Test av fyra AIO-kylare – Phanteks vinner testlabbets gunst

Permalänk
Melding Plague

Test av fyra AIO-kylare – Phanteks vinner testlabbets gunst

Nästa anhalt för testlabbet är inte mindre än fyra stycken AIO-kylare som stångas och tävlar om kungakronan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med tester!!!
Är det väldigt omständligt att slänga in en luftkylare i mixen för referens? en D15 eller Assassin 120 exempelvis. (så till vida att de klarar av att avleda värmen)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Missar målet-bilden ser ut som att den får ca 5/10, ganska bra poäng? Hade varit bättre om pilen satt utanför tavlan

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag har Phanteks-kylaren själv, och instämmer i beskrivningen. Jag har ett hemmabyggt ljudisolerat rackskåp i samma rum, med 200-millimeters Noctuafläktar, och i viloläge hör jag inte datorn över rackskåpets fläktar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Riktigt kul med tester
Kylning är verkligen inte helt lätt på värsting CPU idag och tester som denna hjälper
verkligen att hitta rätt.

Jag hade gärna sett "Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB" i ett liknande test eller som komplettering till testet,
det är ett intressant alternativ med både bra prestanda och VRM kylning.

Hoppas på uppföljning

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig våga köpa något annat än Arctic Cooling Liquid Freezer II 240/360 idag. Det har fungerat i 5+ system i 2+ år utan bekymmer.

6 års garanti är också najs.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Skulle testat Lian Li Galahad II Performance 360, det är en riktigt bra aio 360, väldigt få reviews dock så många missar den

Permalänk
Medlem

Väldig intressant test 👌
Hade dock väldigt gärna sett EKWB Nucleus med, men förstår att man inte kan få med allt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Receptet är så typiskt för dessa företag. Ta i princip samma komponenter som alla andra, släng på branding och RGB-belysning och öka priset kraftigt. Skillnaden här är vilka fläktar och mjukvara som följer med. Tyvärr är det inga recensioner som pekar på skiten de håller på med, så det lär fortsätta med allt mer aggressiv branding och ännu högre prispåslag.

Permalänk
Medlem

För mej är det helt sjukt att den bästa 360mm AIOn jag testat är Corsair H150i Pro som är 5 år gammal. Har fortfarande inte hittat en kylare med lägre behagligare pumpljud än den. Senaste tiden har man kört EK basic som har bra prestanda men inte har de bästa pumpljudet tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

För mej är det helt sjukt att den bästa 360mm AIOn jag testat är Corsair H150i Pro som är 5 år gammal. Har fortfarande inte hittat en kylare med lägre behagligare pumpljud än den. Senaste tiden har man kört EK basic som har bra prestanda men inte har de bästa pumpljudet tyvärr.

Pumpen i Arctic Liquid är helt knäpptyst

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Zero Cool:

Kul med tester!!!
Är det väldigt omständligt att slänga in en luftkylare i mixen för referens? en D15 eller Assassin 120 exempelvis. (så till vida att de klarar av att avleda värmen)

I detta fallet hade jag ingen data på hand för luftkylare med denna specifika processor men tar med mig önskemålet inför eventuella framtida tester.

Skrivet av Petir2:

Riktigt kul med tester
Kylning är verkligen inte helt lätt på värsting CPU idag och tester som denna hjälper
verkligen att hitta rätt.

Jag hade gärna sett "Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB" i ett liknande test eller som komplettering till testet,
det är ett intressant alternativ med både bra prestanda och VRM kylning.

Hoppas på uppföljning

Skrivet av dakke:

Skulle testat Lian Li Galahad II Performance 360, det är en riktigt bra aio 360, väldigt få reviews dock så många missar den

Skrivet av RVX:

Väldig intressant test 👌
Hade dock väldigt gärna sett EKWB Nucleus med, men förstår att man inte kan få med allt.

Tar med mig önskemålen! Det här inledande testet var till stor del för att sätta metodiken för egen del och sondera terrängen för hur intresset ser ut för AIO-tester generellt. Jag tycker det är roligt att göra och skulle gärna bygga ut vår data med fler modeller så jag uppskattar feedbacken 😁

Permalänk
Medlem

Mer sånt här! 👍

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Gärna fler tester av AIO-vattenkylare.

Saknade ett test av vilken klockfrekvens de olika kylarna klarar att få upp processorn i, och om de klarar hålla klockfrekvensen över tid.

Permalänk

Kul med lite kylartest! Önskemål till nästa gång, mät tjockleken på radiatorn med och utan fläktar. I väldigt många chassin går det tyvärr inte att ha tjockare radiatorer som Artic Liquid freezer i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Skulle aldrig våga köpa något annat än Arctic Cooling Liquid Freezer II 240/360 idag. Det har fungerat i 5+ system i 2+ år utan bekymmer.

6 års garanti är också najs.

Fungerar för det mesta inte i mindre chassin under ATX standarden exempelvis, där 240 AIO's är kompatibla.
Detta är pga slangarna kommer direkt ur från toppen av blocket och därmed kommer att vara i vägen för ens sidpanel. För standard ATX chassin däremot är det troligen inga större problem.

Permalänk
Medlem

Kul! Jag saknar som flera Arctic Liquid freezer. Fick för mig att den är bäst i prestanda trots priset? Så en uppdatering med den vore guld 💪🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Pumpen i Arctic Liquid är helt knäpptyst

Stod faktiskt mellan EKs och Arctic när jag valde att skaffa ny. Skaffade EKs då en del tester ex GN, visade att den kylde bättre. Har inte hittat någon som är direkt knäpptyst utan har behagligt hummande ljud medans andra låter väldigt mekaniskt, ojämnt och högt. Kanske kollar in Arctic vid nästa bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Skulle aldrig våga köpa något annat än Arctic Cooling Liquid Freezer II 240/360 idag. Det har fungerat i 5+ system i 2+ år utan bekymmer.

6 års garanti är också najs.

Är inte fläktarna något högljudda? Eller blandar jag ihop den med någon annan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

I ovan test är rangordningen mer eller mindre omvänd och det blir tydligt varför MSI-kylaren uppnådde högre temperaturer än de andra kylarna.

Kortfattat lyckas i9-processorn i testriggen bibehålla den högsta strömbudgeten i våra tester med MSI-kylaren med Corsair-kylaren strax bakom sig. Phanteks-representant håller en stark tredjeplats men här faller Asus-kylaren efter.

Fattar inte riktigt hur detta hänger ihop, kan någon förklara?
Varför har inte strömbudgeten ökat med Asus kylaren som håller lägre temps, tills den inte längre orkar med?
CPUn borde väl brassa på med power tills tempsen drar iväg för mycket?
Och om den inte gör det, varför skiljer det sig mellan kylare, och hur kan den "sämsta" kylaren göra så att CPUn drar på med mer effekt?

Permalänk

jag köpte Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT för ett tag sen, mycket trevlig pjäs tycker jag

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är inte fläktarna något högljudda? Eller blandar jag ihop den med någon annan?

Nej, Arctic har tysta fläktar och ligger i den absoluta toppen vid normaliserad ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Saknar lite mer djup i denna test över vilken volt ni hamnade på vid de olika belastningarna. Kör ni bara auto på det mesta och går efter W enbart? En bild över hwinfo64 med vore, vmin, sa volt hade vart fint, för dessa resultat ni får är otroligt höga i en öppen bänk.
Dessa skall klara 340w vid samma resultat. 61p-45e-50 ring.

Annars skoj att det testas AIO. Finns ju mest Asetek, men Lian Li kör nån egen grej på en av deras Galahad II.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, Arctic har tysta fläktar och ligger i den absoluta toppen vid normaliserad ljudnivå.

Fan, borde köpt på Inet när de kostade 1000kr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel men språkpolis som jag ändå är så lägger jag in en önskan om lite ökad kontroll av stavning och meningsuppbyggnad innan publicering. Det var alldeles för många språkliga fel.

Permalänk
Medlem

Det här var trevlig läsning! Har ännu inte doppat min tår i AIO poolen men hur är det egentligen om man vill ha en så tyst dator som möjligt, låter inte dessa AIO mer än t ex en Noctua luftkylare? Jämför jag decibelvärdena ser det ju ut så men hur ofta behöver en AIO varva upp så det börjar störa för maxvärde är ju en sak, en annan hur det egentligen låter vid normal användning om fläktar inte behöver brusa upp och köras hårt för att kyla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Det här var trevlig läsning! Har ännu inte doppat min tår i AIO poolen men hur är det egentligen om man vill ha en så tyst dator som möjligt, låter inte dessa AIO mer än t ex en Noctua luftkylare? Jämför jag decibelvärdena ser det ju ut så men hur ofta behöver en AIO varva upp så det börjar störa för maxvärde är ju en sak, en annan hur det egentligen låter vid normal användning om fläktar inte behöver brusa upp och köras hårt för att kyla.

En grej du kan göra för att maximera tysthet är att du kopplar pumpen och fläktarna på olika headers (om AIO-designen tillåter detta). Ställ in en mer aggressiv kurva för pumpen och en mindre aggressiv kurva för fläktarna, ofta räcker det ökade flödet för att kyla processorn under de flesta laster utan att varva upp fläktarna allt för mycket.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av huttala:

Fattar inte riktigt hur detta hänger ihop, kan någon förklara?
Varför har inte strömbudgeten ökat med Asus kylaren som håller lägre temps, tills den inte längre orkar med?
CPUn borde väl brassa på med power tills tempsen drar iväg för mycket?
Och om den inte gör det, varför skiljer det sig mellan kylare, och hur kan den "sämsta" kylaren göra så att CPUn drar på med mer effekt?

Det är mycket riktigt som du säger.
Dubbelkollade datan nu och noterade ett märkligt beteende. Den är helt olåst enligt vad jag kan se men kliver inte upp i den klockfrekvens den bör.

Jag startar igång ett nytt test med en gång och uppdaterar diagrammen så fort jag har nya data och återkopplar med vad jag hittar.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är mycket riktigt som du säger.
Dubbelkollade datan nu och noterade ett märkligt beteende. Den är helt olåst enligt vad jag kan se men kliver inte upp i den klockfrekvens den bör.

Jag startar igång ett nytt test med en gång och uppdaterar diagrammen så fort jag har nya data och återkopplar med vad jag hittar.

Låter bra det! Känns ju som att temperaturerna kylarna kan hålla blir väldigt missvisande när CPUn genererar olika mycket värme för varje kylare.
För just den upplåsta delen må tilläggas, allt annat är ju vettigt såklart!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av huttala:

Låter bra det! Känns ju som att temperaturerna kylarna kan hålla blir väldigt missvisande när CPUn genererar olika mycket värme för varje kylare.
För just den upplåsta delen må tilläggas, allt annat är ju vettigt såklart!

Yes precis så. Hela idén med "effekt över tid"-grafen är ju som bekant att redovisa när proppen börjar strypa strömbudgeten för att kylaren inte räcker till. Borde såklart uppmärksammat detta tidigare, men stirrade mig mer blind på värdena för maximal strömbudget snarare än att den faktiskt nådde tillräckligt höga klockfrekvenser.