Är Raytracing en fluga?

Permalänk
Medlem

Är Raytracing en fluga?

nVidia har ju slagit på stora trumman för realtidsrendering av ljussättning av scener. Med framgång har detta gjort att alla spel värda namnet ska erbjuda raytracing. Men till dags datum har jag inte lyckats hitta några lir med någorlunda avancerad grafik som klarar att rendera ljussättning i realtid utan att bildflytet påverkas. Du kan ha till synes identiska fps låsta till 60 eller 120 men det är noterbart att då ljussättningen görs i realtid så skapas latency och ministutter som gör att spel inte körs lika smidigt. Jag har haft en gammal cpu länge men även nu med 7800x3D hittar jag inga lir där det går att köra med RTR aktiverat för en som upplever att dåligt bildflyt förstör immersion mer än vad överlägsen ljussättning ger. För det är ingen tvekan om att bildkvaliten på stillbilder blir bättre i regel.

Sista försöket var pinball fx m. Flipper. Utmärkta fps med raytracing aktiverat men det är en gigantisk skillnad i flytet på kulans rörelse när man jämför på och av.

Hur många år kommer det ta innan vi har cpuer och gpuer som kan beräkna ljussättning i realtid så snabbt att det mänskliga ögat inte hinner uppfatta den extra tiden som krävs för dessa beräkningar?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Förmodligen är de flesta, liksom jag själv, helt eller tillräckligt okänsliga för det för att det ska ha nån betydelse. För min del är det väl egentligen bara CP2077 som jag spelar med RT i nån större utsträckning (har några andra spel som stödjer det, men knappt spelat dem). Jag kör på en skärm med 60 Hz. Jag älskar hur mycket snyggare och mer realistiskt det blir.

Och för att svara på frågan i rubriken. Nej, det är inte en fluga, utan framtiden. Om 4-5 år tror jag inte det kommer att släppas nya 3D-spel utan RT, med undantag för kanske små indie-spel eller amatörmässiga, hemmaknackade saker. Det kommer att vara så självklart att det helt tar över.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte en fluga, det kommer vara norm i en inte alltför avlägsen framtid. Traditionell rasterering kommer tids nog att försvinna helt.

Permalänk
Medlem

Det är väl en fluga såtillvida att det är mer av ett hack än något annat ännu. Den dagen all ljussättning i spelen görs med RT blir det på riktigt s.a.s. Dit är det dock långt kvar än, dagens hårdvara är inte ens i närheten av att klara det i realtid.

Det är dock inte en fluga på det sättet att det kommer försvinna. Det är definitivt här för att stanna och kommer fortsätta vidareutvecklas.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tror som många andra här i tråden att RT är framtiden. CP2077 har nämnts innan och där är det enorm skillnad med RT enl. mig. Det gör mig helt säker på att RT kommer vara standard om bara några år fram i tiden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nVidia har ju slagit på stora trumman för realtidsrendering av ljussättning av scener. Med framgång har detta gjort att alla spel värda namnet ska erbjuda raytracing. Men till dags datum har jag inte lyckats hitta några lir med någorlunda avancerad grafik som klarar att rendera ljussättning i realtid utan att bildflytet påverkas. Du kan ha till synes identiska fps låsta till 60 eller 120 men det är noterbart att då ljussättningen görs i realtid så skapas latency och ministutter som gör att spel inte körs lika smidigt. Jag har haft en gammal cpu länge men även nu med 7800x3D hittar jag inga lir där det går att köra med RTR aktiverat för en som upplever att dåligt bildflyt förstör immersion mer än vad överlägsen ljussättning ger. För det är ingen tvekan om att bildkvaliten på stillbilder blir bättre i regel.

Sista försöket var pinball fx m. Flipper. Utmärkta fps med raytracing aktiverat men det är en gigantisk skillnad i flytet på kulans rörelse när man jämför på och av.

Hur många år kommer det ta innan vi har cpuer och gpuer som kan beräkna ljussättning i realtid så snabbt att det mänskliga ögat inte hinner uppfatta den extra tiden som krävs för dessa beräkningar?

Det är nog inte en fluga, men det kommer vara en nishad funktion fram tills dess att du kan köra med allt maxat i 1080p på Nvidia xx60 kort och AMD x6xx kort som är en förmodligen två generationer gamla.

Värt att tänka på att idag om vi kollar på cyberpunk vilket är det spel som är närmast att ha "alla" ray tracing funktioner så är det mer eller mindre bara 4090 och 4080 som klarar av att köra konstant 60+ fps (räknar även med 1% low) och 4070 ti är precis på gränsen, och inget kort idag klarar det i 1440p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Utanför spelvärlden har det varit "det bästa" sedan 70-talet. Så tekniken har överlevt 50 år åtminstonde. Har svårt att se att det försvinner från spel nu när de äntligen börjar testa tekniken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Värt att tänka på att idag om vi kollar på cyberpunk vilket är det spel som är närmast att ha "alla" ray tracing funktioner så är det mer eller mindre bara 4090 och 4080 som klarar av att köra konstant 60+ fps (räknar även med 1% low) och 4070 ti är precis på gränsen, och inget kort idag klarar det i 1440p

Jag får då 45-60 i 4K, med DLSS läge "balanced", utan interpolerade bildrutor, med alla övriga grafikinställningar maxade. Detta på ett 4080. Ett 4090 bör fixa stabilt på 60 fps, kanske med ett snäpp högre DLSS-nivå.

I 1080 borde det vara fullt möjligt för ett xx60-kort att nå 60 fps med motsvarande inställningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är väl en fluga såtillvida att det är mer av ett hack än något annat ännu. Den dagen all ljussättning i spelen görs med RT blir det på riktigt s.a.s. Dit är det dock långt kvar än, dagens hårdvara är inte ens i närheten av att klara det i realtid.

Spel som har all ljussättning via RT finns ju redan. T ex Cyberpunk 2077 med RT Overdrive, Alan Wake 2. Tror att Metro Exodus Enhanced Edition också räknas, men jag har för mig att det var nåt mindre undantag där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag får då 45-60 i 4K, med DLSS läge "balanced", utan interpolerade bildrutor, med alla övriga grafikinställningar maxade. Detta på ett 4080. Ett 4090 bör fixa stabilt på 60 fps, kanske med ett snäpp högre DLSS-nivå.

I 1080 borde det vara fullt möjligt för ett xx60-kort att nå 60 fps med motsvarande inställningar.

Kör du dlss kör du inte i 4k.

Ja som sagt fpsn är inte problemet inte fpsn som visas dvs utan det är hacken i panoreringar och latency fördröjningar som sker som ofta inte tas upp av fraps eller steam fps mätare. När jag låter mina ögon bedöma bildflytet är det stor skillnad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör du dlss kör du inte i 4k.

Fast det är irrelevant om det ändå ser minst lika bra ut. Native har lite bättre detaljer i vissa lägen, men är i stället kantigare och rörigare. Så jag ser det som likvärdigt i praktiken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Spel som har all ljussättning via RT finns ju redan. T ex Cyberpunk 2077 med RT Overdrive, Alan Wake 2. Tror att Metro Exodus Enhanced Edition också räknas, men jag har för mig att det var nåt mindre undantag där.

Har du belägg för att det är fullständig RT? Jag tillåter mig tvivla väldigt starkt till det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

RT/PT är inte en fluga. Snarare framtiden.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Det är väl bara några enstaka spel som Portal RTX som faktiskt har 100% raytracing?

Permalänk
Medlem

Nej, ett bestämt nej, grafikern säger nej, raytracing är garanterat inte en fluga!
Raytracing är en simulering av hur ljus i verkligheten fungerar, o är därför det absolut bästa sättet att för att få fotorealistiskt ljus vilket är precis det som väldigt många spel eftersträvar. Så att fortsätta vidare med rasteriserad grafik som egentligen bara är en väldigt massa emulerade fusk som tyvärr aldrig kommer så lika bra ut som raytracing är bara dumt o fel.

TLDR: Raytracing ÄR framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Nej, ett bestämt nej, grafikern säger nej, raytracing är garanterat inte en fluga!
Raytracing är en simulering av hur ljus i verkligheten fungerar, o är därför det absolut bästa sättet att för att få fotorealistiskt ljus vilket är precis det som väldigt många spel eftersträvar. Så att fortsätta vidare med rasteriserad grafik som egentligen bara är en väldigt massa emulerade fusk som tyvärr aldrig kommer så lika bra ut som raytracing är bara dumt o fel.

TLDR: Raytracing ÄR framtiden.

Allt inom spelgrafik är fusk. Tror du verkligen att varenda dammpartikel renderas och dess bana bestäms från vindturbulens.
Tror att raytracing kan fuskas till utmärkt och det finns flera olika metoder. Fast med det sagt är det heller inte omöjligt att dedikerad raytracinghårdvara delvis kan hjälpa till med fusket, typ som referenspunkter som ljussättningsalgoritmer kan få hjälp av...

Permalänk
Medlem

Det beror på yttre omständigheter. Det blir svårt att köra riktig RT på en strömsnål handhållen enhet i framtiden.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Tycker man ska fortsätta göra rena rasteriseringskort ganska många år till faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det beror på yttre omständigheter. Det blir svårt att köra riktig RT på en strömsnål handhållen enhet i framtiden.

Men varför skulle man? Det är svårt att dra husvagn bakom en elsparkcykel också. I båda fallet är det fel sak för ändamålet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du belägg för att det är fullständig RT? Jag tillåter mig tvivla väldigt starkt till det.

Jodå.
https://www.youtube.com/watch?v=vigxRma2EPA

Quake II RTX var också helt path traced 2019, men det är ju inte riktigt lika grafiskt imponerande för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jodå.
https://www.youtube.com/watch?v=vigxRma2EPA

Quake II RTX var också helt path traced 2019, men det är ju inte riktigt lika grafiskt imponerande för det.

Jag tror inte vi pratar om riktigt samma sak.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Utanför spelvärlden har det varit "det bästa" sedan 70-talet. Så tekniken har överlevt 50 år åtminstonde. Har svårt att se att det försvinner från spel nu när de äntligen börjar testa tekniken.

Ja precis, har svårt att det ska komma någon ny bättre teknik för ljussättning innan vi tillräckligt kraftfulla kort för att kunna köra all in på RT.

Permalänk
Medlem

Tror det, har inte igång det i något spel då prestandan totalt kraschar, kanske något för #framtiden ?

Är väl bara RTX 4090 som överhuvudtaget presterar ok med Ray Tracing utan att FPS'en börjar droppa?

föredrar att ligga så nära 144 fps i native 1440p utan påsmetad uppskalning som typ DLSS och FSR.

Nedgraderar hellre grafiken, bara det är skarpt och tydligt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag tror inte vi pratar om riktigt samma sak.

Hur menar du då? De har enbart RT som ljussättning (GI, direct lightning, indirect lightning, skuggor, reflektioner, refraktioner) vilkte jag antog var vad du menade.
Självklart används saker som denoising och liknande snarare än att varje pixel har massvis med rays; det gör det ju till och med i mjukvara som Blender och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

RT/PT är inte en fluga. Snarare framtiden.

Tills nästa framtid dyker upp!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag får då 45-60 i 4K, med DLSS läge "balanced", utan interpolerade bildrutor, med alla övriga grafikinställningar maxade. Detta på ett 4080. Ett 4090 bör fixa stabilt på 60 fps, kanske med ett snäpp högre DLSS-nivå.

I 1080 borde det vara fullt möjligt för ett xx60-kort att nå 60 fps med motsvarande inställningar.

Well nu menar jag självklart medans man kör det native utan någon form av DLSS eller fusk rutor.

Samt avarage siffror är inte direkt intressanta, är 1% low som är det vikta för att få ett ordentligt flyt i spelet, sen aktiverar man väl allt så pratar vi under 50 fps med ett 4090 utan någon form av DLSS eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nej Ray Tracing är framtiden.
Det blir bättre med tiden. Behövs bättre hårdvara.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Raytracing är både framtiden men också här sedan flera år. Vi är inne på tredje generationen grafikkort med hårdvarustöd och vi har haft rätt stora förbättringar dels på prestanda och kvalitet men också utbud av spel. Och fjärde generationen lär nog inte ligga så långt bort.

Idag kör jag alla spel som stödjer raytracing med det aktiverat. Men då kör jag också ett RTX 4090. Med mitt tidigare 3070 kördes det oftast avstängt då kortet inte orkade med något nämnvärt med min dåvarande 4K 144Hz skärm. Typ Minecraft RTX var dock rätt mysigt att återuppleva.

Huruvida man tycker det är en fluga eller något självklart kan jag ibland uppleva fortfarande har att göra med vad man själv sitter på för hårdvara, är den kompatibel och faktiskt på allvar kunnat se vad tekniken ger verkar folk mer för fortsatt implementation.

Raytracing är en utveckling man inte kan bromsa sig ur, det är verkligen framtiden. Speciellt när fler spel kommer som designats för detta från början. Metro Exodus Enhanced Edition med raytracingstöd, Portal RTX, Minecraft RTX och framförallt Cyberpunk 2077 är några av de givna spelen att uppleva det i. Neonblänket i vattenpölarna i Knowhere i Guardians of the Galaxy tycker jag också var imponerande, men det var nog främst det i det spelet. Neon kan vara väldigt stämningsfullt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, det är inte en fluga, det kommer vara norm i en inte alltför avlägsen framtid. Traditionell rasterering kommer tids nog att försvinna helt.

Det är nog inte särskilt troligt. Kommer strålspårning att fortsätta att utvecklas? Ja. Kommer rasterisering att försvinna helt? Absolut inte. Det finns många scenarier där strålspårning är overkill, och kommer alltid vara det, baserat på ren och skär matematik.

Att strålspårning ens kommer att bli dominant är inte heller en självklarhet, med tanke på hur extremt tungdrivet det är och hur nya tekniker utvecklas hela tiden för att approximera samma sorts ljussättning som strålspårning strävar att producera. Och om det finns ett universellt faktum inom spelutveckling, så är det att approximeringar är ALLTID att föredra om de kan prestera likvärdiga resultat med en en bråkdel av prestandan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Om nu Nvidia helt börjar överge gaming så kommer nog RT ligga stilla i många år. De behöver inte driva innovation där för att tjäna pengar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.