Priset på DDR5-minne kan öka med 20 procent framöver

Permalänk
Melding Plague

Priset på DDR5-minne kan öka med 20 procent framöver

Efter att ha dragit i handbromsen för produktionstakten ser minnestillverkarna bättre lönsamhet igen, vilket kan komma att spilla över i form av högre priser för slutkunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade det funnits riktig konkurrens hade väl ett bolag gått in och tagit marknadsandelar när ena minskar produktionen men det känns lite som OPEC att de alla tenderar minska tillsammans för att alla ska tjäna. Förutom konsumenterna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför detta får fortsätta…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstår inte varför detta får fortsätta…

Att företag optimerar produktionen utifrån vinst? Vad är alternativet; slaveri där de tvingas maximera produktionen till varje pris?

Permalänk

Jag säger som ekonomer ofta brukar säga. Det handlar endast om pengar och det kunde ha varit värre.

Skämt åsido. Jag själv tänker inte köpa på mig inför min nästa dator nu då de större kitten på 192GB har lite väl låga klock på 5200MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hade det funnits riktig konkurrens hade väl ett bolag gått in och tagit marknadsandelar när ena minskar produktionen men det känns lite som OPEC att de alla tenderar minska tillsammans för att alla ska tjäna. Förutom konsumenterna.

Det är det Samsung gjort tidigare, men det är egentligen inte så bra för oss konsumenter eftersom det leder till att mindre tillverkare går i konkurs. Det är förstås lätt att klaga på att priserna går upp, men i längden är det bättre för marknaden att det inte överproduceras minneskretsar.

Permalänk
Medlem

Vad tillverkar dom i sina fabriker när dom drar ner på dram. nand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Att företag optimerar produktionen utifrån vinst? Vad är alternativet; slaveri där de tvingas maximera produktionen till varje pris?

Detta är ett oligopol precis som oljebranchen, det är raka motsatsen till fri konkurrens

Enda anledningen till att det funkar är för att de kan lita på vad de andra bolagen lovar och gör samma saker tillsammans

Permalänk
Glädjespridare
Citat:

Efter att ha dragit i handbromsen för produktionstakten ser minnestillverkarna bättre lönsamhet igen, vilket kan komma att spilla över i form av högre priser för slutkunder.

"Kan komma att..." ... 😂

Jag borde inte finna humor här, men... 😂

Grattis alla som behövt lägga riksdaler på DDR5, och redan har det avklarat.

Permalänk
Medlem

Att köpa RAM-minne är som att investera i aktier. Man vet aldrig om det kommer att gå upp eller ner.

Tanken har slagit mig att köpa på mig DDR5 RAM redan nu även fast jag inte tänkt skaffa något nytt moderkort/CPU med DDR5-stöd förrän om minst ett år. Samtidigt går väl utvecklingen framåt där också så man kanske blir sittande med något skräpminne jämfört med vad som kommer 2024/25.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är ett oligopol precis som oljebranchen, det är raka motsatsen till fri konkurrens

Enda anledningen till att det funkar är för att de kan lita på vad de andra bolagen lovar och gör samma saker tillsammans

Oljebranschen är en rätt extrem liknelse.

Hyfsat dålig deal om någon är bättre än de andra, där de skulle kunna hålla uppe produktionen för att få ett övertag - vilket också skett tidigare.

Permalänk
Medlem

Tack för den här nyheten. Jag slog till på ett kit med 32GB 6000 MHz nu innan priserna går upp.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Allt är relativt.

G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Trident köpte jag för 5499 kr 11 jan 2022.

Idag köper man 2x16 GB DDR5 på 6000MHz för under 1500 kr så om priset går upp +20% så kommer de fortfarande kosta under 2000 kr...fortfarande ganska ok i jämförelse det också.

Permalänk
Medlem

säg vem det var, vem var det som brände ner en fabrik nu igen?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd att jag köpte 64GB DDR5 6000MHz från Inet under BF, superbra pris!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED