Ritplatta eller surfplatta?

Permalänk

Ritplatta eller surfplatta?

Jag hoppas något kan hjälpa mig med mina funderingar på ritplatta (med skärm) jämfört med surfplatta.

Jag har en dotter i övre tonåren som periodvis ritar mycket, främst personer, monster och annat i typ serieteckningsstil. Hon jobbar idag med att skissa de huvudsakliga detaljerna på papper, fotar sedan skissen med mobilen och använder sig av ett ritprogram (minns inte vilket) där hon färglägger, skuggar, gör texturer mm i olika lager med sitt finger.

Om jag nu vill ge henne något som har en lite större skärm och har ett verktyg som är bättre att jobba med än ett finger, vad ska jag satsa på, en ritplatta med skärm eller en surfplatta med en penna/stylus?

Om man i första hand vill kunna rita var man än befinner sig, vare sig det är på ett tåg eller i soffan eller när man har rast i skolan, så är väl en surfplatta bäst. Men någonstans har jag för mig att jag läst att pennorna till en surfplatta inte är lika bra som de som hör till en ritplatta. Stämmer det och är det i så fall en stor skillnad när vi talar om en hobby?

Min tänkta prisnivå är helst runt 4000, kan eventuellt gå upp till 5000 om jag hittar något fantastiskt.

Inte apple.

Permalänk
Medlem

Inte apple hoho..., men det går inte att komma ifrån att ipad + pencil är ett fantastiskt verktyg till just det din dotter vill göra, det är vad äldsta sonen och hans estetiskt lagda polare väljer när de vill skissa/rita digitalt. (helst ska det dock vara analogt ). Ritbord verkar vara passe' om man frågar honom. Jag litar på hans omdöme i frågan, han blev antagen till konstfack, men tackade nej då han inte ville börja plugga i år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferretmagic:

Jag hoppas något kan hjälpa mig med mina funderingar på ritplatta (med skärm) jämfört med surfplatta.

Jag har en dotter i övre tonåren som periodvis ritar mycket, främst personer, monster och annat i typ serieteckningsstil. Hon jobbar idag med att skissa de huvudsakliga detaljerna på papper, fotar sedan skissen med mobilen och använder sig av ett ritprogram (minns inte vilket) där hon färglägger, skuggar, gör texturer mm i olika lager med sitt finger.

Om jag nu vill ge henne något som har en lite större skärm och har ett verktyg som är bättre att jobba med än ett finger, vad ska jag satsa på, en ritplatta med skärm eller en surfplatta med en penna/stylus?

Om man i första hand vill kunna rita var man än befinner sig, vare sig det är på ett tåg eller i soffan eller när man har rast i skolan, så är väl en surfplatta bäst. Men någonstans har jag för mig att jag läst att pennorna till en surfplatta inte är lika bra som de som hör till en ritplatta. Stämmer det och är det i så fall en stor skillnad när vi talar om en hobby?

Min tänkta prisnivå är helst runt 4000, kan eventuellt gå upp till 5000 om jag hittar något fantastiskt.

Inte apple.

Min son använde mycket ritplatta ett tag, dock var den skärmlös och kopplad till en PC. Du kan t.ex kika på Wacoms ritplattor som länge varit goto märket. Det finns en modell som heter Wacom ONE med en 13" skärm som kostar runt 3000:- . Jag misstänker dock att det idag finns andra tillverkare som smugit sig nära eller förbi i prestande/pris. Ritplattor i det prisspann du eftersöker behöver kopplas mot en pc/mac eller android enhet för att fungera, ska fungera fint att koppla mot en telefon om jag förstått det rätt men dubbelkolla för säkerhets skull. Efter dagar av studier köpte jag min sons ritplatta begagnat, då fanns det många begagnade ritplattor på blocket och på andra annons sidor borde vara så nu också. Länkar till en recension jag hittade:

https://youtu.be/SBlliNcRKNw?si=_p5k4lD0E3X8pPd7

Glhf!

Permalänk
Medlem

För detta ändamål så finns det tyvärr ingen anledning att köpa surfplatta om du prompt vägrar iPad + Pencil.

Ritplatta kan vara ett alternativ, men varken min dotter som går Grafisk Design på gymnasiet eller min syster som arbetar med att teckna och måla och som faktiskt fortfarande använder ritplatta, tycker att det är något att ha.

Kan inte skriva meningar.
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har båda alternativenen - tror det beror på stor del hur fäst hon är vid den mjukvaran hon använder. Byter man till en surfplatta finns det ju stor sannolikhet att annat man behöver hitta något nytt. Ärligt talat - fråga henna vad hon föredrar - du förlorar lite överraskningen men hon får vad hon behöver (och vilken tonåring gillar inte att bli behandlad som en vuxen).

En surfplatta har ju definitivt bredare användningsområd. Jag tycker apples pencil 2 står sig bra mot min ritplatta- men jag är långt ifrån expert.

Permalänk
Medlem

Som andra redan nämnt så är ipad med penna fantastiskt att rita på men kostar som en hygglig laptop.
Jag använder även en wacomplatta utan skärm som borde rymmas i din budget.
Köp inte den minsta.
Dock är tröskeln högre där. Det kräver en del övning.

Ett alternativ kan kanske vara begagnat.
Tror att vanliga ipad har stöd för penna från gen 6 (obs! Kolla denna fakta innan du köper).
Där kan du kanske komma ner i vettigt pris.
Jag kör procreate på en ipad pro 2:gen och det flyter på förvånansvärt bra.

Permalänk

Wacoms ritskärmar är rätt trevliga men nya kostar de en halv förmögenhet och långt utanför din budget tyvärr.

Men ingen koll på andra alternativ eller hur begagnatmarknaden ser ut.

En polare gjorde niten att köpa en surfplatta att rita på men slutade med att han efter en månad la ut ytterligare 25 papp på en wacom ritskärm för han tyckte plattan presterade som han ville.

Jag som högst oproffesionell sträckgubbsritare hade nog varit nöjd med surfpaddan men en som lever för det hade den troligen blivit hyllvärmare.

Tror det var denna han köpte.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4710156

Kan va värt att kolla vad en begagnad går på eller någon av lillebrödrarna men skulle inte gå under 16" och håller med honom om att den är väldigt trevlig att leka med och sin egna dator så helt bärbar om det är rätt jag länkade deras namn är lite förvirrande...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

För detta ändamål så finns det tyvärr ingen anledning att köpa surfplatta om du prompt vägrar iPad + Pencil.

Ritplatta kan vara ett alternativ, men varken min dotter som går Grafisk Design på gymnasiet eller min syster som arbetar med att teckna och måla och som faktiskt fortfarande använder ritplatta, tycker att det är något att ha.

Menar du att det enda som man kan rita på är en iPad? (Om nu de du känner som har ritplattor inte gillar dem.)
Vad är det som specifikt är så mycket bättre med iOS jämfört med Android när det kommer till att just rita?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Min son använde mycket ritplatta ett tag, dock var den skärmlös och kopplad till en PC. Du kan t.ex kika på Wacoms ritplattor som länge varit goto märket. Det finns en modell som heter Wacom ONE med en 13" skärm som kostar runt 3000:- . Jag misstänker dock att det idag finns andra tillverkare som smugit sig nära eller förbi i prestande/pris. Ritplattor i det prisspann du eftersöker behöver kopplas mot en pc/mac eller android enhet för att fungera, ska fungera fint att koppla mot en telefon om jag förstått det rätt men dubbelkolla för säkerhets skull. Efter dagar av studier köpte jag min sons ritplatta begagnat, då fanns det många begagnade ritplattor på blocket och på andra annons sidor borde vara så nu också. Länkar till en recension jag hittade:

https://youtu.be/SBlliNcRKNw?si=_p5k4lD0E3X8pPd7

Glhf!

Tack!
Ja, jag har tittat lite på Wacoms olika varianter. Det jag ser som en nackdel är att alla måste kopplas till en annan enhet och hon vill ju kunna rita där hon befinner sig, även hos en kompis eller i skolan eller så, och då funkar det inte om man är låst till en dator. Om man behöver mobilen blir det visserligen mer mobilt, men jag vet att hon kommer bli frustrerad när hon måste zooma och vrida på en annan skärm än den hon ritar på. För jag har förstått att det är så det funkar.
Om jag skulle gå upp i prisspann, tror du att det finns ritplattor med skärm som har touchskärm så de kan användas helt utan koppling till annan enhet? Jag är lite osäker på hur jag söker för att få fram just den informationen.
Tack för länken! Ska kolla på fler av hans videor.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Jag har båda alternativenen - tror det beror på stor del hur fäst hon är vid den mjukvaran hon använder. Byter man till en surfplatta finns det ju stor sannolikhet att annat man behöver hitta något nytt. Ärligt talat - fråga henna vad hon föredrar - du förlorar lite överraskningen men hon får vad hon behöver (och vilken tonåring gillar inte att bli behandlad som en vuxen).

En surfplatta har ju definitivt bredare användningsområd. Jag tycker apples pencil 2 står sig bra mot min ritplatta- men jag är långt ifrån expert.

Jag har pratat lite med henne, även om vi inte satt oss ned och gått igenom detaljer (hon studerar utomlands just nu så det blir korta konversationer).
Det var hon som först nämnde ritplatta men efter att vi pratat om hur hon tänker sig att hon vill arbeta så förstod jag att hon inte hade koll på hur de fungerade, och det hon ser framför sig är i princip en större telefon där hon gör ungefär det hon gör idag men med en penna. Och då blir det ju en surfplatta.

Vi är båda väldigt inkörda på Android och det känns inte bra att köpa något dyrt med ett helt annat system än allt annat hon använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferretmagic:

Tack!
Ja, jag har tittat lite på Wacoms olika varianter. Det jag ser som en nackdel är att alla måste kopplas till en annan enhet och hon vill ju kunna rita där hon befinner sig, även hos en kompis eller i skolan eller så, och då funkar det inte om man är låst till en dator. Om man behöver mobilen blir det visserligen mer mobilt, men jag vet att hon kommer bli frustrerad när hon måste zooma och vrida på en annan skärm än den hon ritar på. För jag har förstått att det är så det funkar.
Om jag skulle gå upp i prisspann, tror du att det finns ritplattor med skärm som har touchskärm så de kan användas helt utan koppling till annan enhet? Jag är lite osäker på hur jag söker för att få fram just den informationen.
Tack för länken! Ska kolla på fler av hans videor.

De flesta Wacom är antingen bara en skärm eller en ritplatta utan skärm. Och deras "dator" är svindyr vi pratar för proffs inom arbete.
Men vad menar du med zooma och vrida? Allt det gör man på plattan.
Jag köpte en Wacom intuos M till sambon och hon kör på PC (trådlöst med bluetooth) och sitter i soffan. Behöver ingenting mer än ritplattan och tillhörande pennan för att rita och styra windows. (Tangentbord krävs för skrift).
Köper du en med inbyggd skärm så behöver man ju då inte titta på TVn samtidigt som man ritar utan kan sitta som en surfplatta, med bluetooth till en PC.
Kan rekommendera Clip studio paint (PRO) eller om hon vill göra mer avancerade grejer EX.
"Vid köp av intuos M så får man detta paket just nu.

With this product you receive 6 software packages for a single operating system:
Corel® Painter® Essentials™ 8
Corel® Aftershot™ Pro 3
CLIP STUDIO PAINT PRO (2 år)
Boris FX Optics
Skylum Luminar Neo
Bluescape
"

Oavsett så vill man vara helt standalone tror jag att Ipad med penna var det bästa alternativet när jag kikade för ett par år sen. Inom rimlig budget DVS.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av ferretmagic:

Tack!
Ja, jag har tittat lite på Wacoms olika varianter. Det jag ser som en nackdel är att alla måste kopplas till en annan enhet och hon vill ju kunna rita där hon befinner sig, även hos en kompis eller i skolan eller så, och då funkar det inte om man är låst till en dator. Om man behöver mobilen blir det visserligen mer mobilt, men jag vet att hon kommer bli frustrerad när hon måste zooma och vrida på en annan skärm än den hon ritar på. För jag har förstått att det är så det funkar.
Om jag skulle gå upp i prisspann, tror du att det finns ritplattor med skärm som har touchskärm så de kan användas helt utan koppling till annan enhet? Jag är lite osäker på hur jag söker för att få fram just den informationen.
Tack för länken! Ska kolla på fler av hans videor.

Som jag sa wacom har sina egna surfplattor typ.
https://www.dustin.se/product/5011152144/mobilestudio-pro-16-...

Men de ligger långt över din budget och närmre priset för en bättre begagnad lite äldre bil tyvärr.

Men de är nog bland top of the line när det kommer till ritfunktionen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Wacoms ritskärmar är rätt trevliga men nya kostar de en halv förmögenhet och långt utanför din budget tyvärr.

Men ingen koll på andra alternativ eller hur begagnatmarknaden ser ut.

En polare gjorde niten att köpa en surfplatta att rita på men slutade med att han efter en månad la ut ytterligare 25 papp på en wacom ritskärm för han tyckte plattan presterade som han ville.

Jag som högst oproffesionell sträckgubbsritare hade nog varit nöjd med surfpaddan men en som lever för det hade den troligen blivit hyllvärmare.

Tror det var denna han köpte.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4710156

Kan va värt att kolla vad en begagnad går på eller någon av lillebrödrarna men skulle inte gå under 16" och håller med honom om att den är väldigt trevlig att leka med och sin egna dator så helt bärbar om det är rätt jag länkade deras namn är lite förvirrande...

Vet du vilken surfplatta som kompisen inte var nöjd med?

Tanken är ju här en liten uppgradering från att sitta med sin mobil, men det är fortfarande en hobby, inget hon lever för, så 25000 kr är inte intressant i dagsläget, även om jag förstår att det är då man får riktigt bra saker.

Permalänk
Skrivet av ferretmagic:

Vet du vilken surfplatta som kompisen inte var nöjd med?

Tanken är ju här en liten uppgradering från att sitta med sin mobil, men det är fortfarande en hobby, inget hon lever för, så 25000 kr är inte intressant i dagsläget, även om jag förstår att det är då man får riktigt bra saker.

Se ovan inlägg.

Jag hitta vilken det var å de har gått upp typ 10000 sen han köpte sin med lite äldre hårdvara i den.

Den han köpte kom med win 7 så var en äldre modell som kördes i. Win 10 på så de har funnits ett tag på marknaden så en begagnad går säkert att hitta men frågan är hur de ligger prismässigt.

Edit: Inte var nöjd med ja du de minns jag inte... Ä rätt länge sen nu iaf ett par år sedan.

Va nån windows padda surface pad kanske eller nått har för mig de såldes med ritskärm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ipad och Apple Pencil är det bästa som finns för detta ändamål. Enda alternativen som finns är sunkiga Android-plattor.

Finns inget annat om det ska vara portabelt och trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ipad och Apple Pencil är det bästa som finns för detta ändamål. Enda alternativen som finns är sunkiga Android-plattor.

Finns inget annat om det ska vara portabelt och trådlöst.

Har inte samsung plattor med tillhörande penna längre?
Det var dock mycket längesedan jag ägde en av deras åttatummare.
Då fanns iallafall sketchbook att använda för tecknande och målning. Det är i så fall ett rätt kompetent program även om jag personligen föredrar Procreate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferretmagic:

Tack!
Ja, jag har tittat lite på Wacoms olika varianter. Det jag ser som en nackdel är att alla måste kopplas till en annan enhet och hon vill ju kunna rita där hon befinner sig, även hos en kompis eller i skolan eller så, och då funkar det inte om man är låst till en dator. Om man behöver mobilen blir det visserligen mer mobilt, men jag vet att hon kommer bli frustrerad när hon måste zooma och vrida på en annan skärm än den hon ritar på. För jag har förstått att det är så det funkar.
Om jag skulle gå upp i prisspann, tror du att det finns ritplattor med skärm som har touchskärm så de kan användas helt utan koppling till annan enhet? Jag är lite osäker på hur jag söker för att få fram just den informationen.
Tack för länken! Ska kolla på fler av hans videor.

Nu ska vi se här

Det finns fristående Android tabletter med ritande i fokus, klistrar länk till PicassoTab XL i den prisklass du tänkt dig. Recensenter verkar tycka den är ok, de flesta recensenter kör proffsgrejer till vardags och betonar också att det är skillnad, både i mjukvara ch hårdvara. Tyckte dock du sa att din dotter redan ritade i Android miljö så det ska ju inte vara ett problem:

https://www.amazon.se/PicassoTab-bonusartiklar-frist%C3%A5end...

Sedan hittade jag en samsung platta till rejält nedsatt pris, lite över de 3k du sagt men länkar till den också:

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Mao, det finns tabletter med inriktning på artistiskt ritande. Egentligen duger ju vilken platta som helst med en penna/stylus men är ju bra om plattan lirar så som det är tänkt med pennan. Hoppas det löser sig

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Har inte samsung plattor med tillhörande penna längre?
Det var dock mycket längesedan jag ägde en av deras åttatummare.
Då fanns iallafall sketchbook att använda för tecknande och målning. Det är i så fall ett rätt kompetent program även om jag personligen föredrar Procreate.

Samsung har säkert kvar sina plattor, och Xiaomi har en med penna också. De har ju dock inget att sätta emot Ipads och Apples penna, samt Procreate.