att se vad som funkat för andra. Men du kan vänta med det om du inte inte redan nu bestämt vad du ska använda den som. Personligen skulle jag rekommendera att köpa en mini pc med proxmox/esxi om du vill köra docker/vms, du kommer få mer prestanda för pengarna.

Som sista sak; en nas i sig är inte backup. Tänk igenom din backup strategi innan så du har en plan och vet vad det kommer kosta dig. Det kan vara så enkelt som rotera extern disk till jobbet/släkt/vänner varje vecka/månad.

Permalänk
Medlem

När du funderar på att sätta i mer minne i NAS:en så läs denna artikel om att sätta in icke-Synology minne i den:
https://nascompares.com/guide/synology-unofficial-memory-upgr...

Jag kör minne som rekommenderades i denna artikel i min NAS och det enda som händer är att det ibland kommer en "varning" att det inte är "äkta" minne som sitter i.

Jag hade också satt i en 16 GB sticka, men kanske 2 om du väljer minne från ovan artikel som då blir mycket billigare.

Detta med minne kan du ju sätta i efter en tids användning så du behöver inte bestämma direkt hur mycket du behöver köpa. På så sätt kan du klämma och känna på enheten och vad du vill använda den till.

Rörande NVMe och om du kan sätta i vilket märke som helst - du hittar en artikel på NasCompares om detta också. NVMe's primära syfte på Synology har varit cache, det har på senare tid också tillåtit skapande av volymer av NVMe - dock kan du inte "boota" från dem så jag tycker att det är lite begränsat just nu. Jag har en 8-bay och kör vanliga Micron SSD som mina boot diskar (Microns 5000-serie diskar har väldig hög TBW och funkar bättre för mitt användar mönster än vanliga konsument SDD:er).

Dör på snurrdiskar för din lagring. Vi är väl två i tråden som rekommenderar Exos men finns ju andra alternativ också.

Sedan när du ska sätta upp din disk pool så är väl rekommendationen att du kör SHR-1 (en fyra bay enhet då du förlorar för mycket med SHR-2 i en sådan (tycker jag)). Jag har 5 snurrdiskar som jag kör i SHR-2 för att ha två diskars felmarginal om något skulle gå sönder.
Tror du kan hitta trådar som diskuterar detta om du söker på "SHR" i forumet...

När du väl fått hem NAS:en sök på YouTube så hittar du några som ger tips om vad du "bör" göra när du sätter upp NAS:en för första gången. Lite schemalagda jobb och andra inställningar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torkil13:

Tusen tack för era svar!

Det blir en Synology DS923+ (Om ingen kommer med någon extrem invändning som får mig att tänka till ^_^)

Det är en strålande modell. Jag använde en sån för backup på min förra arbetsplats och allting bara fungerade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Skulle rekommendera QNAP eller Synology Finns massor av guider på youtube för den som vill ha det.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torkil13:

...
Hur är det med RAM-minne? Hur mycket behöver man? Svår fråga kanske, men jag ser att den har plats för 32gb och x2 slots. Så tänker mig att jag köper en 16GB sticka till att börja med. Vad säger folket om det?

EDIT: Om det nu är så att man behöver köpa deras egna så var 16gb rätt så mycket utanför min budget. Tänker att jag köper en 4gb till så är det 8gb. Input mottages gärna

...

Jag köpte 2st 16GB obuffrade ECC stickor till min DS1821+ från Proshop (https://www.proshop.se/RAM/Kingston-Server-Premier/2876187) och jag tror du kan ha samma i en DS923+. Bra mycket billigare nu än när jag köpte mina ser jag.
Man kan vid boot få ett varningsmeddelande i loggen att det inte är originalminne installerat, men det kan man leva med.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bygga min egen NAS och har börjat forska lite grann. Det som jag inte riktigt förstår är ECC där vissa säger att man måste medan andra hävdar att det är lugnt utan. Först och främst, vad gör ECC minnet och varför är det viktigt/"viktigt" att ha det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

En fördel också med DS923+ är att då denna är Intel-baserad så har du tillgång till Active Backup For Business, som gör att du kan sätta upp backup på alla dina datorer genom att installera agenten på dessa som då säkerhetskopierar hela datorerna så du kan återställa dem lätt med en USB-sticka som du skapar upp genom att ladda ner "Synology Active Backup for Business Recovery Media Creator" och köra denna på en dator.

Du ställer in hur ofta Active Backup ska ta incremental-backup:er, så du kan göra backup ofta eller sällan beroende på hur mycket data du vill riskera att förlora vid en diskkrasch. Och efftersom den bara tar förändringar så går det på sekunder om du tar backup ofta. Sen väljer du hur många snapshots bakåt i tiden som ska sparas. Har du flera Windows PC:s som kör samma version så gör deduplication sitt för att minska storleken på all backup genom att data som är lika "buntas ihop" till en instans. Exempelvis så tjänar jag 9GB tack vare deduplication på alla backup-jobb jag har i Active Backup for Business (både servrar och klienter, samt filbackup-jobb i mitt fall).

På så vis kan man ha alla sina bilder och filer på datorn som vanligt, med backup på NAS:en. Men man kan förstås även lägga det man vill dela med fler på NAS:en. Jag använder både Synology Photo och Synology Drive flitigt för backup av bilder och för att kunna synkronisera min personliga samt våra delade dokumentmappar mellan datorer och mobila enheter.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

En gammal kompis till mig är beredd att sälja hans NAS till mig för 3000kr. Är detta är dålig ide eller vad för begränsningar ger jag mig in på ifall jag köper detta?

Node 304
i3-4130 med Z87i-PRO Moderkort och 16GB RAM.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

En gammal kompis till mig är beredd att sälja hans NAS till mig för 3000kr. Är detta är dålig ide eller vad för begränsningar ger jag mig in på ifall jag köper detta?

Node 304
i3-4130 med Z87i-PRO Moderkort och 16GB RAM.

Om det är allt så skulle jag inte betala mycket mer än för chassit, så 600kr kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om det är allt så skulle jag inte betala mycket mer än för chassit, så 600kr kanske.

Oj så pass. Tyckte att moderkortet såg ganska bra ut men det är med min begränsade kunskap.

Det lät ju ganska långt ifrån verkligheten och kändes lite som att han lurar mig haha.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Oj så pass. Tyckte att moderkortet såg ganska bra ut men det är med min begränsade kunskap.

Det lät ju ganska långt ifrån verkligheten och kändes lite som att han lurar mig haha.

Ja, speciellt om det inte ingick några hårddiskar i det priset. Men å andra sidan, fjärde generationens I3 innebär ju att man kan köra den som en DS3622xs+ med Xpenology via Redpill Loader i och med att den har de CPU extensions som krävs, så det går absolut att göra något bra av den om man är lite tekniskt lagd.

Men jag skulle aldrig betala så mycket pengar för så gammal hårdvara, säg max 1000:- förutsatt att det bara är chassi, moderkort, CPU och minnen.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja, speciellt om det inte ingick några hårddiskar i det priset. Men å andra sidan, fjärde generationens I3 innebär ju att man kan köra den som en DS3622xs+ med Xpenology via Redpill Loader i och med att den har de CPU extensions som krävs, så det går absolut att göra något bra av den om man är lite tekniskt lagd.

Men jag skulle aldrig betala så mycket pengar för så gammal hårdvara, säg max 1000:- förutsatt att det bara är chassi, moderkort, CPU och minnen.

Jag skulle lätt kunna sätta mig in i det men jag erbjöd 1000kr i vilket han inte ville heller så då får det vara haha. Det ingick inga lagringsdiskar öht

en annan grej som jag alltid harfunderat på är hur mycket värme 5 HDD verkligen genererar? Min tanke var att slänga in NASen i en garderob som idag inte har några andningshål. Visserligen en rätt stor garderob men ändå. Vad skulle du gissa på?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för skillnad på Samsung 870 QVO och Samsung 870 EVO? Mindre roliga recensioner på Prisjakt om EVO som jag har i min NAS (1TB), hoppas att min inte möter samma öde. Fast jag skriver nog mycket mindre än de kanske. Tar givetvis backup. Har funderat på sätta in en till disk för redundans men inte bestämt mig. Har absolut inte brist på utrymme, känns som en evighet att fylla ens hälften så jag vet inte. Backup kanske duger. Har backup på extern disk men ska även köra backup mot ett molntjänst när jag får tummen ur röven.

Permalänk
Medlem

Första länken på google gav detta resultatet: https://www.digitaltrends.com/computing/samsung-qvo-vs-evo-gu...

Tycker de beskrivs väldigt bra där.

Jag hade själv valt en SSD med TLC framför QLC, med MLC framför TLC.
Tror det inte finns diskar (för oss dödliga, och då menar jag att de som finns är svindyra och är artiklar som vanliga elektroniklådor har i sortimentet) som endast kör SLC som går att köpa idag.

Vad du skriver så är inte ditt användningsområde särskilt "extremt" så titta på TLC diskar så kommer de hålla "hela livslängden" på din NAS (som jag uppfattar att du använder den).

Om någon annan läser och funderar på att ha SSD till kameraövervakningsinspelning så finns Microns Pro modeller: https://www.micron.com/products/ssd/product-lines/5400
Skillnaden mot en vanlig konsumentdisk är att de har mycket högre skrivningsuthållighet.
Kör själv med sådana för min kamera övervakning och har räknat ut att hållbarheten på diskarna kommer att vara 9+ år om jag spelar in kontinuerligt med alla mina kameror - vilket jag inte gör just nu så diskarna kommer att hålla långt över de 9 år som jag räknat fram.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv

Kan man använda DS File för att säkerhetskopiera bilder+videor från telefonen till NAS eller är det Synology Photos som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kan man använda DS File för att säkerhetskopiera bilder+videor från telefonen till NAS eller är det Synology Photos som gäller?

Jag gör det via photos iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag gör det via photos iaf

Okej, installerar det och provar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Okej, installerar det och provar.

Välj mappar och sedan Auto synkar den dessa mappar varje gång du öppnar DS photo

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

Undrar en sak. När man skapar en delad mapp så är "Åtkomst begränsad endast till administratörer" förbockad under "Aktivera papperskorg" som också är förbockad. Varför är åtkomst begränsad endast till administratörer förbockad? Vad är tanken bakom det? Tänker annars att det är bra om användare kan gå in i papperskorgen om den tagit bort nått av misstag eller ångrar sig.

Jag kör ett separat admin-konto och använder sedan ett konto som vanlig användare. Har även skapat ett för min förälder. Bockade av att endast administratörer ska ha tillgång till papperskorg men undrar om det är någon nackdel med det? Användare har sin personliga mapp då förutom en som jag nu har skapat som ska vara gemensam men där endast jag ska få radera/ändra nått.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Välj mappar och sedan Auto synkar den dessa mappar varje gång du öppnar DS photo

Menar du i DSM eller i appen då? Bara hunnit installera precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Menar du i DSM eller i appen då? Bara hunnit installera precis.

Du väljer i appen vilken mappar på telefonen som skall synkas. I appen kan du även göra en custom map eller en default på NASen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Du väljer i appen vilken mappar på telefonen som skall synkas. I appen kan du även göra en custom map eller en default på NASen

Följde denna video: https://yewtu.be/watch?v=VOL-GLi8Qqw

Gjorde inte allt men grunderna. Kanske gör mer senare. Nu är appen aktiv i telefonen och säkerhetskopierar.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att börja handla CPU+moderkort. För ett vanligt gaming rigg har jag lite koll på vad jag ska kolla på men tycker det är lite utmanande när det kommer till NAS.
Har fått ett erbjudande om Intel Core i3 13100 + ASRock B760M-ITX/D4 WIFI för 2500kr. Jag själv kunde inte hitta några nackdelar vad jag förstår och tänkte kolla med er ifall detta är en bra kombination?

Jag tänkte ha NASen till
- Plex server
- HomeAssistant + Wyoming Piper/Whisper
- Nextcloud
- Yta för att lagra klipp från säkerhetskameror, kommer att ha 4st kameror. Frigate?
- VM Windows (Kommer endast att köra programmet Autodesk Revit)
- VM MacOS

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Är det 2 minnesplatser på moderkortet (var det på de bilder som google visade när jag sökte på namnet)?

Frågan är hur mycket minne kommer du behöva? Kör du båda VM samtidigt och hur mycket minne kommer behövas då.
Revit's produktsida säger 8 GB RAM, sedan en sådär 4 till Windows så har du 12 GB RAM där.
32 GB RAM är nog ganska "enkelt" att bestycka brädan med, men behöver du mer så blir det nog väldigt / onödigt dyrt.

Sedan använder de andra sakerna sin mängd minne också.
Detta var väl det första jag tänkte på när du frågade om det är en bra kombo...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Är det 2 minnesplatser på moderkortet (var det på de bilder som google visade när jag sökte på namnet)?

Frågan är hur mycket minne kommer du behöva? Kör du båda VM samtidigt och hur mycket minne kommer behövas då.
Revit's produktsida säger 8 GB RAM, sedan en sådär 4 till Windows så har du 12 GB RAM där.
32 GB RAM är nog ganska "enkelt" att bestycka brädan med, men behöver du mer så blir det nog väldigt / onödigt dyrt.

Sedan använder de andra sakerna sin mängd minne också.
Detta var väl det första jag tänkte på när du frågade om det är en bra kombo...

Ja det är 2 minnesplatser för ram. Tänkte du på M2 så är det bara 1st
Jag kommer nog att börja med 32GB och tror inte att jag behöver mer än så faktiskt. Utifrån det som jag har läst så har jag möjlighet att lägga in cache diskar.
Jag har en dator anpassad efter CAD program och den har 64GB bara för att försöka pusha så mycket som möjligt. Men ja egentligen räcker det gott med 16GB tror jag

Annars finns det en H470M-ITX som säljs här och jag tänkte försöka köra på den och sälja CPUn mot en som har iGPU.
Den hade 2st M2 och såg rätt nice ut tyckte jag.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE