Veckans fråga: När sätter du upp julpynt?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: När sätter du upp julpynt?

Det är svårt att undgå julen i december. Gator och torg pyntas med juldekoration. Men hur ser det ut hemma hos dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frun -- med amerikanskt påbrå -- menar att julpyntet ska upp efter thanks giving. För egen del tycker jag man kan lugna sig tills första advent.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det är alltid nån granne som börjar för tidigt. Sen ett par st. som apar efter den förste.

Permalänk
Medlem

Antingen 1:a advent om det är 4 hela veckors advent, annars sista veckan i november om det är som i år, bara 3 riktiga adventer, då 4:e advent är samma dag som julafton i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Första advent är lagom tycker jag. Dock känner jag personligen att just granen gärna får ställas upp senare.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har småbarn så det blir tidigt i december. För egen del hade det räckt mellan jul och nyår.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Mamma envisades med att sätta upp dagen innan julafton under hela min uppväxt, så jag kör hårt med att få sätta upp julpynt när jag känner för det, vilket brukar infalla i november.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Oftast kring 1 advent.

Var nära att lämna in polisanmälan när ett hus i kvarteret hade julgranen uppe och pyntad i början av november.

Permalänk
Medlem

En del hänger uppe sen förra året, men tomtar och sånt blir det under veckan som leder upp till första advent

Permalänk
Medlem

Aldrig. Är inte mycket av en pyntare inför någon högtid överhuvudtaget och eftersom det resten av året bara skulle uppta förvaringsplats jag hellre använder till något annat äger jag noll julpynt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Frun -- med amerikanskt påbrå -- menar att julpyntet ska upp efter thanks giving.

Det låter vettigt tycker jag, att sätta upp det innan thanksgiving är alldeles för tidigt.

Permalänk
Medlem

har börjat så smått, granen är uppe men ej klädd

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Till första advent ska det upp. Utebelysningen kanske tänds en vecka innan då den är fri från tomtar och renar men innehåller en generös mängd slingor av olika slag.

I år går det dock lite trögt av olika anledningar. Bara ljusstakar, stjärnor och någon gardin som kommit på plats.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med julpynt? Granen tas in och kläs vid lucia (och åker ut direkt efter nyår... barrh-e ) och då åker det mesta andra upp också. Mindre pynt (som på bilden) och rgb-slingor åkte upp redan i november när det blev för mörkt och trist!

God Jul på er!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Första advent åker allt upp. Dock tycker jag om att behålla det uppe en bit in på januari. Det är så mörkt och lite belysning piggar upp.

Permalänk
Medlem

bor I en liten tvåa och har inte riktigt plats att ha gäster ofta, så inget pynt alls har det blivit. mer än kanske ljusstaken i det enda fönstret som är "utåt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet: "Jag bestämmer inte datum för sådant, jag är gift sedan många år."

Permalänk
Medlem

Julpyntar inte mer än en krans på dörren möjligtvis, nu har jag ingen krans så blir inget pynt alls i år 🙂
Firar knappt jul.

Permalänk
Medlem

Under min uppväxt skulle det börja julstädas i slutet av oktober, allt från damma mattor till att putsa ljusstakar under hela november och städas/pyntas samtidigt under december och lik förbannat även dammsugas/torkas golv precis innan Kalle.
Å sedan allt jävla bakande

Detta har fått mig att få en sån förbannad avsmak av julen så nu vid 32 så skiter jag i allt.

Så för min del blir det "Julpynt?"

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Första advent nån motta för det lov att vara.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det gör min fru. Vare sig jag vill det eller inte. Ja det har kommit upp en massa redan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nån vecka före jul räcker.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Första advent brukar vara starten för lite allmänt pynt.
Granen kring Lucia, beroende på hur helger och väder faller sig, vill inte köra en plaskblöt gran i bilen och köra på taket har jag slutat med sedan länge - även inpackat blir det så slaskigt och jävligt.

I mellandagarna är vi bortresta, så här hemma kör vi hårt innan julen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Dom senaste två åren, tredje med detta har jag hoppat över det HELT, inga ljusstakar, inga ljus, ingenting.
Beror på ensamheten och alla varma färger och ljus man ser överallt, det finns en allmän bild att julen är till för familjer, vill inte bli påmind om det i mitt hem längre.

När jag bodde hemma ÄLSKADE jag ljusslingor och liknande, fick tag på en plastjulgran med "blankt" grönt tema istället för matt, en sådan med ljus i var sinnessjukt fräckt för det speglades i alla "bladen".
Stått på förvaring och samlat damm nu bara. Tråkigt är det.

Permalänk

Inte alls. Varken jag eller frugan bryr oss om jul. Hon är med i Svenska kyrkan och sjunger i en av deras körer. När de hörde att vi inte firar jul, frågade de hon var Jehovas vittne. Som om det är enda anledning att inte fira jul. Doh.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

En adventsljusstake vid första advent räcker gott för mig.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk

aldrig

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Adventsstjärnor och ljusstakar runt advent och sedan gran samt resten av pyntbatteriet runt Lucia.

Permalänk

Adventsstjärnor och ljusstakar till första advent. Resten dagen före julafton. Utebelysningen sätts upp ngn gång mellan första advent och lucia, när beror mkt på vädret.

Permalänk
Medlem

runt om i huset så funkar det från och med första advent, gran är väll också om men klär man granen någon annan dag än den 23e december så är det något fel!!!!!!!!!!!!!!!!

Enligt mitt tycke så tar det helt bort och dödar det som är speciellt med det hela och blir bara en vardaglig dekoration som man gör bara för att!

Visa signatur

here we go!