Dubbelköpare anledningen till GTA VI-lansering på PC dröjer

Permalänk

Dax för eu lag att spel ska släppas på samtliga platformar och samtidigt.

Så lär det inte släppas i eu öht så behöver ni inte ha bekymmer med att få vänta ett år på pc versionen efter konsollversionen.

Personligen ser jag inte problemet skulle inte drömma om att pröjsa 700:- 100-200:- på sin höjd så ja tar hem de sådär runt 2030 eller nått.

Skaffa 5an för nått år sen när epic bjöd på spelet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kellox:

Argt skrivet från en enhet som med största sannolikhet tillverkats av ett kapitalistiskt företag. Men det är så klart det funkar att hata kapitalism när det ”passar”?

Jag hatar kapitalismen på samma sätt som en heroinist hatar heroin.

Permalänk
Medlem

Det nämndes inga förslag på förbättring, bara klagomål.

Permalänk
Medlem

PSA: Man måste inte vara kund hos företag som kissar en i ansiktet. Det går bra att leva utan deras produkter och man behöver därmed inte förnedra sig.

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligen köpa till båda plattformarna (PS5 först) sen PC. Mest för att jag vill testa spelet direkt från start och inte 1år+ senare.
Hade det släppts till PC samtidigt som konsollerna så hade det bara blivit PC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Det nämndes inga förslag på förbättring, bara klagomål.

Du har uppenbarligen inte sett hela serien tidigare:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Förklara poängen med "dubbelköpare"? Vad är poängen med att köpa ett spel till en annan plattform när man väl spelat den på en annan? Vad hindrar såna från att "dubbelköpa" om det släpptes till PC samtidigt?

Man köper en version som är sämre än den version som släpps senare för man vill ha det nya. Man vill ha saker mer när de är nya. Jämför exempelvis vad som händer med Apples/Samsungs smartphones - du vet att en ny smartphone kommer nästa år, ändå står du och stampar för att få köpa årets modell. Fear of missing out, FOMO, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig falla mig in att dubbelköpa det. Jag lirar på PC så jag väntar på att det ska släppas på PC. Inte svårare än så för min del iaf.

Finns annat att lira så länge ändå så det är inte som att det går någon nöd på en direkt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ja gamers är dumma i huvudet, är väl ingen nyhet. Samma folk som lägger ner tusentals kronor på early release, DLC, köper COD och Fifa varje år. Undrar om det finns någon diagnos för det? 🤐

Permalänk
Medlem

Egentligen inget fel med att de vill tjäna mer på spelen.
För man vet ju också hur pass enorma satsningar som görs, dvs de satsar riktigt rejält för att göra bra spel och sen maximerar vinsten genom att släppa på flera plattformar i omgångar.
Klart bättre så än mikrotransaktioner.

Att de släpper så ger också ett större existensberättigande för konsoler.

Sen behöver man ju inte heller alltid ligga så i framkant med det senaste, bättre att ligga efter snarare för att få mer mogna och buggfixade spel. Då kan man sen välja plattform efter smak.

Vill man sen köpa för alla plattformar får man väl göra det.

Permalänk
Medlem

Learn well, you have Rockstar /Todd Howard

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Man köper en version som är sämre än den version som släpps senare för man vill ha det nya. Man vill ha saker mer när de är nya. Jämför exempelvis vad som händer med Apples/Samsungs smartphones - du vet att en ny smartphone kommer nästa år, ändå står du och stampar för att få köpa årets modell. Fear of missing out, FOMO, helt enkelt.

Ah, ok. Jag har inte spelat på konsol sen legendariska Sega på 1980-talet så jag visste inte att det skilde sig nämnvärt mellan PC och konsol (förutom det uppenbara med mus+tangentbord)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ah, ok. Jag har inte spelat på konsol sen legendariska Sega på 1980-talet så jag visste inte att det skilde sig nämnvärt mellan PC och konsol (förutom det uppenbara med mus+tangentbord)

Det är ju inte nödvändigtvis bara PC mot konsol heller, utan även att sälja en gång till för en ny konsolgeneration som har betydligt bättre förutsättningar att öht driva runt spelet, dessutom då i upphottad version (t.ex. då PS3 -> PS4 om vi ser på releasesekvensen för GTA 5 som något slags mall).

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg: känns som att de siktar på samma strategi igen. Släpp mot slutet av nuvarande konsolgenerations livscykel (gärna med tveksam prestanda), släpp sedan om till nästa generation + PC ett par år senare och få dubbelköp från både de som primärt är PC- och konsolspelare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Rockstar klarar inte något som cd project red gjorde lanserade på två generationer konsoller alltså fyra konsoller och PC samtidigt. Och då är Rockstar mycket större.

Permalänk
Medlem

Det som möjliggör detta är ju att spelen hålls relevanta över lång tid, ingen skulle köpa ett två år gammalt cod för fullpris på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du har uppenbarligen inte sett hela serien tidigare:
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/259/257/342.png

Och du verkar inte ha insatt att jag syftade på den du kommenterade kommenterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Rockstar klarar inte något som cd project red gjorde lanserade på två generationer konsoller alltså fyra konsoller och PC samtidigt. Och då är Rockstar mycket större.

Fast det handlar ju inte om att de inte klarar av det. Det handlar, högst troligen, om att de tjänar pengar på att göra det så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som möjliggör detta är ju att spelen hålls relevanta över lång tid, ingen skulle köpa ett två år gammalt cod för fullpris på PC

Ja alltså, något som också hjälpte till vad gäller GTA 5 var väl just att det direkt från start hamnade i ett läge av att vara "ett bra spel men på hårdvara som inte räcker till".
Där en för kund dålig grej med spelet blir en bra grund för att kunna sälja det en gång till på bättre hårdvara, om man bara kan hålla intresset uppe, vilket de ju tydligt har en formel för i GTA-upplägget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Enkel bojkott då. Mest för att man kommer ha sett / hört allt om spelet ofrivilligt innan dom har släppt det till PC

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men värt väntan. Att spela något i 30 är ren tortyr. Det är Steam som gäller annars blir det inget köp alls!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vett inte om "gör rätt företagsmässigt" är att göra rätt.
även fast man vill tjäna pengar så behöver man inte vara girig.

Mycket vill ha mer.

Kanske inte är "moraliskt" rätt men man driver inte företag för välgörenhets skull, som vissa verkar tro utan dess största fokus är att tjäna pengar

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara konspirationer. Det verkliga skälet är nog snarare att utvecklarna har svårt att få spelet klart till Xbox/Playstation och Pc samtidigt. Sedan finns det väl en kultur inom utvecklarna där man inte gillar moddare.

Permalänk
Medlem

Älskar spelen men har enbart köpt till PC då jag inte haft större problem med att vänta. Men det suger att de släpper senare bara för att få mer pengar pga att folk dubbelköper skiten.

Permalänk
Medlem

Låter som en dålig ursäkt bara. Även om det garanterat finns dom som gör det så lär majoriteten som köper spelet till konsol inte köpa det igen till PC, de flesta som har en konsol sitter inte ens på en PC som är kraftfull nog att erbjuda någon större uppgradering över konsolversionen. Det kanske stämde tidigare men inte med dagens GPU-priser.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i GTA VI Tråden (kortfattat)

Tror ändå att det finns en chans att Rockstar kommer att släppa GTA VI till samtliga stora plattformar samtidigt 2025 PS5, XBOX och PC. Med tanke på att Rockstars egna Soicial Game Launcher släpptes September 17, 2019 i samband med PC släppet av Red Dead Redemption 2 som är deras senaste stora PC release (November 2019) dessutom har Rockstar erkänt officiellt stöd för FiveM och RedM vilket jag tolkar som att de insett att modd Community är en tillgång för dem, mycket av det som implementerats i GTA V kommer trots allt från GTA IV moddar.

Tillägg..
Rockstar Social Club introducerades 2008 (har jag för mig) och användes första gången 2010 som en multiplayer plattform till första Red dead redemption men den innehöll varken Gamestore eller Launcher så med det sagt så finns det teoretiskt tecken på att det skulle kunna bli ett PC släpp samtidigt som konsolerna än vad det funnits tidigare i GTA serien.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju inte nödvändigtvis bara PC mot konsol heller, utan även att sälja en gång till för en ny konsolgeneration som har betydligt bättre förutsättningar att öht driva runt spelet, dessutom då i upphottad version (t.ex. då PS3 -> PS4 om vi ser på releasesekvensen för GTA 5 som något slags mall).

Som jag var inne på i ett tidigare inlägg: känns som att de siktar på samma strategi igen. Släpp mot slutet av nuvarande konsolgenerations livscykel (gärna med tveksam prestanda), släpp sedan om till nästa generation + PC ett par år senare och få dubbelköp från både de som primärt är PC- och konsolspelare.

Jag ska väl nu inte försöka mig på att förstå marknaden bättre än Sony med dess resurser, de har med all säkerhet studerat marknaden och konstaterat att deras strategi är den bästa för dem vinstmässigt. Inget ont om det. Jag förstår bara inte såna som betalar för ett spel flera gånger. Jag själv uppskattade att Red dead redemption 2 kom till PC. Vackrare spel får man leta efter i PC-världen. Men jag antar att jag inte är en som måste ha allt precis nu? dvs, inte Sonys favoritkund

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wh1spY:

Sluta dubbelkööööp! Idioterrrrr!

Jag köpte GTA V till PS3 när det släpptes och sen till PC några år senare när det var rea och jag kände för att spela om det i lite fler pixlar per sekund. Förlåt.

Permalänk
Medlem

Tror min kompis köpte spelet typ 3 gånger förra gången, bra med pengar till Rockstar xD

Permalänk
Medlem

Själv köper jag nog ett ps5 pro bundle med gta vi för att senare följa upp med pc versionen.
Man kan tro jag är 15år men icke är på god väg mot 60 och älskar Rockstar humorn som är på en femårings nivå 😁

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

frågan är om man kan köpa spelet sen till xbox och sen ladda ner spelet på store... jag tänkte på tex sea of thieves funkar väl på båda plattformarna när man köpte det på ett ställe...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>