Permalänk
Medlem

Ljud till subwofern

Hej. Finns det någon som kan hjälpa mig. Har en denon förstärkare och köpte en xtz subwoofer 8.16. Jag får inte något ljud till subwofern

Permalänk
Medlem

Har du ställt in att du använder en subwoofer i menyn i förstärkaren?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

gå dit där du ställer in vilka högtalare du har och sätt dina högtalare till små och ställ in att du har en subwoofer och sätt en delningsfrekvens också

Permalänk
Medlem

Hade underlättat om du beskrivit lite mer om inställningarna du gjort

Några snabba - rätt kabel på rätt portar. Subwoofer1 på stärkaren till subbens LFE.
Kör stärkarens wizard och berätta hur många/vilken setup du har med högtalare (eller gör det manuellt), den kan inte gissa det själv utan behöver få veta av dig. Gärna att du kör Audyssey-mätningen med mic.

Om du inte kör audyssey-mätningen, ställ, fronterna till ”small” även om du tycker dom är stora, vi kan gå in på varför när du fått ljud i subben. Det finns även en inställning kring cx/cross-over, ställ den till 80hz (om inte audyssey säger annorlunda). Kan finnas ratt bak på subben kring crossover oxå, isf kör du samma värde där.

Testa. Kom ihåg att om du får till det bra så kommer du inte speciellt tänka på att subben låter, bara att du har bra bas (du hör inte riktning på dom frekvenserna om du inte är nära). Vrid på lite och håll handen framför så kan du nog känna att den jobbar

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Lite novis på detta och denon stärkaren är inte lätt att förstå sig på. Har satt kabeln på pre-out på stärkaren och in på subwofern.
Provat mig fram lite i menu men hittar inget om speaker settings.
Försöker leta fram instruktionsboken till denon, så hoppas jag kan hitta fram den.
Men ska försöka gå vidare med det ni svarat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caste:

Lite novis på detta och denon stärkaren är inte lätt att förstå sig på. Har satt kabeln på pre-out på stärkaren och in på subwofern.
Provat mig fram lite i menu men hittar inget om speaker settings.
Försöker leta fram instruktionsboken till denon, så hoppas jag kan hitta fram den.
Men ska försöka gå vidare med det ni svarat

Är det en 2 kanals eller en hemmabio förstärkare/recvier? Har själv en Marantz NR 1711 (7.2 hemmabio recvier) å Denon/Marantz ingår i samma koncern. Om jag går in på"Högtalare" å "manuell inställning" å "Högtalare/Manuell inställning" har jag "Bas" (Högtalare/Bas)
"Subwoofer läge" = LFE å "LPF för LFE" =120Hz (standard).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Är det en 2 kanals eller en hemmabio förstärkare/recvier? Har själv en Marantz NR 1711 (7.2 hemmabio recvier) å Denon/Marantz ingår i samma koncern. Om jag går in på"Högtalare" å "manuell inställning" å "Högtalare/Manuell inställning" har jag "Bas" (Högtalare/Bas)
"Subwoofer läge" = LFE å "LPF för LFE" =120Hz (standard).

Denon avsurround receiver AVR-1611 är det. Men får inte till detta. Hittar inte ens subwofer i menyn. Ger nog upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

gå dit där du ställer in vilka högtalare du har och sätt dina högtalare till små och ställ in att du har en subwoofer och sätt en delningsfrekvens också
https://i.imgur.com/FSo4YPV.png

Finns inget sånt. Hittar inget i alla fall 😪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caste:

Lite novis på detta och denon stärkaren är inte lätt att förstå sig på. Har satt kabeln på pre-out på stärkaren och in på subwofern.
Provat mig fram lite i menu men hittar inget om speaker settings.
Försöker leta fram instruktionsboken till denon, så hoppas jag kan hitta fram den.
Men ska försöka gå vidare med det ni svarat

Användarmanualen finns att ladda ner som PDF på Denons hemsida annars.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caste:

Finns inget sånt. Hittar inget i alla fall 😪

Här har du manualen, https://www.manualslib.com/manual/254793/Denon-Avr-1611.html?...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caste:

Denon avsurround receiver AVR-1611 är det. Men får inte till detta. Hittar inte ens subwofer i menyn. Ger nog upp

Ok, i min "Högtalare/Högtalarkonfig". Jag har följande uppsättning: Front = Små, Center = Liten, Subwoofer = Ja, Surround = Små, Främre Dolby = Små (du behöver inte tänka på detta, jag kör Dolby Atmos 5.2.2). Tror inte det stämmer riktigt om du har en äldre Denon. Min Marantz är från ca 2020.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Verkligen tack för input

Ni anar inte hur glad jag är för er hjälp. Värsta halleluja-moment......sjukt bra ljud. Tror jag drömmer.
Att jag äntligen fick ordning på detta.
Tack igen och ha en bra söndag på er