Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Så vad ska man ha till en elbil, en booster/starthjälp för att få igång elektroniken eller en batteriladdare som faktiskt laddar batteriet?

Är en batteriladdare överflödig eller inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lidodido:

Skodan har väl nån inställning för att tillåta laddning av 12v-batteriet från högspänningsbatteriet om det börjar sina? Optimerad batterianvändning eller nåt sånt. Har inte haft nåt problem själv trots korta körningar med massa förvärmning av kupén.

Bra fråga - ska leta. Men kände lite att jag ändå ville de skulle kolla upp eftersom jag har haft det till och från en längre tid. Dessutom stod det att de hade en uppdatering att göra på bilen nästa verkstadsbesök så tänkte slå två flugor i en smäll (vet itne exakt vad).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet du om man kan byta till ett sådant i sin Model 3?

Skall tydligen vara en hel del saker som är annorlunda så det finns ingen officiell väg vad jag vet, de har gjort om systemet från 12v till 16v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Så vad ska man ha till en elbil, en booster/starthjälp för att få igång elektroniken eller en batteriladdare som faktiskt laddar batteriet?

Är en batteriladdare överflödig eller inte?

Urladdade blybatterier är ledsna blybatterier, så är det ett problem att bilen drar ur batteriet med det körmönster man har är det förstås bättre att stödladda det än att vänta tills det redan är dött och skrämma igång bilen. Man vill dock inte ha en skräpladdare som i längden "torrkokar" batteriet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skall tydligen vara en hel del saker som är annorlunda så det finns ingen officiell väg vad jag vet, de har gjort om systemet från 12v till 16v.

Det finns 12 V LiFEPo4-batterier i "bilformat", men jag vet inte om några av några dessa faktiskt fungerar ordentligt ihop med bilelektronik och dito laddning, så jag vågar inte ge något utlåtande. Det kan ju dock vara värt att undersöka om man är sugen på att ha något annat än någon typ av blyvariant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vilket jag inte heller skrev, men vad ska du ha 48 V till i en dator?

Hyundai Enercell... Nu vet jag inte om dessa sitter i alla bilarna, men de äger alltså en batteritillverkare. Dock var det nog inte det som skrevs, utan att man även hade varit runt och skrämt liv i bilar av andra märken och inte bara just Kia.

Du är rätt svår att följa i dina resonemang, så det kan hända att jag misstolkar. Vad försöker du säga med "vad ska du ha 48 V till i en dator winkey-smiley"? Du behöver bara en fjärdedel ström i kablaget, tunnare kablar, mindre förluster, lättare att jorda, etc.

Hursomhelst, jag tror vi är överens om att en bil ska inte ligga och dra ström till den grad att den är död några dagar senare. Om kylan ställer till det får jag ännu mer vatten på min kvarn att vissa biltillverkare åker till Arvidsjaur i slutet av designfasen och sladdar lite snö, men egentligen har dom noll koll. Exempel min gamla Kia Niro - bedrövlig vinterbil (listan kan göras lång varför).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Japp, du kan byta , ngt dyrare i inköp.

Är du säker? Stödjer Teslas DC-DC-omvandlare att man byter batteri rakt av från ett blybatteri till litiumjon?

Man kan helt säkert använda det, men om inte DC-DC-omvandlaren "vet" att den nominella spänningen är något högre så kommer man åka runt med ett batteri som aldrig är fulladdat...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns 12 V LiFEPo4-batterier i "bilformat", men jag vet inte om några av några dessa faktiskt fungerar ordentligt ihop med bilelektronik och dito laddning, så jag vågar inte ge något utlåtande. Det kan ju dock vara värt att undersöka om man är sugen på att ha något annat än någon typ av blyvariant.

Ja det finns såklart tredjepartslösningar men Teslas egna lösning som de gått över till innebär att de gjort om systemet till högre spänning så vad jag vet så erbjuder inte Tesla en konvertering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är du säker? Stödjer Teslas DC-DC-omvandlare att man byter batteri rakt av från ett blybatteri till litiumjon?

Man kan helt säkert använda det, men om inte DC-DC-omvandlaren "vet" att den nominella spänningen är något högre så kommer man åka runt med ett batteri som aldrig är fulladdat...

Du kan byta till ett 12 v litium batteri och på så sätt få bättre tillförlitlighet. För typ 2 år sedan så var det lite strul med Teslas uppdateringar vilket gjorde att mjukvaran inte kände igen batteriet, då behövde man starta om systemet/bilen så funkade laddningen igen, dock är ju de batterierna betydligt dyrare så det kanske inte är värt det då du antagligen kan köpa 3-4 bly varianter för priset av ett litium. De nya 15,5v litiumjonbatterierna har ju dels en annan anslutning och laddas ju som du nämner annorlunda jämfört med bly.

Permalänk
Medlem

Något som jag inte förstår hur tillverkarna kan misslyckas med sina 12V-batterier. Elbilar har alltså funktionalitet för att koppla in stora batteriet och ladda 12V, även när bilen "sover". Men någonstans brister det allvarligt här, och jag har läst om väldigt mycket problem med just Kia, men då e-Niro.

Det känns mest som ett algoritm-problem, tydligen vaknade bilen för sällan så batteriet hann laddas ur för mycket. Men att detta problem fortfarande inte är löst är ett mysterium, att ladda ett 12V-batteri är något som vi har gjort i mer än 100 år. Men det är ju mjukvara inblandat...

Permalänk
Skrivet av sandos:

Något som jag inte förstår hur tillverkarna kan misslyckas med sina 12V-batterier. Elbilar har alltså funktionalitet för att koppla in stora batteriet och ladda 12V, även när bilen "sover". Men någonstans brister det allvarligt här, och jag har läst om väldigt mycket problem med just Kia, men då e-Niro.

Det känns mest som ett algoritm-problem, tydligen vaknade bilen för sällan så batteriet hann laddas ur för mycket. Men att detta problem fortfarande inte är löst är ett mysterium, att ladda ett 12V-batteri är något som vi har gjort i mer än 100 år. Men det är ju mjukvara inblandat...

Kia/Hyundai laddar endast 12V batteriet om högvolt batteriet är på ca 80% eller lägre, enligt bilhandlare jag nyligen snackade med. Osäker vad den lägre gränsen är men det finns garanterat.

Så om man har sin bil "för laddad" för ofta råkar man ut för 12V problem.

Håller med om att algoritmen är kass...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Kia/Hyundai laddar endast 12V batteriet om högvolt batteriet är på ca 80% eller lägre, enligt bilhandlare jag nyligen snackade med. Osäker vad den lägre gränsen är men det finns garanterat.

Så om man har sin bil "för laddad" för ofta råkar man ut för 12V problem.

Håller med om att algoritmen är kass...

Detta lät mycket konstigt att 12v batteriet skulle vara beroende av högvolts batteriets state (speciellt att laddning ej sker om högvolts batteriet är över 80%.

Google:ade lite på detta, tror handlaren missuppfattat vad bilen gör. Det är inte 80% state på högvolts batteriet, utan 80% state på 12v batteriet. Dvs, så länge den har mer än 80% kvar så laddar den inte 12v batteriet. systemet kallas tydligen "Aux Battery Saver+" eller ABS+.

Problemet är att detta system verkar ha en logik inbyggd att om systemet aktiveras 10 ggr i rad (när man slår på bilen) så antar den att batteriet är faulty, och behöver bytas, och slutar därmed ladda 12v batteriet.
Detta bör aldrig hända en "normal" användare, men säg att man kör väldigt korta sträcker, väldigt sällan, och man "väcker" bilen väldigt ofta med appen, då kan det hända att den alltid vaknar under 80% 10 ggr i rad även om det inte är ett fel på batteriet. Så enligt mig så borde de ta bort den kollen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Car of the Year i Danmark går till BMW i5.

Men något som förvånade mig: Kia EV9 nästan i botten, Xpeng G9 däremot kom trea!

https://cleantechnica.com/2023/12/04/bmw-i5-is-car-of-the-yea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Car of the Year i Danmark går till BMW i5.

Men något som förvånade mig: Kia EV9 nästan i botten, Xpeng G9 däremot kom trea!

https://cleantechnica.com/2023/12/04/bmw-i5-is-car-of-the-yea...

Antar det beror på ens synvinkel.
De hade bara 7 bilar med, så jag antar att bara bli nominerad gör att EV9 är i "Top 7" bilar i världen enligt danmark (av de bilar som fanns med ifrån början).

Av alla dessa bilar så hamnade EV9 i top 5 (dock 5:e plats).

Så beroende på ens synvinkel, så kan man se den som "när bottnen" eller "topp fem i världen"

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Nu när det är kallt tror jag inte den vill ladda med 11 kW hela vägen upp till 100%.
Eftersom undre gränsen med tre faser är ~4 kW så byter den till 2 faser i stället.
Är mycket snack om att likriktare är effektivare vid hög last så VW kanske tänker på det också.

Bilen laddade på två faser i dag. Passade på att ta en skärmdump på vad jag menade med att testa sänka max ström för att se om den går över till tre faser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Bilen laddade på två faser i dag.

Det ser ut som om du har väldigt låg spänning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det ser ut som om du har väldigt låg spänning?

På två av tre faser, och de som den uppenbarligen föredrar. Oklart om den uppdaterat till sista bilden dock då spänningen anges som exakt samma där, så man ser ju inte om det bara är belastningsrelaterat eller om det är lågt redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oklart om den uppdaterat till sista bilden dock då spänningen anges som exakt samma där, så man ser ju inte om det bara är belastningsrelaterat eller om det är lågt redan från början.

Oavsett så känns det lågt tycker jag. Det hade varit intressant att se vad det är för spänning när det inte är någon last.

Permalänk
Medlem

Spänningen är inget som påverkar i detta fall. Dessutom tror jag mer på mätfel i Easee boxen då det är samma med eller utan last.
Elmätaren rapporterar genom Tibber L1:221,3 L2:226,1 L3:225,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Spänningen är inget som påverkar i detta fall. Dessutom tror jag mer på mätfel i Easee boxen då det är samma med eller utan last.
Elmätaren rapporterar genom Tibber L1:221,3 L2:226,1 L3:225,8

Det låter som mer rimliga värden. Kanske är fler fel på ladd-boxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Något som jag inte förstår hur tillverkarna kan misslyckas med sina 12V-batterier. Elbilar har alltså funktionalitet för att koppla in stora batteriet och ladda 12V, även när bilen "sover". Men någonstans brister det allvarligt här, och jag har läst om väldigt mycket problem med just Kia, men då e-Niro.

Det känns mest som ett algoritm-problem, tydligen vaknade bilen för sällan så batteriet hann laddas ur för mycket. Men att detta problem fortfarande inte är löst är ett mysterium, att ladda ett 12V-batteri är något som vi har gjort i mer än 100 år. Men det är ju mjukvara inblandat...

Skrivet av BattleGeek:

Kia/Hyundai laddar endast 12V batteriet om högvolt batteriet är på ca 80% eller lägre, enligt bilhandlare jag nyligen snackade med. Osäker vad den lägre gränsen är men det finns garanterat.

Så om man har sin bil "för laddad" för ofta råkar man ut för 12V problem.

Håller med om att algoritmen är kass...

Skrivet av Cove:

Detta lät mycket konstigt att 12v batteriet skulle vara beroende av högvolts batteriets state (speciellt att laddning ej sker om högvolts batteriet är över 80%.

Google:ade lite på detta, tror handlaren missuppfattat vad bilen gör. Det är inte 80% state på högvolts batteriet, utan 80% state på 12v batteriet. Dvs, så länge den har mer än 80% kvar så laddar den inte 12v batteriet. systemet kallas tydligen "Aux Battery Saver+" eller ABS+.

Problemet är att detta system verkar ha en logik inbyggd att om systemet aktiveras 10 ggr i rad (när man slår på bilen) så antar den att batteriet är faulty, och behöver bytas, och slutar därmed ladda 12v batteriet.
Detta bör aldrig hända en "normal" användare, men säg att man kör väldigt korta sträcker, väldigt sällan, och man "väcker" bilen väldigt ofta med appen, då kan det hända att den alltid vaknar under 80% 10 ggr i rad även om det inte är ett fel på batteriet. Så enligt mig så borde de ta bort den kollen.

Haha japp! Fick ringa assistans imorse då ev6an klagade på problem med lågspänningsbatteriet. Har nu köpt mig en noco starthjälp ifall det händer igen.

Åker inte speciellt korta sträckor. Körde över en timme igår innan jag parkerade. Inga tredjepartsapplikationer, ingenting. Redigt förbannad när en bil för 800k inte startar pga såna här urbota korkade saker.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha japp! Fick ringa assistans imorse då ev6an klagade på problem med lågspänningsbatteriet. Har nu köpt mig en noco starthjälp ifall det händer igen.

Åker inte speciellt korta sträckor. Körde över en timme igår innan jag parkerade. Inga tredjepartsapplikationer, ingenting. Redigt förbannad när en bil för 800k inte startar pga såna här urbota korkade saker.

Håller med, det är inte bra implementerat. Just i din bil, så har du inga specifika varningsklockor som ringer, utan det känns ju uppriktigt som ett hårdvarufel.

Om du öppnar appen och gör en refresh, du kan inte se något konstigt där, typ att en dörr eller lucka rapporteras som "öppen" fast bilen är stängd och låst eller dyl?

Det verkar ju som du har antingen: Fått ett riktigt kasst 12v batteri, eller du har någon batteri dränering utöver vanliga periodiska checkins ifrån bilen via bluelink.

Hade jag vart dig hade jag lämnat in den hos Kia och låtit dem försöka fixa det (definitivt om det händer ytterligare en gång).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha japp! Fick ringa assistans imorse då ev6an klagade på problem med lågspänningsbatteriet. Har nu köpt mig en noco starthjälp ifall det händer igen.

Åker inte speciellt korta sträckor. Körde över en timme igår innan jag parkerade. Inga tredjepartsapplikationer, ingenting. Redigt förbannad när en bil för 800k inte startar pga såna här urbota korkade saker.

Bara nyfiken, står din bil i ett garage eller står den utomhus när den är parkerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Håller med, det är inte bra implementerat. Just i din bil, så har du inga specifika varningsklockor som ringer, utan det känns ju uppriktigt som ett hårdvarufel.

Om du öppnar appen och gör en refresh, du kan inte se något konstigt där, typ att en dörr eller lucka rapporteras som "öppen" fast bilen är stängd och låst eller dyl?

Det verkar ju som du har antingen: Fått ett riktigt kasst 12v batteri, eller du har någon batteri dränering utöver vanliga periodiska checkins ifrån bilen via bluelink.

Hade jag vart dig hade jag lämnat in den hos Kia och låtit dem försöka fixa det (definitivt om det händer ytterligare en gång).

Näpp, ingenting sånt. 🤷

Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Bara nyfiken, står din bil i ett garage eller står den utomhus när den är parkerad?

Utomhus 99% av tiden.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Bilen laddade på två faser i dag. Passade på att ta en skärmdump på vad jag menade med att testa sänka max ström för att se om den går över till tre faser.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ombord laddaren kräver minimum 6A
Om en fas får under 6A kopplas fasen bort.

Permalänk
Medlem

Hej på er, jag och min fru är helt ny på detta med elbil. Vi köpte vår Kia Niro EV (2023) för en vecka sedan, som varit utställningsex (ej körd) från vår lokala återförsäljare i Östersund. Som bekant har det varit rätt kyligt i hela landet, och här har tempen legat på drygt -20 senaste dagarna. Vår laddbox (DEFA Power) kommer förhoppningsvis installeras denna vecka och får därför förlita oss på snabbladdare, samt diverse gratisladdning, under tiden.

Problemet är att bilen är rätt törstig, och då långt över den dryga 1,8 kwh / mil som jag hört andra (med samma bilmodell) ligger på i förbrukning. Vi har en förbrukning på 3,2 kwh / mil just nu. Vi förvärmer alltid bilen 15min innan vi åker i detta kalla väder, men det drar ju då direkt från bilens batteri eftersom vi inte är inkopplad. Sedan åker vi just nu alltid korta sträckor inom vår lilla stad, där det aldrig blir mer än en mil per körtillfälle. Tycker ni att förbrukningen verkar vara rimlig baserat på denna information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tönten:

Hej på er, jag och min fru är helt ny på detta med elbil. Vi köpte vår Kia Niro EV (2023) för en vecka sedan, som varit utställningsex (ej körd) från vår lokala återförsäljare i Östersund. Som bekant har det varit rätt kyligt i hela landet, och här har tempen legat på drygt -20 senaste dagarna. Vår laddbox (DEFA Power) kommer förhoppningsvis installeras denna vecka och får därför förlita oss på snabbladdare, samt diverse gratisladdning, under tiden.

Problemet är att bilen är rätt törstig, och då långt över den dryga 1,8 kwh / mil som jag hört andra (med samma bilmodell) ligger på i förbrukning. Vi har en förbrukning på 3,2 kwh / mil just nu. Vi förvärmer alltid bilen 15min innan vi åker i detta kalla väder, men det drar ju då direkt från bilens batteri eftersom vi inte är inkopplad. Sedan åker vi just nu alltid korta sträckor inom vår lilla stad, där det aldrig blir mer än en mil per körtillfälle. Tycker ni att förbrukningen verkar vara rimlig baserat på denna information?

Ja.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tönten:

Hej på er, jag och min fru är helt ny på detta med elbil. Vi köpte vår Kia Niro EV (2023) för en vecka sedan, som varit utställningsex (ej körd) från vår lokala återförsäljare i Östersund. Som bekant har det varit rätt kyligt i hela landet, och här har tempen legat på drygt -20 senaste dagarna. Vår laddbox (DEFA Power) kommer förhoppningsvis installeras denna vecka och får därför förlita oss på snabbladdare, samt diverse gratisladdning, under tiden.

Problemet är att bilen är rätt törstig, och då långt över den dryga 1,8 kwh / mil som jag hört andra (med samma bilmodell) ligger på i förbrukning. Vi har en förbrukning på 3,2 kwh / mil just nu. Vi förvärmer alltid bilen 15min innan vi åker i detta kalla väder, men det drar ju då direkt från bilens batteri eftersom vi inte är inkopplad. Sedan åker vi just nu alltid korta sträckor inom vår lilla stad, där det aldrig blir mer än en mil per körtillfälle. Tycker ni att förbrukningen verkar vara rimlig baserat på denna information?

Vart hare du fått 1,8kwh siffran ifrån? WLTP om det är så så är det en test i laberatorium med 20+ grader.
Sedan vet vi inte hur fort du kör hur underlaget är eller något sådant.
Jag som har en e208 och kör nästan bara motorväg kan säga att mot sommaren så drar jag ca 1kwh mer just nu och då har jag bara mellan -12 till -8 ut där jag bor. en sommar dag använder jag ca 10-12% när jag åker till jobbet 2.5mil nästan 2 mil är 120 väg nu på vintern gör jag av med på samma sträcka 15-20% och då är bilen förvärmd på morgonen innan jag åker och jag har värmen igång i bilen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vart hare du fått 1,8kwh siffran ifrån? WLTP om det är så så är det en test i laberatorium med 20+ grader.
Sedan vet vi inte hur fort du kör hur underlaget är eller något sådant.
Jag som har en e208 och kör nästan bara motorväg kan säga att mot sommaren så drar jag ca 1kwh mer just nu och då har jag bara mellan -12 till -8 ut där jag bor. en sommar dag använder jag ca 10-12% när jag åker till jobbet 2.5mil nästan 2 mil är 120 väg nu på vintern gör jag av med på samma sträcka 15-20% och då är bilen förvärmd på morgonen innan jag åker och jag har värmen igång i bilen.

Vi använder ECO mode i bilen och stadskörning (<60 kmh). Siffran fick jag från andra spekulanter hos återförsäljaren, varav den ene skulle byta in sin Niro för att uppgradera till EV9. Vi är som sagt helt ny när det kommer till elbil, så vill bara höra om denna förbrukning verkar rimlig. Man törs ju inte köra utanför staden om den drar 3kwh per mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tönten:

Vi använder ECO mode i bilen och stadskörning (<60 kmh). Siffran fick jag från andra spekulanter hos återförsäljaren, varav den ene skulle byta in sin Niro för att uppgradera till EV9. Vi är som sagt helt ny när det kommer till elbil, så vill bara höra om denna förbrukning verkar rimlig. Man törs ju inte köra utanför staden om den drar 3kwh per mil.

En elbil är precis som en bensin/diesel, vid mycket gas och broms drar den mer och med tanke på tempen ute är det inget som låter konstigt.
Skulle du ge dig ut på längre körning med konstant hastighet skulle den gå ner i förbrukning även på motorväg.