Rykte: Nintendo Switch 2 släpps tidigt 2024

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nintendo Switch 2 släpps tidigt 2024

Trots Nintendos förnekande att Switch ska få en uppföljare verkar ny hårdvara vara på väg att släppas under början av 2024.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

De har iaf sagt till investerare att det inte sker före sista mars, så lär inte bli innan det, skulle gissa på annonsering april/maj release mitten av juli eller september. Får hoppas det blir en bättre konsol än switch som haft en del brister!

Permalänk
Medlem

Jag som beställde en Switch OLED igår 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

De har iaf sagt till investerare att det inte sker före sista mars, så lär inte bli innan det, skulle gissa på annonsering april/maj release mitten av juli eller september. Får hoppas det blir en bättre konsol än switch som haft en del brister!

Säger inte att Switch varit perfekt men det var i min mening en klart överlägsen SPEL konsol ställt mot Xbox One och PS4. Visst levererade båda dom mer pixlar men Switch var otroligt mycket mer lättillgängligt. Spelar nästan aldrig dockat och det är den enda enheten jag fått loss någon mängd timmar på / med då jag har 3 mindre barn som gör PCn svår att ha tid till.

Permalänk
Medlem

Switch U here we come!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Expertgissare

Jag hoppas att den avtäcks i februari/mars och släpps till försäljning i april, så man kan köpa sig en i födelsedagspresent

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Jag som beställde en Switch OLED igår 😆

Haha samma. Har väntat på en 2a men nu börjar barnen bli så stora att det var dags.

Permalänk
Medlem

ser fram emot Nvidia Shield 2024.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Om den klarar sina egna spel i 60FPS minimum 1080p så kanske det tillomed blir ett köp. Men när emulering är såpass bra, och en jäkla ASUS ROG Ally Extreme lirar i typ samma prestanda är det katastrof.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Jag får väl vara en satanist i det här laget och hoppas nästa konsol blir stationär så vi får riktig prestanda istället

Permalänk
Medlem

Jag som var nära och införskaffa mig Switch OLED, kanske bra att jag avstod.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Switch U here we come!

Haha

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Funderar på om det blir en switch pro med nvidia dlss som bara skalar spelen från 1080p till 4k och sen slänger in en jäkla massa fps. Sen kan det komma spel med PRO texturer som ger ytterligare lite bättre schjuss!!

Det skulle göra dementeringen av en ny switch lite mer begripligt. Jag köpte min oled i februari men har redan spelat igenom 2 Zelda och lite Mario!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande på en stationär variant, men lär väl inte hända :/
Kan ju åtminstone hoppas att de tränat på att göra bättre joysticks.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Haha samma. Har väntat på en 2a men nu börjar barnen bli så stora att det var dags.

Samma här haha. Modellen med Oled för 3175 kändes för billigt för att avstå och vi har lovat ungarna i över 1 år nu så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Samma här haha. Modellen med Oled för 3175 kändes för billigt för att avstå och vi har lovat ungarna i över 1 år nu så..

Den lär nog duga bra åt barnen. Lär ju ändå dröja innan nya Switchen byggt upp ett spelbibliotek. Om de inte släpper massa remakes igen, men då finns de ju redan till Switch1.

Får se vad de ska döpa om Mario Kart 8 till på Switch2. Eller om de skulle orka göra ett nytt, är väl 10 år gammalt nu
Edit: bara ~9,5 år gammalt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Den lär nog duga bra åt barnen. Lär ju ändå dröja innan nya Switchen byggt upp ett spelbibliotek. Om de inte släpper massa remakes igen, men då finns de ju redan till Switch1.

Får se vad de ska döpa om Mario Kart 8 till på Switch2. Eller om de skulle orka göra ett nytt, är väl 10 år gammalt nu
Edit: bara ~9,5 år gammalt.

Ja, nu är bara frågan vilka spel man ska satsa på först.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur det blir med nya spel till original-Switch. Vi har ju sett att när Nintendo släppt en ny konsoll har spelsläppen till den gamla konsollen helt rasat - undantaget vissa få spelserier som Just Dance exempelvis (som ju släpptes till Wii ända fram till Just Dance 2020).

Nu är ju den installerade basen extremt stor, och original-Switch kan nog räkna med en del spel framöver också. Men gruppen spelare som köper många spel kommer sannolikt att gå över till "Switch 2" alternativt skippa Nintendo helt om Switch 2 visar sig bli en "Switch U". (För ordningens skull är ju Wii U på många sätt en fantastisk konsoll, med flera bra Nintendospel, men det blev ändå fiasko).

Oavsett, om man (som vi) har barn i "Nintendoålder" (och även vi vuxna tycker om Nintendo) finns det inga goda skäl att vänta in "Switch 2", man måste smida medan järnet är varmt och intresset högt.

En annan sak: kommer Switch 2 att kunna spela Switch-spel? Jag tror och hoppas det. Men gäller det både digitala och fysiska inköp?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ncox:

Ja, nu är bara frågan vilka spel man ska satsa på först.

Antar du menar för barnen, svårt att säga. Men gav ett Switch till brorsonen i somras, han är dock bara 5½ år. Han spelar väl bland annat Mario Odyssey, Mario Kart, Mario Party och Lego City Undercover.
Men han har aldrig spelat TV-spel innan mer än hos mig. Så handlar ju mycket om vana/ålder också.

Skrivet av Pirum:

Nu är ju den installerade basen extremt stor, och original-Switch kan nog räkna med en del spel framöver också. Men gruppen spelare som köper många spel kommer sannolikt att gå över till "Switch 2" alternativt skippa Nintendo helt om Switch 2 visar sig bli en "Switch U". (För ordningens skull är ju Wii U på många sätt en fantastisk konsoll, med flera bra Nintendospel, men det blev ändå fiasko).

Oavsett, om man (som vi) har barn i "Nintendoålder" (och även vi vuxna tycker om Nintendo) finns det inga goda skäl att vänta in "Switch 2", man måste smida medan järnet är varmt och intresset högt.

En annan sak: kommer Switch 2 att kunna spela Switch-spel? Jag tror och hoppas det. Men gäller det både digitala och fysiska inköp?

U namnet och fokuserandet på "kontrollern/skärmen" förvirrade nog många. Man ser ju nog många ovetande nu angående Switch v1, v2 och OLED.

Angående Wii U så borde de döpt den till Wii 2/to (Vi 2/Vi också istället för Vi Du)

Känns ju spontant som att den kommer vara bakåtkompatibel både fysiskt och digitalt. Fast man vet ju aldrig, Nintendo har väl dödat det digitala för Wii/DS/3DS/WiiU

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Om den klarar sina egna spel i 60FPS minimum 1080p så kanske det tillomed blir ett köp. Men när emulering är såpass bra, och en jäkla ASUS ROG Ally Extreme lirar i typ samma prestanda är det katastrof.

Gamla prylar i Switchen. Nvidia är nog rätt intresserade av att Nintendo imponerar med nya Switchen. Har en känsla av att det blir bra grejer från Nvidia här. Aktieägarna blir glad om Switchen imponerar.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ser fram emot Nvidia Shield 2024.

Ja, nu vågar man hoppas på det. Det skulle göra mig glad om det åtminstone dök upp ny info på den fronten.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Har hårdvaran blivit så bra att det blir en stor skillnad med en Switch 2 ?

Typ om man tänker Full HD upplösning och helst 60 FPS.

För typ steamdecken kör ju inte Full HD och speciellt om man vill ha lite batteritid verkar det som att man ofta får kompromissa med något lägre. Kanske typ 30-45 FPS trotts att det inte är full HD.
(Jag har inte Steamdeck själv, utan bara vad jag hört/läst).

Jag vet att de finns konkurrenter till Steamdeck som presterar bättre. Men de verkar inte prestera "våldsamt mycket bättre" ?

Så funderar på om det finns hårdvara som presterar tillräckligt bra samtidigt som det ger vettig batteritid för att det ska kännas som en Switch 2 och inte en Switch 1.5 eller Switch Pro eller dylikt.

Permalänk
Medlem

Hopas de kallar den något vettigt och håller kompatibilitet med nuvarande. Kanske ’Super Switch’

För mig skulle det räcka om den kan rendera alla nuvarande spel i 1080p native (handhållet) med bra batteritid och DLSS2/3 till 4K dockat med 120Hz VRR signal

Sen får de såklart kasta på mer godis om de vill

Permalänk

Switch utan switch tack! och halva priset

Permalänk
Medlem

Bakåtkompatibel med nuvarande Switch är väl det som står högst på önskelistan, alla onlinekonton och allting. Switch är ju en jättesucce så verkligen synd om man sumpar allt det och alla bra spel.

Hade varit helt nöjd om Switch 2 "bara" var samma konsoll men kunde köra alla spel i 1080p@60Hz dockat. 4k tycker jag är helt bortkastat, men 3d-spel typ Breath of the Wild hade varit smutt att få i 60Hz. Kanske 30Hz mobilt och 60Hz i dockat läge kan vara en möjlighet för att spara batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Bakåtkompatibel med nuvarande Switch är väl det som står högst på önskelistan, alla onlinekonton och allting. Switch är ju en jättesucce så verkligen synd om man sumpar allt det och alla bra spel.

Hade varit helt nöjd om Switch 2 "bara" var samma konsoll men kunde köra alla spel i 1080p@60Hz dockat. 4k tycker jag är helt bortkastat, men 3d-spel typ Breath of the Wild hade varit smutt att få i 60Hz. Kanske 30Hz mobilt och 60Hz i dockat läge kan vara en möjlighet för att spara batteri.

Kommer nog bli 4K i någon form med DLSS. Typ 1440P uppskalat.

Äger bara Switch spel fysiskt men hade varit nice med bakåtkompatibilitet så man slapp ha båda inkopplade i TVn. Har dåligt med HDMI portar som det är, TVn har 4 portar och jag behöver redan 10.

Permalänk
Medlem

FSR stöd och avsaknad av mobilitet hade suttit gott i nya switchen.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har hårdvaran blivit så bra att det blir en stor skillnad med en Switch 2 ?

Typ om man tänker Full HD upplösning och helst 60 FPS.

För typ steamdecken kör ju inte Full HD och speciellt om man vill ha lite batteritid verkar det som att man ofta får kompromissa med något lägre. Kanske typ 30-45 FPS trotts att det inte är full HD.
(Jag har inte Steamdeck själv, utan bara vad jag hört/läst).

Jag vet att de finns konkurrenter till Steamdeck som presterar bättre. Men de verkar inte prestera "våldsamt mycket bättre" ?

Så funderar på om det finns hårdvara som presterar tillräckligt bra samtidigt som det ger vettig batteritid för att det ska kännas som en Switch 2 och inte en Switch 1.5 eller Switch Pro eller dylikt.

Switch var hårdvarumässigt gammal redan när den lanserades 2017, utvecklingen har helt klart gått framåt sedan dess och Steam Deck är rejält mycket kraftfullare. När man pratar om 30-45 fps på Deck så handlar det ofta om spel som inte ens går att köra på Switch, och Deck kan t.o.m. emulera Switch-spel med bättre prestanda än på Switch.

Deck är förstås också större och har en viss fördel av det, men Switch har å andra sidan fördelen att vara ARM-baserad medan Deck måste använda x86 för att vara kompatibel med PC-spel. Men oavsett så kan man nog förvänta sig en rejäl förbättring hårdvarumässigt om Nintendo väljer att släppa en Switch 2.

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Säger inte att Switch varit perfekt men det var i min mening en klart överlägsen SPEL konsol ställt mot Xbox One och PS4. Visst levererade båda dom mer pixlar men Switch var otroligt mycket mer lättillgängligt. Spelar nästan aldrig dockat och det är den enda enheten jag fått loss någon mängd timmar på / med då jag har 3 mindre barn som gör PCn svår att ha tid till.

Tänker mest på att nätverkskortet inte var bra så det lett till sämre onlineresponstid än troligen tom gamla Nintendo DS(iaf klart sämre än wii och wii u), betala för online och att Joy cons aldrig fick sina styrspakar fixade och dpads på pro controllern med att riskera få knapptryck i fel riktningar(testa tetris tex).

Sen finns det såklart många bra spel, Xenoblade 1-3 skulle göra konsolen köpbar även 10 år efter den är discontinued beroende på nästa konsols bakåtkompatibilitet.

Grafik och prestandamässigt är det väl först de 2 senaste åren den fått kämpa ordentligt och fått märkbart sämre portar pga det, så så sett har den fungerat bra.

Spänd för switch 2-s lineup då jag misstänker Xenoblade chronicles X:2 och Astral chain 2 och Bayonetta 4(beroende på hur kamiya påverkade det) mest sannolikt är under utveckling redan.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker knapparna krymper för varje iteration?
Eller är det mina trollhänder som aldrig slutar växa?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.