Installera OEM USB Drivers

Permalänk
Inaktiv

Installera OEM USB Drivers

Försöker installera OEM USB Drivers för att installera GrapheneOS men kommer ingenstans då jag inte lyckas installera drivrutinerna... Sitter i Windows 10.

https://developer.android.com/studio/run/oem-usb#InstallingDr...

Jag har laddat ner drivrutinerna, extraherat och ser därinne filen android_winusb installationsfil. När jag sen går till enhetshanterare, väljer installera drivrutiner för telefonen och ska välja filen så syns inga filer. Bara mapparna och undermappar. Vad gör jag för fel?

Om det har betydelse så är telefonen inkopplad och i Fastboot Mode Start.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Försöker installera OEM USB Drivers för att installera GrapheneOS men kommer ingenstans då jag inte lyckas installera drivrutinerna... Sitter i Windows 10.

https://developer.android.com/studio/run/oem-usb#InstallingDr...

Jag har laddat ner drivrutinerna, extraherat och ser därinne filen android_winusb installationsfil. När jag sen går till enhetshanterare, väljer installera drivrutiner för telefonen och ska välja filen så syns inga filer. Bara mapparna och undermappar. Vad gör jag för fel?

Om det har betydelse så är telefonen inkopplad och i Fastboot Mode Start.

Tack på förhand!

beroende på var du är i driver update guiden så ska du välja mappen, inte .inf filen.
det är olika om du "search for driver" eller "disk finns"

och vad har du för telefon? oftast hittar windows även ADB och Fastboot driver själv...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Inaktiv

https://www.reddit.com/r/CalyxOS/comments/pwwvg7/i_cant_get_t...

Vet inte om detta blev rätt nu men högerklickade på android_winusb installationsfilen och valde installera, det gick. Nu ser det annorlunda ut i enhetshanterare. Står. "Okänd enhet" och "Android Device/Android Bootloader Interface". Är detta korrekt? Jag gick alltså inte via enhetshanteraren utan gick direkt till nedladdningen och högerklickade på filen istället.

Edit: I denna video verkar det rätt ändå, ser samma på hans skärm (Android Device/Android Bootloader Interface).

Edit2: Glömde videolänken: https://yewtu.be/watch?v=ywo-NT8K6B4 (6:18 in i videon, ser likadant ut hos mig).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizmoTheGreen:

beroende på var du är i driver update guiden så ska du välja mappen, inte .inf filen.
det är olika om du "search for driver" eller "disk finns"

och vad har du för telefon? oftast hittar windows även ADB och Fastboot driver själv...

Jag är/var på punkt 7 men kunde som sagt inte hitta nån fil via enhetshanterare. Hittar mapparna men inga filer (folk väljer installationsfilen när jag kollade på Youtube). Skulle jag valt huvudmappen?

Pixel 7. När i processen skulle det hända något? Jag har bara bootat in i Fastboot Mode. Inte börjat ändra till OEM unlocking än då jag uppfattade det som att jag ska installera drivrutinerna först. Kanske jag som feltolkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

beroende på var du är i driver update guiden så ska du välja mappen, inte .inf filen.
det är olika om du "search for driver" eller "disk finns"

och vad har du för telefon? oftast hittar windows även ADB och Fastboot driver själv...

Ja, precis. W10 hittade båda drivers för min telefon i alla fall, var bara att plugga in telefonen med USB debugging påslaget/i fastboot mode respektive. Eventuellt fick jag söka på Windows Update, och plocka hem drivers under Optional Updates. Behövde inte tanka hem något via webbrowsern.

Tror de där driversarna är generiska, inte telefonspecifika. Funkar inte det Windows självt installerar kan man fundera på att plocka hem drivers.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Tror det blev rätt såsom jag gjorde, så nu har jag kört vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tror det blev rätt såsom jag gjorde, så nu har jag kört vidare.

ja det känns som det löst sig. märker du när du köra "adb devices" så kommer det en sträng som är ID på din telefon samma med fastboot tror jag.

lycka till!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GizmoTheGreen:

ja det känns som det löst sig. märker du när du köra "adb devices" så kommer det en sträng som är ID på din telefon samma med fastboot tror jag.

lycka till!

Vet inte vad du menar med köra adb devices och en sträng som ID på min telefon.

Tack! Svåraste var Windows drivrutiner annars verkar installationen problemfri - kanske inte ska ta ut lyckan i förskott dock, håller fortfarande på att tanka ner factory images.