Dreamhack: ”Vi jämför inte Jönköping och Stockholm”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

"Stockholm en attraktiv stad dels till följd av den starka spelutvecklarkultur"

Då kan man lika gärna dra till Skövde med tanke på allt gött de har spottat ur sig där!

Jag tänkte precis likadant.

Det har kommit fler kvalitetsspel från Skövde än Stockholm senaste 10 åren och då räknar vi inte per capita.

Stockholm är en skitstad att ha något i, Jönköping var perfekt för det gjorde eventet mer intimt (för att inte tala om att det är närmare befolkningscentrum i Sverige Nvm - Det var fortfarande i Hallsberg så inte riktigt så lång söder ut som jag trodde )

Åka till Stockholm för att bli rånad är något jag klarar mig utan

Skrivet av DwarF:

Stockholmsmässan är nästan dubbelt så stor som Elmia och det är mycket lättare för resten av Sverige och ta sig till.. Jönköping är ett logistiskt helvete att ta sig till

Älvsjö station ligger 5min promenad från mässan och många tåg söder ifrån stannar i älvsjö.

Om man skulle flyttat mässan är det de mest logiska valet

Logiskt är inte alltid det bästa. Logiskt sett ska all utveckling, produktutveckling, forskning och produktion förläggas i Stockholm för det är det logiska valet.

Battlefield 2042 är skapat med logik, Battlefield 3 är skapat med karaktär och känsla.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kommer bli sjukt jobbigt och dyrt att parkera i Stockholm och hitta! Jönköping är så mycket bättre med parkering och att komma fram.

Bor i halland och jag kommer inte besöka DH efter jönköping!

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad detta "svar" tillför. Då jag kan inte påstå att jag fick svar på något.

Förutom då att förstärka intrycket av att det Dreamhack som jag har älskat är ett minne blott.

Permalänk
Medlem

2500 hotellrum i Jönköping påstås alltså inte räcka (enl. Destination Jönköping)? Är det mer än hälften av LAN-deltagarna (som enligt ryktet var omkring 5-6000st nu senast) som väljer extrakostnad för hotell numera alltså?
Finner detta påstående svårt att tro på rakt upp och ned, men vad vet jag.

Permalänk
Skrivet av AtreX:

2500 hotellrum i Jönköping påstås alltså inte räcka (enl. Destination Jönköping)? Är det mer än hälften av LAN-deltagarna (som enligt ryktet var omkring 5-6000st nu senast) som väljer extrakostnad för hotell numera alltså?
Finner detta påstående svårt att tro på rakt upp och ned, men vad vet jag.

Har aldrig själv haft bekymmer att boka hotellrum i anslutning till Dreamhack. Som du säger så väljer de flesta LAN-deltagare att använda sovhallen och eventbesökare är generellt sett bara där under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

2500 hotellrum i Jönköping påstås alltså inte räcka (enl. Destination Jönköping)? Är det mer än hälften av LAN-deltagarna (som enligt ryktet var omkring 5-6000st nu senast) som väljer extrakostnad för hotell numera alltså?
Finner detta påstående svårt att tro på rakt upp och ned, men vad vet jag.

Får ju komma ihåg att lanet bara står för 20% av besökarna.

Så om det är 5k som lanar så är det ju kring 20k andra besökare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

2500 hotellrum i Jönköping påstås alltså inte räcka (enl. Destination Jönköping)? Är det mer än hälften av LAN-deltagarna (som enligt ryktet var omkring 5-6000st nu senast) som väljer extrakostnad för hotell numera alltså?
Finner detta påstående svårt att tro på rakt upp och ned, men vad vet jag.

Nu är det ju inte så att alla hotell står tomma inför DH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

"Stockholm en attraktiv stad dels till följd av den starka spelutvecklarkultur"

Då kan man lika gärna dra till Skövde med tanke på allt gött de har spottat ur sig där!

Schlätta > Stôckhôlm.

Om en fråger schlättabora själva.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Stockholmsmässan är nästan dubbelt så stor som Elmia och det är mycket lättare för resten av Sverige och ta sig till.. Jönköping är ett logistiskt helvete att ta sig till

Älvsjö station ligger 5min promenad från mässan och många tåg söder ifrån stannar i älvsjö.

Om man skulle flyttat mässan är det de mest logiska valet

Ehh va? Ta E4:an och du är i Jönköping, typ oavsett var du bor. Elmia ligger precis utmed E4:an. Så skulle inte säga att det är logistiskt helvete, långt därifrån. Snarare bättre än Stockholm för de flesta utanför Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

2500 hotellrum i Jönköping påstås alltså inte räcka (enl. Destination Jönköping)? Är det mer än hälften av LAN-deltagarna (som enligt ryktet var omkring 5-6000st nu senast) som väljer extrakostnad för hotell numera alltså?
Finner detta påstående svårt att tro på rakt upp och ned, men vad vet jag.

Tror många som jobbar och håller i mässan och tävlingar, samt eventuella proffs, streamers, media… dessa behöver hotell mer än själva besökarna till lanet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Det värsta med Stockholm är alla inflyttade lantisar som flockas hit. 40% är dom jäklarna.

oss födda 08:or då som morsan och farsan flytta ut på landet när man var 3 då. Aldrig blivit sugen att flytta tillbaks.

Permalänk
Avstängd

Chef för ESL har hand om Dreamhack?

Förstört varumärket sedan länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickOClocker:

Jag vet inte riktigt vad detta "svar" tillför. Då jag kan inte påstå att jag fick svar på något.

Förutom då att förstärka intrycket av att det Dreamhack som jag har älskat är ett minne blott.

Precis, dom har förstört varumärket.

Permalänk

Blir ju inte så många år på Stockholmsmässan i Älvsjö, men det är en helt klart bättre mässlokal än Elmia (och jag bor skitnära)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholmsmassan-...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Tråkigt, en stor del av charmen med DreamHack var ju, i alla fall för mig, att det inte skedde i en av gård 4 största städer utan i en mer välkomnande miljö.

Permalänk
Medlem

Om bara 20% är lan deltagare... kanske vore läge då att göra ett litet konkurrerande event som är kvar i Jönköping. Bara för lan deltagare. Skulle inte förvåna mig om det kommer flyga. Tips för några driftiga kompisar, back to the roots!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Om bara 20% är lan deltagare... kanske vore läge då att göra ett litet konkurrerande event som är kvar i Jönköping. Bara för lan deltagare. Skulle inte förvåna mig om det kommer flyga. Tips för några driftiga kompisar, back to the roots!

Håller med helt och hållet! Helst i föreningsform. Tänk själv hur mycket ekonomiskt stöd man kan få ifall alla som kommer måste bli medlemmar i spelföreningen dessutom. Problemet är väl hur man skall få ihop pengar till hyran för första lanet dock. Jag droppar kickstarter lite snyggt så får vi se om någon tar upp bollen 😉

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag kanske är bitter. Definitivt bitter. Bitter över flytt och den gradvisa övergången till mässa. Men jag har också en djuuuup avsmak över de nya ägarna och deras låga och skeva människovärderingar. Jag hade kunnat leva med mässkonceptet, så länge LAN fanns kvar, men det är fan inte lätt att stödja det andra ...

Fuck dreamhack

Vi är ändå en del av en kultur som stödjer strävan mot jämlikhet. Lika värde. Nörd, man, kvinna, etc. Kan inte stödja något annat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Alla svar på ämnet av Dreamhack osar girighet och att man totalt pissar på vad man är sprungen ur. Vi som njöt av Dreamhack som det LAN det var med tusentals likasinnade själar är totalt utdaterade enligt nuvarande ledning. Nuförtiden handlar allt om att maximera intäkterna via utställningar och annat. LANet fungerar bara som en sidoverksamhet och en charad för att sätta rätt "vibe" för eventet.

För de som bara är där för mässan kommer det säkert inte bli sämre i Stockholm. För oss andra (som inte är önskade längre) som minns Dreamhack som ett LAN av likasinnade spelentusiaster är tiden kommen att hitta något annat och bojkotta Dreamhack för gott. Det vore inte mer än rätt om de tvingas ställa in DH Summer 2024 till följd av bojkott.

Fuck Dreamhack! Länge leve genuin LAN och spelglädje!

Permalänk

Frågan är hur det blir med sovsal nu i stockholm, hotell kombinerat med stockholmspriserna på mat är väl 2 delar som lär påverka mer än lite, speciellt iom 3 dagarsevent istället för 4 dagarsevent, det och hur de ska klara av den extra bandbredden som lär behöva användas är väl 2 logistiska grejer som de lär behövt tänkt på en del redan nu.

Permalänk
Medlem

Orsak och verkan

I mina ögon har Dreamhack tappat fokus. Mässdelen behöver hardcore games för att få dit folket, annars är det som vilken mässa som helst.

Kom och tänka på en gammal historia som kanske gäller här?

"En orgelspelare hade en kille som trampade före de blev automatiska. När tramparen kommer ut svettig efter en spelning säger han -"Idag spelade vi väl bra?" Orgelspelaren svarade -"Vi? Det var jag som spelade". Nästa vecka så stannar tramparen mitt i en låt och säger efteråt "Idag spelade du inte lika bra"."

Kanske lite så med Dreamhack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Stockholmsmässan är nästan dubbelt så stor som Elmia och det är mycket lättare för resten av Sverige och ta sig till.. Jönköping är ett logistiskt helvete att ta sig till

Älvsjö station ligger 5min promenad från mässan och många tåg söder ifrån stannar i älvsjö.

Om man skulle flyttat mässan är det de mest logiska valet

Eeehh, hur tänker du nu? Är det någon stad som är ett logistiskt helvete att ta sig runt i så är det väl Stockholm?
Speciellt med bil som nu är det mest aktuella om man skall dit med datorer osv. Jönköping och Elmia är busenkelt och smidigt att ta sig runt i om man jämför.
Fast det är klart, om det långsiktiga målet med flytten är att döda LAN-delen helt (vilket det verkar vara) på Dreamhack så kan jag förstå att man vill göra det svårt för deltagarna med datorer genom flytten till Stockholm.

Permalänk
Medlem

Hmm, märkliga inlägg i tråden.

För mig är det tydligt att man flyttar till Älvsjömässan för att man vill öka eller maximera dag-besökare och göra det möjligt för kidsen (under 18år) att antingen delta på LANet eller bara besöka. Man vill alltså öka möjligheten till intäkter på mat, godis, dryck och annat från folk som förmodligen inte har ett så stort intresse för dataspel. Om det stämmer att bara 20% är kvar på DH som är de riktiga entusiaster så räcker förmodligen intäkterna. Man är alltså numera beroende av intäkter från mer osäkra och icke pålitliga källor.

DH har blivit för kommersialiserat och är inte det som det en gång i tiden var. Det här kanske är början på slutet men då kanske Birdie i Uppsala kan ta över. Det är inte så svårt att ta sig dit trots allt och i Uppsala är det mycket lättare att ta sig runt vilket jag tror entusiasterna på DH föredrar. Sedan vet vi inte om Älvsjömässan kommer finnas kvar i framtiden.

Permalänk

Tråkiga besked för oss gamers!

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Det var tyvärr längesen DH gick från att vara ett LAN till att vara en enorm reklammässa som bara råkar ha några tusen datorer ståendes. :/
Så på det sättet känns en flytt till Fjollträsk väldigt logisk med tanke på att själen är död, charmen är borta och allt som är kvar är kommersen. Det enda positiva är väl isåfall att arrangörerna inte ens påstår att det är ett LAN längre.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det var tyvärr längesen DH gick från att vara ett Demoparty till att vara en enorm spelmässa för gamers som bara vill gejma.

Så på det sättet spelar det ingen roll om en flytt till Stockholm är logisk med tanke på att själen är död, charmen är borta och allt som är kvar är kommersen och spelande. Det enda positiva är väl isåfall att arrangörerna inte ens påstår att det är ett demoparty längre.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Hmm, märkliga inlägg i tråden.

För mig är det tydligt att man flyttar till Älvsjömässan för att man vill öka eller maximera dag-besökare och göra det möjligt för kidsen (under 18år) att antingen delta på LANet eller bara besöka. Man vill alltså öka möjligheten till intäkter på mat, godis, dryck och annat från folk som förmodligen inte har ett så stort intresse för dataspel. Om det stämmer att bara 20% är kvar på DH som är de riktiga entusiaster så räcker förmodligen intäkterna. Man är alltså numera beroende av intäkter från mer osäkra och icke pålitliga källor.

DH har blivit för kommersialiserat och är inte det som det en gång i tiden var. Det här kanske är början på slutet men då kanske Birdie i Uppsala kan ta över. Det är inte så svårt att ta sig dit trots allt och i Uppsala är det mycket lättare att ta sig runt vilket jag tror entusiasterna på DH föredrar. Sedan vet vi inte om Älvsjömässan kommer finnas kvar i framtiden.

Älvsjömässan skall bli bostäder klubbades för någon dag sedan.

Sen är det inte svårt att ta bilen i Stockholm... Eller bus eller pendeln. Det finns gott om gratis parkering/låg avgift.

Men oavsett så tycker jag de kanske kunde gjort en vår event istället i Stockholm och haft kvar Jönköping

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Musikälskare

Tråkig utveckling

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är Shahin Zarrab en chef insatt av dom nya ägarna?
Pengar ska inntill saudiska staten så är det bara.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan tycka att centralisering i huvudstäderna känns som ett steg åt fel håll, vill vi verkligen ha ett fåtal mycket stora städer?
Minns att Motörhead spelat i Lidköping, en stad med 40 000 invånare.
Sweden Rock hålls i min hemkommun som har runt 17 000 invånare.
Jag är övertygad att fler "småstäder" har både förutsättningar och kompetens att anordna mässor.