Snabbkoll: Samlar du på achievements?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Samlar du på achievements?

Achievements i spel har blivit ett måste i moderna spel och försett spelare med incitament att lägga ner mer tid i titlarna. Samlar du på dessa prestationer?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, det är totalt ointressant för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

I spel där jag samlar achivements är det för att utmana mig själv i spelet alternativt få ett annat sätt att spela på. Så det är inte i alla spel jag jagar efter achivements. Så..jag svarade ja..men svaret är snarare, det beror på.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Om jag fortfarande har kul med spelet när eftertexterna rullar så kan det bli att jag siktar på att 100%:a det som en anledning till att spendera mer tid med det. Det är oftast inget jag på förhand planerar att göra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Testpilot

Det hela började väl för egen del med WoW.. Loremaster, The Insane och allt vad det nu heter.

Dock ska det väl sägas att jag ser inte Achievements som regelrätta samlarobjekt, utan mer som utmaningar att anta inom ett givet spel. Kan vara roligt att klara något i stil med "klara X antal nivåer utan att ta skada" och sådana saker

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ja. Det här är mitt drogberoende. Det förstör min upplevelse av de flesta spelen men jag är beroende och kan inte sluta

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Jag brukade samla på dem, men trenden att lägga in co-op specifika, eller multiplayer specifika achievements i singleplayer spel helt dödade min motivation att samla på dem, eftersom att uppnå 100% är omöjligt numera pga detta.

Permalänk
Medlem

Egentligen "helt" ointresserad.

Men om jag verkligen gillar ett spel och spelar det mycket OCH Achievements samtidigt i just det spelet verkar bra utförda (roliga utmaningar snarare än hjärndöd grind) så kan jag sikta på att ta allt men det är väldigt sällan.

Själva samlandet för samlandets skull är bara slös på min dyrbara tid.

Permalänk
Medlem

Ja, men inte i alla spel. Främst har det varit Halo, och då senast Halo: The Master Chief Collection med 100% achievement (vilket tog sisådär 400h?). I övriga spel är det inte en lika stor prio!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Gjorde det förr men inte längre. Enda undantaget är om jag spelar tf2, tycker det är lite kul där att jaga lite tuffa achivement ibland, de gångerna jag spelar tf2 då...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nej. Helt ointressant.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Nej, jag avskyr dem. Försöker alltid stänga av notiser om achievements om det går. Tycker att de förstör inlevelsen. Dessutom tenderar achievements att uppmuntra sådant som jag uppfattar som tråkigt; skräp samlande osv.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Nu för tiden bryr jag mig inte. Spelar bara på Xbox.

Förut är man gibbade wow så jagade man achievments som fasen.

Permalänk
Medlem

Det ska vara ett riktigt bra game där man redan slutfört allt för att jag ska jaga achivments (eller väldigt enkla achivments). De enda spelen som jag gjort 100 % på är Witcher 3, Assassins Creed 2, Sheltered och PUBG.

Permalänk
Medlem

Nja, jagar inte men kollar gärna hur mycket jag har samlat på mig och jämför med andra

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på - är achievements ersättaren till high scores som brukade finnas i gamla (arkad)spel?

Permalänk
Medlem

Tror jag hade 1200 loot boxes i Overwatch 1 som jag aldrig öppnade. Bryr mig 0 om skins, achievments eller liknande.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

När jag var yngre (läs: typ 15år) så tyckte jag och mina polare att det var roligt att samla achievements), men sen många år tillbaka bryr jag mig inte ett smack. Det är kul om man råkar göra något speciellt och man får en, då brukar jag alltid läsa vilken man fått. Men jag tänker inte samla de medvetet

Permalänk
Medlem

Har nog bara två spel där jag fått 100% achievemens, Assassin's Creed 2 och Skate 3

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Känner inte att jag behöver en virtuell klapp på axeln varje gång jag lyckas med något i ett spel
Och nej, min Commodore 64 hade inte achievements, så det är väl också en fråga om vad man växte upp med.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Typ bara på playstation. Steam epic och dom andra på pc bry jag mig väldigt lite om.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Gjorde på xbox, på steam nej.

Var alltid kul med achievements på xbox där det var ojämn score så man kunde få ojämn summa på sin gamerscore, en lätt achievement med kanske 33 gamerscore sen en svin svår achievment med 27 gamerscore, så man var tvungen att skaffa båda för att få "jämn" gamerscore.

Permalänk
Medlem

ytterst sällan. kanske om det är en enklare spel med bara 10 som inte är så svåra, kanske det faller en in att försöka ta alla. om det inte innebär en massa onaturlig grinding utöver att spela igenom spelet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Första gången jag träffade på achievements var i Warcraft Wrath of the Lich King expansionen. I början undrade jag vad det hade för syfte. Men det var lite kul att göra vissa av dom tillsammans med guilden. Sen kom jag ihåg att jag jagade det i Modern Warfrare 2 när det kom 2009/2010.

Sedan dess har det inte vart intressant alls. Exempel är mina paradox spel, Stellaris och Hoi4. Har över 2000h men inte en ända achievmeent. Borde vara en achievement i sig själv

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Självklart. De som inte gillar dem är de som inte har några coola att komma med. Jag har t.ex. flera riktigt rare på steam, typ mindre än 2% av användarna!

Permalänk
Skrivet av pi:

Tror jag hade 1200 loot boxes i Overwatch 1 som jag aldrig öppnade. Bryr mig 0 om skins, achievments eller liknande.

Låter som en egen achievement i sig - borde heta något i stil med "IDGAF"

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag brukade samla på dem, men trenden att lägga in co-op specifika, eller multiplayer specifika achievements i singleplayer spel helt dödade min motivation att samla på dem, eftersom att uppnå 100% är omöjligt numera pga detta.

Jag köpte Tomb raider (2013) ett år efter det släpptes på steam. Mycket bra spel men hälften av alla achievements rörde multiplayer. Undrar om Tomb raider death match var hett ens första veckan spelet släpptes?

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Livsnjutare 😎

JAAAA

It’s like magic… 🤩

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Commodore 64 Switch har inte achievements.

Permalänk
Medlem

Gjorde det till en grej under en period som en utmaning.

Målet var att klara samtliga i samtliga delar av Half-Life 2...

Kollade efter nu och jag har 1 kvar i Ep1 och 4 kvar i Ep2 ....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d