Svenska e-sportförbundet ger ut ordbok över det grova språket inom gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Inte för att spela ner detta. Men har det inte alltid varit standard att kalla alla för diverese skälsord? Angry german kid är ju en legend av en anledning.

Syftar på random games och inte officiella matcher, att det skulle tolereras där känns långsökt.

Sen kanske orden är lite olika beroende på kön, men killar får ju också skit, vet inte hur många "dödshot" etc. jag fått?

Sen tycker jag att vi skulle ha kommit längre gällande vad som är "skojigt skitsnack" och rent hot från 2003.
Ska man vara petig så klagade också arga tyska ungen på att spelet tog så lång tid på sig att starta och att han sedan förlorade.

Kan inte ens komma ihåg hur många gånger man har blivit nerklankad på sin sexualitet eller kallats för hora av andra spelade bara för att de är dåliga förlorare.

Att man lyfter att sånt här inte ska vara okej ser jag som ett tecken på mognad och progression.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Föräldrar har ett stort ansvar för att tygla sina barns beteende när det blivit uppenbart fel. Låter inte bra när man hör ungarna skrika att du borde få cancer och dö.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men vi är alla ansvariga att slå ner på personer så att det sociala straffet blir kännbart när någon inte uppför sig på ett bra sätt.

Det är en trevlig tanke, men knappast genomförbart i praktiken. Social bestraffning fungerar i den vanliga idrotten för att den är geografiskt och socialt förankrad i närområdet. Beter du dig dåligt så får du personligen, ett dåligt rykte och ingen vill spela med dig.

Men när spelarna är tiotusentals eller rentav hundratusentals från över hela världen, så tappar social bestraffning all makt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men helt ärligt, skulle du bara acceptera att nån gick fram till dig och kallade dig...whatever den där ordboken har för ord i sig...?

Sen...så får jag nog ta ett snack med min 9-åring. Han svär på engelska när han spelar Rocket league och går verkligen igång...nu får han inte ha någon mic så bara vi som hör honom iofs

Det skulle jag troligen inte, beroende på situation. Tycker som sagt inte det är okej, men samtidigt lite tycker jag får kunna ta. Brukar bli så med mycket adrenalin etc.

Sen som någon annan sa så ändras ju vad för ord som är dåliga, när jag gick i lågstadiet var det som för denne att "CP" var det värsta man kunde säga och därför användes det. Nu är det andra ord.

Skrivet av Sarato:

Sen tycker jag att vi skulle ha kommit längre gällande vad som är "skojigt skitsnack" och rent hot från 2003.
Ska man vara petig så klagade också arga tyska ungen på att spelet tog så lång tid på sig att starta och att han sedan förlorade.

Kan inte ens komma ihåg hur många gånger man har blivit nerklankad på sin sexualitet eller kallats för hora av andra spelade bara för att de är dåliga förlorare.

Att man lyfter att sånt här inte ska vara okej ser jag som ett tecken på mognad och progression.

Det är bra att det tas upp, bara det görs på ett bra sätt och inte spelar ner en viss grupps "hot"/"attacker".

Sen tycker jag väl att det är en sak som de flesta växer ifrån, man var ju mycket mera vulgär i orden när man var i "cooling" fasen vid 14-17 års åldern kontra vad man är nu. 30+.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Sen tycker jag väl att det är en sak som de flesta växer ifrån, man var ju mycket mera vulgär i orden när man var i "cooling" fasen vid 14-17 års åldern kontra vad man är nu. 30+.

Jag önskar att det var så men känns som att många (särskilt amerikaner) är fast i den fasen klart längre och när man hör 30-plussare kalla en för "faggot" online så tappar jag mest tron på mänskligheten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är en trevlig tanke, men knappast genomförbart i praktiken. Social bestraffning fungerar i den vanliga idrotten för att den är geografiskt och socialt förankrad i närområdet. Beter du dig dåligt så får du personligen, ett dåligt rykte och ingen vill spela med dig.

Men när spelarna är tiotusentals eller rentav hundratusentals från över hela världen, så tappar social bestraffning all makt.

Verkligen, men alla har människor omkring sig som behöver reagera

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag önskar att det var så men känns som att många (särskilt amerikaner) är fast i den fasen klart längre och när man hör 30-plussare kalla en för "faggot" online så tappar jag mest tron på mänskligheten.

Lite off-topic men hur vet man att någon är 30-plussare? Måste man ange ålder eller så? Jag spelar bara single player, så jag har dålig koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det är sorgligt att folk skriver skit och knappt ens tänker på vad de gör, och på onlineplattformar borde det modereras bättre så att dessa blir temporärt bannad i varierande längd beroende på grovhet och frekvens. Handling och konsekvens etc.

Men artikeln är också rätt kass.

1. Ingen länk till eller exempel från ordboken.

2. Den intervjuade personen antyder att det språkbruket accepteras inom e-sporten (~ "det skulle aldrig accepteras någon annanstans"), men det finns inte med någon motfråga eller förtydligande från journalisten i artikeln.

3. Som vanligt bortses det ifrån män i sådana här sammanhang. "Det handlar om kränkningar mot minoriteter, kvinnor och funktionsvarierade personer." Så antingen hittade de inga exempel på skitsnack mot/om män (osannolikt), eller så struntade de i det bara. Vet inte hur många gånger jag fått kommentarer (främst från arga noobs som blir thrashade, eller folk som försöker vara översittare), men eftersom jag bryr mig blanka fan om dem så ber jag dem vänligt att dra åt h-vete och blockar dem x)

Dem tycker förmodligen inte att män är så klena i huvudet att vi behöver deras försvar (till skillnad från barn, minoriteter och kvinnor som måste skyddas från allt). Vet inte hur annars jag ska tolka det?
Folk överlag har blivit såna jävla syltryggar om du frågar mig.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

PA summerade fenomenet rätt bra för snart 20 år sedan:

Och vad får förbundet att tro att det accepteras?
Ignoreras kanske, men inte accepteras.

Och gå på vilken "vanlig" lagsport som helst oavsett ålder på spelarna och du får höra exakt lika hårresande fraser från både publik och spelare.
Den största skillnaden mellan e-sport och "vanlig" sport är ju att man i den virtuella världen kan muta och oftast även ignorera andra spelare.
Och i väl modererade spel/forum så åker ban-hammaren snabbt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Lite off-topic men hur vet man att någon är 30-plussare? Måste man ange ålder eller så? Jag spelar bara single player, så jag har dålig koll.

Det är inte alltid man ser det. I vissa fall kan man se födelsedatum på användares profiler och ibland har folk födelsedatum i sina profilnamn. Endast då kan man egentligen veta hur gamla dem är såvida man inte frågar (vilket jag ofta gör när jag hör någon som låter äldre som beter sig illa online).

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att detta uppmärksammas nu när det mer eller mindre är vardag att tjejer/kvinnor spelar i lika bred utsträckning som killar.

Det har alltid hört till att sånt här förekommer, även tidigare när en överväldigande andel var killar/män.

Säger inte att det gör det hela ok givetvis, mer en observation.

Gissningsvis en del i den generella förändring vi ser i samhället idag, där det blir allt viktigare hur mottagaren av tal upplever något.

Detta är dock intressant av flera skäl, det finns alltså en rörelse (generellt) som aktivt arbetar för att moderera hur man ska få och inte ska få uttrycka sig. Den är tämligen stark och högljudd dessutom. Nu är detta en mer generell observation och snarare indirekt mer än något kopplad till denna artikel. Detta har jag svårt att acceptera personligen rakt av då jag anser att yttrandefriheten (oavsett grovhet) står öven den personliga integriten, så även grupper. Såvida det inte blir fysiskt är det godtagbart, öppenheten som är en av vårt samhälles grundpelare sköter detta åt oss och personer som faller allt för långt utanför norm eliminerar sig själva från sociala aspekter genom sina oacceptabla uttalanden.

I slutändan tror jag att mycket av detta kokar ner till hur hormoner fungerar olika för män och kvinnor. Kollar man på åldern av dessa så kanske det även kan vara en fingervisning, då det är fler än färre unga män, vilka då har högre testosteronhalter. Inte underskatta hormoners effekter på hur vi är som personer. Dock givet ovan är det givetvis nte rimligt att bli utsatt för uttryck som "jag ska v*ldta dig".

Det är dock absolut inte så svart eller vitt som jag föreställer mig att vissa ser på saken. Att tvinga folk till anpassning, språkligt, beteende eller på annat vis är sällan en god ide och personligen så ser jag väldigt gärna att denna debatt inte rusas igenom utan att få tillräckligt samtal.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Folk verkar se detta ur sin egen manliga synvinkel. Då tror jag det är lätt att ta det med en klackspark. Det värsta jag blivit kallad är väl att jag suger eller liknande. Kvinnor och tjejer får så ofantligt mycket mer skit så jag tror inte ni inser hur illa det är. Man hör så många historier om hur en tjej bara säger hej på voice och direkt får massa skit kastat på sig. Inga milda saker heller, som i exemplet är det hot om våldtäkt, våld, och alla möjliga grova brott. Det är i mina ögon ett stort problem, inte bara för att tjejer får skit men också skapar en kultur bland unga män som garanterat smittar av sig i hur de agerar i de verkliga livet.

Jag tror också att många av oss är lite äldre vilket påverkar på hur vi ser det. När någon kallar mig saker i dota 2 så bryr jag mig inte men en 13 årig tjej som blir hotad med våldtäkt kommer inte ta det på samma sätt kan vi nog garanterat anta

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade i nyheten är det anordnas ett dedikerat dammästerskap inom ett område där båda könen utan tvekan tävlar på samma grunder. Känns lite udda på något vis. Generellt finns väl ändå uppdelningen när ena könet har ett klart övertag, vilket män har inom alla direkt fysiska sporter.

Men E-sport? Känns bara konstigt att dela upp det där är min spontana tanke. Men är kanske så att på topp-nivå är kvinnor lite nykomlingar och inte är på samma nivå ännu att man kan blanda?

Edit
Boken är väl bra, antar jag? Tveksamt att den kommer göra någon större skillnad dock men kan kan väl hoppas att folks attityd på nätet förbättras över tid.
/Edit

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Detta har jag svårt att acceptera personligen rakt av då jag anser att yttrandefriheten (oavsett grovhet) står öven den personliga integriten, så även grupper. Såvida det inte blir fysiskt är det godtagbart, öppenheten som är en av vårt samhälles grundpelare sköter detta åt oss och personer som faller allt för långt utanför norm eliminerar sig själva från sociala aspekter genom sina oacceptabla uttalanden.

Fast det är inte yttrandefrihet att kalla folk för elakheter bara för att man inte använder våld emot dem:

Sitter du och skriker åt folk på en biograf eller under en teaterpjäs så kommer du också bli utslängd oavsett hur mycket "yttrandefrihet" du än påstår dig ha.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Detta är dock intressant av flera skäl, det finns alltså en rörelse (generellt) som aktivt arbetar för att moderera hur man ska få och inte ska få uttrycka sig. Den är tämligen stark och högljudd dessutom. Nu är detta en mer generell observation och snarare indirekt mer än något kopplad till denna artikel. Detta har jag svårt att acceptera personligen rakt av då jag anser att yttrandefriheten (oavsett grovhet) står öven den personliga integriten, så även grupper. Såvida det inte blir fysiskt är det godtagbart, öppenheten som är en av vårt samhälles grundpelare sköter detta åt oss och personer som faller allt för långt utanför norm eliminerar sig själva från sociala aspekter genom sina oacceptabla uttalanden.

Nej, det är inte ok att uppföra dig hur som helst, har inget med yttrandefrihet att göra. Som @Sarato också anmärker på så kan vi lämna yttrandefriheten åt andra, detta handlar inte om den. Om du uppför dig som ett svin så ska det få konsekvenser.

Skrivet av Sarato:

Sitter du och skriker åt folk på en biograf eller under en teaterpjäs så kommer du också bli utslängd oavsett hur mycket "yttrandefrihet" du än påstår dig ha.

Yepp, social bestraffning, men som är väldigt mycket svårare med anonymiteten som internet erbjuder

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"C4K4 BLY4T", klottrat över en hel sida för det är typ allt man hör i CS2.
Jag tolkar det som "psyka blyet" dvs att man försöker få mental kontroll på patronerna, men jag vet vad det betyder och tar inte åt mig, då det oftast är riktat till någons avatar och inte personen som rycker i spakarna.

Trodde de pratade om Portugal 🇵🇹 bara:
https://old.reddit.com/r/PORTUGALCYKABLYAT/

Men om ämnet:
Tycker de borde införa liknande system som sydkorea där spelande binds till ens personnummer och bans blir mer träffande

Permalänk
Medlem

Då världen består av diverse folkslag/religioner/grupperingar som avskyr varandra är det omöjligt att generellt få ett behagligt och vårdat spelklimat online. Sen kan varje spel sätta in åtgärder men överlag är det kört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Detta är dock intressant av flera skäl, det finns alltså en rörelse (generellt) som aktivt arbetar för att moderera hur man ska få och inte ska få uttrycka sig. Den är tämligen stark och högljudd dessutom. Nu är detta en mer generell observation och snarare indirekt mer än något kopplad till denna artikel.Detta har jag svårt att acceptera personligen rakt av då jag anser att yttrandefriheten (oavsett grovhet) står öven den personliga integriten, så även grupper. Såvida det inte blir fysiskt är det godtagbart, öppenheten som är en av vårt samhälles grundpelare sköter detta åt oss och personer som faller allt för långt utanför norm eliminerar sig själva från sociala aspekter genom sina oacceptabla uttalanden.

Varför?

Först och främst får man ignorera att yttrandefrihet i praktiken snarare medger att man har rätt att sprida de flesta typer av åsikter utan ingripande från staten, än att man ska få säga vad som helst till vem som helst utan konsekvenser eller att någon försöker hindra en. Men om man ignorerar det, är detta seriöst något du står för? Typ att om någon vill komma in hos dig och konstant berätta hur kass du är (eller för den delen vad som helst personen vill berätta för dig), så är du ok med det, eftersom att yttrandefrihet står över personlig integritet?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Tur att sånt här inte fanns på den tiden en annan åkte på lan eller spelade kompetitiva spel online för den delen. Man kan inte förklara för någon utomstående varför subkulturen är på ett visst sätt och de kan aldrig förstå, bara dekonstruera. Samma grej med fotboll, jag förstår inte att någon orkar kolla på det och än mindre sjunga riktigt grova ramsor om motståndarna men jag vill inte gå in med penpinnen på norra stå för det.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde de pratade om Portugal 🇵🇹 bara:
https://old.reddit.com/r/PORTUGALCYKABLYAT/

Men om ämnet:
Tycker de borde införa liknande system som sydkorea där spelande binds till ens personnummer och bans blir mer träffande

Hmm intressant länk.
Jag håller inte med dig att spelande ska bindas till personnummer, förstår du hur det skulle kunna missbrukas?
Anonymitet är det bästa skyddet mot diskriminering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Behöver en ordbok så att jag kan lära mig alla nya nedsättande ord som folk hittat på. Ibland är de svårt å hänga med trenderna när man blir äldre.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
SpelClockers

För att få bort toxicity behöver vi se till att det finns folk runtomkring som vågar säga till online när någon får elak kommentar eller liknande. Att vara tjej idag och spela online spel är inte lätt. Jag vet personer som inte pratar i sin mic, har könsneutrala namn eller enbart spelar med sina tjejkompisar.

Just för att de är så trötta på att få höra elaka kommentarer eller liknande. Jag kan bara ta från mitt perspektiv, jag provade CoD: MW3 i helgen. Jag undvek att använda min mic, för jag vet vad som kommer att hända om jag skulle börja prata.

Det finns en stor anledning till att det är mindre tjejer som håller på med E-sport och spelar online spel idag. Vi i Female Legends har gjort en studie på detta, där titeln på studien heter: "Gå tillbaka till köket - Varför finns det inga tjejer i E-sport?"
Läs den här gratis, den är bra! https://drive.google.com/file/d/1b78sLFroLs3Jlu6Ay2vhA8S5htOX...

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hmm intressant länk.
Jag håller inte med dig att spelande ska bindas till personnummer, förstår du hur det skulle kunna missbrukas?
Anonymitet är det bästa skyddet mot diskriminering.

Alltså man behöver inte fronta sitt personnummer till andra, men blir du blockad i SC2 så blir du blockad på steam också. Allt onlinespelande synkar, det är det viktiga

Du behöver inte heta ditt riktiga namn

Poängen är att få bort sådana personer och inte låta dem fortsätta i andra spel eller genom att skapa nytt konto

Permalänk
Medlem

Nu har man gått igenom en resa för att hitta denna "ordbok".
(Den resan kan nästan jämföras hur ens föräldrar kom till skolan eller att leta på sida 2 i google search)
https://gamingsnacket.se/ordbok/

Såg hemsidan hänvisades från deras "Linkedin" konto

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

Nu har man gått igenom en resa för att hitta denna "ordbok".
(Den resan kan nästan jämföras hur ens föräldrar kom till skolan eller att leta på sida 2 i google search)
https://gamingsnacket.se/ordbok/

Såg hemsidan hänvisades från deras "Linkedin" konto

https://i.ibb.co/4trWpW6/Sk-rmbild-2023-12-05-162353.png

Hmm ja jag måste då säga att tolkningen av flera av uttrycken känns väldigt konstiga.

"Bot" brukar ju användas för att anklaga folk för fusk, att de har omänskliga reflexer och träffsäkerhet.
"Buren" antar att de menar "Carried", vilket har noll att göra med kön utan syftar ju på att en spelare inte drar sitt strå till stacken, så att säga.
"Cheesing" brukar ha att göra med att man försöker kringå avsedd spelmekanik för att göra saker lättare för sig, eller uttnyttjar en uppenbar bugg eller designfel.
"Disgusting", varför är detta ens med på listan? Det är ju ett vanligt ord och betyder exakt likadant som i vilket sammanhang som helst, och hör inte till "gaming kultur".
"Döda", återigen varför är detta ens här?
"Rape", ja det kan användas som hot mot kvinnor, men det är också väldigt vanligt att det används som ett uttryck för att man blir helt förstörd/dödad i ett spel, och man har inget som man kan sätta emot ex: "Where are you guys? I'm getting raped by the other team!".

osv..

Tycker även det är problematiskt hur vinklade beskrivningarna är, och försöker skildra det som det är främst tjejer som är offrena, som tex med Doxxing: "Det är vanligt förekommande att tjejer blir doxade." Doxxing är ju något som folk utsätts för oavsett kön.

Att sidan sedan också drivs delvist av Svenska Spel känns ju ännu mindre seriöst.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Som vanligt bortses det ifrån män i sådana här sammanhang.

Tenderar inte undersökningar visa att män får ta emot mer verbala angrepp än vad kvinnor får? Vilket skulle spegla samhället i sin helhet då män utsätts för betydligt mer och grövre fysiskt våld än vad kvinnor gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hmm ja jag måste då säga att tolkningen av flera av uttrycken känns väldigt konstiga.

"Bot" brukar ju användas för att anklaga folk för fusk, att de har omänskliga reflexer och träffsäkerhet.
"Buren" antar att de menar "Carried", vilket har noll att göra med kön utan syftar ju på att en spelare inte drar sitt strå till stacken, så att säga.
"Cheesing" brukar ha att göra med att man försöker kringå avsedd spelmekanik för att göra saker lättare för sig, eller uttnyttjar en uppenbar bugg eller designfel.
"Disgusting", varför är detta ens med på listan? Det är ju ett vanligt ord och betyder exakt likadant som i vilket sammanhang som helst, och hör inte till "gaming kultur".
"Döda", återigen varför är detta ens här?
"Rape", ja det kan användas som hot mot kvinnor, men det är också väldigt vanligt att det används som ett uttryck för att man blir helt förstörd/dödad i ett spel, och man har inget som man kan sätta emot ex: "Where are you guys? I'm getting raped by the other team!".

osv..

Tycker även det är problematiskt hur vinklade beskrivningarna är, och försöker skildra det som det är främst tjejer som är offrena, som tex med Doxxing: "Det är vanligt förekommande att tjejer blir doxade." Doxxing är ju något som folk utsätts för oavsett kön.

Att sidan sedan också drivs delvist av Svenska Spel känns ju ännu mindre seriöst.

Nu är du ju lite enögd.
Bot menar i alla cirklar och spel jag spelat att man är lika dålig som en bot, just för att bottar suger. Har aldrig hört någon blivit kallad bot för att man fuskar, det är snarare scripter osv som är för fusk.
Buren kan ju alla bli som du säger men varje gång en tjej når hög rank så kommenterar killar att tjejen blivit buren, det är typ en universal kommentar alla hög rankade tjejer får, killar kan få den också givetvis men kvoten där är nästan löjlig.
Kontexten av "rape" är ju det som är relevant, tjejer får ofta hör att man ska våldta dem, visst det används också i termen du nämner men problemet ligger ju i att tjejer får höra att de personligen ska bli våldtagna.

Trodde ärligt swec skulle vara en mognare community än det visar sig här, istället är det massor med kommentarer om att "men killar då" och "grow a pair". Det är som med våld i hemmet, händer det killar? Ja men problemet är att majoriteten av offren är kvinnor och de som far mest illa. Blir killar trakasserade online? Ja givetvis men tjejer får så mycket grövre skit mot sig och kvoten av tjejer och killar gör att de oftare utsätts. Jag kan lova dig att nästan alla kvinnor som spelar spel där majoriteten av spelarna är män har blivit utsatt för grova kommentarer om de outat sig som tjej. Man vill ju givetvis stoppa alla trakasserier men det är löjligt hur folk uttrycker sig här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tenderar inte undersökningar visa att män får ta emot mer verbala angrepp än vad kvinnor får? Vilket skulle spegla samhället i sin helhet då män utsätts för betydligt mer och grövre fysiskt våld än vad kvinnor gör.

Kanske för att fler män spelar?

Vill se nån seriös undersökning iaf

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kanske för att fler män spelar?

Män som regel är mycket snabbare på att attackera andra män än vad de är på att attackera kvinnor. Varför skulle detta beteende avvika online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Män som regel är mycket snabbare på att attackera andra män än vad de är på att attackera kvinnor. Varför skulle detta beteende avvika online?

Absolut, det är ett rimligt argument, men det är nog inte det enda

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT