Nvidia: RTX-teknik finns nu i 500 spel

Permalänk
Melding Plague

Nvidia: RTX-teknik finns nu i 500 spel

När Nvidia lanserade de första grafikkorten med ray tracing i realtid, RTX 20-serien, hade företaget bara fått fram ett spel som använde tekniken. Nu är de över 500.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Lista på spelen?

Bara hittat listan på nvidias hemsida med programvaror som har stöd vilket blir en salig blandning av allt möjligt bode spel och programvaror för video och bildredigering till renderingsmjukvaror.

Och de listor jag hittat med bara spel har varit typ 50 spel på eller nått när man googlar efter spel med ray tracing även att listan varit gjord i typ slutet på 2023 några månader bakåt.

Har ganska svårt att tro det släpts 450 raytracing stödda spel typ senaste 2-3 månaderna utan tror det snarare handlar om programvaror över lag...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den där bilden kommer upp när du uppdaterar till senaste drivrutinen 546.29.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Lista på spelen?

Bara hittat listan på nvidias hemsida med programvaror som har stöd vilket blir en salig blandning av allt möjligt bode spel och programvaror för video och bildredigering till renderingsmjukvaror.

Och de listor jag hittat med bara spel har varit typ 50 spel på eller nått när man googlar efter spel med ray tracing även att listan varit gjord i typ slutet på 2023 några månader bakåt.

Har ganska svårt att tro det släpts 450 raytracing spel typ senaste 2-3 månaderna utan tror det snarare handlar om programvaror över lag...

Tror de räknar DLSS i RTX också, inte bara ray tracing, men de nämner ju också programvaror i pressmeddelandet så det är nog en stor del av siffran som du säger.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Tror de räknar DLSS i RTX också, inte bara ray tracing.

Förklarar en del.

Tyvärr är ju dlss total flopp enligt mig och funkar inge bra för mig i de titlar jag provat det...

Blurrigt, eftersläp och och pixlar som legoklossar och kanske 5fps vinst i genomsnitt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Står det något om att senaste dlss inte stödjer rtx 2000 serien längre i deras pressmeddelande?

"Just buy it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Förklarar en del.

Tyvärr är ju dlss total flopp enligt mig och funkar inge bra för mig i de titlar jag provat det...

Blurrigt, eftersläp och och pixlar som legoklossar och kanske 5fps vinst i genomsnitt...

Vet inte vad du gör för fel då det har funkat mycket bra för mig. Kör du under 1440P kommer alla uppskalningstekniker att vara ganska kassa. Det är för lite pixlar att jobba med. Men även i 1080P är DLSS bäst av alla tekniker som finns där ute.

Kör du i högre upplösning så fungerar det mycket bättre och vinsten blir mycket mer.
Gissar att du kör i en mycket låg upplösning och din CPU flaskar?

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Vet inte vad du gör för fel då det har funkat mycket bra för mig. Kör du under 1440P kommer alla uppskalningstekniker att vara ganska kassa. Det är för lite pixlar att jobba med. Men även i 1080P är DLSS bäst av alla tekniker som finns där ute.

Kör du i högre upplösning så fungerar det mycket bättre och vinsten blir mycket mer.
Gissar att du kör i en mycket låg upplösning och din CPU flaskar?

Minns i te men typ 2560x1440 eller nått åt hållet.

Men den skalar ner till typ 1280x720 eller nå sånt å ändå bara 30-40fps i spelet som är värst fs22 oavsett low eller high inställningar...

I andra jag provat typ b4b och senast doom eternal så visst blev lite mindre blurrigt men extremt motion blur och legoklossar till och från till den mån att de är ospelbara trots stabila typ 60fps eller mer i bägge.

Ingen aning om cpu flaskar typ dubblade fps i alla titlar utom den första som står kvar på samma att gå från 3900x till 5800x3d Men ändå skalar ner och motionblur till den mån att det är bättre att bara köra typ 1080p och få typ samma fps men inget av bieffekterna jag upplever med dlss aktivt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Minns i te men typ 2560x1440 eller nått åt hållet.

Men den skalar ner till typ 1280x720 eller nå sånt å ändå bara 30-40fps i spelet som är värst fs22 oavsett low eller high inställningar...

I andra jag provat typ b4b och senast doom eternal så visst blev lite mindre blurrigt men extremt motion blur och legoklossar till och från till den mån att de är ospelbara trots stabila typ 60fps eller mer i bägge.

Ingen aning om cpu flaskar typ dubblade fps i alla titlar utom den första som står kvar på samma att gå från 3900x till 5800x3d Men ändå skalar ner och motionblur till den mån att det är bättre att bara köra typ 1080p och få typ samma fps men inget av bieffekterna jag upplever med dlss aktivt.

Du kör med motionblur då förstår jag att du tycker allt är suddigt. Det är ju som att stoppa vaselin i ögonen.
Med en 5800x3d borde inte ha några problem.

Permalänk
Medlem

Solstrålarna drar din dator ner i fps avgrunden.
Sedan lyfter uppskalning dig upp ur fps avgrunden.

Resultatet blir en blek värld 🫠

Vem ville gå runt 😃med jeans som har hål?
Plötsligt var det mode och det blev ok 🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag såg RDR2 på PS4 som kör uppskalning till 4K. Jag undrade när PC skall få något liknande, och om den inte får det, kommer konsollerna knäcka PC till slut då PC är så native fokuserat.

Nvidia med flera tänkte som tur var samma sak och nu efter några år sitter PC med riktigt bra uppskalningstekniker. Fortfarande leder konsollerna på dynamic upscale som verkar finnas i alla spel där, medan det oftast är fasta renderingsupplösningar på PC. Så det finns mer att göra även om PC nu har kommit väldigt långt.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Du kör med motionblur då förstår jag att du tycker allt är suddigt. Det är ju som att stoppa vaselin i ögonen.
Med en 5800x3d borde inte ha några problem.

Motion blur och all form av AA är första som åker av...

Det är dlss som orsakar typ eftersläp finns inte om jag kör utan i samma spel äns om jag bara kör lägre upplösning så är något med tekniken.

Testat 3 olika skärmar med samma fel på alla trodde det var skärmen som släpade.

Och som sagt 2 olika cpuer men ingen skillnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om bara Nvidia kunde sluta vara rövhattar och skuta låsa in all teknik till sin egen hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om bara Nvidia kunde sluta vara rövhattar och skuta låsa in all teknik till sin egen hårdvara.

Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem

@alundberg
Titeln är väl objektivt fel?

Nvidia skriver ju "500 RTX Games & Apps Are Now powered By DLSS, Ray Tracing & AI-Enhanced Technologies"

Vilket
1: Inte betyder 500 spel
2: Inte (bara) handlar om ray tracing (i.e alla 500 har inte ray tracing)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Motion blur och all form av AA är första som åker av...

Det är dlss som orsakar typ eftersläp finns inte om jag kör utan i samma spel äns om jag bara kör lägre upplösning så är något med tekniken.

Testat 3 olika skärmar med samma fel på alla trodde det var skärmen som släpade.

Och som sagt 2 olika cpuer men ingen skillnad.

Även med DLSS Quality? Det är väl typ den enda inställningen som är OK i 1440p egentligen, resterande blir för lågupplöst i grunden i mina ögon.
I 4K tycker jag Balanced funkar okej också, kör det i The Last of Us på TVn.
Performance tycker jag ger för dålig kvalitet även i 4K.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Motion blur och all form av AA är första som åker av...

Det är dlss som orsakar typ eftersläp finns inte om jag kör utan i samma spel äns om jag bara kör lägre upplösning så är något med tekniken.

Testat 3 olika skärmar med samma fel på alla trodde det var skärmen som släpade.

Och som sagt 2 olika cpuer men ingen skillnad.

Det finns gott om spel som ghostar med TAA också. Dom jag kan komma på som jag själv spelat är Jedi Survivor och Assassins Creed Valhalla. DLSS är en form av TAA och kan ghosta det också ibland, men DLSS är inte ensamt om att göra det.

Hursom så är du nog känsligare än genomsnittet för denna artifakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om bara Nvidia kunde sluta vara rövhattar och skuta låsa in all teknik till sin egen hårdvara.

Tror du att Nvidia hade haft det förkrossande övertag de har på marknaden idag om de bedrev välgörenhet?

De uppfyller sitt yttersta åtagande mot sina ägare, total i linje med hur världsmarknaden fungerar.

Sen kan man ju anse att världen bör vara mer öppen och delande rent generellt. Men världen fungerar inte så, vi befinner oss i kapitalism helt enkelt.

Och Nvidia är ett av världens absolut mest effektiva bolag sett till den bemärkelsen, de gör ett ruggigt bra jobb med de förutsättningarna som finns.

Sen håller jag med om att det börjar bli löjligt dyrt att köpa grafikkort av just den anledningen att Nvidia mer eller mindre i de flesta lägena är det uppenbara valet.

Du kanske skulle vinkla på det och be Amd att faktiskt börja konkurrera och anpassa sina strategier för att mer effektivt göra det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Även med DLSS Quality? Det är väl typ den enda inställningen som är OK i 1440p egentligen, resterande blir för lågupplöst i grunden i mina ögon.
I 4K tycker jag Balanced funkar okej också, kör det i The Last of Us på TVn.
Performance tycker jag ger för dålig kvalitet även i 4K.

Samtliga dlss inställningar allt från high quality till high performance.

Alla ger så extrem ghosting och eftersläp att jag inte kan ha det igång öht utan spelar hällre med låg upplösning i ställd manuellt utsträckt till fullskärm men utan massa artefakter dlss artefakter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Lista på spelen?

Bara hittat listan på nvidias hemsida med programvaror som har stöd vilket blir en salig blandning av allt möjligt bode spel och programvaror för video och bildredigering till renderingsmjukvaror.

Och de listor jag hittat med bara spel har varit typ 50 spel på eller nått när man googlar efter spel med ray tracing även att listan varit gjord i typ slutet på 2023 några månader bakåt.

Har ganska svårt att tro det släpts 450 raytracing stödda spel typ senaste 2-3 månaderna utan tror det snarare handlar om programvaror över lag...

Det Nvidia skriver är "500 RTX Games and Apps", "500 spel" är Sweclockers egna tolkning vad det verkar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det finns gott om spel som ghostar med TAA också. Dom jag kan komma på som jag själv spelat är Jedi Survivor och Assassins Creed Valhalla. DLSS är en form av TAA och kan ghosta det också ibland, men DLSS är inte ensamt om att göra det.

Hursom så är du nog känsligare än genomsnittet för denna artifakt.

Ja alltså, det är ju generellt TAA som orsakar ghosting i nyare spel känner jag, kör aldrig med TAA på om jag kan undvika det. När man behöver DLSS/FSR har man ju inte så mycket val, men får man upp hög nog FPS är det mindre av ett issue.
Tyvärr gör många implementeringar av RT det mer synligt då ray-tracing sällan är verkligt realtid utan snarare så som terry pratchett beskriver ljusets framfart i sin discworld serie- som honung som sakta flyter över himmelen på morgonen.

Tillsammans blir det lätt rätt grötigt.

Skulle säga att många märker av det men få tänker på att det är ett alternativ att bara slå av TAA då det ju ändå är "bäst". Men mer än ett spel då jag märker att förmågan att sikta på avstånd blir bättre och framförallt att ögon inte blir lika trötta när man spelar längre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Ja alltså, det är ju generellt TAA som orsakar ghosting i nyare spel känner jag, kör aldrig med TAA på om jag kan undvika det. När man behöver DLSS/FSR har man ju inte så mycket val, men får man upp hög nog FPS är det mindre av ett issue.
Tyvärr gör många implementeringar av RT det mer synligt då ray-tracing sällan är verkligt realtid utan snarare så som terry pratchett beskriver ljusets framfart i sin discworld serie- som honung som sakta flyter över himmelen på morgonen.

Tillsammans blir det lätt rätt grötigt.

Skulle säga att många märker av det men få tänker på att det är ett alternativ att bara slå av TAA då det ju ändå är "bäst". Men mer än ett spel då jag märker att förmågan att sikta på avstånd blir bättre och framförallt att ögon inte blir lika trötta när man spelar längre.

Har aldrig taa igång eller någon form av AA öht för den delen.

Tycker alla spel ser böttre ut utan blurrfilter.

Vill jag ha blurrig bild kan jag helt enkelt bara ta av mig brillorna.

Men är troligen pga detta jag uplever dlss som sämsta skiten sen gsync.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Hur tänkte du nu?

Han kanske menar DLSS. Konstig fråga. Alla vet väl att Nvidia är duktiga på inlåsningsfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han kanske menar DLSS. Konstig fråga. Alla vet väl att Nvidia är duktiga på inlåsningsfunktioner.

Eller g-sync eller phys-x eller rtx.

Permalänk
Medlem

...och i 20 st av dem så spelar det roll.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Bara för att ett spel kör RT så betyder det inte att det ens syns. Hur många är det som faktiskt påverkar märkbart?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bara för att ett spel kör RT så betyder det inte att det ens syns. Hur många är det som faktiskt påverkar märkbart?

kan faktiskt köpa att hålla med om det.

känns som att det är så försvinnande liten skillnad iaf på de videos jag tittat på som jämför dem i diverse olika titlar så man kan lika gärna köra utan det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan faktiskt köpa att hålla med om det.

känns som att det är så försvinnande liten skillnad iaf på de videos jag tittat på som jämför dem i diverse olika titlar så man kan lika gärna köra utan det.

Sjukt stor skillnad när man de facto spelar.

Tänkte samma men det är som med HDR. Svårt se skillnad på en video

Att spela ett spel utan RT är som att läsa svartvitta serier istället för färg

Så stor är skillnaden

Jämför Stafäld med Cyberpunk. Stafäld ser verkligen ut att vara 15 år gammalt och har man spelat CP innan är det svårt se hur mycket skillnad det gör med ljuskällor och reflektioner
Exempel. Introt i Stafäld.... De står folk med "lasrar" och skär ut sten. Men de avger inget ljus eller skuggor. Avsaknaden av reflektioner av ljuskällor gär att det känns mer som Borderlands än riktig 3D