Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Hur är det rimligt att den laddar långsammare ibland, det har ju ingenting med priset att göra.

Att ladda något annat än 3x16A är ju helt orimligt egentligen om det inte är för lastbalanseringens skull vilket det inte är i detta fallet.

Eller klarar inte bilarna att ladda 3x16A upp till 100%?

När jag har tittat har jag oftast legat över 80% SoC eftersom jag på morgonen märker att ”shit bilen har inte laddat klart…)

Nu när det är kallt tror jag inte den vill ladda med 11 kW hela vägen upp till 100%.
Eftersom undre gränsen med tre faser är ~4 kW så byter den till 2 faser i stället.
Är mycket snack om att likriktare är effektivare vid hög last så VW kanske tänker på det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Teslabjörns 1000km test visar en helt annan statistik: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvv...

Kia EV6 AWD först på 28:e plats.
Snabb laddning i sig säger inte så mycket. Kanske blir det mer avgörande i framtiden.

Hej du. Var det något speciellt som rörde om med det jag skrev? Eftersom du letade upp det här inlägget från 2½ vecka sedan?
Kan det vara så att informationen stämmer bara för Kia EV6 i november 2021?
Videon som "Teslabjörn" har om den körningen från för två år sedan visar på några avgörande skillnader i beteende mot dagens, uppdaterade bilar. Förvärmningen är den största skillnaden. Från att inte fungera alldeles i början till att sedan fungera väldigt kryptiskt med hänsyn till bl.a. avstånd, till att nu börja förvärma oavsett (kort) avstånd.

Du kan kika själv och sedan testa själv. Eller helt enkelt lita på att Edmunds publicerade data stämmer för när dom publicerar det, även om den delvis inte helt stämmer överens med TB: s jämförelser.

Testet i helhet:
https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-charging.html

Jag snabbladdar väldigt sällan. Men sist när jag laddade, 30: e september var det ca. 15 grader. Bilen förvärmde och jag pluggade in vid 22% och började med 197kW. Gick sedan upp till 231kW som högst mellan 22->50%. Det tog 6 min och hade en snitthastighet på 220kW.

På samma lista (från TB) hittar du Ioniq 6 RWD som lägger sig på 14:e plats. Man kan också bryta ner den där listan på flera olika sätt. Exempelvis att två platser upptas av icke-BEV, fyra är NIO-bilar med anpassade rutter för batteribyte och model s som upptar två platser i toppen (tre om man räknar med Plaiden).

Permalänk
Medlem

Jag menade inget illa med mitt inlägg. Jag ville bara nyansera debatten kring laddhastighet. Det är mer än det som är viktigt på elbilar. Du har nog helt rätt att KIA EV6 och Hyundai Ioniq 6 laddar betydligt snabbare nu med förvärmning.

Skrivet av MP-Jan:

Hej du. Var det något speciellt som rörde om med det jag skrev? Eftersom du letade upp det här inlägget från 2½ vecka sedan?
Kan det vara så att informationen stämmer bara för Kia EV6 i november 2021?
Videon som "Teslabjörn" har om den körningen från för två år sedan visar på några avgörande skillnader i beteende mot dagens, uppdaterade bilar. Förvärmningen är den största skillnaden. Från att inte fungera alldeles i början till att sedan fungera väldigt kryptiskt med hänsyn till bl.a. avstånd, till att nu börja förvärma oavsett (kort) avstånd.

https://youtu.be/9nJvq92TQC0?si=oTadajp4y8uLlZgF

Du kan kika själv och sedan testa själv. Eller helt enkelt lita på att Edmunds publicerade data stämmer för när dom publicerar det, även om den delvis inte helt stämmer överens med TB: s jämförelser.

Testet i helhet:
https://www.edmunds.com/car-news/electric-car-charging.html

Jag snabbladdar väldigt sällan. Men sist när jag laddade, 30: e september var det ca. 15 grader. Bilen förvärmde och jag pluggade in vid 22% och började med 197kW. Gick sedan upp till 231kW som högst mellan 22->50%. Det tog 6 min och hade en snitthastighet på 220kW.

På samma lista (från TB) hittar du Ioniq 6 RWD som lägger sig på 14:e plats. Man kan också bryta ner den där listan på flera olika sätt. Exempelvis att två platser upptas av icke-BEV, fyra är NIO-bilar med anpassade rutter för batteribyte och model s som upptar två platser i toppen (tre om man räknar med Plaiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Jag menade inget illa med mitt inlägg. Jag ville bara nyansera debatten kring laddhastighet. Det är mer än det som är viktigt på elbilar. Du har nog helt rätt att KIA EV6 och Hyundai Ioniq 6 laddar betydligt snabbare nu med förvärmning.

Ja, nej det är lugnt. Däremot är det ingen debatt. Snabbare är snabbare, och snabbare är bättre. Dom vanligaste argumenten emot på andra sidan av elbilsägande är:

Räckvidd - man kommer inte lika långt som Diesel-gate Passaten som med iD4: an, exempelvis.
Laddning - man tankar så mycket snabbare än man laddar iD4: an.
Plus en del nonsens-argument som "elbrist" och brandrisk.

Om man inte vill ha en Tesla, som har effektiviteten och räckvidden (åtminstone absolut räckvidd oavsett pengar i Model S). Ja, då får man i nuläget nöja sig med snabb laddning.

Allt detta kommer ganska snart att vara ett icke-problem. Kapacitet, effektivitet, energitäthet och laddhastighet. Det är redan fullt tillräckligt idag. Det kommer dock komma en tid när det först är i paritet med, och sedan överlägset ICE, därmed ett icke-problem.

Permalänk
Medlem

NEVS har till slut hittat en köpare iaf. Blir intressant att följa hur det här utveckla, men får lite Spyker-vibbar av bolaget.

https://sverigesradio.se/artikel/viktiga-affaren-for-nevs-sal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

NEVS har till slut hittat en köpare iaf. Blir intressant att följa hur det här utveckla, men får lite Spyker-vibbar av bolaget.

https://sverigesradio.se/artikel/viktiga-affaren-for-nevs-sal...

Ser ut att vara ren scam.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Jag menade inget illa med mitt inlägg. Jag ville bara nyansera debatten kring laddhastighet. Det är mer än det som är viktigt på elbilar. Du har nog helt rätt att KIA EV6 och Hyundai Ioniq 6 laddar betydligt snabbare nu med förvärmning.

För dom som behöver ladda när dom kör långa sträckor ofta ja då är det bra med laddhastighet för mig som till 95% klara med att ladda hemma är inte det lika viktigt.
Under året som gått nu har jag laddad 6 gånger typ på en snabbladdare resterande har skett hemma eller på destinationen jag har åkt till på en 11kw laddare och jag tror dom flesta klarar sig på det.
Dom få gånger vanligt folk behöver stanna för att ladda så är det även bra för koncentrationen för bilkörningen att stanna och laddad och ta en liten paus.

Finns en anledning till att yrkestrafik inte får köra hur länge som helst utan att ta en rast tror även många vanliga bilister skulle behöva kör på det sättet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Ja jag såg det senare. Där dog ju det mesta hoppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att det är skyltat är ingen garanti i sig i det elektroniska lotteriet. VW-koncernens produkter har ju ibland försökt sådant som att köra 110 på Årstalänken, trots att det är 70, enligt logiken att det är motorväg, när folk har kört med automatisk farthållare. Men om funktionen inte är aktiv så borde ju sådant inte spela någon roll, åtminstone inte åt det hållet.

Ah okej, ja någon sån helautomatisk farthållare har inte Mégane, vad jag vet. Endast adaptiv till framförvarande bil eller då om man aktivt trycker på en knapp för att få skyltad hastighet.

Skrivet av vinylens:

Kör en e208 och där dubbelklickar man för att få den nya hastigheten på farthållaren när den har läst av en skylt med ny hastighet.

Okej, ja det är ju inte exakt det jag vill egentligen, men jag ska se vad som händer om man dubbelklickar. Tror att det helt enkelt blir förra hastigheten -1.

Skrivet av Blomman90:

Har du en tredje knapp för "continue" då, eller hur hade du tänkt att man ska kunna "återuppta" den tidigare satta hastigheten (tänk exempelvis att du kör på en 80-väg, kommer till en korsning eller dylikt där man temporärt endast får köra i 60 - då brukar man kunna inaktivera farthållaren medan man passerar korsningen och sedan trycker man på en knapp för att återgå till 80)?

I många bilar finns det knapp för "plus" och "minnus" (som kan användas för att öka eller minska den satta hastigheten). I min bil så är det så att trycker jag plus, så återgår den till den tidigare hastigheten. Trycker jag minus så aktiveras farthållaren på min befintliga hastighet.

Nu har du redan fått svar, men det är ju just dessa två knappar jag har. + och - (RES, SET). Trycker jag på plus så återgår den till tidigare hastigheten. Trycker jag på minus så återgår även den till tidigare hastigheten.

Skrivet av NisseG91:

Vi har liknande problem.

Klickandet i gaspedalen får man bort om man kör utan regenerering. Så det har jag alltid avstängt.

Farthållaren är galen, garanterat någon mjukvarugrej. Känns som att den gör som den vill.

Jag har även dessa fel:

  • Kan fortfarande inte logga in på My renault i bilen, varit in med bilen tre gånger för att få det fixat.

  • Vindrutetorkarna har slutat fungera flera gånger - funkar igen efter 25-30min.

  • Typ varannan gång jag startar bilen så funkar inte ratt- och sätesvärmen. Knapparna i guit är disablade.

Pratat med verkstaden flera gånger som inte har en lösning. Mailat renault. Samma där.

Haft bilen sedan i somras, som andrabil, kommer sälja den till riddermark på måndag pga allt strul.

Jag har maxutrustad så stor display och Google-tjänster. De funkar åtminstone bra.

Oj, det låter inte bra. Hade problem med Zoe i ett år med att jag inte kunde starta kupévärmaren varken från appen eller från schema, trots flera verkstadsbesök som du. Till slut blev den uppdaterad och då fungerade det ett tag, men sen strulade det igen. Efter det kunde jag starta den via appen men jag var tvungen att låsa upp och låsa för att den skulle få kontakt.
Inga såna problem med nya bilen som tur är.

Men din verkar ju vara ett riktigt måndagsex. Jag vill minnas att det var något med inloggningen i bilen jag reagerade på och att det inte var helt uppenbart vad man skulle göra. Vad är det som inte fungerar där, eller vad är det som händer/inte händer?

Permalänk
Medlem

Nu på morgonen var min EV6 stendöd, trots att batteriet inte var tomt. Bärgaren var här och boostade igång 12V-batteriet som var nästintill tömt och rekommenderade mig att skaffa en starthjälp till nästa gång problemet uppstår.

Kias service bad mig koppla ifrån eventuella 3parts-appar som Tibber för att försäkra mig om att de inte var boven.

Förstår inte hur en modern elbil lyckas ladda ur 12V-batteriet. Det är -10 här idag, men en såpass modern bil ska ju inte ha denna typ av problem.

Bärgaren hade gjort detta många gånger på elbilar, det märktes när han suckade över problem med all elektronik

Kia tillhandahåller inte starthjälp, utan bad mig införskaffa en på egen hand.

Edit: Jag fick upp dörren med fysisk nyckel och lyckades även öppna laddluckan, men att koppla in laddkabel gjorde ingen skillnad och appen hade ingen kontakt med bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Förstår inte hur en modern elbil lyckas ladda ur 12V-batteriet. Det är -10 här idag, men en såpass modern bil ska ju inte ha denna typ av problem.

Ja 12V batteriet är ett problem på många elbilar, problemet är ju att det är ett gammalt system som inte anpassats för dagens användning. Det var tänkt att bara ha tillräckligt med ström för att dra igång fossilmotorn ett par ggr.
I en elbil har vi ju ett gigantiskt batteri som borde kunna sköta allt i bilen, men av säkerhetsskäl kopplas det batteriet ur när bilen inte är i "drift" så att säga, men vi har fortsatt, kameror, sensorer, appar, datorsystem, modem etc som ändå "måste" vara igång, och kanske särsillt appar som biltillverkaren inte har koll på hur de nyttjas (Tibber mfl).

Branschen måste hitta en lösning här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja 12V batteriet är ett problem på många elbilar, problemet är ju att det är ett gammalt system som inte anpassats för dagens användning. Det var tänkt att bara ha tillräckligt med ström för att dra igång fossilmotorn ett par ggr.
I en elbil har vi ju ett gigantiskt batteri som borde kunna sköta allt i bilen, men av säkerhetsskäl kopplas det batteriet ur när bilen inte är i "drift" så att säga, men vi har fortsatt, kameror, sensorer, appar, datorsystem, modem etc som ändå "måste" vara igång, och kanske särsillt appar som biltillverkaren inte har koll på hur de nyttjas (Tibber mfl).

Branschen måste hitta en lösning här.

Är därför Tesla gått över till ett mindre Li-ion batteri med lägre spänning än högvoltsbatteriet istället för de gamla vanliga, det är mer gjort för dagens användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Edit: Jag fick upp dörren med fysisk nyckel och lyckades även öppna laddluckan, men att koppla in laddkabel gjorde ingen skillnad och appen hade ingen kontakt med bilen.

Yes, om 12V batteriet är urladdat, hjälper det inte att koppla in laddkabeln till elbilsbatteriet, då du inte kan starta laddningen.
Starthjälpen måste kopplas direkt på 12v batteriet. På EV6 så öppnar man frunken och den lilla förvaringslådan. Där finns det en lås mekanism direkt på förvaringslådan, där du lyfter av en del av lådan för att komma av stiften på 12v batteriet.

När du väl kopplat på starthjälpen och bilen gått igång, så måste du antingen koppla in den till en laddare eller hålla den i "startat läge" (Ready på displayen) annars laddar inte 12v batteriet.

Har själv aldrig haft problem med 12v batteriet, men funderar ändå på att investera i en sån där starthjälp, det det är en billig garanti ifrån att inte bli stående.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja 12V batteriet är ett problem på många elbilar, problemet är ju att det är ett gammalt system som inte anpassats för dagens användning. Det var tänkt att bara ha tillräckligt med ström för att dra igång fossilmotorn ett par ggr.
I en elbil har vi ju ett gigantiskt batteri som borde kunna sköta allt i bilen, men av säkerhetsskäl kopplas det batteriet ur när bilen inte är i "drift" så att säga, men vi har fortsatt, kameror, sensorer, appar, datorsystem, modem etc som ändå "måste" vara igång, och kanske särsillt appar som biltillverkaren inte har koll på hur de nyttjas (Tibber mfl).

Branschen måste hitta en lösning här.

Jag skulle peka finger åt Kia här, det är garanterat inte så att alla elbilar blir stående bara för det är tio grader kallt.

Däremot håller jag med om att 12V-systemet från 50-talet måste ses över, och det har gjorts försök inom fordonsbranschen utan framgång. Märkligt då alla tunga fordon är 24V.... Hursom nu när Cybertruck verkar bli verklighet är ju en av dom största nyheterna att det är ett 48V-system - säkrare och bättre på alla sätt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Yes, om 12V batteriet är urladdat, hjälper det inte att koppla in laddkabeln till elbilsbatteriet, då du inte kan starta laddningen.
Starthjälpen måste kopplas direkt på 12v batteriet. På EV6 så öppnar man frunken och den lilla förvaringslådan. Där finns det en lås mekanism direkt på förvaringslådan, där du lyfter av en del av lådan för att komma av stiften på 12v batteriet.

När du väl kopplat på starthjälpen och bilen gått igång, så måste du antingen koppla in den till en laddare eller hålla den i "startat läge" (Ready på displayen) annars laddar inte 12v batteriet.

Har själv aldrig haft problem med 12v batteriet, men funderar ändå på att investera i en sån där starthjälp, det det är en billig garanti ifrån att inte bli stående.

Ifall elektroniken är igång, ser bilen då till att ta från stora batteriet och fylla på 12V-batteriet? Eller måste jag koppla in laddkabeln? Bärgaren sa ingen om laddkabel, men bad mig ha på bilen i 30 minuter. Hur ser jag att 12V är fullt?

Av verkstaden blev jag rekommenderad att köpa en starthjälp på Biltema/Jula. Så jag får väl köpa någon där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ifall elektroniken är igång, ser bilen då till att ta från stora batteriet och fylla på 12V-batteriet? Eller måste jag koppla in laddkabeln? Bärgaren sa ingen om laddkabel, men bad mig ha på bilen i 30 minuter. Hur ser jag att 12V är fullt?

Av verkstaden blev jag rekommenderad att köpa en starthjälp på Biltema/Jula. Så jag får väl köpa någon där.

Ja, bilen laddar 12v batteriet, så länge du har startat den i ready läget (dvs håller inne bromspedalen innan du trycker på start).

Hur lång tid det tar att fylla vet jag ej, men 30 min lär väl göra att det startar nästa gång du kör (och då skall den ju ladda igen). Är du orolig och har tillgång till laddare så kan du ju ha den inkopplad istället, då vet du att den laddar även när bilen är av.

Man kan monitorera 12v batteriet, men du behöver koppla in extern utrustning för att se hur den laddar/laddar ur och när den är full.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag skulle peka finger åt Kia här, det är garanterat inte så att alla elbilar blir stående bara för det är tio grader kallt.

Däremot håller jag med om att 12V-systemet från 50-talet måste ses över, och det har gjorts försök inom fordonsbranschen utan framgång. Märkligt då alla tunga fordon är 24V.... Hursom nu när Cybertruck verkar bli verklighet är ju en av dom största nyheterna att det är ett 48V-system - säkrare och bättre på alla sätt.

Antalet volt spelar ingen roll om du låter elektroniken tömma batteriet... Det är ju bara dåligt att elbilar gör det med tanke på att de inte behöver alls samma höga startström. Är bilen helt död så har man ju dragit ur batteriet en bra bit under gränsen när det hade gått att starta en förbränningsmotor.

48 V är inget som Tesla har hittat på, även om de säkert vill påstå det. Det används inte sällan i mildhybrider för det systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ifall elektroniken är igång, ser bilen då till att ta från stora batteriet och fylla på 12V-batteriet? Eller måste jag koppla in laddkabeln? Bärgaren sa ingen om laddkabel, men bad mig ha på bilen i 30 minuter. Hur ser jag att 12V är fullt?

Av verkstaden blev jag rekommenderad att köpa en starthjälp på Biltema/Jula. Så jag får väl köpa någon där.

Det bästa är ju att lägga på en bra 12 V batteriladdare, så vet man att och när det är fullt i och med att dem mäter det. 30 minuter räcker i vart fall knappast för att få ett fullt batteri om det blivit helt urladdat, även om det skrämmer liv i batteriet. Här vill jag bara höja en varningens upplysande finger om det är ett vanligt vätskefyllt batteri: ett helt urladdat batteri fryser mycket tidigare än ett fulladdat. Jag har testat det här i praktiken vid ett tillfälle när en strulande dörrbrytare såg till att tömma ett startbatteri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Ifall elektroniken är igång, ser bilen då till att ta från stora batteriet och fylla på 12V-batteriet? Eller måste jag koppla in laddkabeln? Bärgaren sa ingen om laddkabel, men bad mig ha på bilen i 30 minuter. Hur ser jag att 12V är fullt?

Av verkstaden blev jag rekommenderad att köpa en starthjälp på Biltema/Jula. Så jag får väl köpa någon där.

Lyckligtvis aldrig fått det problemet på min men läst om mängder med sådana fall. Du ser iaf om 12v-batteriet laddas genom att den rundade pluppen på toppen av instrumentbrädan lyser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag skulle peka finger åt Kia här, det är garanterat inte så att alla elbilar blir stående bara för det är tio grader kallt.

Däremot håller jag med om att 12V-systemet från 50-talet måste ses över, och det har gjorts försök inom fordonsbranschen utan framgång. Märkligt då alla tunga fordon är 24V.... Hursom nu när Cybertruck verkar bli verklighet är ju en av dom största nyheterna att det är ett 48V-system - säkrare och bättre på alla sätt.

Tyvärr verkar det inte vara riktigt så enkelt.. Drabbades av detta och blev strandad i min EV6 efter ca. 6000mil då 12V batteriet började jävlas. Bärgaren som kom för att hjälpa till och sa att han varit runt och startat igång ett helt gäng med elbilar senaste dagarna pga. 12V batteriet som inte var enbart märket Kia. Tydligen är elbilar och hybrider så extremt mycket mer känsliga med att det måste vara bra ström från 12V.

Jag (mitt jobb) investerade i enkla boosters från netonnet för 599kr. Behövde ha det ett par gånger tills jag bytte 12V på service.
Min kollega som har EV6 men som kört mycket mindre köpte en i förebyggande syfte. Så det kan vara en bra grej att investera i och ha liggandes i bilen.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Antalet volt spelar ingen roll om du låter elektroniken tömma batteriet... Det är ju bara dåligt att elbilar gör det med tanke på att de inte behöver alls samma höga startström. Är bilen helt död så har man ju dragit ur batteriet en bra bit under gränsen när det hade gått att starta en förbränningsmotor.

48 V är inget som Tesla har hittat på, även om de säkert vill påstå det. Det används inte sällan i mildhybrider för det systemet.

Jag håller med. Något står inte rätt till om den inte går i tillräcklig standby för att inte dränera 12 V-batteriet. Ävenom kapaciteten i 12 V-batteri hade varit mycket större får inte förbrukningen vara så stor när bilen är parkerad.

Jag pratar inte om mildhybrider - dom har fortfarande torkarmotorer, spolarvätska, tuta, stereo, osv på 12 V. Hela 12 V-systemet på Cybertruck är ersatt av 48 V. Visa gärna på något fordon, som inte är en lastbil, som ens har 24 V för lågspänningselsystemet.

Skrivet av timpO:

Tyvärr verkar det inte vara riktigt så enkelt.. Drabbades av detta och blev strandad i min EV6 efter ca. 6000mil då 12V batteriet började jävlas. Bärgaren som kom för att hjälpa till och sa att han varit runt och startat igång ett helt gäng med elbilar senaste dagarna pga. 12V batteriet som inte var enbart märket Kia. Tydligen är elbilar och hybrider så extremt mycket mer känsliga med att det måste vara bra ström från 12V.

Det finns ingen biltillverkare som tillverkar egna 12 V-batterier. Jag menar att det är dålig design av Kia att bilen drar ur 12 V-batteriet så snabbt. Standby verkar inte fungera korrekt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aktsu:

Är därför Tesla gått över till ett mindre Li-ion batteri med lägre spänning än högvoltsbatteriet istället för de gamla vanliga, det är mer gjort för dagens användning.

Hade ingen aning om vad detta syftade på, så gjorde ett försök med Google och antar att det är detta. Inkludera gärna en länk eller liknande tydlig hänvisning när det annars inte är uppenbart vad som refereras till, så blir det lättare för läsare som inte redan känner till alla detaljer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Tyvärr verkar det inte vara riktigt så enkelt.. Drabbades av detta och blev strandad i min EV6 efter ca. 6000mil då 12V batteriet började jävlas. Bärgaren som kom för att hjälpa till och sa att han varit runt och startat igång ett helt gäng med elbilar senaste dagarna pga. 12V batteriet som inte var enbart märket Kia. Tydligen är elbilar och hybrider så extremt mycket mer känsliga med att det måste vara bra ström från 12V.

Jag (mitt jobb) investerade i enkla boosters från netonnet för 599kr. Behövde ha det ett par gånger tills jag bytte 12V på service.
Min kollega som har EV6 men som kört mycket mindre köpte en i förebyggande syfte. Så det kan vara en bra grej att investera i och ha liggandes i bilen.

Jag skulle nog snarare misstänka att grundproblemet är att de drar ur batterierna hela tiden och sliter ut dem och då blir de även känsligare för när det blir kallt. Det är ju inte binärt, utan batteriet blir successivt sämre och tappar både kapacitet och förmåga att lämna ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag håller med. Något står inte rätt till om den inte går i tillräcklig standby för att inte dränera 12 V-batteriet. Ävenom kapaciteten i 12 V-batteri hade varit mycket större får inte förbrukningen vara så stor när bilen är parkerad.

Jag pratar inte om mildhybrider - dom har fortfarande torkarmotorer, spolarvätska, tuta, stereo, osv på 12 V. Hela 12 V-systemet på Cybertruck är ersatt av 48 V. Visa gärna på något fordon, som inte är en lastbil, som ens har 24 V för lågspänningselsystemet.

Vilket jag inte heller skrev, men vad ska du ha 48 V till i en dator?

Citat:

Det finns ingen biltillverkare som tillverkar egna 12 V-batterier. Jag menar att det är dålig design av Kia att bilen drar ur 12 V-batteriet så snabbt. Standby verkar inte fungera korrekt.

Hyundai Enercell... Nu vet jag inte om dessa sitter i alla bilarna, men de äger alltså en batteritillverkare. Dock var det nog inte det som skrevs, utan att man även hade varit runt och skrämt liv i bilar av andra märken och inte bara just Kia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade ingen aning om vad detta syftade på, så gjorde ett försök med Google och antar att det är detta. Inkludera gärna en länk eller liknande tydlig hänvisning när det annars inte är uppenbart vad som refereras till, så blir det lättare för läsare som inte redan känner till alla detaljer.

Ja det är det jag syftade på, förutom att det egentligen är ett 16v batteri (eller 15,5v ish). De vanliga batterierna blev dåliga rätt snabbt av att konstant användas så bytet till ett Li-ion batteri gör att man har ett batteri som är mer gjort för dagens last.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aktsu:

Ja det är det jag syftade på, förutom att det egentligen är ett 16v batteri (eller 15,5v ish). De vanliga batterierna blev dåliga rätt snabbt av att konstant användas så bytet till ett Li-ion batteri gör att man har ett batteri som är mer gjort för dagens last.

Vet du om man kan byta till ett sådant i sin Model 3?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag skulle nog snarare misstänka att grundproblemet är att de drar ur batterierna hela tiden och sliter ut dem och då blir de även känsligare för när det blir kallt. Det är ju inte binärt, utan batteriet blir successivt sämre och tappar både kapacitet och förmåga att lämna ström.

Så kan det nog mycket väl vara iom att bilarna använder som ni beskrivit så pass mycket av de vanliga funktionerna genom 12V batterierna. I mitt fall nu så var det dock bra temperatur ute under tidig höst, längre körning före utan användning av enbart 12V med avstängd bil etc.

Bilen höll en vecka innan den dog igen. Det var då jag köpte boostern.
Kia skulle dock ha in bilen en hel dag för analys av batteriet för att det skulle täckas av garanti (som kia verkar ha på bilarna iom att det varit ett kändare fel med 12V tydligen). Hade inte den tiden utan bytte 12V istället direkt och har varit problemfri sedan dess. Beteendet var dock skumt då det var rätt otydligt att det skulle vara 12V då bilen "halvfungerade". Allt fungerade förutom att starta bilen. Men då skärmen/infotainment startar som vanligt så ser det lätt ut som att bilen är igång, men inte får i växlarna, fastän den stannar i "tändningsläge".

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant med diskussionen om 12V-batterier. Jag har i år haft "problem" med att min Enyaq visat batterilampan till och från och även några gånger visat varning att laddningen är så låg det riskerar stänga av säkerhetssystem. Det har främst varit när det varit kallt men även några gånger vid mildare temp. Och sen ibland försvinner det några dagar. Men det har blivit allt oftare de senaste veckorna.

Jag funderade på en booster och kommer nog skaffa något sånt. Men jag har även beställt service på den för att kolla upp batteriet då jag också tycker det inte borde bli dåligt på 1 år. Faktum jag minns att jag såg den lampan några gånger förra året men då bara ett kort tag när bilen startades. Nu lyser den alltid hela körningen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Intressant med diskussionen om 12V-batterier. Jag har i år haft "problem" med att min Enyaq visat batterilampan till och från och även några gånger visat varning att laddningen är så låg det riskerar stänga av säkerhetssystem. Det har främst varit när det varit kallt men även några gånger vid mildare temp. Och sen ibland försvinner det några dagar. Men det har blivit allt oftare de senaste veckorna.

Jag funderade på en booster och kommer nog skaffa något sånt. Men jag har även beställt service på den för att kolla upp batteriet då jag också tycker det inte borde bli dåligt på 1 år. Faktum jag minns att jag såg den lampan några gånger förra året men då bara ett kort tag när bilen startades. Nu lyser den alltid hela körningen.

Skodan har väl nån inställning för att tillåta laddning av 12v-batteriet från högspänningsbatteriet om det börjar sina? Optimerad batterianvändning eller nåt sånt. Har inte haft nåt problem själv trots korta körningar med massa förvärmning av kupén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vet du om man kan byta till ett sådant i sin Model 3?

Japp, du kan byta , ngt dyrare i inköp.