Deco m5 "Delay" på internet uppkopplingen!

Permalänk

Deco m5 "Delay" på internet uppkopplingen!

Hej jag har Telia fiber 100/100 använder Telias router sen Deco m5 bakom, det har fungerat jättebra i flera år men har på senare tid (månader) fått typ delay på internet. Man trycker på en länk, söker på Spotify etc och internet fryser i 30sek ish ibland mer....sen kommer allt med snabb fart. Streaming funkar men det är samma fenomen med att det är delay. Har inte orkat ta tag i det men har nu ledsnat! Deco systemet är uppdaterat men problemet kvarstår. Upplever att det går något snabbare en kort stund om man "glömmer" wifi nätverk och kopplar upp sig på nytt. Har någon råkat ut för detta och hittat en lösning eller har ni något tips om vad det kan vara?

Har en del smarta prylar (shelly osv) så orkar inte riktigt göra om allt! 🙁

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Låter eventuellt som drivrutin/anslutningsproblem för din enhet, har du prövat flera olika enheter?

Permalänk
Medlem

Har haft precis samma problem, var väldigt nöjd med M5 i början men började sedan få oförklarliga mikroavbrott. För familjefridens skull ”köpte” jag mig ur problemet genom att skaffa en trådad router (Mikrotik av någon mindre modell) och köra M5:orna enbart som AP:ar. De är väl dugliga som det även om jag saknar att kunna konfigurera vissa detaljer manuellt.

Tyvärr inte en enkel/billig lösning, men jag har å andra sidan blivit lite förtjust i mikrotiks produkter (obs de kräver lite handpåläggning/manuell konfiguration)…