Permalänk
Inaktiv

Akustiktavlor/ljuddämpande tavlor

I behov av ljuddämpande tavlor till köket pga. eko. Funderar på beställa från Bimago. Nån med erfarenhet av den sidan?

https://www.bimago.se/ljuddaempande-tavlor.html

Finns andra sidor? Ska vara billigt/prisvärt.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att skaffa något liknande. Jag föredrar nog att ha dem i taket. Har ingen erfarenhet av bimago.. verkar inte vara så specificerat vilka frekvenser de kan absorbera dock?

Det jag hittat är de här från akustikmiljö. De säljer dem i en hembiobutik, the rock, i lund i närheten av malmö där jag bor. Kanske något för dig?

Vet inte hur insatt du är i hur de fungerar.. ju längre från väggen desto högre upp i frekvenser kan de absorbera.

Permalänk
Inaktiv

Inte så insatt alls. Behöver bara få ner ljudet i köket, ljudet studsar/ekar när man pratar. Stort kök men har bara en matgrupp och har ingen lust att ha fler möbler där så tänkte att akustiktavlor kanske kunde göra det mer trivsamt att prata i köket. Överväger sätta upp korta gardiner också.

Bor inte i Skåne.

Permalänk
Medlem

Har du plats på väggarna så kör.. om inte så sätt upp dem i taket. Akustikmiljö har säkert återförsäljare på flera ställen om du skulle vara sugen på dem.

Testar du dem så berätta gärna hur det går.

Jag har byggt egna absorbenter till mitt vardagsrum.. Det gör stor skillnad. De här tunnar dock funkar bara på typ diskant. Gardiner gör definitivt skillnad också.. tjock matta också.

Permalänk

Känner ni till någon som har testat olika ljudabsorberande produkter? Så jättesvårt att veta vad som är värt att köpa.

Permalänk
Medlem

Jag har akustiktak i en del av sovrummet, 2*3 fyrkanter och det gjorde en enorm skillnad på ljudkomforten i sovrummet trots att det bara är i en liten bråkdel av rummet. Mycket av ventilationsbrummet och andra oljud försvann.

I kontor och vardagsrum har jag stenullsskivor klädda i tyg som tavlor och även detta ger stor effekt.
Min personliga erfarenhet är att vad som helst som täcker upp och förhindrar ljudet från att studsa fram och tillbaka mellan två hårda ytor gör en enorm skillnad.

På jobbet har jag även testat lite tidigare och trots akustiktak gjorde dom hårda väggarna att tal reflekterades rätt mycket men efter att ha satt upp lite akustikpaneler på väggarna så försvann det mesta av ekona även av tal med undantag för vissa hörn nära whiteboard osv.

Börja med tjocka gardiner eller häng upp ett tjockt täcke på väggen bara för att få en aning om hur det kan bli med riktig absorbent innan du lägger ut massa pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oxh:

Har du plats på väggarna så kör.. om inte så sätt upp dem i taket. Akustikmiljö har säkert återförsäljare på flera ställen om du skulle vara sugen på dem.

Testar du dem så berätta gärna hur det går.

Jag har byggt egna absorbenter till mitt vardagsrum.. Det gör stor skillnad. De här tunnar dock funkar bara på typ diskant. Gardiner gör definitivt skillnad också.. tjock matta också.

Har absolut plats på väggarna. Har inget på mina väggar. Kollade nu och Akustikmiljö finns mycket riktigt i min stad också. Tror de kan vara rätt dyra dock?

Fått förslag om att hänga upp annat i tyg också, kommer inte på vad det heter nu. Finns typ äldre "tavlor" med tryck som hängs på väggar. Gardiner kan jag också ha men korta, vill inte ha stora hängande i köket. Matta är uteslutet, har hund hos mig så vill ha lättstädat.

Skrivet av QRikard:

Börja med tjocka gardiner eller häng upp ett tjockt täcke på väggen bara för att få en aning om hur det kan bli med riktig absorbent innan du lägger ut massa pengar.

Bra tips!

Permalänk
Medlem

Jag har inget att tillägga vad det gäller akustiken, men har köpt en ”vanlig” tavla av Bimago och deras ’fejkfärg” (de lägger på ett lager av något material som gör tavlan lite skrovlig, som äkta målade tavlor) tycker jag ger mer liv åt tavlan än vanligt tryck. Jag har inget att klaga på gällande Bimago.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaoLao:

Jag har inget att tillägga vad det gäller akustiken, men har köpt en ”vanlig” tavla av Bimago och deras ’fejkfärg” (de lägger på ett lager av något material som gör tavlan lite skrovlig, som äkta målade tavlor) tycker jag ger mer liv åt tavlan än vanligt tryck. Jag har inget att klaga på gällande Bimago.

Kul att höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kul att höra.

Jag kan tillägga att det jag pratar om är vad de kallar "Premium Print". Det verkar inte gå att välja till de ljuddämpande tavlorna. Däremot tycks det vara samma duk. Har dock själv funderat på att köpa gullfiber och stoppa bakom tavlan. Är det någon som vet om det kan vara en vettig idé?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag kan tillägga att det jag pratar om är vad de kallar "Premium Print". Det verkar inte gå att välja till de ljuddämpande tavlorna. Däremot tycks det vara samma duk. Har dock själv funderat på att köpa gullfiber och stoppa bakom tavlan. Är det någon som vet om det kan vara en vettig idé?

Jag har köpt vanlig canvasduk med tryck och byggt ram för att få in en standard 45mm stenullsskiva (minns jag rätt hade stenull bättre egenskaper inomhus än glasfiber). Jag tycker det blev snyggt med en vanlig tavla.

Jag har inte referensmätt eller liknande men med tanke på att canvasen är lufttät så borde den reflektera en del ljud, i synnerhet högfrekventa ljud till skillnad från en riktig ljusabsorbent med riktig akustikduk. Min killgissning är att den absorberar mer som "mellanregister", för tunn för att dämpa låga frekvenser och för hård/tät yta för de högsta frekvenserna men klart bättre än inget!

Går att köpa akustikduk med tryck också men då var det minst dubbla priset jämfört med vanlig tryckt canvas och för mig fick det bli tillräckligt bra.

Jag har även provat att klä in isoleringssskivor i luftgenomsläppligt tyg vilket också fungerar bra och blir snyggt likt en tavla men mönsterutbudet är inte i närheten av canvas...
https://www.textilgallerian.se/kungsfageln-tyg