Hur äter Swec:are sin gröt? (Tips sökes)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Om du lägger grynen i mjölken i kastrullen kvällen innan så är det i princip bara att värma upp det på plattan, så de tar då inte nå många minuter. Disken har man diskmaskinen för

I större hushåll där diskmaskinen går nästan varje dag kanske, här går den max två gånger i veckan. Har inte plats i skåpen för så många kastruller jag skulle behöva *skratt*

Men som sagt jag är otroligt morgon trött och är helt zombifierad så jag gör allt möjligt för att slippa de där minuterna vid spisen

Så mindre perfekt gröt är en vinst mot tid vid spisen ^^

Men God Jul på dig

Permalänk
Medlem

Proteingröt, mannagryn, enbart mjölk. Den är smaksatt och god för övrigt. Köper den från apotea.

Permalänk
Medlem

Brukar köra på havregrynsgröt med en skivad banan, (väldigt) lite honung och kanel på. Enkelt, gott och mättande.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

I större hushåll där diskmaskinen går nästan varje dag kanske, här går den max två gånger i veckan. Har inte plats i skåpen för så många kastruller jag skulle behöva *skratt*

Men som sagt jag är otroligt morgon trött och är helt zombifierad så jag gör allt möjligt för att slippa de där minuterna vid spisen

Så mindre perfekt gröt är en vinst mot tid vid spisen ^^

Men God Jul på dig

Haha, är i samma lag som du när det gäller morgontröttheten. Så är helt med på vad du menar! I mitt fall så finns det få val då den lille ska ha sin gröt och då görs det på så vis!

Hade man haft chansen hade man nog i ärlighetens namn skippat helt och bars kört på kaffe till frukost personligen.

Gojul!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Klart det blir skillnad, upphettningen är ju otroligt mycket snabbare i micro vs kastrull. Sånt påverkar textur och slutresultat av måltiden.

Det finns en anledning till att micro inte är så populärt redskap på restauranger som serverar högre kvalitet på sina måltider.

Kanske inte spelar så värst stor roll just med gröt, men att det inte är skillnad håller jag inte med om.

Sen om du ska vara petig kan du ju äta direkt ut kastrullen, så har du ju exakt lika mycket disk som om du åt ur skålen från micron.

Gröt smakar exakt likadant.

En tallrik kan man oftast sätta i diskmaskinen. Kastruller brukar vara jobbigare då de oftast tar större plats och man kan behöva använda den till nästa måltid igen, så det blir oftast handdisk. Vilket använder mer energi än diskmaskinen.

Permalänk
Medlem

Mannagrynsgröt eller risgrynsgröt med socker och kanel. Tillsatt mjölk undviks då det blir för blött

Permalänk
Medlem

När det gäller risgrynsgröt så äter jag den i en djup tallrik med kanel och socker, utan mjölk - dvs helt torrt och men kopp kaffe vid sidan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag äter ofta havregrynsgröt med lingon och mjölk. Jag blev extra glad då jag i ett vetenskaps program om de "goda" (för hjärtat bla) tarmbakterierna fick höra att de också var synnerligen förtjusta i havregrynsgröt vilket stimulerade deras tillväxt.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Med munnen 😄

Permalänk
Medlem

Jag kör på gammaldags havregrynsgröt, dvs majoriteten vatten utbytes mot mjölk. Sen på med äppelmos, psylliumfrön och en näve valnötter.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk

Helt otroligt...

Snart 2024 och sweclockers har fortfarande inte lärt sig att tapetklister är till tapeterna...

Ser inte poängen med att glufsa gröt sådär frammåt 17 på eftermiddan efter jobbet när man hinner ta första målet för dan om man inte vill äta det sådär 03:30 på morron eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ibland blandar jag in en matsked eller två nutella. Förbaskat gott

Permalänk

1dl Gyllenhammars havregryn och 1dl Mjölk & 1dl vatten, in i mikron i ca 3min, sen toppa med lite äpplemos

Permalänk
Medlem

En mycket trevlig variation på havregrynsgröten är att efter kokning köra den i våffeljärnet.
Skapar en trevlig textur som ger lite extra stuns.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rouge of Darkness:

Helt otroligt...

Snart 2024 och sweclockers har fortfarande inte lärt sig att tapetklister är till tapeterna...

Ser inte poängen med att glufsa gröt sådär frammåt 17 på eftermiddan efter jobbet när man hinner ta första målet för dan om man inte vill äta det sådär 03:30 på morron eller nått.

Säg mig att du inte vet hur man gör gröt utan att säga att du inte vet hur man gör gröt

En kaffe kopp vatten - ca 1-1.5dl havregryn - salt (viktigt) - frysta bär och sen sirap/honung :3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

Säg mig att du inte vet hur man gör gröt utan att säga att du inte vet hur man gör gröt

En kaffe kopp vatten - ca 1-1.5dl havregryn - salt (viktigt) - frysta bär och sen sirap/honung :3

det perfekta receptet på tapetklister minus bären men vem är jag att dömma... för ätat går fan inte...

slibbig sörja totalt utan tuggmotstånd, som smakar skit.

som sagt äter aldrig före 17:00 på eftermiddan för hinner så sällan sätta mig på jobbet innan dess så fram till dess ä de kaffe å cigg som gäller å när ja väl äter så är iaf inte gröt de första jag känner för direkt då vill ja fan ha nått me tuggmotstånd...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Beror ju på vad det är för gröt....
Men detta görs in dessa kvarter:
1 dl havregryn
1 dl rågflingor
3,5 dl vatten
salt
In i micro nån minut.
Blanda in i micro nån minut till
om man känmner för att vara äventyrlig kan man addera några matskedar linfrö
plus lite socker av valfri sort.

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all