Microsoft ska ta betalt av konsumenter som vill fortsätta uppdatera Windows 10

Permalänk
Medlem

Orkar inte gå in i Bios och sätta igång TPM 2.0 xD
Inte som att något i 11 lockar en att byta ändå. Men får väll bli av innan October.

Permalänk
Medlem

Inget fel på win 10 direkt, ser ingen vits hoppa på 11 såvida man inte köper ny dator.

Permalänk
Medlem

Windows 10 var väl det sista operativsystemet från Microsoft eller hur var det nu? 😁

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Hur de fixat att man kan ha taskbaren enbart på en sekundär skärm än? Det har vatit huvudsakliga anledningen till att jag vägrade uppgradera.

Permalänk
Medlem

För mig blir det Linux framöver, jag är så oerhört trött på Microsoft. I dagsläget har jag kvar det enbart för att min HP Reverb G2 ska fungera. Men ser absolut inga fördelar med Windows längre. Droppen som fick bägaren att rinna över för mig var när jag hade massor med arbete öppet, det dök upp ett meddelande om uppdatering, och jag valde aktivt att "vänta med uppdateringen", jag försatta datorn i sleep-läge för att själv sova, men mitt under natten vaknade datorn, Windows uppdaterades utan mitt godkännande. Nu hade jag tack och lov sparat eftersom jag inte litar på Windows, och mycket riktigt, dagen efter var allt öppnat arbete borta.

När jag körde gnome (Linux) i arbetet hade jag ofta uptime på flera månader utan att det någonsin var något problem. Jag kunde hoppa tillbaka direkt där jag slutade efter varje helg i ett halvår. Så nä, Windows är helt värdelöst. Nu inväntar jag bara att Valve's arbete med VRR, HDR etc. ska implementeras på bred front.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Skit Microsoft, men jag behåller ändå 10, förhoppningsvist är 12 bättre än 11. Annars bytar jag lika gärna till linux om jag ändå ska behöva hålla på och fixa runt mycket och inte få det se & funka som jag vill

Permalänk
Medlem

Vi får se hur det går. Att manipulera hemanvändare till att köpa ny hårdvara för att ens affärsmodell räknar med nyförsäljning av datorer är lite skitigt, tycker jag. Bättre så här att välbehövd långtidssupport existerar och att det då går att ta betalt för.

Förväntar mig väl att de blir duktiga på att pluppa fram pop-ups för folk att det är dags att betala

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att den typen av konsument som vägrar uppgradera till Windows 11 är jätteintresserad av uppdateringar. Tvärtom kommer nog många att se det som en fördel att slippa dem.
Nackdelen är väl att nätet kommer fyllas av botnät baserade kring Windows 10-datorer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Jag tycker MS borde släppa två versioner av Windows.
1. Windows stable (typ Debian) för företag/personer som skiter i alla nya "features" och bara är ute efter säkerhetsuppdateringar.
2. Windows rolling (typ som mobil OS) för alla andra.

Det gör de ju?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Windows 10 var väl det sista operativsystemet från Microsoft eller hur var det nu? 😁

Nej det var en feltolkning av ett uttalande

https://www.theverge.com/2015/5/7/8568473/windows-10-last-ver...

"We aren’t speaking to future branding at this time,"

Permalänk
Medlem

dags o lära sig linux verkar det som

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Knappast att detta kommer fungera. En liten del av användarna kanske betalar men den stora mängden datorer kommer då köra opatchat och bli en del av botnät och andra verktyg för angrepp likt med Win XP.
MS kommer bli tvingad att fortsätta ge bort uppdateringarna gratis tills de fått över nästan alla användare till Win11.
Och eftersom Win11 inte går att uppgradera till med äldre datorer så har MS satt sig i en aningen dålig situation.

Vilka puckon de är.

Det här såg jag komma när MS gav ut sin deadline för Windows 10 och samtidigt introducerade Win 11.

Detta kommer bli x1000 värre än alla opatchade Win XP datorer när det OS:et passerade sin deadline 2014. Det kommer finnas tusentals Win 10 som aldrig kommer kunna uppgraderas nästnästa år. Först 2026 kommer vi få se betydligt större botnätverk i antågande då det kommer finnas miljontals datorer som ej kan uppgradera till Windows 11.

Permalänk
Medlem

You will own nothing and you will be happy.

Permalänk
Medlem

Sonens speldator med intel 3570k och GTX 970 ger fortfarande riktigt bra prestanda i Fortnite, Roblox, Minecraft, Rocket League etc. Den har Windows 10 idag och jag det känns bara sorgligt om den ska bli e-waste. Med tanke på hur gammal den är så måste det finnas galet många riggar där ute som Microsoft överger och som har nog prestanda för de flesta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Oavsett vad Microsoft hittar på, så fortsätter de dominera skrivbordsmarknaden

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>

Oavsett vad Microsoft hittar på, så fortsätter de dominera skrivbordsmarknaden

Tills den dag SteamOS... osv.

Tycker gott och väl att Microsoft ska ta sitt ansvar för att fullt användbar hårdvara måste kasseras eller stå oanvänd bara på grund av att de saknar stöd för TPM 2.0. Lite donationer till miljöändamål. Kanske lite straffskatter om de vill verka inom EU.

Permalänk
Medlem

Mellan 300 och 500 kr kan vara helt OK för uppdateringar i 3 år. Inga begränsningar med x86 eller x64. Har en pytteliten dator "Intel Computer Stick" med en m3 CPU och som jag gärna vill ha kvar till 2028. Den används ca 4 timmar i veckan. Då passar det fint med 3 år uppdateringar, även mot en liten avgift. Det är bättre med uppdateringar och få känslan att OS är "fräscht", än att köpa en ny dator. Något annat OS än Win 10 vill jag inte ha.

Permalänk
Medlem

I mitt filmrum, har jag en i7-7600K med TPM chip, secure boot aktiverat, 32GB RAM, SSD och ett 3070 RTX kort.
Men datorn är "för gammal" för Windows 11 enligt MS.

Datorn är ju tillräckligt för mina behov och det känns puckat att slänga datorn på tippen bara för att. MS borde ju ta sig i kragen och godkänna datorer som ändå har TPM och secure boot aktiverat kan jag tycka. Jag kommer iallafall inte köpa en ny dator bara för MS säger det.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

I mitt filmrum, har jag en i7-7600K med TPM chip, secure boot aktiverat, 32GB RAM, SSD och ett 3070 RTX kort.
Men datorn är "för gammal" för Windows 11 enligt MS.

Datorn är ju tillräckligt för mina behov och det känns puckat att slänga datorn på tippen bara för att. MS borde ju ta sig i kragen och godkänna datorer som ändå har TPM och secure boot aktiverat kan jag tycka. Jag kommer iallafall inte köpa en ny dator bara för MS säger det.

Det är bara att göra en clean install. Då du har TPM så kommer installationsprogrammet inte klaga på CPU, då den inte kollar CPU:n

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Suveränt! Hade fortfarande haft XP om det fanns tillgängligt. Så mycket e-waste från alla nya Windows hårdvarukrav. Tre år extra låter dock magert med den är en början.

Enda rimliga betallösningen om folk inte ska köpa nya Windows är prenumeration, för i gratis-Windows är du produkten.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Tills den dag SteamOS... osv.

Tycker gott och väl att Microsoft ska ta sitt ansvar för att fullt användbar hårdvara måste kasseras eller stå oanvänd bara på grund av att de saknar stöd för TPM 2.0. Lite donationer till miljöändamål. Kanske lite straffskatter om de vill verka inom EU.

Åh andra sidan finns det enkla fixar på det. Numera har du en checkbox i rufus för TPM bypass när man skriver en ISO-fil mot USB-minne.
Men man kan tycka att microsoft borde erbjuda det från start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Har en pytteliten dator "Intel Computer Stick" med en m3 CPU och som jag gärna vill ha kvar till 2028. Den används ca 4 timmar i veckan. Då passar det fint med 3 år uppdateringar, även mot en liten avgift. Det är bättre med uppdateringar och få känslan att OS är "fräscht", än att köpa en ny dator. Något annat OS än Win 10 vill jag inte ha.

Microsoft har effektivt satt stopp för 32-bitars UEFI i Windows 11, så även där är Windows 10 LTSC bästa och mest framtidssäkra alternativet.

Kör fortfarande Windows 10 1703 32-bit på min Windows-platta med Atom SoC

Permalänk
Medlem

Bara stött på buggar och strul sedan uppdateringen till W11, inte haft problem med Windows sen W98. Formaterade om totalt och installerade W11, blev bättre men fortfarande strul, besöker dagligen guider för att lösa alla buggar.

Exempel: Jag ska diagnostisera nätverksproblem, trycker på knappen, står att jag saknar programmet för att feldiagnostisera, men att jag kan hitta det i Windows store. Upptäcker att jag inte har windows store, försöker 6 olika lösningar, allt från cmd till regedit, inget funkar, men ska gå att återställa genom xbox appen. Upptäcker att jag inte har xbox appen?!?! Laddar ner xbox installer och den fastnar på cirka 15% varje gång, behövde aktivera någon tjänst, typ microsoft installer eller något för att det skulle funka. Bara ett av hundra problem som uppstod, så formaterade och blivit bättre sen dess, men långt ifrån felfritt.

Inte haft problem på laptopen dock med W10->W11

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Linux känns mer och mer attraktivt för varje dag som går. Jag är glad att valve tog initiativet att göra steam spelen kompatibel med proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

dags o lära sig linux verkar det som

För någon som använt windows sedan man började sitta vid datorn och blivit något av en "avancerad" användare som hjälper alla bekanta osv med datorproblem så kan jag säga: det är fan inte mycket att lära sig längre.

Jag laddade ner Linux Mint på en virtuell maskin för några veckor sedan och använde endast detta i några dagar och om det inte hade varit för mixtrandet för att få spel att fungera så hade jag installerat Mint på mina datorer direkt efter detta.
Tröskeln för att börja använda Linux är inte hög längre, jag skulle snarare säga att det är enklare att lära sig än Windows och att Windows har otroligt mycket att lära sig från Linux när det kommer till användarvänlighet. (Mint är dock det jag provat mest, även lite Ubuntu och jag är medveten om att det finns betydligt "svårare" distros att köra).

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Är folk verkligen förvånade? Det har väl varit standard att Windows som gått end of life brukar behöva betalas för att få fortsatt säkerhetssupport? Åtminstone på Enterprise-versionerna har det varit så medan konsumentutgåvorna helt enkelt slutat stödjas och folk har tvingats uppgradera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Om MS går över till prenumerationstjänst för privatpersoner även för Windows så skiter jag i det och går över till Linux.
Svinbra för företag med O365 som prenumerationstjänst så man slipper olika versioner o dyl men nej. Jag tänker inte stötta det här beteendet privat

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Om MS går över till prenumerationstjänst för privatpersoner även för Windows så skiter jag i det och går över till Linux.
Svinbra för företag med O365 som prenumerationstjänst så man slipper olika versioner o dyl men nej. Jag tänker inte stötta det här beteendet privat

Det är inte alls bra för företag då det blir stora problem om man har ett system med en licensmodell men vill gå över till en annan. Många företag ger upp och behåller det gamla systemet.

MS jobbar hårt på att skrämma bort kunder nu.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Det är inte alls bra för företag då det blir stora problem om man har ett system med en licensmodell men vill gå över till en annan. Många företag ger upp och behåller det gamla systemet.

MS jobbar hårt på att skrämma bort kunder nu.

Byta till vad? Alla företagslösningar jobbar med licensmodeller. Vilka gör inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är bara att göra en clean install. Då du har TPM så kommer installationsprogrammet inte klaga på CPU, då den inte kollar CPU:n

Det fungerar faktiskt inte. Jag testade för en tid sedan. Den sa att min CPU inte stöds. Så jag plockade bort en fil ifrån installationen och då fungerade det. Men sen när det kom en uppdatering i form av en ny build så fick jag inte den uppdateringen och kan inte heller ta in den via installationsassistenen utan måste nu göra en ominstallation på nytt. Lite segt att uppdatera datorns builds på detta sätt.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum