Uppgradering efter Huawei?

Permalänk
Medlem

Uppgradering efter Huawei?

Hej! Ni som satt med en huawei eller fortfarande sitter? Hur gick/går tankarna kring nästa telefon?

Sitter idag med en p30 pro och det är överlägset den bästa telefonen jag har ägt, och är helt vilsen när det gäller att hitta något likvärdigt. Men med tanke på säkerhetsuppdateringar osv så har jag insett att det är dags att skiljas åt..

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Välj en telefon från Google Pixel eller Samsung om du vill ha en premiummobil med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhOsT#07:

Hej! Ni som satt med en huawei eller fortfarande sitter? Hur gick/går tankarna kring nästa telefon?

Sitter idag med en p30 pro och det är överlägset den bästa telefonen jag har ägt, och är helt vilsen när det gäller att hitta något likvärdigt. Men med tanke på säkerhetsuppdateringar osv så har jag insett att det är dags att skiljas åt..

Kan själv rekommendera Google Pixel 7 PRO typ samma form faktor som Huawei P30 PRO så du borde känna sig hemma direkt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Pixel 7a hos Comviq känns ju som en no-brainer just nu.

https://comviq.se/mobiler/google-pixel-7a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Pixel 7a hos Comviq känns ju som en no-brainer just nu.

https://comviq.se/mobiler/google-pixel-7a

Sjukt bra deal dock leveranstid på upp till 5 veckor 😬

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhOsT#07:

Hej! Ni som satt med en huawei eller fortfarande sitter? Hur gick/går tankarna kring nästa telefon?

Sitter idag med en p30 pro och det är överlägset den bästa telefonen jag har ägt, och är helt vilsen när det gäller att hitta något likvärdigt. Men med tanke på säkerhetsuppdateringar osv så har jag insett att det är dags att skiljas åt..

Om vi säger så här då... Med likvärdigt menar du att du vill ha en telefon med samma prestanda som din nuvarande? Eller att du vill ha den där känslan när du precis köpt din p30 Pro?

Och vilken prisklass?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Har också haft en p30 pro länge och inte hittat någon bra ersättare. Nu gick micken sönder så har en pixel 8 nu. Har bara haft den några dagar så det är svårt säga om det var ett bra val. Saknar zoomen redan men ville inte köpa pixel 8 pro pga av storleken.

Hade jag gillat ios så hade nog en iphone varit valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Pixel 7a hos Comviq känns ju som en no-brainer just nu.

https://comviq.se/mobiler/google-pixel-7a

Google pixel som ni nämner här ska jag definitivt kolla på! Tyvärr så bor man lite i "skogen" så comviq funkar inte så bra just här annars såg det riktigt sjysst ut! 😊

Skrivet av orginallinus:

Om vi säger så här då... Med likvärdigt menar du att du vill ha en telefon med samma prestanda som din nuvarande? Eller att du vill ha den där känslan när du precis köpt din p30 Pro?

Och vilken prisklass?

Absolut samma prestanda och driftsäkerhet.. Nu är det ju lite olika från person till person hur man använder telefonen och hur mycket men, efter 4år så håller batteriet fortfarande 2 dagar, den är lika snabb som när jag köpte den, tror jag har startat om den 2 gånger sen jag köpte den. Och kameran är riktigt trevlig med bra zoom.

Jag vill nog ha känslan av det jag sitter med nu, att den här telefonen klarar lätt av 4 år till😂

Prisklass är inte jättenoga, jag tror p30'n låg strax över mellansegmentet när det begav sig och det känns väll ganska rätt att ligga i.

Skrivet av Sjögren:

Har också haft en p30 pro länge och inte hittat någon bra ersättare. Nu gick micken sönder så har en pixel 8 nu. Har bara haft den några dagar så det är svårt säga om det var ett bra val. Saknar zoomen redan men ville inte köpa pixel 8 pro pga av storleken.

Hade jag gillat ios så hade nog en iphone varit valet.

Det vore intressant att höra vad du känner om ett par veckor👍
Iphone har jag haft och känner mig färdig med.

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk

Bytte från P30 pro till en Samsung 22 ultra för ett år sedan.
Jag blev nöjd.

Permalänk
Medlem

Batteritid och prestanda kan man få i nästan alla telefoner nuförtiden, är det just optisk zoom du är ute efter så hade jag gått på S23+ eller Pixel 7 Pro, mest beroende på vad du är villig att betala och vilken storlek du kan acceptera. Pixel 7 Pro har 5x zoom och är billigare men är större och har sämre batteritid och prestanda. S23+ är mer slimmad och har bättre batteritid och prestanda men är dyrare och har "bara" 3x zoom.

Man kan ju laborera med årsmodeller också beroende på om man vill få ner priset eller få uppdateringar längre. Exempelvis så finns S22 Ultra (10x zoom) för ungefär samma pris som S23+.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag bytte från P30 Pro till Google Pixel 8 Pro.

Är supernöjd med bytet, framförallt mjukvarumässigt. Är också väldigt nöjd med kameran och skärmen är verkligen grym! Hårdvarumässigt så tycker jag att skärmen kändes lite ihåligi i början, men har vant mig. Fingeravtrycksläsaren skulle också kunna vara lite snabbare. Det enda jag saknar lite med P30 Pro är snabbladdningen.

Det är en fröjd att uppleva senaste android och slippa bloatware från Huawei. Jag uppdaterade framförallt för att min mikrofon hade gett upp, fingeravtrycksläsaren fungerade inte och att man var kvar på Android 11.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Batteritid och prestanda kan man få i nästan alla telefoner nuförtiden, är det just optisk zoom du är ute efter så hade jag gått på S23+ eller Pixel 7 Pro, mest beroende på vad du är villig att betala och vilken storlek du kan acceptera. Pixel 7 Pro har 5x zoom och är billigare men är större och har sämre batteritid och prestanda. S23+ är mer slimmad och har bättre batteritid och prestanda men är dyrare och har "bara" 3x zoom.

Man kan ju laborera med årsmodeller också beroende på om man vill få ner priset eller få uppdateringar längre. Exempelvis så finns S22 Ultra (10x zoom) för ungefär samma pris som S23+.

Kan även tilläga att flytet i Android på Google pixel mobiler är snäppet bättre en i en Samsung även fast S23+ har mer rå prestanda.

Förresten är det något jag har missat ? Du säger ju att det är 5x zoom på Pixel 7 PRO fast min kan zooma upp till 30x.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Pixel, färdigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Annars vanliga s23? Samma hårdvara och kamera som s23+ (om jag inte fattat fel) men bättre format. Finns från 349kr månaden inklusive ab hos comviq.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kan även tilläga att flytet i Android på Google pixel mobiler är snäppet bättre en i en Samsung även fast S23+ har mer rå prestanda.

Förresten är det något jag har missat ? Du säger ju att det är 5x zoom på Pixel 7 PRO fast min kan zooma upp till 30x.

Ah, det köper jag - Samsungs mjukvara har definitivt blivit betydligt bättre än Touchwiz-tiden men det är ju svårt att slå ren Android.

Det är 5x optisk zoom i 7 Pro, zoomar man mer så görs det digitalt så man förlorar pixlar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhOsT#07:

Google pixel som ni nämner här ska jag definitivt kolla på! Tyvärr så bor man lite i "skogen" så comviq funkar inte så bra just här annars såg det riktigt sjysst ut! 😊

Har du testat Comviq de senaste åren? De byggde ut nätet till 90% yttäckning innan pandemin. Jag har också använt Tele2s nät (Comviq ägs och går i Tele2s nät) i alla mina år och det har varit extremt få gånger jag haft problem med täckningen. Tips att kolla täckningskartan. Också värt att veta är att det finns Wi-Fi samtal/VoWi-Fi för de ställen där man inte har mottagning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har själv också fortfarande P30 Pro, är den bästa telefon jag haft.
Hade det varit t ex Sony hade batteriet definitivt börjat bli klart sämre vid det här laget.

Är jobbtelefon så jag behöver inte byta förrän jag själv väljer det.
Tyvärr är då valen mellan Samsung och Apple, skulle inte vilja ha någon av dem.

När det gäller säkerhetsuppdateringar el snarare stöd för BankID så gäller det endast de nyare Huawei, som inte har vanliga Play Butiken. P30 Pro innefattas inte av detta.
Lär även dröja tills BankID kräver mer än Android 10, då det i dagsläget kräver 6.

Men gällande valet av ny är det inte helt lätt där, finns ev några få alternativ till de två stora. Men synd att det främst är de två och resten oftast är något steg under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Har själv också fortfarande P30 Pro, är den bästa telefon jag haft.
Hade det varit t ex Sony hade batteriet definitivt börjat bli klart sämre vid det här laget.

Men gällande valet av ny är det inte helt lätt där, finns ev några få alternativ till de två stora. Men synd att det främst är de två och resten oftast är något steg under.

Google Pixel mobilerna är rikligt schysta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Kan även tilläga att flytet i Android på Google pixel mobiler är snäppet bättre en i en Samsung även fast S23+ har mer rå prestanda.

Förresten är det något jag har missat ? Du säger ju att det är 5x zoom på Pixel 7 PRO fast min kan zooma upp till 30x.

Det är skillnad på optisk zoom och digital zoom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har kört Comviq sedan 2019 och aldrig haft något problem med täckningen och då har vi dessutom bilat en del i norra Sverige och det fungerade hur bra som helst med Comviq nästan 4G uppkoppling överallt.

Har har du länk till deras täcknings karta https://www.comviq.se/tackning

Inser att mitt påstående om comviq och täckning lät väldigt mycket 2010😅..

Skrivet av Arzei:

Batteritid och prestanda kan man få i nästan alla telefoner nuförtiden, är det just optisk zoom du är ute efter så hade jag gått på S23+ eller Pixel 7 Pro, mest beroende på vad du är villig att betala och vilken storlek du kan acceptera. Pixel 7 Pro har 5x zoom och är billigare men är större och har sämre batteritid och prestanda. S23+ är mer slimmad och har bättre batteritid och prestanda men är dyrare och har "bara" 3x zoom.

Man kan ju laborera med årsmodeller också beroende på om man vill få ner priset eller få uppdateringar längre. Exempelvis så finns S22 Ultra (10x zoom) för ungefär samma pris som S23+.

Bra input, tackar för det! 😊

Skrivet av bluppblupp:

Jag bytte från P30 Pro till Google Pixel 8 Pro.

Är supernöjd med bytet, framförallt mjukvarumässigt. Är också väldigt nöjd med kameran och skärmen är verkligen grym! Hårdvarumässigt så tycker jag att skärmen kändes lite ihåligi i början, men har vant mig. Fingeravtrycksläsaren skulle också kunna vara lite snabbare. Det enda jag saknar lite med P30 Pro är snabbladdningen.

Det är en fröjd att uppleva senaste android och slippa bloatware från Huawei. Jag uppdaterade framförallt för att min mikrofon hade gett upp, fingeravtrycksläsaren fungerade inte och att man var kvar på Android 11.

Kul att du är nöjd med det nya!
Bloatware känns ju som man aldrig kommer undan oavsett vad man köper för telefon men det kanske inte finns på pixel? Samsung vill jag minnas var extrema med någon telefon jag hade😂
Blir skönt att komma vidare känner jag.

Skrivet av jnsson:

Har du testat Comviq de senaste åren? De byggde ut nätet till 90% yttäckning innan pandemin. Jag har också använt Tele2s nät (Comviq ägs och går i Tele2s nät) i alla mina år och det har varit extremt få gånger jag haft problem med täckningen. Tips att kolla täckningskartan. Också värt att veta är att det finns Wi-Fi samtal/VoWi-Fi för de ställen där man inte har mottagning

Nej har tyvärr inte gjort det själv mer än att jag har bekanta runt mig som har prövat och det inte funkat bra så dom har fått bytt till Telia. Täckningskartor är jättebra men tyvärr stämmer dom inte helt 100 med verkligheten, här iallafall😅 jag ska ändå kika på comviq, vore bra att testa själv med innan man ratar helt! Wifi samtal vet jag dock att det är kraftigt dåligt med i skogen där jag ofta rör mig😂

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhOsT#07:

Inser att mitt påstående om comviq och täckning lät väldigt mycket 2010😅..

Bra input, tackar för det! 😊

Kul att du är nöjd med det nya!
Bloatware känns ju som man aldrig kommer undan oavsett vad man köper för telefon men det kanske inte finns på pixel? Samsung vill jag minnas var extrema med någon telefon jag hade😂
Blir skönt att komma vidare känner jag.

Nej har tyvärr inte gjort det själv mer än att jag har bekanta runt mig som har prövat och det inte funkat bra så dom har fått bytt till Telia. Täckningskartor är jättebra men tyvärr stämmer dom inte helt 100 med verkligheten, här iallafall😅 jag ska ändå kika på comviq, vore bra att testa själv med innan man ratar helt! Wifi samtal vet jag dock att det är kraftigt dåligt med i skogen där jag ofta rör mig😂

Ja, om du inte testat Comviq/Tele2s nät sedan 2010 så skulle jag rekommendera dig att iallafall testa Tele2s nät genom ett kontantkort hos Comviq. Täckning är också väldigt individuellt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gick från P30 till Samsung för flera år sedan, inte ångrat det en sekund.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tele2 ser jag kör en kampanj med pixel 8 pro som jag kan köpa löst för 6500 om jag binder abonnemang i 24mån, det måste väll vara ett bra pris eller?? 😀

https://www.tele2.se/mobilt/mobiler/google-pixel/google-pixel...

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]