Sony snuvar kunder på köpta tv-serier och filmer

Permalänk
Melding Plague

Sony snuvar kunder på köpta tv-serier och filmer

Playstation-användare som tidigare har köpt innehåll från Discovery får kol i julstrumpan av Sony då allt innehåll därifrån kommer försvinna efter årsskiftet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Därför jag aldrig skulle tänka mig att kunna köpa en film eller serie digitalt. Jag hatar redan att jag gör det med spel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Därför jag aldrig skulle tänka mig att kunna köpa en film eller serie digitalt. Jag hatar redan att jag gör det med spel.

Precis.

Permalänk
Medlem

Piracy is always morally correct?

Tycker att om man betalat för sig och sen blir blåst iaf så har man all rätt att ladda sakerna man köpt via andra metoder.

Permalänk
Medlem

Det är därför man köper fysisk media för film och TV. Full stop.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Därför jag aldrig skulle tänka mig att kunna köpa en film eller serie digitalt. Jag hatar redan att jag gör det med spel.

Steam har tydligen att de plockar bort spel om det finns AI konst i det om speltillverkaren inte kan bevisa att de äger alla rättigheter till det material ai'n tränat på. Läste något snabbt om det då det gäller att hylla ryggen fri från stämningar etc.

Man får börja vara riktigt försiktig med vad man köper digitalt nu för tiden, inklusive spel via olika distributörer/launchers.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Piracy is always morally correct?

Tycker att om man betalat för sig och sen blir blåst iaf så har man all rätt att ladda sakerna man köpt via andra metoder.

Håller helt med.

Permalänk
Medlem

Hopp.

Synd

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vänner fram tills för några år sedan: Hahaha, varför har du kvar massor av DVDs/Blu-Rays/CD-skivor? Tar ju bara massa plats, LOLz ALLT finns ju på streaming!

Idag: Hold my 🍺

Physical media FTW!

Permalänk
Medlem

Lite som att ett par gubbar kommer in hos mig och plockar ur min blu-ray hylla med ursäkten att licensen gått ut...

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

De kan skriva vad de vill i sina användaravtal, men är det inte rimliga villkor så gäller de inte (https://sv.wikipedia.org/wiki/Avtalsvillkorslagen ). Jag tror väldigt få tycker det är rimligt att försäljaren i efterhand kan häva ett köp utan återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Steam har tydligen att de plockar bort spel om det finns AI konst i det om speltillverkaren inte kan bevisa att de äger alla rättigheter till det material ai'n tränat på. Läste något snabbt om det då det gäller att hylla ryggen fri från stämningar etc.

Man får börja vara riktigt försiktig med vad man köper digitalt nu för tiden, inklusive spel via olika distributörer/launchers.

Plockar de verkligen bort det ur ditt bibliotek eller plockas det bara bort ur butiken? För det är två helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Plockar de verkligen bort det ur ditt bibliotek eller plockas det bara bort ur butiken? För det är två helt olika saker.

Enligt artikeln plockades de bort ur butiken 2021. Nu plockas de från kontona. Det kommer inte att gå att titta på det som "köpts".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Steam har tydligen att de plockar bort spel om det finns AI konst i det om speltillverkaren inte kan bevisa att de äger alla rättigheter till det material ai'n tränat på.

Skrivet av dlq84:

Plockar de verkligen bort det ur ditt bibliotek eller plockas det bara bort ur butiken? För det är två helt olika saker.

Steam låter dig alltid ladda ner spelet även om det är borttaget från butiken. Det har förstås varit fallet hos Sony också men nu visar Sony att dom skiter fullständigt i konsumenter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Plockar de verkligen bort det ur ditt bibliotek eller plockas det bara bort ur butiken? För det är två helt olika saker.

Av det som sades så plockas det bort ur både butiken och biblioteket, jag är definitivt öppen för att jag kan ha fel här, men för att undvika stämningar etc så måste det plockas bort från plattformen helt. Men åter, kan helt klart ha fel då jag mest "skumläste/slölyssnade". Mycket möjligt att det bara rör early acess spel som de sedan blockerar och inte väljer att publicera på plattformen. De började ju redan i somras blockera spel som innehöll AI art från att publiceras på deras plattform.

Även sett att det kan röra sig om AI genererad text, något tjafs om copyrightlagar då AI genererat material tydligen inte kan copyrightas. (I alla fall inte i usa)

Edit:
Får vara ärlig med och säga att jag inte sett något om ifall sådant upptäcks i efterhand, bara att spelet blockeras från att publiceras på Steam.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Lite som att ett par gubbar kommer in hos mig och plockar ur min blu-ray hylla med ursäkten att licensen gått ut...

Ge dom inga ideer nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Ge dom inga ideer nu!

Var bodde ni sa ni?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta i EU. Har man köpt en film tex så har man då rätt att ladda ned och ha den lokalt tänker jag.

Jag vet att spel, tex steam och andra digitala butiker har varit uppe i domstolar och fått nekat men hur ligger film/serier till?
Det finns ju lagar man inte kan avtala bort tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Tycker det är rimligt. Sony tillhandahöll en tjänst och allt som tillhandahålls online kommer att försvinna tids nog.

Även om servrarna inte kostade något alls så vore det ändå irrationellt att tillhandahålla något i en evighet (säg 100 gamla spel) för det hade konkurrerat med det nyare utbudet (säg 10 nya spel - vilka fasas ut allt eftersom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Tycker det är rimligt. Sony tillhandahöll en tjänst och allt som tillhandahålls online kommer att försvinna tids nog.

Även om servrarna inte kostade något alls så vore det ändå irrationellt att tillhandahålla något i en evighet (säg 100 gamla spel) för det hade konkurrerat med det nyare utbudet (säg 10 nya spel - vilka fasas ut allt eftersom).

Vilken tur att det finns männskor som inte tänker som du

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Folk som klagar över det här bör undvika steam och istället köpa spelen på gog, där man då har rätten att ladda hem installationsfiler för de spel man köpt. Tar steam bort ett spel, vilket de anser att de har rätten till (även köpta), så får man jaga producenten eller spelstudion.... Lycka till om de har gått i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Folk som klagar över det här bör undvika steam och istället köpa spelen på gog, där man då har rätten att ladda hem installationsfiler för de spel man köpt. Tar steam bort ett spel, vilket de anser att de har rätten till (även köpta), så får man jaga producenten eller spelstudion.... Lycka till om de har gått i graven.

Så är det på sätt och vis... dock tror jag Steam är "too big to fail". Hade de av någon anledning gått så dåligt så de närmar sig konkurs hade speltillverkare köpt upp Steam.
Alternativet hade vart svartflaggning från måååånga besvikna köpare.

Permalänk
Medlem

En hel del musik togs bort från de digitala versionerna av GTA IV tio år efter det släpptes, eftersom Rockstars licenser för de låtarna inte gällde längre än så. Har man då en fysisk kopia så har man det låtarna kvar.

Permalänk
Medlem

Känns ju rent spontant som att det bara borde kunne göras i samband med återbetalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Så är det på sätt och vis... dock tror jag Steam är "too big to fail". Hade de av någon anledning gått så dåligt så de närmar sig konkurs hade speltillverkare köpt upp Steam.
Alternativet hade vart svartflaggning från måååånga besvikna köpare.

De är inte "too big to fail", spelstudior skulle ju älska att folk skulle köpa om sina spel.

Och folk borde läsa steams användaravtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Lite som att ett par gubbar kommer in hos mig och plockar ur min blu-ray hylla med ursäkten att licensen gått ut...

Det skrämmande är att detta var på väg att bli verklighet när DVD kom.
Dom höll på med självförstörande DVD's så man kunde se filmen 3 gånger, sen var skivan förbrukad. Bara att betala igen.

Eller DVD spelare som var uppkopplade och kontrollerade mot deras licensserver om du hade rätt att se filmen eller inte innan den starta.

Tur nog så gick det inte igenom, men nog fan försökte dom jävlarna. Och dom lär fortsätta med nya idiotiska påhitt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Piraterna vinner igen.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Gelantious:

Eller DVD spelare som var uppkopplade och kontrollerade mot deras licensserver om du hade rätt att se filmen eller inte innan den starta.

Detta är något som redan sker med Blu-Ray. Inte för dedikerade spelare förstås, men samtliga enheter som har Blu-Rayspelare som sekundär funktion.

Spelkonsoler är ett mycket tydligt exempel på det. Utan uppkoppling och uppdatering av krypteringsnycklar (AACS) går det till sist inte att spela upp några filmer på till exempel en Playstation. Bland annat av det skälet är det mycket bekvämt med en dedikerad spelare som alltid funkar oavsett uppdatering, uppkoppling etc.

Permalänk
Medlem

Fysiska exemplar eller TPB verkar inte så dumt längre va

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Steam låter åtminstone en ladda ner o spela sålänge de e köpt. Förhoppningsvis är det så för all framtid också.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5