Så stora utsläpp leder AI-boomen till

Permalänk
Melding Plague

Så stora utsläpp leder AI-boomen till

Att generera text, bilder och annat med enorma maskininlärningsalgoritmer är inte gratis, varken räknat i kronor eller kilowattimmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"AI is the new crypto" på fler sätt än ett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"AI is the new crypto" på fler sätt än ett.

Ja och nej.

Ja för att hypen är i samma härad, Crypto blev inte riktigt lika mainstream (av förklarliga skäl) men peak hype var det snarlikt buzz helt klart.

Nej för att AI faktiskt löser problem som människor och företag har idag. Crypto use cases kan delas in i ideologiska "pengar ska inte kontrolleras av en centralbank!" och kryptografiska/tillit "hur kan man kontrakt bli påriktigt bindande i en digital värld så vi slipper lita på folk?". Den sistnämnda är lovande i termer om att det faktiskt är ett reellt problem, men att skriva ett "smartcontract" och sen knyta ekonomiska medel till det etc blir i praktiken en drös med tillit ändå, men inte till motparten / kontraktet, utan till kryptovalutan och dess monetära stabilitet (haha). Så det faller platt tills vi antingen överger den ideologiska punkten helt och knyter smarta kontrakt till befintliga system, typ PayPal eller varför inte ett smart contracts API till Swish? Vore grymt.

AI är snarare som IT bubblan, som du märker pratar vi IT idag trots att den sprack katastrofalt. Säger inte att AI nödvändigtvis är en bubbla, men om det är det kommer AI fortfarande vara en grej om 10 år, det kan du citera mig på när du vill.

Permalänk
Avstängd

Bygg fler kärnkraftverk = Problem solved.

Permalänk
Medlem

Allt kräver mer el verkar det som. Grönt stål och elbilar och AI osv.

Och vi människor behöver värma oss så vi inte fryser ihjäl på vintern.

Behövs mycket mer el producerat framöver.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"AI is the new crypto" på fler sätt än ett.

Och vilka är dem? Förutom att det är storhypat och kommer från IT världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Och vilka är dem? Förutom att det är storhypat och kommer från IT världen.

*insert "cards"*

Permalänk
Medlem

Blir vi som art markant lyckligare med detta? Jag kan tycka att många gånger tappar man den "mätstickan" när det gäller framsteg eller kostnader.

Fick mig att tänka på det här med Alan Watts, vad fler verktyg för att få mer gjort kan innebära: https://www.youtube.com/watch?v=qqXvezeJmFM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Allt kräver mer el verkar det som. Grönt stål och elbilar och AI osv.

Och vi människor behöver värma oss så vi inte fryser ihjäl på vintern.

Behövs mycket mer el producerat framöver.

Tur alla är mångmiljonärer så vi har råd med förbrukningen till allt vi behöver. /s

Behövs mer produktion men mer produktion kostar. Bästa vore om tekniken strävade efter mindre effektuttag för samma verkningsgrad. Men det är utopi. Det är billigare att bara vräka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Blir vi som art markant lyckligare med detta? Jag kan tycka att många gånger tappar man den "mätstickan" när det gäller framsteg eller kostnader.

Mtp att intelligenta mördarrobotar torde vara guld värda i krig, av vilka världen har ett antal för stunden, samt den pessimistiska ton som ibland visas där folk uttrycker att allt utom städare och tandläkare kommer att ersättas och det kommer att gå snabbt och göra ont: https://www.bbc.com/worklife/article/20231128-ai-powered-digi... så skulle jag på det stora hela klara mig utan en kompanjon i VSCode. Snart blir jag en kompanjon och sen vilken mening har mänskoarten? Om AI faktiskt kan göra allt vi kan? Men det hela ter sig en del oundvikligt, dvs att vår utveckling till sist skulle leda till AGI. Så man får dra nytta av den medan det går.

AI eller grönt stål för energiförbrukning? Heh, då ser jag nog hellre AI ändå : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Inte nog med det, Ai tar våra fruar och/eller män. De flesta vill prata med en trevlig person som ger bra feedback och goda råd. Vi är så körda totalt emot Ai. Jag tycker vi motståndare emot Ai främst ska använda detta som ett argument emot Ai!
Jag hade en fru/man, vi var gifta i 20år, allt var bra sedan träffade hon/han ChatGPT.

Angående energiförbrukning så ser jag självklart att den lär öka, frågan är om vi kommer klara av att framställa/ta till vara på energi på en klimat/miljö bra sätt? Sedan bättre ta på vara på spillvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Bygg fler kärnkraftverk = Problem solved.

Rita bara ugglan

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Så mycket bättre än kryptohärket i alla fall, detta är ju ett verktyg som kan hjälpa människor att lösa problem och arbetsuppgifter

Permalänk
Medlem

Förbjud all generativ AI säger jag bara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Ännu mera skräp skapas, till ingen nytta, skapas otroligt lite nytta idag, trot alla kraft, bara slit o släng, se bara på arbetsplatserna, alla har fullt upp med just ingenting

Permalänk
Medlem

Snart har vi en energi avgift på cloud tjänster inkl ai
Cloud är ju allt annat än sustainable, även om cloud jättarna mener annorlunda.

Permalänk
Sötast

Nice, det är ju konsumenter som genererar bilder så då är det ju konsumenternas fel till miljöförstöringen också.
Satan också, alltid är vi så jävla dåliga vi konsumenter! Vi borde skämmas.

Permalänk
Medlem

Det roliga och skrämmande med generative ai etc är att så länge det snurrar i ett moln från de stora aktörerna så kan man räkna på hur mycket färskvatten man förbrukar per fråga utöver enegiförbrukningen. Det då nästan alla deras hallar använder evaporativ kylning.

Permalänk

Medan en MacBook drar 30 watt så drar användaren 100 watt 🙂

Men så länge utvecklingen av ai återinvesteras till nyttiga saker tillslut så blir det en positiv utveckling. Verktygen har ju inte funnits så länge, och ai som prövas genom crowdsourcing är nog ett bra sätt att lära känna teknologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Bygg fler kärnkraftverk = Problem solved.

Kräver långsiktig planering och investering = wont happen

Permalänk
Medlem

Ur artikeln

....Om en person till exempel använder AI för att skapa en bild för att illustrera ett blogginlägg och lägger fem minuter och tio försök innan hen är nöjd blir det 0,03 kilowattimmar för AI:n plus fem minuter framför datorn....

Hur många kilowattimmar (och således gram koldioxid) blir det om en person ska försöka göra samma jobb för hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ur artikeln

....Om en person till exempel använder AI för att skapa en bild för att illustrera ett blogginlägg och lägger fem minuter och tio försök innan hen är nöjd blir det 0,03 kilowattimmar för AI:n plus fem minuter framför datorn....

Hur många kilowattimmar (och således gram koldioxid) blir det om en person ska försöka göra samma jobb för hand?

Inte lika mycket om personen vet vad han gör. Långtidsproblemet blir kanske att till slut vet ingen hur man utför specifika uppgifter som AI idag klarar lätt. Undrar vad chansen är att vi kommer bli jätte beroende av AI som ändå kräver stabil infrastruktur så som elnät, internet stora serverhallar, kylning med mera under en krigsperiod. Tänker om kanske 50 år i framtiden. Bara rent hypotetiskt vad långtidseffekten kan bli på människan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kräver långsiktig planering och investering = wont happen

Nu ska vi inte börja politiska diskussioner här... Men det är redan på gång med konkreta planer. Läs nyheter lite då och då i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu ska vi inte börja politiska diskussioner här... Men det är redan på gång med konkreta planer. Läs nyheter lite då och då i alla fall.

Lycka till säger jag bara. Ingen blir gladare än jag om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu ska vi inte börja politiska diskussioner här... Men det är redan på gång med konkreta planer. Läs nyheter lite då och då i alla fall.

Det finns lite avsiktsförklaringar hit och dit men inga konkreta planer än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns lite avsiktsförklaringar hit och dit men inga konkreta planer än.

Det finns då inga blocköverskridande 50åriga planer kan man ganska lugnt säga.

Permalänk
Medlem

Hur mycket koldioxid andas en människa ut för att skapa motsvarande bild?

Permalänk
Medlem

Pengar är problemet, skulle inte dessa pengar användas på energi inom A.I. skulle dom investerats i något annat som i slutändan också konsumerade energi.
Under coronaåren reste nästan ingen, det är inte så dessa resepengarna ligger bortlåsta för alltid och inte gör någon skada, utan lades på elektronik istället. Bättre/sämre? bara annan användning av energin.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrSvamp:

Hur mycket koldioxid andas en människa ut för att skapa motsvarande bild?

Det går att ge vida olika svar för att besvara det där ;).

Ett svar är att vi ju inte äter fossia bränslen - så vår utanding adderar inte mer och mer kol till den befintliga kolcykeln. Det är däremot en konsekvens när man bränner fossila bränslen för att generera el.
Därmed blir det väldigt svårt att jämföra alls.

En annan del är att måttet i artikeln handlar om effektåtgång. Inte koldioxidutsläpp.
Jämför man med exempelvis vindrakft så används inte koldioxid alls för produktionen så där genererar människor mer koldioxid direkt. Vill man räkna med produktionsutsläppen för kraftproducenten så som betonggrund, plaster, transporter och allt sådant så blir kalkylen en helt annan.

Sedan är det vanligen en mix av el i elnäten så det beror verkligen på. Det blir rimligen för komplext att kunna räkna på det där.

Eller så kan man jämföra med 100% fossilförbränning för att generera el. Och bara räkna på bränsleförbrukningen.
Det möjliggör någon form av rimlig uträkning för nöjes skull ;).
Men det tar inte med alla parametrar riktigt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går att ge vida olika svar för att besvara det där ;).

Ett svar är att vi ju inte äter fossia bränslen - så vår utanding adderar inte mer och mer kol till den befintliga kolcykeln. Det är däremot en konsekvens när man bränner fossila bränslen för att generera el.
Därmed blir det väldigt svårt att jämföra alls.

En annan del är att måttet i artikeln handlar om effektåtgång. Inte koldioxidutsläpp.
Jämför man med exempelvis vindrakft så används inte koldioxid alls för produktionen så där genererar människor mer koldioxid direkt. Vill man räkna med produktionsutsläppen för kraftproducenten så som betonggrund, plaster, transporter och allt sådant så blir kalkylen en helt annan.

Sedan är det vanligen en mix av el i elnäten så det beror verkligen på. Det blir rimligen för komplext att kunna räkna på det där.

Eller så kan man jämföra med 100% fossilförbränning för att generera el. Och bara räkna på bränsleförbrukningen.
Det möjliggör någon form av rimlig uträkning för nöjes skull ;).
Men det tar inte med alla parametrar riktigt...

Klart vi äter fossila bränslen, indirekt. Alltå det går åt olja för att driva traktorer, transport, kyla, värme, plast, sopor, kompost, djur och deras utsläpp, …

Förstår inte hur man kan se det på andra sätt