Snabbkoll: Samlar du på achievements?

Permalänk
Medlem

Det värsta är när det gäller lagbaserade spel och det finns achievements som går ut på att man ska göra saker som inte har med spelets vanliga rytm eller mål att göra. Lite som om de som hittade på achievements inte spelar spel skälva, vilket visserligen är fullt tänkbart hos många stora spelstudios. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRob:

Spelar du på Steam kan du använda Steam Achievement Manager och bocka i alla achievements innan du börjar spela. Då finns det inget att samla på.

ELLER när man har fått alla så kan man bocka ur och få dem igen för de med beroende och inte hittar nåt bättre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nej, för det är 100% meningslöst.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Brukar försöka få så många som möjligt, men jag behöver inte ha varenda en, speciellt om dom kräver flera timmars nötande.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Musikälskare

Enda spelet jag har 100% på är Banish, helt underbart spel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag svarade "Ja", men egentligen är svaret att "Ja, ibland". Det är kul att samla achievements ex. om det är ett spel man verkligen gillar och vill spela om mad en twist. Jag lyckades ex. efter en del krånglande att få till 100% i HL2, EP1 & EP2. Det var såklart en kul grej, men det höjde "replayability"-värde för mig.

Även när jag spelade WOW hände det att man grindade achievements, men att grinda var ju över lag en stor del i det spelet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om achievements men jag har kommit på mig själv med att försöka uppnå vissa av dem om jag ligger nära gränsen för att få dem. Om jag inte bryr mig om att försöka skaffa dem brukar jag ändå ha fått runt 50% av dem när jag klarat ett spel. Det brukar jag vara nöjd med.

Permalänk
SpelClockers

det beror på vad för spel jag spelar. t.ex i ESO där är det en fördel att samla på achivements, för då får man belöningar i form av hus/mounts osv. men i single player spel är det inte så viktigt. utan där fokuserar jag mest på storyn.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk

Tycker det är en tråkig funktion, hade kunnat vara roligt om det var mer obskyra och svåra grejer och inte så mycket "kom till den här punkten i huvudstoryn". Finns ju obskyra achievements men de drunknar bland de lättvindiga.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

Nja, beroende på hur drygt det kan va med vissa titlar såklart och om det är någorlunda intressant, som att samla allt gear eller outfits eller klara minibossar man missat annars...Control exempelvis hade rätt intressanta achievments som kändes följsamt med resten av spelet. Med det sagt så plöjer jag AC Valhalla just nu och är sugen på en platinum men fyfan vilket mission jag gett mig in på = 200+ timmar med dlcs e de som väntar men har man fortfarande roligt efter 90 så e de bara å köra på antar jag 🫣. Last of Us klarade man maingame på 20 timmar med mindre än 10% achievments och kände mig färdig tex så det är stor skillnad på grind mellan spel också

Permalänk

Om det är relativt enkla achievements, och kul achievements så gör jag vissa ibland.

Typ "klara spelet på hard mode" kan få mig att vara mer benägen att prova hard mode.

Men oftast så är achievements fruktansvärd dåligt designade och handlar typ om "döda 10000 fiender med sniper", "döda 10000 fiender med shotgun" och är bara allmänt grind som tar 1000+ timmar. Nej tack.

Permalänk
Medlem

Generellt nej för det krävs då att man i princip kollar upp spoilers i förväg, men värst är att det då påverkar spelandet då man vet att man måste göra vissa saker för att få en achievement. Otroligt tråkigt att känna sig styrd att göra specifika val i ett spel.

Spelar därför blint nästan alltid. Inte kolla upp något om spelet om det inte rör sig om Lore som kan fördjupa förståelsen för storyn eller liknande.

Alternativet är att man spelar två gånger men
det är inget jag orkar göra mer än i undantagsfall med flera månaders mellanrum. När jag spelat klart storyn är spelet oftast klart för min del.

Permalänk
Medlem

Absolut, men bara på PlayStation. Tycker det är rätt kul.

Men jag hatar när det ska bakas in onlinetroféer.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jagar bara achievements som har en intressant belöning med sig, om själva achievementen är belöningen i sig är den ointressant.

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr har det utvecklats till någon sorts sinnessjukdom.

I grund och botten är det bara en kul grej - det "ger något tillbaka" (om än helt virtuellt) mer än själva upplevelsen. Sedan har jag mer och mer blivit smått besatt av att 100%a spel, och få så hög completion-average som möjligt. I skrivande stund 95% average på Steam, med 147 spel maxade - främst större JRPGn och sånt.

Jag VET att de flesta inte bryr sig ett smack, men det ger mig tillfredsställelse och det är väl också därför man spelar från början.

I mitt fall kan jag dock ibland känna att det gått lite väl långt, när jag aktivt behöver undersöka vilka achievements som finns i ett spel jag är sugen på att spela, för att se om jag kommer kunna 100%a det. Innehåller det något alltför svårt/omständligt som speedrun-achievements och skit så minskar min pepp rejält.

Ju mer utför det går desto mer kommer väl mitt spelande mer bli till ett jobb som undermedvetet tar energi från mig, men än så länge känner jag ändå att tillfredsställelsen väger upp den här smärre ångesten inför att investera i ett nytt spel.

Permalänk
Medlem

Samlar: Nej
Kollar ibland på: Ja, ibland blir jag lite nyfiken och tittar på vad det är för achievements man fått och kanske framförallt är det väl lite intressant hur många som gjort olika saker

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Håller med många om det här med multiplayer saker eller "sjuka" grejer som typ vinn 1000 games i multiplayer lixom.

Hade 100% legit på CSGO.

Har nästan 100% på GTA V stör mig alltid på att "Complete a private fair - Downtown Cab" blev så utbuggat så jag aldrig kunnat få det trots ominstallationer och andra savefiler etc :/ Annars jagar man väll rätt många grejer, tex spelat massa golf, tennis, dart etc i GTA V skjutit 1000 headshots med alla vapen etc. Alla bilachievements etc. Dock många typ Elite Challenges kvar på de olika Heistsen.

Jagat achivements i typ Payday2, Bloons TD6, Raft, Satisfactory etc.

Senast i förgår satt jag och spelade Cub3D i GTA V i min Arcade för att få Statyerna på kontorsbordet tex Platinum Achievement med 800rp. Axes Of Fury etc Gjort alla Car Jumps och Knife Flights. Hittat alla spelkort, alla mysterier (kroppar, störtade plan mm) och dylikt

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Generellt sett, nej. Visst finns det undantag där själva huvudspåret "tagit slut" utan att jag för den sakens skull vill spela om det från start till slut, men där jag samtidigt vill fortsätta spela, och då kan det vara kul att fylla ut med lite achievementjagande. Senast var det nog Horizon Zero Dawn som föll in under den kategorin.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Satt som mål att nå 9000 achievement points i classic wow wrath

Har skjutit fram mållinjen till 10K då jag nu är på 9130

Permalänk
Medlem

Nej. Jag noterar väl om jag får en, exempelvis "Addressing Gettysburg" i Civ VI som en av 0.2%, men inget jag alls bryr mig om att jaga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja.

Men även nej.

Det varierar från spel till spel, exempelvis kämpar jag mig alltid fram till 100% achievements i Elder Scrolls-spel. Och Fallout (fy fan för Eyes on the Price i Fallout 4 för övrigt, en extremt tråkig satans nötningsmassaker, trots att jag hittade sätt att snabba upp det ordentligt.)

En lös personlig målsättning är att försöka nå åtminstone 50%, helt och hållet för min egen skull, men det gäller bara spel som jag tycker är tillräckligt bra för att överhuvudtaget bry mig.

Tycker definitivt att det är en kul grej, spel som inte har några är bara tråkigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

I hearthstone är de för svåra o omständiga. Dock ger de från senaste expansionen XP så är man på ett rankgolv så kan man köra på för dem.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag är inte emot achivements utan det kan vara en kul grej att känna att man gör framsteg. Själv brukar jag samla "low hanging fruits" annars skippar jag dem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nej, tycker inte att jag får ut något utav det.